Diesel zvuk motoru 2105

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Tož jsem to rozložil, dle místních rad skontroloval, složil a seřídil ...
Výsledek je zde:
Kulové plochy seřizovacích šroubů jsem brusnou pastou zabrousil přímo do dosedacích ploch vahadel, vahadla i šrouby očísloval aby nedošlo k záměně a namontoval. Plochy jsou však zacementované, takže asi brusná pasta moc extra velký význam neměla. Ovšem zabroušení (pomocí vlastnoručně vyrobeného přípravku na vrtačku) bylo okem postřehnutelné.
Rovněž jsem při seřizování seřídil ventily bez měrky - uchem a to na ...ehm...řekl bych..brutálně malou vůli. Ale je tam.
Po tomto všem je motor již velice tichý. Ovšem stále to není ono, zcela to nelahodí mému sluchu. Z motoru (od ventilů) jde slyšet takové lehké tikání Švýcarských hodinek :D

Měl bych jednu otázečku: Při zahřátí motoru se vůle mezi vahadlem a vačkou z důvodu roztažení dosedacích ploch ventilů zvětší, že. Opotřebovávním těchto dosedacích ploch se ventil "zaklepává" do hlavy a vůle mezi vahadlem a vačkou se tak změnšuje, že.
V případě, že jsem vůle našteloval dle ucha (citu v prstech) velmi malé, po jaké době ventily kontrolovat? Auto pojede v létě velkou cestu "napříč" Ruskem, tudíž najede celkem hafo kilometrů.
Není tedy lepší koupit nové vahadla a seřizovací šrouby a vůle nastavit na oných studených 0,15?
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5330
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Pravdou je, že teoreticky se ventil zaklepává do sedla v hlavě a tudíž se vůle zmenšuje. To ovšem u Lady ber malinko s rezervou, protože má velmi kvalitní sedla ventilů. Tato "chybka" platila spíš u škodulí, které sedla neměly a ventil těsnil přímo litinu. Ale dejme tomu, že to tak za jistých okolností může být.

Při zahřátí motoru se vůle ventilů zvětší (ale neplatí to u všech motoru, nicméně u většiny ano). U Lady se vůle zvětší o dosti málo, a sice asi o pět stovek. Proto Tůma uvádí vůle zatepla 0,20 mm, ale je to jen informativní údaj, protože zatepla by ventily seřizoval leda blázen.
Pozn.: U Škodovky se vůle ventilů zatepla zvýší mnohem víc, a to díky rozvodu OHV. Z původních 0,15 - 0,20 mm zastudena se vůle zvětší na 0,43 mm zatepla.

I z tohoto vyplývá, že rozvod LADA (tedy OHC s jednozvratnými vahadly) je velmi přesný - jenže bohužel i velmi náročný na přesnost seřízení.

Velké vůle ventilů způsobují snížení výkonu motoru, vyšší emise HC, klepavý zvuk a při dlouhodobějším provozu opotřebení vaček, vahadel, potažmo kulových ploch seřizovacích prvků.
Naopak malá vůle ventilů na první pohled a poslech poznat není. To je trochu nebezpečné především proto, že při dlouhodobějším provozu hrozí podpálení sedel a dosedacích ploch ventilů v důsledku nedostatečného ochlazování (ventily mají díky malým vůlím delší časování, jakoby zůstávají déle otevřené, což má za následek kratší čas v uzavřené pozici, kdy se horký ventil má šanci ochlazovat o sedlo a hlavu). Jinak se při malé vůli ventilů může stát, že při nízkých teplotách (třeba v zimě, kdy mrzne), motor nebude schopen běžet (vůle ventilů se sníží natolik, že ventily zůstanou pootevřené i v okamžiku, kdy mají být zavřené, tím motor nemá kompresi a neběží). Ale to je extrém.

Doporučil bych Ti nastavit vůli ventilů na měrku (jistě Ti ji s radostí někdo zapůjčí), protože od oka to nikdy není přesně.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Měrky doma mám, takže to není žádný problém. Ovšem v případě nastavení na měrky motor prostě klepe. Proto jsem nastavil vůle dle doporučení výše psaného na cit a ucho. Motor stichl a je to OK. Z teoretického rozboru věci je mi také víceméně jasné, že jezdit s malou vůlí je risk. Proto směřovala moje otázka na zkrácenou dobu seřizování.
Nejradši bych koupil nová vahadla a seřizovací šrouby. Jenže známe dnešní kvalitu zpracování a kdo ví, jestli bysme si tak pomohli ...
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

Vašátor, jestli jsem ji ještě nevyhodil mam doma hlavu 05 chceš??...
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Hlava je sama o sobě v pořádku. Je na motoru teprva 45 000Km :) a simerinky na ventilech jsou měněné. Hlavním důvodem hluku byla lehce přidřená vačka, která je již nová a nyní řeším co s těma blbejma vahadlama a štelovacíma šroubama. Dle slov majitele to zatím takto necháme a až se seženou kvalitní vahadla se šroubama, vymění se. Kontrolu ventilové vůle zkrátíme zatím na 5 000Km, což znamená před jeho jízdou do Ruska :). Za 14dní nejspíš pan majitel pojede na Ukrajinu, takže třebas doveze i vahadla :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5330
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Poslyš, a není opotřebené ložiskové těleso vačky?

Pokud byla vačka přidřená, může hliník být vyběhaný někam do šišoidu, což by mohlo znamenat, že i když vůle seřídíš správně, vačkový hřídel po najetí na některou vačku uhne v uložení a vůle se jakoby zvětší, motor klepe a Vašátor je nasraný ??? :wink:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Vašátor píše:Z motoru (od ventilů) jde slyšet takové lehké tikání Švýcarských hodinek
Ale bicích :lol: Ale teď vážně . Pokud přidřená "vačice byla vyměněna i s pelíškem" je vše OK . ale pokud né tak má Marek pravdu .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Vašátor píše: Vačka s domečkem koupena nová
Kluci, hned v prvním příspěvku jsem psal odpověd na vaši nynější otázku :P

Ale jinak máte pravdu ... Vašátor je nasraný :evil: , navíc už mě nebaví se v tom stále dokola rýpat ... jako je pravdou, že jsem si alespoň protrénoval seřizování ventilů, ovšem klidně bych to oželel. :?
Moje další kroky povedou k odpočinku, sehnání vahadel a štelovacích šroubů a před cestou auta do Ruska jejich výměnou. Autí toho do té doby moc nenajezdí, jeho majitel má ještě další dva žigulíky :)

Každopádně díky za rady :wink:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10617
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Vašátor píše:Moje další kroky povedou k odpočinku, sehnání vahadel a štelovacích šroubů
Pod ponkem se mi válí nějaká hlava na které nejsou ani vahadla ani seřizovací šrouby potřeba.
Myslím (tedy pokud nezapomenu), mohl bych mít tyto ingredience v pondělí v Brně L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9457
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Luděk Musil píše:
Pod ponkem se mi válí nějaká hlava na které nejsou ani vahadla ani seřizovací šrouby potřeba.
Myslím (tedy pokud nezapomenu), mohl bych mít tyto ingredience v pondělí v Brně L.
Hlava nějakého zlobivého Škodovkáře? Nebo z dvoutaktu? :-)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11058
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Řekl bych, že jde možná o "jedovnickou" hlavu.

[ Komentář přidal: Luděk Musil: čt květen 15, 2008 13:12 ]
Bingo!
Lada Granta Liftback 1,6 16V platinum - téměř normální auto
Lada Granta Liftback 1,6 16V bílá - necháme se překvapit
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5330
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

No nevím, ale z té hlavy bych toho moc nechtěl (hlavně ne ty závity pro svíčky :-D ).

[ Komentář přidal: Luděk Musil: čt květen 15, 2008 15:15 ]
OT: myslím, že na letošní Jedovnici již bude potřeba "nová" hlava :D
--------------------------------------------------------------------------------
K tématu: pokud budeš chtít, Vašátore, ty vahadla šrouby - tak mi řekni. L.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“