Tohle se dalo čekat, nic divného. Že motor bude uvnitř čistý je celkem samozřejmé, neb palivo produkuje při svém hoření naprosté minimum sazí. Nicméně to opotřebení válců, o kterém je tu psáno, je bohužel taky věc, kterou jsem předpokládal. LPG je velmi suché a agresívní palivo, které svým hořením se vzduchem produkuje něco co spalováním benzinu nevzniká, a to jsou kyseliny dusitanového a dusičnanového charakteru. Do oleje se při studeném motoru dostává LPG v nespálené formě, s nímž olej chemicky reaguje a zejména právě těžké dusičnanové soli (z nichž se hořením stávají kyseliny) jsou příčinou rychlé chemické degradace oleje. Systém odvětrání klikové skříně rovněž udělá své.
Je dokázáno, že po ujetí cca 5000 - 6000 km spalováním LPG je olej chemicky znehodnocen natolik, že je nutné jej vyměnit. Samozřejmě toto není měřítko (každý motor je jinak technicky vyspělý, v jiné kondici, jinak seřízený a pracuje v jiném režimu), nicméně je to alarmující číslo. Navíc tyto agresívní kyseliny a soli narušují povrch kovových částí motoru zejména v místech, kde olej nepůsobí tlakem, nýbrž ostřikem (proto to opotřebení válců - mazací film se na stěnách válců trhá, protože olej je znehodnocen chemicky přítomností nežádoucích látek, podobně jako když do oleje proniká nespálený benzin).
Paradoxně nejméně se olej chemicky znehodnocuje v motorech spalujících motorovou naftu (to je rovněž dokázaný fakt). V naftových motorech se olej sice znečišťuje sazemi (proto je velmi rychle černý jako uhlí), ale chemicky stárne nesrovnatelně pomaleji (záleží na obsahu síry a fosforu v naftě). Některé testy dokázaly, že po ujetí 15.000 km v naftovém motoru byl olej sice zahuštěný sazemi, ale po výměně filtru schopen pracovat bez ztráty kytičky ještě téměř 10.000 km. Mimochodem - můj motor TDi vevnitř vypadá naprosto stejně jako ten Sašův (má najeto přes 200.000 km a spaluje výhradně motorovou naftu
).
Sašo, pokud ten motor chceš používat dál, asi bych na Tvém místě nechal válce olíznout na prvý výbrus. Jistota je jistota a nestojí to tolik (i s písty a kroužky do 4000-5000 Kč). A dobře míněná rada - když už se nemůžeš bez LPG obejít ani na kilometr a pořád zarputile tvrdíš, že se dá s běžným motorem trvale spalovat LPG, zkrať výměnné intervaly oleje (byť za cenu "snížení" kvality používaného oleje). Pořád si totiž myslím, že je pro takový motor lepší, aby jej mazal třeba MOGUL za 60 Kč / litr a výměnný interval byl 5000 - 6000 km než abys používal syntetiku za třikrát tolik peněz a natahoval výměnu na dvojnásobek výměnného intervalu. Jak vidno není to právě správná úvaha
. Nicméně je potěšující, že jsi na to přišel sám
.