Olej

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4301
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

miso2087 píše:Oba sú 15W/40. Len u api sú iné čísla.
15W-40 má podle mého laického odhadu tak 60-70% olejů na trhu. Mísit se sice oleje nemají, ale když už, tak bych v nouzi mísil oleje nejen se stejnou SAE specifikací, ale hlavně se stejnou API.
Tak sem ještě opiš ty API specifikace, případně i obchodní názvy těch olejů. Kouknul jsem na stránky www.madit.sk a nevypátral jsem oleje (se slovem SUPER v názvu) které jsou se stejnou SAE jako zmíněný Madit UNIOL.
Bílý LADA a okřídlená spol.
miso2087
Příspěvky: 118
Registrován: pát zář 07, 2007 11:08
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od miso2087 »

Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4301
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

miso2087 píše:Toto je tuším on- http://www.madit.sk/index.php?id=1101&pid=13
Ten má podle toho odkazu 10W-40 což je u výkonové třídy API SD/CB vcelku neobvyklé.
Ale je-li to on a nemáš možnost zjistit jaký olej v motoru byl tak ho dokup (Madit SUPER), propláchni s tím motor (bez velkého zatěžování, to SD se mi moc nezdá, Marek kdysi doporučoval dávat SF a vyšší) a nasaď Madit UNIOL co jsi zmiňoval. Ten vypadá pro LADU 2105 tak akorát: http://www.madit.sk/index.php?id=1101&pid=9
A nebo si Madit SUPER schovej na mazání pantů a spodku a nasaď olej Madit UNIOL, ty dva litry se snad dokoupí ne? A první výměnu udělej dřív, tak 3-5tisíc km.
Bílý LADA a okřídlená spol.
miso2087
Příspěvky: 118
Registrován: pát zář 07, 2007 11:08
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od miso2087 »

Ano, je to on. Teraz som sa bol pozret. Čo bolo v motore do teraz sa už dnes nedozviem, ale najskôr asi ten Madit Super tam bol. V kufri som našiel poloprázdnu flašu s týmto olejom.
Wolf
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wolf »

Ja se priklanim k te posledni vete, co napsal Teepee. Oleje tridy SD maji na dnesni pomery jiz jenom zakladni aditiva a odpovidaji pouziti v motorech vyrobenych nekde kolem 70 let minuleho stoleti. Tehdy se jeste bezne delala vymena treba i po 3 tisicich kilometrech. Pro bezne pouziti v predrevolucnich motorech Lada je z nabidky Madit asi olej UNIOL nejvice vhodny. W.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

dmatej napsal:
Že Sašův motor takhle vypadá s tímhle zacházením a bez rozebírání prostě neuvěřím, i když by to bylo peknééé.

Jestli Ťě někdy cesta zavede do Litoměřic tak se přiď kouknout!
Mé vysvětlení je asi - kvalitní olej ,dení ježdění a NAPROSTÁ absence benzínu!

Dnes došlo na rozborku mého původního motoru z 043 . Po pročtení odpovědí mně začalo hryzat svědomí jestli opravdu tomu motoru neubližuji a neměl bych poslechnout většinu . Po sundání vačky jsem tomu ani já nechtěl hned věřit JE TO MOŽNÉ po těch km ? Fotky hovoří za vše ! Tlumič kmitů je téměř nepoškozen Napínák je na tom huř ale měnit se nebude (motor jde do "projektu" 1500) .Vše mám ofoceno .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Další : Největší poškození dle mně zaznamenal blok protože ve válcích není ani stopy po "honování" .
Prstometricky ale není "hranka" nikterak výrazná a věřím že motor bude sloužit věrně dál .
PS: A teď "babo" raď :?: Zachovat se k motoru 1700 co příjde do generálkované kastle stejně ? Asi znám odpověď . Jen skrátím intervaly výměny .
Přílohy
Napínák.jpg
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11037
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Pěkné, moc pěkné, ale ve fotografiích vidím něco příšerného, stihl se ti do toho nafoukat píseček :? , viz. pohled na vahadlo, ovšem třeba je to jen kaz fotky.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Koko Loko píše: vidím něco příšerného, stihl se ti do toho nafoukat píseček
Ha vidím to také :roll: ale píseček to není , je to trocha obroušené barvy která létala vzduchem páč kámoš brousil o 5 m dál auto . Hlava půjde umít ,snížit,a zabrousit ventily. Motor čeká těžká práce ale na tisíce ujetých km se to počítat nebude .
PS: Už možná na jarním sraze. :lol:
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11037
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Tak to jo, pokud to budeš rozdělávat o nic nejde, jsem asi zbytečně příliš citlivý, ale již jsem viděl pár jedinců co rozdělávali motor téměř na pískovišti za větru ... .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Tohle se dalo čekat, nic divného. Že motor bude uvnitř čistý je celkem samozřejmé, neb palivo produkuje při svém hoření naprosté minimum sazí. Nicméně to opotřebení válců, o kterém je tu psáno, je bohužel taky věc, kterou jsem předpokládal. LPG je velmi suché a agresívní palivo, které svým hořením se vzduchem produkuje něco co spalováním benzinu nevzniká, a to jsou kyseliny dusitanového a dusičnanového charakteru. Do oleje se při studeném motoru dostává LPG v nespálené formě, s nímž olej chemicky reaguje a zejména právě těžké dusičnanové soli (z nichž se hořením stávají kyseliny) jsou příčinou rychlé chemické degradace oleje. Systém odvětrání klikové skříně rovněž udělá své.
Je dokázáno, že po ujetí cca 5000 - 6000 km spalováním LPG je olej chemicky znehodnocen natolik, že je nutné jej vyměnit. Samozřejmě toto není měřítko (každý motor je jinak technicky vyspělý, v jiné kondici, jinak seřízený a pracuje v jiném režimu), nicméně je to alarmující číslo. Navíc tyto agresívní kyseliny a soli narušují povrch kovových částí motoru zejména v místech, kde olej nepůsobí tlakem, nýbrž ostřikem (proto to opotřebení válců - mazací film se na stěnách válců trhá, protože olej je znehodnocen chemicky přítomností nežádoucích látek, podobně jako když do oleje proniká nespálený benzin).

Paradoxně nejméně se olej chemicky znehodnocuje v motorech spalujících motorovou naftu (to je rovněž dokázaný fakt). V naftových motorech se olej sice znečišťuje sazemi (proto je velmi rychle černý jako uhlí), ale chemicky stárne nesrovnatelně pomaleji (záleží na obsahu síry a fosforu v naftě). Některé testy dokázaly, že po ujetí 15.000 km v naftovém motoru byl olej sice zahuštěný sazemi, ale po výměně filtru schopen pracovat bez ztráty kytičky ještě téměř 10.000 km. Mimochodem - můj motor TDi vevnitř vypadá naprosto stejně jako ten Sašův (má najeto přes 200.000 km a spaluje výhradně motorovou naftu :wink: :wink: :wink: ).


Sašo, pokud ten motor chceš používat dál, asi bych na Tvém místě nechal válce olíznout na prvý výbrus. Jistota je jistota a nestojí to tolik (i s písty a kroužky do 4000-5000 Kč). A dobře míněná rada - když už se nemůžeš bez LPG obejít ani na kilometr a pořád zarputile tvrdíš, že se dá s běžným motorem trvale spalovat LPG, zkrať výměnné intervaly oleje (byť za cenu "snížení" kvality používaného oleje). Pořád si totiž myslím, že je pro takový motor lepší, aby jej mazal třeba MOGUL za 60 Kč / litr a výměnný interval byl 5000 - 6000 km než abys používal syntetiku za třikrát tolik peněz a natahoval výměnu na dvojnásobek výměnného intervalu. Jak vidno není to právě správná úvaha :wink: . Nicméně je potěšující, že jsi na to přišel sám :wink: .
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Marek píše:Sašo, pokud ten motor chceš používat dál
Marku motor byl darován na jistý (projekt "1500") a nepočítá se sním v normálním provozu . Bude to jen na :shock: Takže kromě zabroušení ventilů a snížení hlavy zůstane takhle . Dokonce se nechá asi tak "zasr....ý olejem .V tom Jsi měl naprostou pravdu když jsi psal že plná syntetika uniká lehčejc přes těsnění (tekl všade). Motor jsem rozebral jen ze zvědavosti .Udivuje mně ale stav vačky a vahadel .Na tlumiči kmitů u horního šroubu byla malá prasklinka (únavový lom) zaděláno na něj bylo už z výroby (vryp od ohýbačky) "dočasně" to vyřešilo COčko .
Pokusím si půjčit dutinoměr a zjistit opotřebení válcu.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Vačka a vahadla potřebují tlak, stejně tak i šály na klice. Pokud tam tlak je (což beze sporu byl), nebývá až takový problém. Například vačce nejvíc škodí málo oleje v motoru (nízká hladina způsobí, že při nižších otáčkách tam prostě nedoteče). Rovněž vačce škodí mechanické nečistoty (což rovněž vylučuji). Nicméně pokud se olej degraduje chemicky, dochází k opotřebení kluzných částí motoru, kde působí tzv. olejová mlha, tedy tam, kde se maže ostřikem - tedy třeba právě na válcích.

Pro motor je nejhorší, když se toto agrasívní prostředí nachází přímo na stěnách válců. Tato situace nastává nejčastěji při studeném startu, kdy směs je bohatá a nedostatečně promísená, nehomogenní a tudíž mizerná :wink:. LPG je nekvalitně převeden do plynné formy, jeho kapičky se ještě před zplyněním v atmosféře a shořením dostanou na stěnu válce a potrhají olejový film. Navíc ulpí v pórech stěny válce a stopách po honování a po přejetí pístu se nachází pod pístem (kde se dostávají do přímého kontaktu s olejem - a je zle). Z toho důvodu je doporučeno zahřívat motor provozem na benzin aspoň do teploty +40°C (potom by mělo být zajištěno kvalitní zplynění LPG a jeho "agresivita" je menší).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Marek píše:Z toho důvodu je doporučeno zahřívat motor provozem na benzin aspoň do teploty +40°C (potom by mělo být zajištěno kvalitní zplynění LPG a jeho "agresivita" je menší).
Tohle bude již splněno použitím vstřikování (motor 1.7i) a musím uznat že ho nechám na starty "benzínový" .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
martinz
Příspěvky: 72
Registrován: pon kvě 28, 2007 17:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od martinz »

Měl jsem několik žigulu a vždycky jsem dával supermogul 15w50.To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Byly časy když jsem zkoušel syntak,ale byla to hloupost,velká spotřeba oleje a jinak žádný význam.Za ty prachy,co se narvou do oleje můžete udělat několik generálek motoru.Jezdim ted jen na LPG.Benzin motor vidi jen při emisích.I motor po generálce jsem napoprvé nastartoval a zajížděl na plyn.Je krásně čistej,žádnej karbon.S plynem mám zkušenost okolo 750 000km.Nemá chybu.Jen nevýhoda je váha nádrže,když chcete vézt větší náklad.Ale jinak je auto skoro perfekt vyvážené a chová se téměř neutrálně.
Jinak moje zkušenost,ventily v hlavě při provozu na LPG vydrží kolem 140 000km-jen na LPG.Pak nechávám vyfrézovat sedla a dávám nové ventily.Vyjde to celkem se vším tak na 1400kč.Ta životnost ověřena několikrát.Vetily seřizuju tak po 5tisících.Otázka půl hodiny a při LPG je to fakt lepší.OVĚŘENO.Mám hodně zkušeností z provozem a opravami Vaz 2101,2103,2106,2105.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“