Tempomat...

Moderátor: Moderátoři

Štěpán

Tempomat...

Příspěvek od Štěpán »

Přemýšleli jste někdo o montáži tohoto zázraku do auta? Já to teď mám v Xantii, ale je to rozbitý ( nezapojený některý dráty - někdo to dělal doma :evil: ) Chci to zprovoznit, ale nemám schema zapojení a tak brouzdám 3. den po netu a tápám v mlze... :cry:

Jinak mě napadlo to taky hodit do 2103... :P

http://www.9000.cz/zbozi/63-tempomat-pneumaticky

http://www.9000.cz/zbozi/200-tempomat-elektronicky
Dusan
Příspěvky: 3937
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

dobre ceny :D
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6589
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

heh, to mi pripomina jak sem jezdil kolegovou starou oktavkou po dalnici. to sem jen zapinal a vypinal tempomat :-) dojizdel sem auta, nekdo me predjizdel, vypnout tempomal, volno, dem prejizdet, zapnout tempomat. magicka kadence toho vozu kdyz se sam snazil zrychlit na pozadovnou rychlost byla k predjizdeni zcela dostacujici :-) to bylo jak videohra :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Tak jsem včera zprovoznil tempomat ma Xantii, a je to paráda. Nohy si odpočívaj a člověk se stará jen o ten volant. Na dlouhý cesty po světě je to neocenitelnej pomocník, kterej navíc i pomáhá šetřit palivo, protožé nemá tendenci zrychlovat nebo brzdit, ale jen udržet navolenou rychlost... :D

Kdybych teď neměl menší finanční obtíže, tak ten tempomat hodím i do 2103... 8)

Přitom jeho zapojení je v podstatě primitivní...
Lanko je zapojeno paralelně s táhlem plynu. Od černý krabičky vede 10 dráty: 1. je kostra; 2. je plus přes spínač zapnutí tempomatu; dalších 4 jsou na páčku ovládaní; dva jsou na kontakt brzdového spínače a další dva jsou na otáčkoměr a na rychloměr. S tím, že u mě otáčkoměr není zapojenej a funguje to jenom na rychloměr. V tomhle případě si ale myslím, že to může fungovat v ladě ( obzvlášť na 1700i ), že jeden bude zapojenej na rozdělovač nebo na pulsy ze zapolování a druhej může být zapojenej na čidlo rychlosti na převodovce... :D
Uživatelský avatar
Majo2103
Příspěvky: 555
Registrován: pát lis 16, 2007 19:17
Bydliště: Ploské 79
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo2103 »

Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.
Cory
Příspěvky: 11608
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Alebo to urobit cez membranku a podtlak.Pri zapnuti tempomatu by sa otvoril ventil cez ktory by isiel podtlak do membrany,ktora by drzala tiahlo plynu.Dalej by sa zobral signal z brzdoveho spinaca a domontoval by sa podobny snimac na spojkovy pedal.Po stlaceni jedneho z tychto pedalov, by prestal prudit prud do ventilu od podtlaku a tym by sa vyradil tempomat z cinnosti :D Stacili by na to 3 relatka :P :lol:
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Ondra 07
Příspěvky: 654
Registrován: stř říj 05, 2005 21:31
Bydliště: Olomouc / Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ondra 07 »

Premyslim nad vysouvacima kridlama zpod prahu... Pry maji podrazit letenky, takze by to taky vlastne setrilo penize. Samozejmne v kombinbaci s tim skvelim tempomatem, preci jen az na Hawaj drzet nohu na plynu tak ji mam jak spalek....
...anebo jinej případ, průsek v lese asi na metr širší ne, sráz jako střecha. Šero, mlha, skoro tma. Rozhodl jsem, sjedeš to šusem, sotva odpíchnu je zle hochu námraza jako mejdlo. Zkouším zaplužit, ani zdání...
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

chlapci to mi nerobte - prisiel som o dalsiu vyplatu - ja som to uz zacal vyrabat ale za tie prachy si to objednavam hotove :mrgreen:
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6589
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

muj dalnicni tempomat je proste to, ze povolim svaly na noze, noha spadne s pedalem na podlahu a tak udrzuju svych 130 - 140, bo vic to proste nejede :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Marek
Příspěvky: 5316
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Mám teď tempomat v Galaxy a musím souhlasit se Štěpánem, že je to skutečně neocenitelný pomocník především na dlouhých cestách.

Jezdím dálnice dosti často a prakticky polovinu (možná víc) ročně najetých kilometrů je najeto po dálnici. Tempomat je vynikající věc. U mě je to záležitost víceméně elektronická, protože mám elektronický pedál plynu. Takže tempomat u mě funguje trochu jinak než v autech s mechanickým lankem nebo táhlem - navíc u mě je to základní výbava (všechny tyto vozy mají pro tempomat přípravu a pokud jej chcete mít, stačí koupit páčku blinkrů, na níž jsou ovládače a hotovo).

U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).

Musím říct, že úspora paliva není nijak závratná, ale 0,3 - 0,5 l / 100 km to může hodit. Záleží ovšem především na horizontu krajiny.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

ja nad tym spekulujem uz hodne dlho, dokonca tu mam nejake schemy pre fabie, ktore maju rovnako elektricky plynovy pedal a chcel som to "trosku" doladit ale ked je to hotove tak to nema zmysel. Mozno zacnem konecne dodrziavat rychlost :mrgreen:
Urcite to usetri cas, kukat furt na gps aby som siel po dialnici presne 139 sa celkom neda :mrgreen:
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Aleš.Melichar
Příspěvky: 141
Registrován: sob srp 18, 2007 17:40
Bydliště: Havirov/Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Aleš.Melichar »

Majo2103 píše:Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.
Rucni plyn, na polaku to mam taky...
Polski Fiat 125p 1500ccm NA PRODEJ
Fiat UNO 45 903ccm NA PRODEJ
pěší chodec:(
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Saša píše:V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.
Nechceš to Sašo ještě doplnit o autopilota? :D
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Marek píše:U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).
U mě to funguje stejně. Akorát elektromotor tahá přes šroubový převod za lanko, a to zase tahá za páčku plynu na vstřikovacím čerpadle. Jinak ovládání tempomatu je stejný. :D
Odpovědět

Zpět na „Zajímavé úpravy a vylepšení“