Vyhřívání zadního okna - jen zajímavost

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3740
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Vyhřívání zadního okna - jen zajímavost

Příspěvek od Patrac »

Chtěl jsem se zeptat: na několika autech novějších typů jsem viděl že vyhřívání zadního okna je řešeno krapet jinak než u Lady.
Klasické řešení dva svislé proužky na krajích skla a mezi nima třeba 16 ks vodorovných co vyhřívají.
Atyp řešení sice má taky 16 vodorovných proužků ale svislice jsou 4. Krajní napájecí a pak všechny vodorovné jsou ještě ve dvou místech odshora dolů propojeny.
A teď dotaz. co se stane, když stávající vodorovné proužky propojím za pomocí svislic odshora dolů. Bude to dál fungovat??
Proč mi o to jde. v případě porušení jednoho proužku dojde k jeho výpadku. Mám za to že dvě svislice navíc by dokázaly eliminovat toto poškození resp vypadl by z provozu třeba jen 20cm dlouhý kus mezi dvěma svislicemi.
Vzhledem k tomu že nejsem elektrotechnik nemám s tím žádné zkušenosti - tak se ptám: bude to fungovat? A pokud ano, je v tom nějaká jiná zákeřnost? Dííík. :wink:
Naposledy upravil(a) Patrac dne úte pro 04, 2007 11:01, celkem upraveno 1 x.
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9393
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Musíš si uvědomit to, že vyhřívací proužky jsou stavěny na určitý proud. V případě zvětšení tohoto proudu může dojít k jejich spálení. Tudíž pokud vodorovné proužky propojíš pomocí svislic, dejme tomu 10 cm od hlavního propojení: pokud se jeden drát přepálí v oných 10ti cm, rozdělí se proud do ostatních 10ticm kousků. Čili až na spálených 10cm bude vše fungovat dál. Problém podle mě nastane, až se těch drátu spálí víc. Shoří to všechno :-D
To sem to ale blbě vysvětlil :-D
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Vašátor píše: ... vyhřívací proužky ... určitý proud ... zvětšení ... spálení ...Problém ... drátu spálí víc. Shoří to všechno ... .
Já pochopil :idea: .... teda aspoň si myslím :oops: .... .
Takže pokud je soustava (vyhřívacích proužku na okně v pořádku a propojím to např. další šesticí svislých pruhů - bude to fungovat dál. Ovšem pokud někde dojde k přerušení, byť jediného, vodorovného proužku znamená to potencionální nebezpečí pro celou soustavu.
Otázka: a toto (stejné) nebezpeční nehrozí v případě standartních proužků? Neuvažujme o tom, že soustavu propojím svislými pruhy. Pokud mám přerušen jeden či dva vodorovné pruhy - znamená to nějaké zvýšené nebezpečí pro ty ostatní? Začnou být tepelně či elektricky více namáhány? Přebírají na sebe proud z těch přerušených? L.
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

Luděk: To by vadit určitě nemělo, protože v tomto případě si každý vodorovný drátek "hřeje sám za sebe", takže pokud praskne, pro ty ostatní žádná další zátěž nenastane. Maximálně se trochu zmenší odběr a pokud jsou nějaké větší přechodové odpory v připojení, zbývající drátky tímto odlehčením dostanou větší napětí a budou lépe topit. :D
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9393
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Ty proužky jsou vlastně odporové dráty zapojené do zkratu ±12V. Díky protékajícímu proudu dráty hřejí. Je to defakto jako kdybys zapojil na autobaterii dlouhý drát. Prvně se začne zahřívat, pak se spálí izolace a nakonec shoří. Materiál drátů použitý u vyhřívání zadního skla má však větší vnitřní odpor, něco jako žárovka - akorát že nesvítí :-) (odpor je větší a teplo se přenáší do skla-chladí). Žárovka nám krom svícení hřeje, že :-). Ty hlavní tlusté svislé pruhy jsou defakto to připojení na autobaterii. Čili co vodorovný pruh, to samostatné topné tělísko, dimenzované na určitý proud. Na lehké navýšení proudu je samozřejmě dimenzováno - při zvýšení napětí vlivem dobíjení se zvednou i proudy tekoucí pruhem. Ovšem do jaké míry těžko říct. Pokud tu někdo změří odpor vyhřívacího skla (vyhřívacího systému) a zjistí použitý materiál, šlo by to spočítat :-)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3740
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Patrac »

Zajímavé takže když jsem viděl nová auta s tím novým typem vyhřívání tak asi počítají s tím že se prostě nepoškodí, protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

No - zase až tak dramaticky bych to s tím kolapsem celé soustavy neviděl. Přerušení jednoho či dvou bodů v síti a následuje kolaps celé soustavy - to asi nebude tak drastické, přesto bych asi počítal s tím, že výkon zbytku sítě se bude kolem místa poškození pohybovat na 100 % - čili nebezpečí destrukce začíná být reálné. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Patrac píše: protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Tak tak ! ..... Jen Vás mohu ujistit že kdo by chtěl udělat to propojení tak se mu to nepovede ! Nelze spravit ani přerušenou "cestičku". V místě doteku "nového a starého" bude velký přechodový odpor (vlivem malé styčné plochy) a vtom místě se to znova přepálí.
PS: Vyhřívaná okna LADY jsou vyrobena "moderní" technologijí pokovení skla je opatřeno antikorozní ochranou a tak nehrozí samovolné "odcházení" jednotlivých spojů známé třeba ze Škodovek ( 105....). Samo se to nepřepálí dá se to zničit jen mechanicky ( když se o to něco tře, stačí třeba batoh se zipem namáčklý na sklo.)
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3740
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Patrac »

Saša píše:
Patrac píše: protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Tak tak ! ..... Jen Vás mohu ujistit že kdo by chtěl udělat to propojení tak se mu to nepovede ! Nelze spravit ani přerušenou "cestičku". V místě doteku "nového a starého" bude velký přechodový odpor (vlivem malé styčné plochy) a vtom místě se to znova přepálí.
PS: Vyhřívaná okna LADY jsou vyrobena "moderní" technologijí pokovení skla je opatřeno antikorozní ochranou a tak nehrozí samovolné "odcházení" jednotlivých spojů známé třeba ze Škodovek ( 105....). Samo se to nepřepálí dá se to zničit jen mechanicky ( když se o to něco tře, stačí třeba batoh se zipem namáčklý na sklo.)
No asi se stalo.. :( dvě cesty nejsou funkční a jak na sviňu skoro ty dvě horní, takže zrovna v místě kudyma se díváš přez zpětné zrcátko
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Cory
Příspěvky: 11605
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

tak mne zasa idu iba 3 horne :( su tam asi milimetrove prerusenia
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9393
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Radku, proč to mají nové auta tak či onak tu můžeme maximálně spekulovat. Krajní cesty mohou být z jiného materiálu - celý okruh tak může hřát třebas nejvíce ve středu okna, zatímco kraje hřejí méně. Tudíž po prasknutí jedné či více cest se nic nestane. Dnes už je mnohem více technologií než bylo dříve. Např. vyhřívání předního skla dříve nepadalo v úvahu. Dnes už o tom ani nevíš a přitom tam je.

Sašo, moderní či nemoderní technologie, cesta se může přepálit tak i tak. Potvora. Na naší Corse r.v.98 nefungují cesty dvě a na 90% tvrdím, že poškozeny mechanicky být nemohly.

Zkoušel někdo z vás cestu opravit? Naleptat a použít takový ty všemožný tekutý přípravky na opravu? Prosil bych když už tak vyjádření pouze těch, co to zkoušeli. Dík ;-)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Patrac píše:Zajímavé takže když jsem viděl nová auta s tím novým typem vyhřívání tak asi počítají s tím že se prostě nepoškodí, protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Nezapomínej na to, že nový auta maj trošku stabilnější napětí v okruhu, než 210x. Je možné, že tam bude i nějaká ta regulace, ale toť pouhá má spekulace ;-)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

Vašátor píše:Zkoušel někdo z vás cestu opravit? Naleptat a použít takový ty všemožný tekutý přípravky na opravu? Prosil bych když už tak vyjádření pouze těch, co to zkoušeli. Dík ;-)
Ano, skusal som to roznymi pripravkami, drahymi ci menej drahymi, vysledok stal za hovno bud hned alebo az po chvili. Vyhodene prachy. Radsej kupim za tisicku nove sklo :!:
dmatej píše:Nezapomínej na to, že nový auta maj trošku stabilnější napětí v okruhu, než 210x. Je možné, že tam bude i nějaká ta regulace, ale toť pouhá má spekulace
:lol: si ma dostal :D ty si este z tych co veria v zazraky? :weedman:
Lada ma pomerne stabilne napatie/pokial berieme do uvahy funkcny tyristorovy regulator/, mnohe nove auta kolisu daleko viac
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9393
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Majo, dík za info - zkoušet to opravit teda nebudu :D
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Majo - toť výzva - nutno proměřit ;-) Za zázrak to nepovažuju. :mrgreen:
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“