To Major:
Někde na webu jsem četl článek, kde pisatel (jenž se představil jako tribotechnik) uvádí, že oleje v dieselových motorech osobních vozů (patrně měl na mysli řízené motory TDi, TDCi či podobné) z hlediska chemického paradoxně stárnou nejpomaleji. Prý prováděl rozbory a zjistil, že po 15.000 km jsou v oleji obsaženy pouze saze, ale z chemického hlediska je olej v takové formě, že by mohl v motoru třeba ještě 10.000 km bez potíží existovat. Naopak uváděl, že oleje ze zážehových (a zejména LPG) motorů chemicky stárnou mnohem rychleji, a to především díky kyselosti paliv. Dokonce se prý setkává i s případy, kdy oleje ani nejsou schopné vydržet výrobci deklarovanou životnost, zejména při extrémním způsobu užívání motoru (např. Taxislužba a podobně). Jako člověk z oboru jistě víš, o čem je řeč..........
Rád bych uvedl, že se s názorem toho pána ztotožňuji a mám za to, že je to pravda a celkem logicky zdůvodnitelná.
Chemické stárnutí, Sašo a někteří další "experimentátoři", není vidět.
Za sebe mohu říci asi tolik: Vizuálně kvalitu oleje určit nelze. A jestli někdo určí kvalitu oleje jen podle toho, zda je víc či méně "černý", je hlupák - neví o olejích zhola nic.
Například já mám olej v motoru černý jako boty okamžitě po jeho nalití do motoru. A myslíte, že je špatný???
LPG se vstřikovací jednotkou
Moderátor: Moderátoři
To mě je jasné . více možná při nějakém pokecu na srazuMarek píše:Chemické stárnutí, Sašo a někteří další "experimentátoři", není vidět
Dík za info
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
potvrdzujem, v zavodaku sme mali Valvoline Durablend 10w-40 polosynta, 5 mesiacov, 1 testovanie + 3 zavody, co neni ani 2000km, a motor na tom oleji skoncil. na poslednych zavodoch postupne prestaval mazat, po rozobrani sme zistili ze olej je vprdeli, cierny, mazlavy, na spodku vane a na vsetkych motorovych organoch je mazlavy povlak, a ojnicne loziska na kluke vprdeliiiii...Marek píše:Dokonce se prý setkává i s případy, kdy oleje ani nejsou schopné vydržet výrobci deklarovanou životnost, zejména při extrémním způsobu užívání motoru (např. Taxislužba a podobně). Jako člověk z oboru jistě víš, o čem je řeč..........
Ahoj Marku. Opravdu záleží hodně na typu provozu. Při častých studených startech a popojíždění po městě, kdy se motor ani nestačí ohřát na pracovní teplotu, vzniká velké množství kyselých zplodin (hlavně oxidy dusíku), které se při režimu studeného chodu motoru dostávají ze spalovacího prostoru přes pístní kroužky do olejové náplně v podstatně větší míře než u motoru zahřátého. Tyto kyselé zplodiny jsou pak absorbovány olejem, který sice obsahuje aditiva k neutralizaci, nicméně se tímto způsobem obsahy těchto aditiv v oleji rychleji "spotřebovávají", olej rychleji stárne a ztrácí své mazací schopnosti. Proto se při trvalém městském provozu doporučují zkrácené výměnné lhůty.Marek píše:To Major:
Někde na webu jsem četl článek, kde pisatel (jenž se představil jako tribotechnik) uvádí, že oleje v dieselových motorech osobních vozů (patrně měl na mysli řízené motory TDi, TDCi či podobné) z hlediska chemického paradoxně stárnou nejpomaleji. Prý prováděl rozbory a zjistil, že po 15.000 km jsou v oleji obsaženy pouze saze, ale z chemického hlediska je olej v takové formě, že by mohl v motoru třeba ještě 10.000 km bez potíží existovat. Naopak uváděl, že oleje ze zážehových (a zejména LPG) motorů chemicky stárnou mnohem rychleji, a to především díky kyselosti paliv. Dokonce se prý setkává i s případy, kdy oleje ani nejsou schopné vydržet výrobci deklarovanou životnost, zejména při extrémním způsobu užívání motoru (např. Taxislužba a podobně). Jako člověk z oboru jistě víš, o čem je řeč..........
Rád bych uvedl, že se s názorem toho pána ztotožňuji a mám za to, že je to pravda a celkem logicky zdůvodnitelná.
Chemické stárnutí, Sašo a někteří další "experimentátoři", není vidět.
Za sebe mohu říci asi tolik: Vizuálně kvalitu oleje určit nelze. A jestli někdo určí kvalitu oleje jen podle toho, zda je víc či méně "černý", je hlupák - neví o olejích zhola nic.
Například já mám olej v motoru černý jako boty okamžitě po jeho nalití do motoru. A myslíte, že je špatný???
Co se týče zplodin z hoření MN (motorová nafta), jež tvoří ve velké míře popilkoviny, tak ty sice nejsou až tak kyselé, ale zase na druhou stranu výrazně mění vyskozitu oleje a ten při zvýšeném obsahu sazí zase "houstne". Tento proces je ale méně nebezpečný a pomalejší než degradace vlivem kyselých zplodin. A samozřejmě je pravda, že kvalitu, či vyčerpanost oleje rozhodně nepoznáš podle toho zda je čistý či ne, přesně jak píšeš. Jednou z důležitých funkcí oleje je absorbce zplodin z hoření a rozpouštění karbonů, tedy čistota vnitřních částí motoru.. Tudíž olej by při provozu na klasické PHM neměl být rozhodně při výměně příliš čistý. Pokud ano, raději bych se poohlédl po jiném. Tento totiž pravděpodobně neobsahuje dostatek DD aditiv (dispersantů a detergentů).
Přesně tohle je fakt, který tady na fóru některým lidem prostě nevysvětlíš !!!major píše:Jednou z důležitých funkcí oleje je absorbce zplodin z hoření a rozpouštění karbonů, tedy čistota vnitřních částí motoru.. Tudíž olej by při provozu na klasické PHM neměl být rozhodně při výměně příliš čistý. Pokud ano, raději bych se poohlédl po jiném. Tento totiž pravděpodobně neobsahuje dostatek DD aditiv (dispersantů a detergentů).
Jsou přesvědčeni o tom, že pokud do motoru naplní olej a ten je po pár stovkách kilometrů "špinavý", je to špatně. Přitom se zcela zásadně mýlí, neboť podle Tvého (i mého) mínění je to naopak správně - olej čistí motor od usazenin a v důsledku toho se zabarvuje do tmavého odstínu (jak logické.................).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Já pevně věřím, Mára, že to po naší "intenzivní olejové osvětě" značná část lidí pochopí. Jak jsem za ta léta kdy se tímto oborem zabývám zjistil, tak opravdu informovanost široké motoristické veřejnosti o této problematice je velmi povrchní až mizivá. Je to škoda neboť právě správné používání olejů ve výsledku velmi ovlivní celkovou životnost motoru. Věřím, že se nám zde podaří kolegům předat dostatek informací k tomu aby se v této problematice pohybovali "jako ryby ve vodě".Marek píše:Přesně tohle je fakt, který tady na fóru některým lidem prostě nevysvětlíš !!!major píše:Jednou z důležitých funkcí oleje je absorbce zplodin z hoření a rozpouštění karbonů, tedy čistota vnitřních částí motoru.. Tudíž olej by při provozu na klasické PHM neměl být rozhodně při výměně příliš čistý. Pokud ano, raději bych se poohlédl po jiném. Tento totiž pravděpodobně neobsahuje dostatek DD aditiv (dispersantů a detergentů).
Jsou přesvědčeni o tom, že pokud do motoru naplní olej a ten je po pár stovkách kilometrů "špinavý", je to špatně. Přitom se zcela zásadně mýlí, neboť podle Tvého (i mého) mínění je to naopak správně - olej čistí motor od usazenin a v důsledku toho se zabarvuje do tmavého odstínu (jak logické.................).
Jen aby se necítili jako ryby v oleji ...........................major píše:Věřím, že se nám zde podaří kolegům předat dostatek informací k tomu aby se v této problematice pohybovali "jako ryby ve vodě".
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)