LPG se vstřikovací jednotkou
Moderátor: Moderátoři
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
mám LPG řízené RJ. Startuje to na benzín a neumožňuje mi to startovat přímo na LPG. Jedná se systém Bingo M a reduktor Tartarini a k tomu elektronika AEB. při kontrole v LPG Zábřeh mi bylo řečeno že ideální stav je když auto ohřejete na benzín na provozní teplotu a pak by se přeplo na LPG. Zplyňování LPG je totiž velice problematické a záleží na +-4°C další věc je to že membrány v reduktoru a celkové zařízení dost značně trpí provozem mimo provozní teplotu. Navíc v případě zamrznutí reduktoru jste DOJELI !!! jinak přepnete na benzín reduktor prohřejete a jede se dál.minimální teplota pro zplynění je kolem 4°C tedy jestliže startujete v zimě na LPG v mrazech. auto sice naskočí ale spalujete směs která je v podstatě znatelněji bohatší a nekvalitnější než když auto jede na benzina se sytičem!!!!
Další věc je že motory nejsou stavěny pro provoz na LPG jedná se pouze o ALTERNATIVNÍ POHON !!!!!Tedy vůbec není od věci najet nějaké km na benzín a motor "propláchnout". Byl jsem upozorněn a to v několika firmách že poměr by měl být minimálně 1/3 tedy 120km na LPG a 40km na benzín.
Tedy dle mého startovat na benzín nechat motor alespoň 30sec běžet ať se ohřeje alespoň trochu a pak jet. Tak to teď provozuju já a provozoval jsem to tak i u Lady 2107 kde jsem měl LPG "manuální"
Další věc je že motory nejsou stavěny pro provoz na LPG jedná se pouze o ALTERNATIVNÍ POHON !!!!!Tedy vůbec není od věci najet nějaké km na benzín a motor "propláchnout". Byl jsem upozorněn a to v několika firmách že poměr by měl být minimálně 1/3 tedy 120km na LPG a 40km na benzín.
Tedy dle mého startovat na benzín nechat motor alespoň 30sec běžet ať se ohřeje alespoň trochu a pak jet. Tak to teď provozuju já a provozoval jsem to tak i u Lady 2107 kde jsem měl LPG "manuální"
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
I přes svou mladickou rebelii souhlasím s Markem a s Pátračem. Vlivem několika závad benzínové soustavy jsem nucen startovat na LPG a je to fakt humus. A ten nespálený plyn všude dokola i v kabině nepočítam.
zde
Kua vsecko hraje pro ty podnikatelse zazobane prasata ....
Tak a už zbývá jen ten Jelen a můžeme vytáhnout oponu.
Dostal ste Bludišťáka!
Klikněte zde pro zobrazení.
Kua vsecko hraje pro ty podnikatelse zazobane prasata ....
Tak a už zbývá jen ten Jelen a můžeme vytáhnout oponu.
Dostal ste Bludišťáka!
Klikněte zde pro zobrazení.
1/3 mi prijde trochu moc, drzis se toho? Vubec by me ten pomer prepinani LPG/benzin zajimal, hlavne proto ze mam karbec a nevim jak casto prepinat kvuli membranam... Hledal jsem i na foru ale bud jsem to prehlid nebo se o tom jeste nemluvilo...Patrac píše:Další věc je že motory nejsou stavěny pro provoz na LPG jedná se pouze o ALTERNATIVNÍ POHON !!!!!Tedy vůbec není od věci najet nějaké km na benzín a motor "propláchnout". Byl jsem upozorněn a to v několika firmách že poměr by měl být minimálně 1/3 tedy 120km na LPG a 40km na benzín.
Dva dny nato seděl Pú na své větvi,
pohupoval nohama sem a tam,
vedle něj, stály čtyři hrníčky medu...
pohupoval nohama sem a tam,
vedle něj, stály čtyři hrníčky medu...
Na to existuje odpověď.
Z hlediska konstrukce motoru není problém. Motory Lada (na rozdíl třeba od motorů Škoda řady 742 a starších) jsou konstrukčně na takové úrovni, že dokážou trvale snášet provoz na LPG.
Problém je spíš v tom okolo - karburátoru především. Všechny součásti z běžně používaných "gumových" či "gumotextilních" a "gumoplastových" materiálů výrazně trpí. Ovšem s tím se počítá - když si nechám namontovat LPG, počítám s tím, že něco to prostě nevydrží. Ovšem motor to rozhodně není.
Zatímco u Škodovek se provoz na LPG nedoporučuje a pokud ano, pak je nutné střídat palivo alternativní a základní v poměru minimálně 3/1, lépe 5/2 (tam trpí motor, především hlava), u Lady můžeš na plyn jezdit "furt pryč". O tématu studených startů jsme tu dlouze psali a doufám, že to pochopili i ti největší šťourové a nevěřící Tomášové. A o tom, že tu a tam odejde membrána v karburátoru, mluvit nemusíme - tak to prostě je a je třeba se s tím smířit.
P.S. Pro ty, kteří by chtěli diskutovat nad mou poznámkou o LPG ve Škodovkách, vysvětlím:
Motory Škoda s litinovou hlavou nemají sedla ventilů. Ventily jsou pouze zabroušené do litiny. To je problém u provozu na LPG (a stejně tak na čistý Natural), protože materiál v tomto místě "hoří". Při trvalém provozu dochází k jevu, kterému mechanici říkají "zabouchávání ventilů do hlavy". Materiál hlavy v místě styku s talířem ventilu mizí (odpařuje se nebo důsledkem vysoké teploty hoření měkne s přesouvá se jinam), následně dochází k netěsnosti spalovacího prostoru a dalším problémům vyplývajícím z tohoto. Ke všemu se dost výrazně mění vůle ventilů, protože ventily se "schovávají" do hlavy. Vůle se zmenšuje.
Pokud se u Škodovky pravidelně neseřizují ventily (častěji než běžně, tedy nejlépe po ujetí každých 5.000 km), nastává problém. Často se stává, že studené to chytá na dva až tři válce a teprve po chvíli (až se vůle zvětší teplotní roztažností) se to roztočí na čtyři.
Pokud ve Škodovce používáte LPG, počítejte s tím, že je nutné seřizovat ventily v polovičním intervalu, než určuje výrobce, tedy každých 5.000 km. Doporučuje se nastavovat vůle o 0,05 mm větší než při provozu na benzin. Dále je třeba počítat s tím, že každých 50.000 km bude potřeba sundat hlavu, přefrézovat dosedací plochy pro ventily (tedy něco jako sedla) a důkladně zabrousit ventily do takto upravených "sedel". Potom je možné na plyn jezdit i se škodulí. Ale to sem nepatří...........
Z hlediska konstrukce motoru není problém. Motory Lada (na rozdíl třeba od motorů Škoda řady 742 a starších) jsou konstrukčně na takové úrovni, že dokážou trvale snášet provoz na LPG.
Problém je spíš v tom okolo - karburátoru především. Všechny součásti z běžně používaných "gumových" či "gumotextilních" a "gumoplastových" materiálů výrazně trpí. Ovšem s tím se počítá - když si nechám namontovat LPG, počítám s tím, že něco to prostě nevydrží. Ovšem motor to rozhodně není.
Zatímco u Škodovek se provoz na LPG nedoporučuje a pokud ano, pak je nutné střídat palivo alternativní a základní v poměru minimálně 3/1, lépe 5/2 (tam trpí motor, především hlava), u Lady můžeš na plyn jezdit "furt pryč". O tématu studených startů jsme tu dlouze psali a doufám, že to pochopili i ti největší šťourové a nevěřící Tomášové. A o tom, že tu a tam odejde membrána v karburátoru, mluvit nemusíme - tak to prostě je a je třeba se s tím smířit.
P.S. Pro ty, kteří by chtěli diskutovat nad mou poznámkou o LPG ve Škodovkách, vysvětlím:
Motory Škoda s litinovou hlavou nemají sedla ventilů. Ventily jsou pouze zabroušené do litiny. To je problém u provozu na LPG (a stejně tak na čistý Natural), protože materiál v tomto místě "hoří". Při trvalém provozu dochází k jevu, kterému mechanici říkají "zabouchávání ventilů do hlavy". Materiál hlavy v místě styku s talířem ventilu mizí (odpařuje se nebo důsledkem vysoké teploty hoření měkne s přesouvá se jinam), následně dochází k netěsnosti spalovacího prostoru a dalším problémům vyplývajícím z tohoto. Ke všemu se dost výrazně mění vůle ventilů, protože ventily se "schovávají" do hlavy. Vůle se zmenšuje.
Pokud se u Škodovky pravidelně neseřizují ventily (častěji než běžně, tedy nejlépe po ujetí každých 5.000 km), nastává problém. Často se stává, že studené to chytá na dva až tři válce a teprve po chvíli (až se vůle zvětší teplotní roztažností) se to roztočí na čtyři.
Pokud ve Škodovce používáte LPG, počítejte s tím, že je nutné seřizovat ventily v polovičním intervalu, než určuje výrobce, tedy každých 5.000 km. Doporučuje se nastavovat vůle o 0,05 mm větší než při provozu na benzin. Dále je třeba počítat s tím, že každých 50.000 km bude potřeba sundat hlavu, přefrézovat dosedací plochy pro ventily (tedy něco jako sedla) a důkladně zabrousit ventily do takto upravených "sedel". Potom je možné na plyn jezdit i se škodulí. Ale to sem nepatří...........
Naposledy upravil(a) Marek dne stř zář 12, 2007 10:27, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
som rad, ze to tu Marek s Patracom objasnili, lebo ja som v niektorych temach uz rezignoval, niektorych zdejsich jedincov nema vyznam presviedcat o veciach, ktore su naprosto jasne lebo na vsetko maju vlastny vyhraneny nazor, za ktory sa budu bit za kazdu cenu.
a bludistaka za OT si dam aj sam...
a bludistaka za OT si dam aj sam...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Majo píše:som rad, ze to tu Marek s Patracom objasnili, lebo ja som v niektorych temach uz rezignoval, niektorych zdejsich jedincov nema vyznam presviedcat o veciach, ktore su naprosto jasne lebo na vsetko maju vlastny vyhraneny nazor, za ktory sa budu bit za kazdu cenu.
a bludistaka za OT si dam aj sam...
Bludišťáka si nedávej, není důvod .
Mám na mnoho témat zde naprosto stejný náhled jako Ty. Zjistil jsem už před dávným časem, že některé lidi prostě nepřesvědčíš. Můj táta říká, že kráva je nebezpečná zepředu a kůň zezadu. Ovšem blbec je nebezpečný ze všech stran . Tím nemyslím nikoho konkrétně, to je jen poznámka do diskuse.
Už bych toto téma snad i uzavřel, nic konkrétního k diskusi na toto téma mě nenapadá.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Ahoj Marku. Ano, skutečně je pro olej provoz na LPG horší. Hlavně z hlediska rychlosti jeho degradace. Motorové oleje při provozu na LPG sice opravdu nejeví známky znečištění, ale to je dáno pouze nepřítomností karbonů. Spalováním plynu se tvoří jiné typy zplodin, zejména dusíkatých, které mají na olej výrazně vyšší korozivní účinky než karbony vzniklé spalováním klasických PHM. Tyto dusíkaté sloučeniny pak tvoří úsady, které se podstatně hůře odstraňují. Olej při provozu na LPG rychleji ztrácí čistící a též i mazací schopnosti. Proto je nutné zkrátit výměnou lhůtu minimálně o 1/3. V případě, že je vozidlo provozováno více v městském provozu, tedy časté studené starty a krátké vzdálenosti, je pak nutné snížit výměnné lhůty až na jednu polovinu. Pro provoz na LPG jsou vhodnější oleje alespoň s částečným podílem syntetického základu.Marek píše:
Mimochodem - Sašo, myslíš si opravdu, že bohatá směs na benzin opotřebovává olej v motoru a motor jako takový více než bohatá směs LPG??? Plyn je kyselý jako šťovík a navíc má schopnost velmi nežádoucí, a to je vysušování stěn válců. Podle mého názoru (a zdravého rozumu) právě toto ničí olej a potažmo motor mnohem víc než trocha benzinu. Ostatně zeptej se na to našeho tribotechnického odborníka, jistě Ti poví totéž co já. Ono totiž pouhé "černání" oleje, tedy rozpouštění uhlíku, není jedinou známkou opotřebení oleje.
Jak známo, olej v motoru při provozu na LPG zdaleka tolik netmavne jako při provozu na benzin (nebo dokonce na naftu). Ovšem obsah jiných možná ještě méně žádoucích složek v oleji rozpuštěných (například právě různé kyseliny a soli) škodí motoru více než vlastní rozpuštěný karbon.
Ale co já bych tu mlel pantem - mně se tu nevěří. Zeptej se Majora, ten je kovanej v oboru. Jistě Ti dotaz zodpoví (a já věřím, že nejsem dalece pravdy).
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Nedržím se toho v podstatě na benzín startuju a jezdím na něj tak 5-10 km na 200-300km na LPG.. funguje to tak neřeším to. V podstatě to je tak že nastaruju, nechám motor běžet na volnoběh, připoutám se, zapnu světla zapnu rádio vyhodím blinkr atd a jedu jakmile poprvý motor překročí 1600 ot už jede na LPG.Tedy testoval jsem to časově a cca 30-40 sec motor běží maximálně na benzín a to už když šáhnu na hadice sou vlažné. Rozhodně je mi ale jasná jedna věc a to že jestliže ke zplynění LPG je nutná teplota vody 4°C jako v podstatě minimum tak sice s vodou teploty okolí ( -15°C v zimě) to sice třeba pojede ale jakým stylem??? A to že to nezamrzne a vůbec to funguje není dáno tím že to ještě funguje ale tím že tam mám takové množství nemrzky G12+ že to prostě nezamrzne ani při -30°C. tedy jestliže LPG uvolňule chlad třeba na -40° tak to nezamrzne i při kapalině naředěné na -30° ale jen pro to že tam je průtok vody. TO mi ale nepřijde jako "ekonomický a intelientní " provoz ale jako test toho co to ještě snese..utia píše:1/3 mi prijde trochu moc, drzis se toho? Vubec by me ten pomer prepinani LPG/benzin zajimal, hlavne proto ze mam karbec a nevim jak casto prepinat kvuli membranam... Hledal jsem i na foru ale bud jsem to prehlid nebo se o tom jeste nemluvilo...Patrac píše:Další věc je že motory nejsou stavěny pro provoz na LPG jedná se pouze o ALTERNATIVNÍ POHON !!!!!Tedy vůbec není od věci najet nějaké km na benzín a motor "propláchnout". Byl jsem upozorněn a to v několika firmách že poměr by měl být minimálně 1/3 tedy 120km na LPG a 40km na benzín.
Tto je možná i důvod dost zvýšené spotřeby při provozu LPG Léto/zima. u aut jezdících na LPG. SIce nastartují ale jak ekonomický je provoz by si zjistil snad jen na Emisní kontrole.
mmj trošičku OT. Když jsem byl v Zábřehu tak mi řekli že nová generace reduktorů bude fungovat s RJ a to tak že bude LPG dávkovat a " rozmrazovat" na základě snímače teploty vody. tedy jestliže bude voda tak studená že provoz by byl neekonomický mělo by to snad dělat něco jako mix LPG a benzínu podle Lambda sondy a to po dobu toho než se voda ohřeje a přejde to postupně na provoz jen na LPG. A až to pojede na LPG tak se směs bude upravovat podle teploty vody dále. Auta se totiž nastavují na " provozní " teplotu motoru tedy seřízení provozu LPG ale pokud jezdíte krátké trasy a motor se dfakto sotva ohřeje tak toto nastavení není "optimální".
I když se mi to zdá tak trochu jako sci fi ( skoro jako kdyby jste míchali naftu a benzín) ale na druhou stranu už jsem slyšel o spoustě věcí co jsem považoval za blbost ale pouze do tý doby než jsem je viděl funkční v chodu..
mmj kdo jste před 20ti roky slyšeli o sekvenčním vstřikování benzínu....
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
este by bola moznost elektricky vyhrievaneho reduktora ale v amaterskych podmienkach by to asi takto dopadlo
alebo vyhrievat elektrinou vodu co ohrieva reduktor a k tomu by bolo treba este jeden termostat a hadicu na premostenie privod vyvod z reduktoru. Pri studenom motore by sa ohrievala len voda v reduktore elektrikou a pri teplom by savypla elektrika a otvoril a prepol ventil na ohrievanie vodou z motora - nieco ako maly motorovy okruh ale trocha sofistikovanejsi
a este moja skusenost s plynom - boli casy ked som o tom velmi vazne uvazoval az do doby ked som zistil ze na vsetky lady je plyn otypovany len na moju nie (21073i) takze plyn vstrekovaci + otypovanie by ma vyslo hodne nad 50000,- tak som si povedal ze nechcem. A ked som to prepocital na navratnost (aj s castejsou vymenou oleja, vyfuku, sviecok, kontrolami splynovacov) tak som zistil ze aj tak sa to moc neoplati a pri tak vysokych vstupnych nakladoch by som musel byt komercny prepravca aby sa to vratilo v rozumnom case.
PS - nebite ma za to !!!
[ Komentář přidal: Luděk Musil: st září 12, 2007 14:47 ]
Pato - to "neotypování" je bohužel slovenská nevýhoda. V českých zeměpisných šířkách otypováno je ..... . L.
alebo vyhrievat elektrinou vodu co ohrieva reduktor a k tomu by bolo treba este jeden termostat a hadicu na premostenie privod vyvod z reduktoru. Pri studenom motore by sa ohrievala len voda v reduktore elektrikou a pri teplom by savypla elektrika a otvoril a prepol ventil na ohrievanie vodou z motora - nieco ako maly motorovy okruh ale trocha sofistikovanejsi
a este moja skusenost s plynom - boli casy ked som o tom velmi vazne uvazoval az do doby ked som zistil ze na vsetky lady je plyn otypovany len na moju nie (21073i) takze plyn vstrekovaci + otypovanie by ma vyslo hodne nad 50000,- tak som si povedal ze nechcem. A ked som to prepocital na navratnost (aj s castejsou vymenou oleja, vyfuku, sviecok, kontrolami splynovacov) tak som zistil ze aj tak sa to moc neoplati a pri tak vysokych vstupnych nakladoch by som musel byt komercny prepravca aby sa to vratilo v rozumnom case.
PS - nebite ma za to !!!
[ Komentář přidal: Luděk Musil: st září 12, 2007 14:47 ]
Pato - to "neotypování" je bohužel slovenská nevýhoda. V českých zeměpisných šířkách otypováno je ..... . L.
- Luděk Ondrůch
- Příspěvky: 1511
- Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11039
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
To bolo asi pred styrmi rokmi a odvtedy som to uz nezhanalLuděk Ondrůch píše:A na to jsi přišel kde? V Zábřehu stojí kolem 17 500,- mají na to homologaci.Pato píše:len na moju nie (21073i) takze plyn vstrekovaci + otypovanie by ma vyslo hodne nad 50000,-
[ Komentář přidal: Luděk Musil: st září 12, 2007 14:49 ]
Na Slovensku nemají homologaci pro 21073i