Marek píše:Majore: Neuč starého orla lítat, jsem na oleje školený specialista.
Tak jsem se po čtrnácti dnech vrátil z dovolené a nestačím se divit. Místo očekávaných dotazů se mi dostalo narčení z "nekompetetnosti"
.
OK, tak si tedy dáme pár lekcí v létání, "specialisto".
Marek píše:Moderním olejem můžeš motoru starší konstrukce uškodit a velmi rychle - na tom trvám.
Je to dáno molekulárním složením základové složky oleje, které neodpovídá provozním a výrobním tolerancím motoru čtyři desítky let starému. Navíc nejen, že můžeš motoru uškodit, ale rozhodně mu nemůžeš pomoci. Výměnný interval totiž zůstane beze změny (je vždy max. 10.000 km - bez ohledu na typ a kvalitu oleje) a jediný efekt je průvan v peněžence.
Můžeš mě, ale i ostatním, blíže osvětlit jaký vztah má "molekulární složení základové složky oleje" s výrobními tolerancemi motoru? Co je to "provozní tolerance"? Dále by mne pak zajímalo, proč musí být výměnný interval vždy 10 tis.km. Víš vůbec jak výrobce motoru tento interval stanovuje?
Marek píše:Pokud použiješ do motoru Lada oleje plně syntetické, dejme tomu 5W/40 nebo dokonce 0W/40 či podobné, motoru škodíš! A to i v případě, že bude po úplné GO. Jeho výrobní tolerance totiž na molekulární strukturu těchto olejů rozhodně nejsou normované (o tolerancích provozních tudíž ani nemluvím.....). Nehledě k tomu, že motor bude takový olej "žrát" jako trávu u cesty - spotřeba oleje v motoru bude několikanásobně vyšší než u olejů "předepsaných".
Proč například pro motory Škoda Favorit / Felicia 1,3 není dovoleno použití olejů 5W a 0W (to není kec, to je nařízení výrobce)??? - Právě pro to, co vysvětluji výše.
V současnosti ve třídě SAE 5W-40 již nikdo tzv. "plně syntetické oleje", tedy oleje se 100% podílem syntetické báze, nedělá, dokonce by jsi je již jen obtížně hledal i ve třídě SAE 0W-40. Syntetické základy dle API třídy IV-VI např. na bázi plynného etylénu (tzv. PAO-polyalfaolefíny) se v vyskytují prakticky jen u olejů se sníženou HTHS viskozitou. Pro drtivou většinu výrobků se nyní používají minerální nízkosirnaté základové oleje třídy II a III. Tudíž se již před pár lety výrazy "plně syntetický" a "polosyntetický" přestali mezi odborníky používat. To co tu s neustále opakuješ o nějaké molekulární struktuře moderních olejů, na kterou nejsou motory LADA normované, je naprostý nesmysl. Olej buď obsahuje kvalitní základ a kvalitní aditiva (detergenty a antioxidanty) nebo ne. Všechny tyto složky motorového oleje se ve výsledku projeví na provozním opotřebení motoru a čistotě jeho vnitřních částí.
Opravdu nevím kde jsi vzal tu informaci, že do motorů 1,3 které se montovali do vozů Favorit a Felicie se nesmí používat oleje SAE 5W-40. Pokud máš zájem nebo kdokoli jiný, pošlu mu naskenované schvalovací listy olejů této viskozity potvrzené pro provoz v těchto motorech oddělením vývoje agregátů Škoda Auto a.s.
Marek píše:Oleje dle norem 5W a 0W mají jemnou molekulární strukturu, která vytváří velmi slabý mazací film. To má u moderních motorů výhodu v nižších odporech pohybujících se částí v oleji, tedy úsporu pohonných hmot a menší ztrátu výkonu motoru třením. Ovšem "staré" motory Lada mají velké tolerance uložení kliky a vačky a velké tolerance pístů ve válcích a slabý olejový film je nedokáže vytěsnit. Tím dochází k prudké ztrátě tlaku mazacího systému a klepání motoru, následně k opotřebení.
A opět tu máme "molekulární strukturu". SAE olejů (5W,0W) nemá s tlouštkou mazacího filmu nic společného. Tento údaj nám přibližuje tzv. HTHS viskozita, což je prakticky jediné co výrobce motorů doporučuje. Jedná se o minimální vysokoteplotní viskozitu která je u běžných olejů nad hodnotou 3,5 mPa.s, hodnoty pod 3,5 mají v současnosti výhradně oleje určené pouze pro některé moderní motory. Tyto oleje mají specifikaci ACEA A1/B1 a A5/B5 či koncernovou VW 503.00/506.00/506.01.
Marek píše:Z vlastní zkušenosti vím, že záměna oleje SAE 15W/40 (API SG) za olej SAE 10W/40 (API SJ) mi v motoru způsobila pokles tlaku mazání o 1,5 Baru v celém rozsahu otáček motoru!!! Motor byl nesrovnatelně hlučnější především v nižších otáčkách a ve volnoběhu mi problikávala kontrolka mazání (a to jsem měl v čerpadle podložený redukční ventil!!!). Nechci domyslet, co by asi udělal olej ještě řidší na motoru se standardním redukčním tlakem čerpadla.
Pokud má motor již z výroby větší tolerance, či je již více opotřebovaný. Pak rozhodně nezáleží na SAE oleje, nýbrž na jeho viskozitě při 100 stupních Celsia, která je udávaná v mm/s. Když použijete olej s vyšší hodnotou této viskozity do výše popisovaného motoru, tak bude motor méně hlučný. Nicméně to neznamená, že olej , který má tuto hodnotu nižší nedokáže udržet požadovaný mazací film. Jedná se zde pouze o placebo-efekt. A je samozřejmě jasné, že když takovýto olej použiješ, poklesnou i hodnoty tlaku mazacího systému. Na tom není nic divného. Normy dle API jsou pro použití v Evropě málo transparentní a pro některé výrobce motorů dokonce nevyhovující. Rozdíly ve třídě SJ a SL jsou např. prakticky hlavně charakteru ekologického.
Marek píše:Snažil jsem se pisateli poradit dle svých znalostí a zkušeností, podle svého nejlepšího svědomí. Nemám zájem někomu podávat klamné informace vedoucí k problémům. Opravdu mi nemusíš vysvětlovat problematiku olejů - několik let jsem oleje sám vyučoval a školil.
Mám dojem, že moc čteš "odbornou literaturu", ale málo víš...
Moje informace jsou skutečně správné. Můžeš mi věřit.....
Ano, opravdu ti věřím, že jsi se snažil pomoci dle svých znalostí. Jak jsem si všiml, jsi určitě velmi šikovný mechanik a své vědomosti si rozhodně nenecháváš pro sebe. Pomáháš zde lidem radou i pomocí. A to je velmi dobře. Jde nám tedy o stejnou věc. A k tomu že jsi "oleje" školil a vyučoval a k dalšímu co jsi uvedl v této poslední stati bych se již raději nevyjadřoval. Možná by jsi měl někdy zkusit právě tu odbornou literaturu. Podívej, např. já se tribologií zabývám od roku 89, kdy jsi byl ty ještě pravděpodobně na základní škole a rozhodně bych se o sobě neodvážil tvrdit, že vím a znám v tomto oboru vše a jedině mé informace jsou správné. Pro příště doporučuji ubrat plyn, zvláště na povrchu, na kterém ti to moc nesedí. Nicméně jsem tě tímto neměl v úmyslu jakkoli urážet. Naopak, velmi si vážím lidí, kteří jsou ochotni něco obětovat a pomoci druhým.