Štěpán Getsko píše:Dokáže mi ( nám ) někdo vysvětlit, proč nové motory mají interval výměny po 30 000 km a staré 10 000 km???
Které nové motory mají výměnný interval 30.000 km ????? Jedná se snad o motory Lada řady 2101 - 2107x ???
Přijde mi, že jste někteří spadlí z Marsu!!! Asi neumíte číst nebo co..........
Zopakuji to naposledy, aby i ti natvrdlí a méně chápaví měli možnost to pochopit (jinak už to nazvat neumím):
Žádný motor LADA 2101 - 2107x na světě nemá výměnný interval oleje v motoru 30.000 km (na tom se jistě bez výjimky shodneme). Pokud je mi známo, ani žádný jiný motor LADA nemá výměnný interval oleje 30.000 km.
Pokud má pisatel předešlého příspěvku na mysli výměnné intervaly motorového oleje v moderních motorech renomovaných světových značek (např. VW, Mercedes a jiných), potom odpovím takto:
OT: Tyto moderní motory renomovaných světových značek jsou motory naprosto jiných konstrukcí než motory LADA 2101 - 2107x. Při jejich výrobě jsou použity jiné materiály. Mají zcela jiné konstrukční a provozní vůle klikového a vačkového uložení, jiné vůle mezi písty a stěnami válců, jinou technologii honování stěn válců, jinou povrchovou úpravu pístů, pracují s jinými provozními tlaky mazacího systému, spalují jiná paliva, jsou velice přesně až dokonale elektronicky řízené, používají nejmodernější systémy vstřikování paliva a zapalování řízená procesorem, ..................... (mám pokračovat ???).
A PŘEDEVŠÍM - ABY MOHL BÝTI V TĚCHTO MOTORECH STANOVEN TAKOVÝ INTERVAL VÝMĚNY OLEJE, MUSÍ PRO TUTO VÝMĚNU BÝT VYVINUT SPECIÁLNÍ OLEJ - přímo na míru danému motoru !!!!!
Takové motory možná mohou mít výměnný interval PŘEDEPSANÉHO A VÝROBCEM SCHVÁLENÉHO motorového oleje vyšší než "našich" 10.000 km.
Motory LADA v drtivé většině případů spalují palivo, které je připravováno v 80 let starém zařízení, jemuž říkáme karburátor. V různých režimech práce motoru má směs jiné složení, velmi často je příliš bohatá (především zastudena) a velikost karburátorů WEBER (ostatně i OZON) je dimenzována na motor o objemu dvou litrů. Je zde použito kontaktní bateriové zapalování, což je historie sahající až do 19. století k pokusům pana Otta a Benze o sestrojení prvního motoru na svítiplyn. Těmito "nedokonalými a starými" systémy dochází k intenzívnímu znehodnocování oleje v motoru. Průnik bohaté směsi kolem pístních kroužků, zplodiny rozpouštějící se v oleji (způsobené nebezpečně vysokými emisemi výfukových plynů), saze a nespálené palivo zřeďující olej, a mnoho dalších jevů způsobuje, že olej velmi rychle stárne.
Konstruktéři proto na základě dlouhodobých testů spočítali a stanovili výměnný interval motorového oleje, a to nikoli na základě kvality oleje, nýbrž na základě jeho "stárnutí a stupně znehodnocení".
Výrobce motorů LADA 2101 - 2107x (tedy LADA Togljatti) motory testoval několik let a přišel s výrokem, že maximální výměnný interval pro motorový olej v jejich motorech je 10.000 km. Je to fakt, s nímž nikdo z nás, pánové, vůbec nic nenadělá. Musíte se s tím smířit.....
To Štěpán Getsko (a ostatní): Pokud nějaký motor má dovolenou výměnu oleje po 30.000 km nebo v jiném LongLife intervalu, potom je to zcela určitě motor nejmodernější konstrukce od renomované světové značky výrobců motorů. Olej předepsaný pro takový motor s takovou výměnnou lhůtou je naprosto jistě OLEJ SPECIÁLNĚ VYVINUTÝ PRO TEN KONKRÉTNÍ TYP MOTORU A TENTO VÝMĚNNÝ INTERVAL. Nikdy nebude takový výměnný interval mít "běžný motorový olej", byť by byl sebekvalitnější.
Například: do některých motorů VW lze používat LongLife oleje dle normy VW 503 resp. VW 506. Ovšem cena takového oleje je přes 600 Kč za litr. A tento olej je olejem speciálním, který se smí používat POUZE v "některých" k tomu konstrukčně přizpůsobených motorech VW. Do jiného motoru od jiné automobilky tento olej použít NELZE. Podobné speciální oleje používá např. FORD (jejich SAE 5W/30 se speciální specifikací Ford je hodně známý - výměnný interval 20.000 km), dále BMW, Porsche, Mercedes Benz a některé jiné.
Závěrem chci říci asi tolik: Smiřte se s faktem, že výměnný interval oleje u motorů Lada je 10.000 km bez ohledu na druh, typ a kvalitu použitého oleje. Používejte do Lady olej, který byl pro provoz schválen, tedy olej, který je vhodný pro mazání motoru z roku 1969.
Doufám, že na tento příspěvek už nebudou "blbé" otázky (já už fakt nevím....................).
P.S. Prosím, pamatujte si dobře následující větu (použiji větší tučné písmo):
Výměnný interval motorového oleje VŽDY A BEZ VÝJIMKY určuje VÝROBCE MOTORU, (NE VÝROBCE OLEJE) !!!!!