Lada Samara 21093 - motor za jízdy škube a vypne se
Napsal: pon bře 22, 2021 01:33
Mám Ladu Samaru (VAZ 21093), 5-dveřový hatchback, r.v. 1995. Loni, v roce 2020, mě Samara pořádně pozlobila. Od června do září se mi stával následující problém: při jízdě začalo auto škubat jako při nedostatku benzínu a po chvíli motor zhasnul. Někdy pomohlo přeřadit na nižší rychlostní stupeň a motor vytočit do vyšších otáček, ovšem bylo to jen dočasné řešení, protože dříve či později motor zhasnul. Když se nechal motor chvíli vychladnout, tak na 30-60 minut, nastartoval, a bylo možné jet nějakých 10 km, než se problém opakoval. Také se ale stalo, že motor nenastartoval ani po vychladnutí motoru. Auto jsem musel vždy nechat odtáhnout, 2x do Lada servisu v Praze-Zbraslavi (Auto Fousek), kam jezdím na opravy, a jednou do servisu v Rýmařově, když jsem byl na výletě na Bruntálsku. Vždy zkontrolovali a opravili benzínové čerpadlo, v němž byl bud´ pootočený filtr nebo poškozená membrána nebo nefungující vačky. Auto potom jezdilo kolem jednoho tisíce kilometrů, než se problém opakoval.
Docela bych i věřil tomu, že problém je v benzínovém čerpadle, ale jen do poslední takové události na začátku loňského září: motor nešel opět nastartovat, tak jsem na místě vyměnil čerpadlo za náhradní, již použité, ale funkční, které vozím v kufru auta. Motor nenastartoval ani po výměně čerpadla při skoro již chladném motoru. Čerpání šlo úplně „nasucho”, žádný benzín do čerpadla nešel. Auto jsem nechal odtáhnout opět do servisu na Zbraslav (Auto Fousek), to bylo v pátek večer. V pondělí ráno mi volal automechanik, že auto normálně nastartoval a jezdí. Původní čerpadlo prý rozebrali, seřídili, namontovali ho zpět, a auto mi předali. Na můj dotaz, proč mi auto nenastartovalo v pátek s tím záložním čerpadlem, které je funkční, řekli, že „jsou věci mezi nebem a zemí, kterým nikdo nerozumí”. Odmítali moje doměnky, že by problém mohl být jinde než v čerpadle – v benzínovém filtu, karburátoru, v nějaké hadičce nasávající vzduch.
Uvědomil jsem si později, co měly všechny ty závady společného: vždy když se tato závada projevila, nádrž byla naplněná benzínem z poloviny nebo méně, podle palivoměru. Záhy jsem našel na internetu (moje.auto.cz) informaci jednoho uživatele, který měl stejnou závadu na Škodě Octavia 1.9 tdi, i když ta má jiný motor než Samara. Byl několikrát v servisech, všude mu něco kontrolovali a měnili, ale nakonec se ukázalo, že problém byl v hadici, kterou proudí palivo z nádrže. Hadice byla opotřebovaná, při zahřátí motoru a poklesu paliva v nádrži pod určitou mez se ucpala a nesála benzín. Stačilo vyměnit tuto hadici za novou a bylo po problému. Toto mě inspirovalo k tomu, že pokud mám stejnou závadu, pomůže, když budu jezdit na plnou nádrž. Dělám to tak půl roku a jezdím bez problémů - když klesne benzín v nádrži tak na 2/3, doplním plnou nádrž. Mám z toho ale divný pocit, protože tuším, že problém není odstraněný. Při příští návštěvě servisu, zřejmě jiného než na Zbraslavi, bych měl požadovat “hloubkovou kontrolu” tohoto problému. Bude se nejspíš jednat o banalitu, ale dokáže pěkně znepříjemnit život.
Ještě pro úplnost – v Samaře mám karburátor z Žigulíku a sytič, bylo to kdysi přestavěno v servisu, takto je start motoru bez problémů. Originální provedení bylo nespolehlivé, motor jeden den startoval, ale druhý den už ne.
Tak pokud jste to někdo dočetl až tady a máte nápad, kde je zakopaný pes, napište prosím.
Děkuji.
Docela bych i věřil tomu, že problém je v benzínovém čerpadle, ale jen do poslední takové události na začátku loňského září: motor nešel opět nastartovat, tak jsem na místě vyměnil čerpadlo za náhradní, již použité, ale funkční, které vozím v kufru auta. Motor nenastartoval ani po výměně čerpadla při skoro již chladném motoru. Čerpání šlo úplně „nasucho”, žádný benzín do čerpadla nešel. Auto jsem nechal odtáhnout opět do servisu na Zbraslav (Auto Fousek), to bylo v pátek večer. V pondělí ráno mi volal automechanik, že auto normálně nastartoval a jezdí. Původní čerpadlo prý rozebrali, seřídili, namontovali ho zpět, a auto mi předali. Na můj dotaz, proč mi auto nenastartovalo v pátek s tím záložním čerpadlem, které je funkční, řekli, že „jsou věci mezi nebem a zemí, kterým nikdo nerozumí”. Odmítali moje doměnky, že by problém mohl být jinde než v čerpadle – v benzínovém filtu, karburátoru, v nějaké hadičce nasávající vzduch.
Uvědomil jsem si později, co měly všechny ty závady společného: vždy když se tato závada projevila, nádrž byla naplněná benzínem z poloviny nebo méně, podle palivoměru. Záhy jsem našel na internetu (moje.auto.cz) informaci jednoho uživatele, který měl stejnou závadu na Škodě Octavia 1.9 tdi, i když ta má jiný motor než Samara. Byl několikrát v servisech, všude mu něco kontrolovali a měnili, ale nakonec se ukázalo, že problém byl v hadici, kterou proudí palivo z nádrže. Hadice byla opotřebovaná, při zahřátí motoru a poklesu paliva v nádrži pod určitou mez se ucpala a nesála benzín. Stačilo vyměnit tuto hadici za novou a bylo po problému. Toto mě inspirovalo k tomu, že pokud mám stejnou závadu, pomůže, když budu jezdit na plnou nádrž. Dělám to tak půl roku a jezdím bez problémů - když klesne benzín v nádrži tak na 2/3, doplním plnou nádrž. Mám z toho ale divný pocit, protože tuším, že problém není odstraněný. Při příští návštěvě servisu, zřejmě jiného než na Zbraslavi, bych měl požadovat “hloubkovou kontrolu” tohoto problému. Bude se nejspíš jednat o banalitu, ale dokáže pěkně znepříjemnit život.
Ještě pro úplnost – v Samaře mám karburátor z Žigulíku a sytič, bylo to kdysi přestavěno v servisu, takto je start motoru bez problémů. Originální provedení bylo nespolehlivé, motor jeden den startoval, ale druhý den už ne.
Tak pokud jste to někdo dočetl až tady a máte nápad, kde je zakopaný pes, napište prosím.
Děkuji.