Já k tomuto připíšu baterkovou zkušenost:
Je mi jedno, jestli je baterka 5-ti letá 44ka, nebo 8-mi letá 55ka, všechno mi v mrazu nastartuje. Klíčem k úspěchu je ale stav té baterky, míra opotřebení a stupeň nabití. Problém představují mimo jiné i tyhle vlastnosti baterky:
1) V mrazu při cca -20 totiž ta baterka má jen cca 40% kapacity,
2) Využitelná kapacita švihem klesá s proudovými nároky,
3) Pokud je vybitá, její vnitřní odpor je nehezký.
Příklad ze života byl, když mi kamarád volal, jestli bych mu nepřijel rozpohybovat krásnou 5ti letou oktávku. Baterka měla napětí naprázdno v -15° 12,0V. Světla ukrmila v pohodě. ale při startování šlo napětí na 3V.
Vzali jsme ji domů, během asi 4 hodin do ní dostali zhruba 10Ah (70ka baterka) a auto chytlo na brnknutí. Čili ohřát a dokrmit deficity.
Musím si najít, jaká je závislost svorkového napětí na teplotě... Totiž napětí považuju za silně nespolehlivý ukazatel nabití olověné baterky, ale ve skutečnosti to dává podle literatury jen asi 20 - 30% chybu.