Šetříme (akumulátor i za pokuty)

Moderátor: Moderátoři

Šetříme (akumulátor i za pokuty)

Příspěvekod Petr HC » sob čer 14, 2008 11:22

Hlídání světel nezapnutých za jízdy a vypnutých v klidu vozidla bylo popsáno již mnohokrát a mnohdy více ,či méně složitě. Poněvadž v podstatě jde o využití logické funkce XOR nonekvivalence (neshoda polarity dvou vstupů) , navrhl jsem zapojení podle nejjednodušší aplikace této funkce – se čtveřicí diod zapojených do tzv. Graetzova můstku . Vstupy od světel a zapalování přivedeme na „střídavou“ stranu můstku a výstup na „stejnosměrnou“ stranu . Indikaci „neshody“ provedeme buď LED diodou nebo blikající LED nebo akusticky - malý „piezobzučák“ ,ev . kombinací uvedených. Více napoví schemata zapojení . Pro majitele řady 211x je možnost zapojit střídavou stranu můstku do konektoru pro palubní počítač na piny podle vyobrazení (pohled do konektoru zpředu). Na polaritě připojení st .strany přitom (ve všech případech) nezáleží .
Nevýhodou připojení do konektoru PP je to ,že indikace funguje i na parkovací světla .
Nejjednodušší variantu pořídíte doslova "za dvacku" .
Přílohy
konektpp.JPG
konektpp.JPG (2.38 KiB) Zobrazeno 10003 krát
svetxor.JPG
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvekod Raduz » ned čer 15, 2008 08:08

Zdar Petře, pilzo si fásnu v práci, ale řekni mi prosim kde se přibližně naléza ten konektor.
Děkuji. :( Děkuji.
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 4059
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Брандис на Лабе (Brandýs/L.okr.PH)

Příspěvekod Petr HC » ned čer 15, 2008 08:40

Zdravím Raduzi , konektor je ve stejném svazku s konektorem od hodin - volně visí za hodinami . A indikaci je nejlepší namontovat do záslepky spinače nad hodinami (pokud nemáš již všechny 4 obsazeny - obvykle bývají 1 - 2 zaslepeny) .Pak vyjdou přívody A a B do 10 cm.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvekod zelvotron » ned čer 15, 2008 13:54

Raduz: jen doplním, že ten konektor dokáže bejt kolikrát pěkně schovanej, kabelů je v tom prostoru spousta, takže to chce vydloubnout hodiny, nebo šátrat z prostoru otevřený schránky spolujezdce, případně sundat ten boční spodní dekl u nohou, ale to už je na ten konektor poměrně nízko.
Obrázek
Uživatelský avatar
zelvotron
 
Příspěvky: 6137
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvekod Raduz » pon čer 16, 2008 06:56

DĚKUJI ZA UPŘESNĚNÍ

Snad to nezvorám, počítám s tím že k té LEDce paralelně přes vypínač připojím pilzo (taky mě napadlo zda li by se nedala použít ta zvuková sign. co je orig). Ten vypínač, protože v zimě za tmy dojíždím na hory a vykládám na silnici, tudíž nechávám rozsvíceno a z toho pískaní bych asi zešílel. Ovšem zvukové hlášení je myslím výstražnější, proto jej chci. Hlavně přes den ta LEDka nebude asi moc vidět.
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 4059
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Брандис на Лабе (Brandýs/L.okr.PH)

Příspěvekod Marek » pon čer 16, 2008 08:47

Šikovná maličkost...............

Pořád lepší investovat doslova pár korun (i když v mnoha případech protijedoucí řidič upozorní dřív než dojde ke konfrontaci s příslušníkem) než riskovat potíže. Ne každý příslušník je benevolentní.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 82kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 5027
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Drobek81 » pon čer 16, 2008 08:54

Marek píše:Šikovná maličkost...............

Pořád lepší investovat doslova pár korun (i když v mnoha případech protijedoucí řidič upozorní dřív než dojde ke konfrontaci s příslušníkem) než riskovat potíže. Ne každý příslušník je benevolentní.

to je fakt, ale nějak sem si zvykl to zapínat...přesvědčila mne i pokuta 200kč za jízdu s parkovačkama(celých 80km mne nikdo neupozornil :lol: )

A stejně si sem jistej že sem jel se světlama...oni že ne, že to byly parkovačky :roll:
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Drobek81
 
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov

Příspěvekod Laďuša » pon čer 16, 2008 10:46

Vidíš, kdyby tě to pořádně svítilo :mrgreen:

Naštěstí už mam ten grif mačkání kolíbky, málokdy zapomenu rozsvítit...
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 4000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 11970
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Příspěvekod Michal Pokorný » pon čer 16, 2008 10:51

Tak tak, mě se snad ještě nikdy nestalo, že bych zapoměl rozsvítit nebo naopak zhasnout. Ale už se mi stalo, že jsem zapoměl vypnout stěrače :oops:
Uživatelský avatar
Michal Pokorný
 
Příspěvky: 3809
Registrován: ned led 28, 2007 20:53

Příspěvekod Laďuša » pon čer 16, 2008 11:07

Tak si tam musíš dát indikaci, třeba zvukovou ;) :mrgreen:
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 4000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Laďuša
 
Příspěvky: 11970
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň

Příspěvekod Saša » pon čer 16, 2008 14:19

Jo když se stane člověk pohodlný jako já a vše za sebe nechá dělat "automatiku" (teť mluvím o světlech) tak po přesednutí do jiného auta nastává problém .
Sobota jízda 06kou samozřejmě rosvíceno až po upozornění , ale nezhasnuto při dojezdu . Odpoledne Push Pull akce a než jsem si uvědomil že bez "proudu" plyn z nádrže nedostanu tak jsme měli jazyky až po zem (to bylo keců).Pomohly až startovací kabely .
Proto jakékoli "upozorňovátko" nebo rovnou automatika je dobrá a pomůže šetřit hlavně nervy .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3197
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Petr HC » pon čer 16, 2008 18:30

For Raduz , neexperimentuj - poslední zapojení dole počítá i s alternativou vypnutí akustické signalizace a úbytek napětí na piezu se nahradí úbytkem na dolením odporu 330 ohm .Připojením pieza paralelně k LED by na něm byly cca 2 V a nepískalo by . Pokud bys jej zapojil paralelně přes diodu v serii s horním odporem ,bude pískat nepřetržitě .Uvedené zapojení využívá i přerušování proudu blikací LED a piezo píská přerušovaně ,což mnohem lépe upozorní .
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvekod Marek » úte čer 17, 2008 18:44

Já se přiznám, že mám automatické spínání světel po startu a když náhodou jedu s jiným vozem, zásadně jedu "poslepu". Tudíž ten automat je sice dobrá věc, ale má to své "ALE".

Mám výrobek firmy TESLA Blatná, který je na trhu prodáván jako ASS2 (ASS = automatické spínání světel). Je to výrobek přímo určený pro vozidla VW / Škoda, přizpůsobený palubní elektronice, dodáván včetně konektorů a kabeláže. Nic se tedy nepřerušuje, nepájí a neklemuje, pouze se zapojí dráty s konektory do originálních svorkovnic a hotovo. Montáž zvládne i hotentót za čtvrt hodiny.

Tento výrobek dle mých zkušeností absolutně nemá chybu. Nic nenarušuje, nic neohrožuje a hlavně jej lze kdykoli vyřadit z činnosti pouhým stisknutím mikrospínače. Za nespornou výhodu považuji fakt, že se používáním tohoto výrobku šetří jinak dosti proudově zatížený hlavní spínač světel (tento ASS jej totiž nahrazuje, takže hlavní spínač je v provozu ve vypnuté poloze).

Cena cca 1000 Kč (ale mě to nestálo ani haléř - dostal jsem to jako prémii za množství odebraného zboží, když jsem působil v METEORu).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 82kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 5027
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Raduz » úte čer 17, 2008 19:35

Marek píše:Montáž zvládne i hotentót za čtvrt hodiny.


Škoda, že nevěděli že si kupuji LADU.
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 4059
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Брандис на Лабе (Brandýs/L.okr.PH)

Příspěvekod Marek » úte čer 17, 2008 20:33

Pro Ladu by se samozřejmě ta věc dala použít taky. Jen by nebyl třeba originál svazek a svorkovnice pro VW (tudíž by pouhá krabička s elektronikou byla o dost levnější a dráty si vymyslíš sám dle potřeb).

Takové zařízení pro sepnutí světel lze vymyslet i po domácku. Pro "kulatou řadu" vozů Lada, kde je klasický kolébkový spínač (a druh světel se určuje pákou pod volantem) je to jednoduché jako facka (například viz obrázek - to jsem v záchvatu střídavého šílenství vymyslel sám). Použije se signál z čidla kontrolky oleje, k němu se dá tranzistor, relé a pár pasívních součástek a je hotovo. A lze to udělat i se dvěma tranzistory jako na obrázku, čímž tomu lze dát i zpoždění (třeba aby světlomety sepnuly 5 sekund po startu a ne ihned).

Jsou v tom použity staré komunistické součástky jednoduše nahraditelné modernějšími (s jiným označením, ale podobnými parametry).
Po nastartování motoru zhasne kontrolka mazání (čidlo rozepne a odpadne kostra). Kladný potenciál se přes zhasnutou žárovku dostane na bázi prvního tranzistoru, který tak sepne. Na odporu 200 Ohmů bude plné napětí palubní sítě (minus nepatrný úbytek na tranzistoru) a přes trimr s vámi nastavenou hodnotou se začne nabíjet kondenzátor (rychlost nabíjení lze nastavit velikostí odporu trimru). Po nabití kondenzátoru na hodnotu vyšší než je hodnota Zenerovy diody projde kladný potenciál na bázi druhého tranzistoru, který sepne kontakty relé na výstupu, jež zkratují kolébkový spínač světel ve vozidle.
Trimr slouží k nastavení prodlevy rozsvícení světel od okamžiku zhasnutí kontrolky mazání.
Kontakty relé (které na výkresu neznámo proč nejsou nakreslené) zkratují kolébkový spínač světel na palubní desce vozidla.
Po vypnutí motoru tento automatický spínač zhasne světla, protože přestane fungovat (vypne se jeho napájení a kontakty relé se rozepnou). Kondenzátor regulující prodlevu rozsvícení světel se po několika minutách vybije pomocí trimru a odporu 200 Ohmů, čímž bude připraven opět pracovat s vámi nastavenou prodlevou. Pokud byste motor startovali ihned po jeho vypnutí, samozřejmě by se mohlo stát, že prodleva rozsvícení světel bude kratší (protože kondenzátor ještě nebude vybitý). Ale i to by se případně dalo vyřešit přidáním pár součástek za pár korun (nicméně já jsem to řešit nepotřeboval, poněvadž mi to nevadilo).
Z krabičky bude koukat pět drátů: červený jako +12V (napájení), modrý jako kostra (napájení) a dejme tomu žlutý (z čidla kontrolky oleje) zleva schematu, a zprava dva černé drátky jako vývody z kontaktů relé, jež se napojí na konektory kolébkového spínače světel.

Velice pravděpodobně by to šlo vymyslet stovkou jiných způsobů, možná i jednodušším způsobem, ale mě u toho nebaví moc přemýšlet a tyhle součástky jsem měl v poličce, tak jsem to udělal takhle (cena cca 60 Kč za součástky).

V Ladě to fungovalo přes dva roky. Když jsem ji prodával, vyndal jsem to, protože jsem předpokládal, že to třeba použiju v jiném vozidle. Nakonec to má brácha ve Favoritu.
Přílohy
Aut. rozsvěcení světel.jpg
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 82kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 5027
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Další

Zpět na Zajímavé úpravy a vylepšení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron