Stránka 1 z 2

Voltmetr z 2105

Napsal: ned kvě 27, 2007 07:56
od Jirka 2103
Dnes jsem na bleším trhu zakoupil zachovalý V-metr z 2105. Při jeho zkoušení mě velmi překvapilo, že při napětí 14V odebírá si pro sebe ze sítě 80mA :!: A aby se ručička dostala na rysku označující napětí 16V je třeba na laboratorním zdroji nastavit přes 18V... Je to u těhle V-metrů z 2105 normální či je ten můj rozbitý???

Napsal: ned kvě 27, 2007 12:05
od Sender
To ,že ukazuje při napětí 18V šestnáct je přinejmenším divný.Byl ten voltmetr ustálený? Nějteré budíky používají tlumiče rafičky (nevím jak tento případ).

Napsal: ned kvě 27, 2007 12:11
od Michal Pokorný
No, nevím, ale to že budík z 2105 při napětí 18V ukazuje 16V se mi zdá úplně normální, je to jen informační budík a někdy dost kecá

Napsal: ned kvě 27, 2007 14:30
od Vašátor
Michal Pokorný píše:No, nevím, ale to že budík z 2105 při napětí 18V ukazuje 16V se mi zdá úplně normální, je to jen informační budík a někdy dost kecá


především kecá díky poklesu napětí v palubní síti - přechodové odpory na kontaktech.
Na laboratorním zdroji by zrovna moc kecat neměl.

Napsal: ned kvě 27, 2007 16:33
od Michal Pokorný
No, mě teda kecal dost i na zdroji ale mě ukazoval více, při normálním dobíjení se pořád z lehka brouzdal na začátku červeného políčka

Napsal: ned kvě 27, 2007 19:54
od Křečík Barbuška
Ten jeho vyšší odběr je bohužel normálním jevem.

Napsal: úte kvě 29, 2007 08:18
od Jirka 2103
Aha, tak děkuji za odpovědi :wink:

Napsal: čtv kvě 31, 2007 11:37
od Vašátor
Tak mi to nedalo a přeměřil jsem svůj budík ... nekecá vůbec :D

Napsal: čtv kvě 31, 2007 11:45
od Marek
Hranice mezi červeným a bílým polem = 11V.
Bílé pole je pole startování (je-li dobrá baterka a starter, měl by voltmetr být v tomto pásmu).
Hranice mezi bílým a zeleným polem = 12V.
Hranice mezi zelenými políčky (velkým a malým) = 14,4V (maximální hodnota regulovaného dobíjecího napětí).
Malé zelené pole (14,4 - 15V) je rozsah dobíjení, kam ručička smí vstoupit pouze ve výjimečných případech, a to tehdy, je-li alternátor bez zátěže a má velmi vysoké otáčky.
Hranice mezi malým zeleným a červeným políčkem = 15V (červené pole je přebíjení).


Pro Ladu platí, že při jízdě s motorem v chodu musí být ručička voltmetru v rozsahu velkého zeleného pole.

Napsal: čtv kvě 31, 2007 13:16
od Jirka 2103
Tak já jej (ještě společně s tlakoměrem) budu dávat do Škodovky 130 a na tom mém V-metru při napětí 14.6V je rafička těsně za začátkem malého zeleného pole :shock: Ale což, mě nakonec o nějakou super přesnou hodnotu nejde, jde mi o to abych viděl jestli dobíjíme nebo všechno táhne chudinka baterka... :wink:

Napsal: čtv kvě 31, 2007 14:31
od Marek
Vladimír píše:....... mě nakonec o nějakou super přesnou hodnotu nejde, jde mi o to abych viděl jestli dobíjíme nebo všechno táhne chudinka baterka... :wink:



Přesně tak, jde především o informaci.

Napsal: pát čer 01, 2007 12:59
od Michal Pokorný
Vašátor píše:Tak mi to nedalo a přeměřil jsem svůj budík ... nekecá vůbec

Ty jó to je nějakej unikát, nebo co? Nebo , že bych byl sám komu měřil blbě a ručička pořád courala na začátku červeného políčka, přesto že mi to dobíjelo spíš méně než více (13,5 V)

Kontrola stupnice voltmetru 2105

Napsal: úte dub 12, 2011 22:52
od MartasBrno
Přispěju svou troškou do mlýna. Toto téma jako jediné je asi vhodné k poznatkům, které jsem udělal s nově nabytým voltmetrem z 05ky, který má už něco za sebou. Asi to nebude etalon, ale co sem naměřil, to sem naměřil. Před měřením jsem s ním kiklal nějakou dobu, dokonce ho i vyčistil. Zpočátku se hodnoty lišily, zvlášť na začátku stupnice; teď už jsou ustálené. Jde to zkonfrontovat s ostatními. Třeba Vaškovo měření výše docela sedí, byť se jedná o jediný bod.

Poznatek mám takový, že za provozu mimo volnoběh má rafika stát na druhé černé čárce, zhruba. Při stojícím motoru pak může být libovolně v zeleném poli, v bílém pak tehdy, kdy se baterie vybíjí do nějakého spotřebiče. Hrana 11V na zlomu bílého a spodního červeného pole je stanovená dobře, je to zhruba kritérium, kdy se baterie považuje za vybitou.
Vnitřní odpor voltmetru je zhruba 180 Ohmů.

Markův informačně nabitý příspěvek a obecně plodnou diskuzi chci tímto lehce přidoplnit.
Připojuju tabulku.

EDIT: Po Markově příspěvku níže jsem udělal ještě další měření po delším zapnutí a hodnoty se opravdu hnuly.

Napsal: stř dub 13, 2011 06:44
od Marek
Já jsem míval v 2103 dodělaný voltmetr z 2105 (na místě hodin). Moje poznatky byly takové, že z fabriky měřil velmi přesně (plus minus dvě desetiny voltu), ale až po chvíli - musel se chodem ohřát. Takže takových deset minut kecal (měřil méně) a potom to bylo fakt přesné.

Napsal: stř dub 13, 2011 18:44
od Petr HC
Marek píše:Já jsem míval v 2103 dodělaný voltmetr z 2105 (na místě hodin). Moje poznatky byly takové, že z fabriky měřil velmi přesně (plus minus dvě desetiny voltu), ale až po chvíli - musel se chodem ohřát. Takže takových deset minut kecal (měřil méně) a potom to bylo fakt přesné.

Jako skoro vše, má i toto svoji logiku. Jde o přístroje s tepelným systémem (kvůli ceně, jednoduchosti a otřesuvzdornosti) . Topný článek ohřívá bimetal, jehož průhyb je přenášen na ručku. Poněvadž se jedná o prohřátí určité hmoty a ustálení její teploty, měří přístroj při velké změně hodnoty(při zapnutí z 0 na 12 V) se značným zpožděním. Proto má také tento voltmetr značnou vlastní spotřebu, takže se nehodí k jinému účelu.