od Vidlák » pát led 28, 2011 15:37
Mé zkušenosti se strojem značky Lada
Typ: Lada 21053, barva tmavě modrá
Životopis stroje: Tento zázrak sovětského autoprůmyslu jsem v roce 1989 zdědil po příbuzném. Stroj byl vyroben v lednu 1986 v zemi , kde včera již snědli to, co mělo zůstat na zítřek (vysvětlení pro mladší – SSSR byl údajně zemí, kde zítra již znamená včera).
Míra ojetosti: K dnešnímu dni najeto pouhých 114 tisíc km.
Přehled dosavadních závad:
Dosavadní závady jsou zcela typické pro tento typ vozidla, řešení mnoha z nich jsem nalezl právě na tomto Webu.
Klepání motoru: Ostrý klepavý zvuk slyšitelný zejména při volnoběhu, vychází z horní části motoru, při odpojování jednotlivých svíček klepání nezmizí. Opakované seřízení ventilů a napnutí rozvodového řetězu klepání neodstranilo. Při studeném motoru klepání není slyšet, objeví se až po mírném zahřátí. Asi je velká vůle mezi vačkovou hřídelí a pouzdrem vačky, při studeném motoru hustý studený olej zabraňuje klepání, po zahřátí oleje klepání již nic nebrání. Prý se u nové Lady měly momentovým klíčem dotáhnout šrouby pouzdra vačky, což asi nikdo neudělal. Klepání bylo slyšet již u nového auta (do mé péče se dostalo když mělo najeto 8 tisíc Km).
Fouklé těsnění pod hlavou: V chladiči ubývá kapalina a při jízdě v chladném počasí jde neustále z výfuku bílý dým. Na 100 km jízdy ubyde cca půl litru chladící kapaliny, problém řeším jejím doléváním. Případná výměna těsnění pod hlavou a zbroušení hlavy by bylo příliš drahé.
Vodní pumpa: Ložisko vodní pumpy náhle zklamalo při rovných 100 tisících Km, pravda, pár set km dávalo o sobě vědět zvýšeným hlukem .
Prasklý silentblok motoru: Závada se projevovala značnými vibracemi při jízdě do prudkého kopce.
Prasklý kardanový kříž: Při rozjezdu byl slyšet ostré kovové klepnutí.
Rachocení drážkového spoje kardanové hřídele: Projevuje se při jízdě z mírného kopce při zařazené 4. Natlačení vazelíny do drážek odstraní rachocení pouze na pár set km.
Vibrace nevyvážené kardanové hřídele: Při 90 km/h začne vibrovat celé auto, při 100 km/h vibrace ustanou.
Přehřívání diferenciálu: Již po ujetí 5 km je diferenciál ohřátý na cca 80 stupňů a olej z něj trochu uniká horním odvzdušňovacím otvorem. Asi je příliš utažené ložisko, ale do diferenciálu žádný mechanik šťourat netroufá. Tato závada již byla u nového auta, řeším to pouze občasným doplněním oleje PP90H.
Řízení a přední náprava: Výměna obou předních ložisek – pravé hučelo a levé mělo velkou vůli. Výměna čepu na pomocné páce řízení. Výměna předních tlumičů. Jinak vše původní.
Malý problém je s mazáním originálních původních kulových kloubů. Nikdo již nemá tu správnou maznici, dokonce ani ve značkové opravně Lada v Mělníce.
Elektroinstalace:
Spínací skřínka: Uvolněné kontakty ve spínací skřínce, projevovalo se to výpadky světel a zapalování. U typu 2105/07 jsou kontakty spínací skřínky v plastovém pouzdře tzv. oříšku. Po jeho výměně se stejná závada po čase objevila znovu. Závada odstraněna až výměnou za kontakty z Lady 2101, které nejsou uzavřené v plastu.
Startér: Při zahřátém motoru se občas sice vysunula kotva startéru, ale startér se netočil. Řešeno repasí startéru.
Alternátor: Zkratovaná kotva, závada se projevovala kolísáním napětí v rytmu otáček motoru. Při volnoběhu mrkala světla a cukala ručička voltmetru. Vyřešeno repasí alternátoru.
Regulátor napětí: Přestože to je jediné elektronické zařízení v této Ladě, jednou zkolaboval náhle a nečekaně. Bez funkčního regulátoru jsem byl tehdy nucen ujet pouze na baterku 90 km včetně průjezdu Prahou. Tehdy auto jelo a svítilo téměř 2 hodiny, i když jsem do cíle dojel s baterkou téměř vybitou.
Rozdělovač: Vůle v ložisku rozdělovače, projevovalo se to cukáním motoru při rychlosti 70 km/h a více. Řešeno výměnou ložiska a odpojením podtlakové regulace předstihu.
Zadní světla: Žárovky zadních sdružených světel se rády uvolňují z bajonetových objímek. L ze to řešit vlepením kousků leukoplasti do objímek.
Spínací reléí: Opakovaně přestávalo fungovat spínací relé předních světel. Výměna spínacího relé, které je umístěno v pojistkové skřínce, problém řešila pouze krátkodobě. Příčinou byl špatný kontakt konektoru na žárovce v předním světlometu.
Motorek ostřikovače: Nefunkční, je nutné občas zastavit a přední sklo ručně vyčistit.
Hydraulické naklápění předních světlometů: Nefunkční
Brzdy
Výměna zadních brzdových prasátek (tekly), výměna předních brzdových hadiček, výměna brzdového válce. Brzdové obložení přední i zadní měněno 1x.
Spojka
Po vyšlápnutí spojky se občas pedál nevracel, řešeno výměnou spojkového válce.
Koroze karoserie.
Auto bylo vždy garážováno a nikdy nebylo provozováno v zimní slané břečce. Proto koroze zatím nemá fatální rozměry. K ošetření koroze na vnitřní straně blatníků používám osvědčený lidový prostředek – motorový olej. Je to poněkud primitivní, ale účinné. Antikorozní látky v motorovém oleji brzdí rozmach koroze. Olej také leju do prahů.
Nepodstatné závady
Otravné rachtání náhonu tachometru v palubní desce,, rachtání zesílí při chladném počasí.
Opakované padání zadních bočních oken. Způsobeno odlepením úchytu zavíracího mechanismu od okna.
Zaseknutý ventil topení, po výměně ventilu se závada objevila znovu. V létě řeším odpojením hadice topení.
Budoucnost vozidla:
Tuto rodinnou relikvie hodlám provozovat i nadále, dokud nás technická nerozdělí.