Kacířský pokus: Škoda 105/120 s chladičem vzadu?

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Kacířský pokus: Škoda 105/120 s chladičem vzadu?

Příspěvekod Honza 21061 » čtv kvě 19, 2011 22:49

Napadlo mě, jestli by se dala z tohoto typu Škodovek vybourat ta zoufalost, která dělá jenom problémy, zrušit trubky, hektolitry vody i s věčnými úniky a poruchami a nacpat to všechno dozadu do prostoru vlevo od motoru :?:
Chladič by zůstal i s větrákem a termostatem (namotnován jiný a spolehlivý, plus kontrolka u řidiče, že větrák běží), propojil by se s motorem klasicky jen hadicemi, vyhodily by se krycí plechy na spodku, aby měl odkud sát a kam to plivat. Větrák by neběžel jen po startu motoru, potom by se sepnul, pravděpodobně trvale a mohl by se případně pojistit i zapnutím ručního spínače u řidiče.

Potřeboval bych znát hodnoty škodováckého větráku. Sací výkon vrtule a trvanlivost elektromotru, je-li stavěn na téměř trvalý provoz. Je možné, že vrtule při volnoběhu motoru "přechlazuje", ale v určitých rychlostech a zátěži motoru výrobce předpokládá, že už bude chladič profukován náporem a vrtule na to počítána už není.
Takže aby bylo možné tu káru uchladit i při dálničních rychlostech, kdy motor dostává zápřah.
Nikdy jsem o tom nepřemýšlel a nezkoušel to počítat, takže kdyby se našli lepší fyzici a počtáři než já, třeba Petr HC a spol. byl bych rád, kdyby se nám to podařilo rozšťourat.

Proč to chci vůbec vědět: Možné je, že budu muset z nutné potřeby koupit nějaký krám za pár korun a nic jiného než dávná klasika našich silnic mě pro nenapadá. :axe: Ale s tím chladičem vpředu to nechci, čím víc vody, tím víc problémů. Tohle soudruzi nedořešili...
Díky za případné poznatky.
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
Honza 21061
 
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha

Příspěvekod Cory » pát kvě 20, 2011 05:54

Keby sa odhliadlo od dlzky potrubia, nestacilo by dat čidlo sahary dozadu k motoru a k tomu s nizsou spinacou teplotou? Pokial viem, škodovky maju čidla vpredu na chladici.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvekod dandy » pát kvě 20, 2011 08:01

Cory píše:škodovky maju čidla vpredu na chladici.


Áno, majú ho vpredu.

Honza 21061 píše:Potřeboval bych znát hodnoty škodováckého větráku


Inšpiruj sa škodou 1000 a 100.
Ak by som sa do toho púšťal urobil by som v ľavom blatníku dieru ála š100/110 aj s originálnoou mriežkou, chladič osadil šikmo (45° k smeru jazdy) nad nosník čo najbližšie k blatníku, trochu nižšie ako je expanzka a ventilátor umiestnil na originálne úchyty na chladiči. Miesta je tam aj na dva chladiče. Po vyskúšaní by som prípadne znížil tepelnú hodnotu spínača ventilátora. Je ich niekoľko a sú vzájomne zameniteľné. Najnižšia je (ak sa dobre pamätám) 79°C . Na blatník by som ešte vymyslel nejakú nalepenú výstuhu k tej diere aby nezačal pri nejakých rýchlostiach vybrovať a robiť zbytočný hluk a podobne. Vyrezanú časť blatníka by som prihol tak aby slúžil ako usmerňovač toku vzduchu. Čiže by som rezal len tri strany diery. Hore a dolu by som nechal pásik 10-15 mm, ohol ho o 90° do vnútra blatníka a navŕtal dierky na osadenie mriežky. Na odvod vody, ktorá tam vnikne pri daždi alebo v umyvárke treba otvoriť záslepku na dne spodnej časti blatníka a nosníka. Ak tam nie je (nepamätám sa ako to je urobené) treba nejaký otvor 20mm max 30mm vyrobiť a dno trochu vyspádovať aby tam voda nestála.
Pre zjednodušenie celého systému by som možno uvažoval použiť chladič s ventilátorom a expanzkou z lady.
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
člen LKCS
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 873
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Teepee » pát kvě 20, 2011 08:06

Proč já jsem se Škodovkou nikdy problémy neměl? Udělal jsem si spínač na větrák a jednou jsem ho zapoměl zapnout, když jsem učil mou drahou řídit na poli. Pak to začalo vařit, prskalo to kolem víčka na nádobce, chyběl asi litr vody.
A jinak nic, dálnice 160km/h, na dvojku 80km/h, zrychlení z 0-100 za cca 15sec, dostávala takovej céres a vařila jen jednou, na tom poli.
Proto já nepovažuji chlazení škoddovek 105-136 za nešťastné, jen to chce ten větrák spínat nějak jinak, třeba i elektronicky: najde se tady: http://skoda.panda.cz/
Naposledy upravil Teepee dne úte kvě 24, 2011 09:03, celkově upraveno 1
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4258
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ

Příspěvekod Dusan » pát kvě 20, 2011 09:00

Tiež niej od veci dat ladacky termostat... vyzaduje to sice hadicu naviac ale prospeje to hlave.
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvekod Saša » pát kvě 20, 2011 15:32

Elektrický větrák to NEUCHLADÍ ! Nemá na to dostatečný výkon !
Nech chladič tam kde je a spínač dej na hlavu motoru . Vpředu je odsouzen k jisté zkáze . Na kontaktech je napětí a s vlhkem to nejde dohromady .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Kopr » pát kvě 20, 2011 15:45

Já tohle kdysi testoval na škodě 110 r , větrák ze 120cítky jsem dal na chladič co byl vzadu samozřejmě na čidlo , běžel furt a pak se upekl není to asi štastné řešení ........
TŘI SESTRY <III> LADA GANG
LADA 21061 (1.7-5q od Kinga) -1986
MERCEDES BENZ W124 220E -1993
SIMSON S51 -1990
FORD GRANADA ESTATE 2.0 4V-1984

http://fotoalba.cz/Kopr21061
http://kopr21061.rajce.idnes.cz/
LED ZEPPELIN
Uživatelský avatar
Kopr
 
Příspěvky: 2953
Registrován: úte bře 28, 2006 21:16
Bydliště: Družec,Frýdek-Místek

Příspěvekod dandy » pát kvě 20, 2011 19:36

Saša píše:Elektrický větrák to NEUCHLADÍ ! Nemá na to dostatečný výkon !


Kamarát na 110 R mal elektrický vetrák a uchladil to. A to aj vtedy keď ťahal doma robený laminátový obytný príves. Neviem či bol ten vetilátor škodovácky či z iného auta. Ak ma pamäť neklame tak chladič bol pôvodný.
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
člen LKCS
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 873
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod ger007 » pát kvě 20, 2011 20:12

no ja neviem hoši, kamos ma 130l nehovorim ze je to super auto, ale vymenil vsetky trubicky dal novy termostat nalial tam normalny fridex a auto odvtedy co ho ma nevarilo, samozrejme dal tam neaky nizsie teplotne cidlo a v pohode. Ja si nemyslim ze by to ti konstrukteri tak zle napocitali
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
ger007
 
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno

Příspěvekod Honza 21061 » sob kvě 21, 2011 01:11

Díky všem za nápady! Mně šlo hlavně o to, abych mohl zrušit trubky a přemístit chladič dozadu. Nechávat termospínač vpředu bez ručního spínání je u Škodovky sebevražda, než k němu tím vodním dálkovodem dorazí spínací hodnoty, tak motor se už vzadu vaří. Po zkušenostech z Karosy, která má totožný princip, pořád se to někde zavzdušňuje, pořád to někde teče, ve vedru se musí vpředu zapínat oběhové čerpadlo, protože pumpa na motoru to samá neuhoní a to samé se po těch 30 letech dá čekat i u Škodovek. :? Přicpané potrubí i chladič, zpuchřelé hadice, naliju do toho nový Fridex a rázem všechno začne odevšad téct.

Kdysi jsem viděl na netu, že to měl někdo právě u té Š 100. Ale už si nepamatuju jak to hodnotil. U 1000 a 100 byl problém v aerodynamice při vyšších rychlostech. Větrák nezvládl tahat do chladiče dostatečně vzduch, podtlak to z těch mřížek na bocích vysával zpátky ven. Když vyjela 120 GLS s pětikvaltem, původní čerpadlo nezvládalo dostatečně honit vodu na dálnici, když se jelo na pětku a zase se to hřálo. Musel být upraven blok a dosazeno výkonnější čerpadlo.
Kdyby se použil chladič z Favorita, tam se bezpečně dají dostat dva větráky vedle sebe a chladič má tuším vyšší výkon, než původní ze 120. Muselo by se použít čidlo např. z Peugeota 405, má dva stupně, aby neběžely oba větráky pořád i při volnoběhu. Dva už by na to stačit mohly, i když s jistotou vyšší eneretické zátěže - spotřeba nahoru.

Je to každopádně výzva a jestli mi ta "Škodárna" skončí před barákem, asi si začnu hrát. :D
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
Honza 21061
 
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha

Příspěvekod Petr HC » sob kvě 21, 2011 06:45

Honza 21061 píše: ...Je to každopádně výzva a jestli mi ta "Škodárna" skončí před barákem, asi si začnu hrát.

Někde jsi mě citoval, tak se ozývám. Asi bych se nepouštěl do něčeho, co nezvládli ani profíci (podle mého názoru byly Škodovky s motorem vzadu omyl našeho automobilového průmyslu - v době, kdy je AZNP zavádělo, od toho většina evropských automobilek upouštěla - namátkou VW, NSU, Renault, Fiat). Ale když už blbé nápady, tak co třeba ejektor na výfuk - viz Tatra monopost 607. Odkaz Plavec - muzeum Tatra 16:19 min.
P.S: pokud jde o Tvé zkušenosti s Fridexem, mám podobný problém - tekla mi dost intenzivně mrázpojistka na mé 2112. Nalil jsem místo Fridexu dešťovou vodu - ani nekápne. Tak mám obavu, až na zimu naleju Fridex, jestli to zas nepoteče.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvekod zelvotron » sob kvě 21, 2011 07:44

Tak tohle mě už taky napadalo, nejblíž mojím tehdejším úvahám je asi Dandy, akorát já bych dal chladič normálně podél vedle motoru, akorát by ho chtělo trochu odstínit od motoru a výfuku. Jinak chladič podél vedle motoru s vrtulí má třeba Mini, jenže to má motor napříč a tedy větrák pohání motor.

Jednou jsem i viděl škodovku, která měla chladič na střeše nad zadníma sedačkama, ale byl to samozřejmě bastl na pole a do lesa.

Tu stovku s el. větrákem sem na netu taky zahlíd, má to snad i víc lidí, tuším z Octavie 1, a hodnotí to vesměs pozitivně s tím že se to ani moc nespíná, jenom na volnoběh a do velkejch kopců. U stovky ten standardní ventilátor má ohromnej výkon, tuším 11ti listá vrtule, na volnoběh se obvykle přivírá termostat, aby se motor nepodchladil. Co se týká toho problému u stovky při vyšších rychlostech, je fakt, že teplota pak trochu leze nahoru, nicméně nemůžu potrvdit jestli je to jenom zatížením motoru (stejně leze i do prudkýcho kopce třeba na trojku při 60 km/h) nebo zhoršeným sáním vzduchu do chladiče, ale je fakt, že vyloženou podlahu jsem po dálnici nejel a ani zkoušet to nehodlám, trvalá možná Vmax je přeci dána typovým označením :-P

Ještě k tý kontrukci - chce to vyřešit kromě přívodu vzduchu ještě i odvod - tedy žebrování buď v kapotě nebo zadním čele. A pak taky vymyslet jak s topením - nechat vepředu, nebo dát někam dozadu a vést dopředu "hadici od luxu" s horkým vzduchem...
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
zelvotron
 
Příspěvky: 6275
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvekod Maysner » sob kvě 21, 2011 11:19

Nebo se na to cely vysrat a koupit felicii ci favorita, kde s timto nejsou problemy
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Maysner
 
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvekod Honza 21061 » sob kvě 21, 2011 12:41

Maysner: Mám odjakživa k těmto dvěma autům nějakou averzi - zkrátka se mi nelíběj a za volantem mi k srdci nepřirostly, takže radši mrchu s motorem vzadu. :D

Teď jsem objevil na prodej krasavici 105 GL, vzácný exemplář. Výbava jako 120 GLS, motor a šasi totožné se 105 (plus posilovač brzd). Myslím, že jim taky zbyly nějaké kastle a výbava, tak udělali podtyp. :lol: Vyráběl se necelé tři roky, potom ho vystřídal 120 GL (to zase asi měli k nejlepší výbavě málo tzv. "X" motorů nejvyššího výkonu :D). Bohužel by do tohoto modelového roku nešel nabastlit pětikvalt. Takže bych ho možná celý nechal v originálu, kdyby dělal dobrotu a dal si tam jen jiné čidlo plus ruční spínač.

V tomhle se přikláním k Petrovi HC. Ty zadomotorovky z AZNP se držely jen s typem 1000MB. Potom to šlo už do kytek. Stodvacítka kralovala silnicím, dodnes kraluje na venkově, ale ne nadarmo se říkalo "DoDo - dodělej doma".
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
Honza 21061
 
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha

Příspěvekod Kopr » sob kvě 21, 2011 13:18

Já měl 120cítky čtyři s chlazením ani topením jsem neměl problém topení oproti stovkám a tisícovce co jsem měl v pohodě ,jezdit se s tím taky dalo celkem dobře a člověk i méně zručný si na tom dost skoro vše udělá sám , jinak mi před barákem stojí plonkovní p405 95 rok 1.9 td stříbrná metla sedan........ :mrgreen:
TŘI SESTRY <III> LADA GANG
LADA 21061 (1.7-5q od Kinga) -1986
MERCEDES BENZ W124 220E -1993
SIMSON S51 -1990
FORD GRANADA ESTATE 2.0 4V-1984

http://fotoalba.cz/Kopr21061
http://kopr21061.rajce.idnes.cz/
LED ZEPPELIN
Uživatelský avatar
Kopr
 
Příspěvky: 2953
Registrován: úte bře 28, 2006 21:16
Bydliště: Družec,Frýdek-Místek

Další

Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků