od Marek » pon úno 20, 2012 12:21
Po delší odmlce se ozývám do tohoto tématu s novinkou. Naftový bufík ve svém autě jsem konečně (se zpožděním, ale přece) předělal na nezávislé topení. Nyní mi bufík pracuje nezávisle na motoru s tím, že umí nejen ohřívat chladicí kapalinu v celém motoru, ale i vytápět prostor pro cestující. Vzhledem k tomu, že nemám Climatronic, ale obyčejnou Klimaanlage (tedy klimatizaci spínanou spínačem), byla celá přestavba velice jednoduchá.
Celé to spočívalo vlastně v tom, abych přesvědčil bufík, že motor se točí, ačkoli se netočí. Ve svorkovnici bufíku je sedm vodičů: Kromě jednoho drátu KKL diag. a dvou vodičů napájejících naftové krokové čerpadélko jsou to kostra (31), napájení (30), svorka alternátoru (D+) a svorka napětí po klíčku (15). Cílem mého snažení bylo bufíku nasimulovat běžící motor, čili na svorky (15) a (D+) jsem přes diody přivedl napětí ze svorky trvalého napětí (30). Dále jsem systém opatřil spínáním na dálkové ovládání, čili mohu nezávislé topení ovládat až na vzdálenost 60 metrů.
Mám vyzkoušeno, že je-li venku -10°C, ohřeje bufík chladicí kapalinu na provozní teplotu za 15 minut. Pokud je k tomu na první rychlost spuštěn ventilátor, který fouká vzduch přes zadní topné těleso do kabiny, trvá ohřev vody na provozní teplotu asi o 50% déle. Přijdu-li tedy do auta po cca 15-20 minutách, je v autě příjemně teplo (tak 10-15°C) a voda má kolem 70°C. Start motoru je tedy bez žhavení a navíc bezprostředně po startu topím.
Systém jsem záměrně propojil se zadním topným tělesem. Je to proto, že na rozdíl od předního tělesa zadní topné těleso neohřívá vzduch nasávaný zvenčí vozu, nýbrž pracuje s vnitřním okruhem. Vzduch v kabině se tedy ohřívá rychleji a topné těleso se tolik neochlazuje.
Elektroniku jsem navíc ozdobil dvěma obvody, za jejichž návrh a odladění vděčím PetroviHC a tímto mu děkuji. Jeden obvod je IO 4030, který mi při sepnutí a rozepnutí obvodu signalizuje činnost bliknutím blinkrů na voze. To je fajn zejména při dálkovém spínání, kdy mám jistotu, že elektronika přijala můj povel z ovladače. Druhým obvodem je starý dobrý IO 555, jenž má za úkol podržet v činnosti vodní oběhové čerpadlo ještě asi 1,5 minuty po vypnutí systému. Totiž pokud by se systém deaktivoval v okamžiku, kdy bufík je v plném výkonu a současně s tím by se vypnulo oběhové čerpadlo vody, voda v bufíku by ihned začala intenzívně vařit (teplota vody uvnitř bufíku může vystoupat v okamžiku i na 130°C), což je samozřejmě na škodu. Tudíž i v případě, že by se systém deaktivoval ve chvíli, kdy bufík valí jak blbej, k jeho přehřátí nedojde, neboť ještě cca 100 sekund poté čerpadlo honí vodu systémem a bufíku tudíž teplo odebírá.
Zároveň je na tento vývod NT napojeno i přepínací relé, které mi při činnosti NT přivádí na spínač zadního ventilátoru topení trvalé plus (30) a tím se ventilátor může točit i v době, kdy klíček není v zapalování.
Elektrický proudový odběr bufíku, který pracuje na plný výkon, a vodního oběhového čerpadla je celkem 4,65 Ampér. Aktivuji-li k tomu ventilátor zadního topení, přičítá se k tomu proud 3,3, resp. 6,7, resp. 10 Ampér (podle toho, jestli aktivuji první, druhou, nebo třetí rychlost vrtule). Mám zjištěno, že stačí první rychlost - tudíž celkový proudový odběr, pokud to jede na plný céres, je cca 8 Ampér.
Super - jede to skvěle a spolehlivě. Díky především PetroviHC za pomoc.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)