Stabilizace svetel(napeti) pri volnobehu

Moderátor: Moderátoři

popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Stabilizace svetel(napeti) pri volnobehu

Příspěvek od popest »

Jednou si tu nekdo stezoval, ze pri volnobeznych otackach pohasnou svetla nebo poblikavaji... Napadlo me reseni, sice neni levne a zrejme bude i u nas hure realizovatelne, ale fungovalo by velice dobre. National Instruments nebo tak nejak, vyrabeji DC-DC menic s parametry Uvyst - max = 30V tusim a proud 10A.

Tento obvod je ochoten akceptovat i diferenci vstupniho napeti, na jejich strankach je takovej navrhar, ktery navrhne potrebne velikost LRC. Takze v podstate konfigurace by byla takova to - Vstupni napeti 10 - 14 V, vystup 12V/5A . U nas se prodava menic od tohoto vyrobce ale s max proudem 3A, tento 10A jsem u nas nikde nenasel, cena alespon podle jejich ceny v dolarech neni vubec velka. Kdyby sel sehnat, myslim si, ze by to vyresilo tento problem jde o to za jakou cenu a jak by to na tom bylo rozmerove. Nikdy jsem zadnej spinanej DC-DC menic nestavel. Nemam o tom v podstate ani paru.

At napise nekdo nazor co se o tuto problematiku zajima nebo o ni aspon neco vi, co si o tom mysli.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11032
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Nevím, ale odběr světel, zapalování, ev. vyhřívání skla je natolik obludný, že se ti ten 10A měnič na to asi vychechtá. I když možná jsem tě špatně pochopil, asi to chceš dát jen na světla, tam by se konfigurace 1 měnič 1 světlo dala akceptovat, každopádně se celkový odběr zvedne, neb ten měnič to napětí bude muset z něčeho udělat.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Hurikán
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hurikán »

Je to blbost, protože to vůbec neřeší hlavní problém, což je výpadek přísunu energie z alternátoru při poklesu otáček. Pokud bys chtěl tímto stabilizovat napětí v celé síti, musel bys zapojit těchto 10 A "měničů" aspoň 6. A to jsem ještě zapoměl, že každé takovéto zařízení má i vlastní odběr a ztráty, takže bys na tom byl vlastně ještě hůř. Část zatížení alternátoru by se proměnila na teplo v těchto krabičkách.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11032
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ovšem pokud to dá jen na světla asi docílí konstantního svitu, ovšem na úkor vyšší zátěže aku, otázkou je nakolik je taková stabilizace přínosná třeba v zimě.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Hurikán
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hurikán »

Je pravda, že svit by byl stabilní a zátěž aku by vzrostla. Jenže světla by sice svítila stabilně, ale celkově míň. Pokud je výstup +/- 12V, tak budou světla svítit méně, než bez stabilizátoru, protože ten sníží napětí ze zhruba 14V při jízdě na 12V a to ssebou nese i onen pokles svítivosti. A to je dost podstatné, neboť v našich světlech honíme každý lux.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Ano, mysleno to bylo tak, ze se menic da ke kazdemu svetlu. To ze alternator vyrabi min energie a tim klesne napeti na baterii se projevi tak, ze menic aby udrzel napeti zvysi odber proudu a aku. ma hoodne velkou kapacitu. Samozrejme ze kazdy amper dobry, ze.

To s tema 12 V, neni problem udelat vystupni napeti 14V, to je uplne jedno, klidne i 30, ale to by se zarovkam asi moc nelibilo. Nevim kolik proudu na vic si ten menic vezme pri nejnizsi mezi vstupniho napeti tj. teh 10V co jsem volil. Kdyz to nebude prehnane moc, mozna by nevadilo to tam pouzit, ale na druhou stranu to ze ty svetla ve volnobehu sviti min, neni zase takova pohroma.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11032
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ovšem je tu nebezpečí kolapsu regulátoru alternátoru, což měniče asi odbouchne, otázkou je také jaká bude účinnost těch měničů. Osobně bych si než toto, raději zvedl volnoběh na 950 a šmitec, nebo lépe, vykašlal se na to a za ušetřený peníz si šel třeba na zmrzlinu. :lol:

P.S. nenech se odradit a směle do toho, pak poreferuj, jak to dopadlo.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Koko Loko píše:Ovšem je tu nebezpečí kolapsu regulátoru alternátoru, což měniče asi odbouchne, otázkou je také jaká bude účinnost těch měničů. Osobně bych si než toto, raději zvedl volnoběh na 950 a šmitec, nebo lépe, vykašlal se na to a za ušetřený peníz si šel třeba na zmrzlinu. :lol:

P.S. nenech se odradit a směle do toho, pak poreferuj, jak to dopadlo.


Tak na tom taky neco bude :)
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

CHcete-li DC/DC měnič máte ho mít já je vyrábím a opravuji pro Německou firmu která je cpe do karavanů a obytných aut. Je to nabíječ baterijí protože 12ti V baterije nejde nabít z 12ti V. Vstupní napětí 9-15V výstup regulovatelný dle skoušek 10-25V.
Pro účel nabíječe nastavuji napětí na 14,2V. Má i regulaci proudu nastavuji omezení na 10 A .
Zajímavý nápad by byl zjednodušit zapojení a doplnit ho o pozvolný náběh - nic složité.
Jednoduší je ale zvednout volnoběh a basta. Ale tenhle nápad mi vrtá v hlavě. Jestli chcete dám foto ale je to celý nabíječ a 80sát procent součástek je pro měnič nepotřebných.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Jo jo dej to sem :)
Uživatelský avatar
Ondra 07
Příspěvky: 654
Registrován: stř říj 05, 2005 21:31
Bydliště: Olomouc / Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ondra 07 »

To ze svetla slabnou na volnobeh, je uplne normalni a dela to u vsech aut. Vyresi to jedine altik ktery nabiji uz treba od 800 ot. Vetsina vsak az od 1100. Na ruskym foku jsem zahlidl origo lada altik s 80A, takovy by se mi libil... nebo dejte vetsi baterku, nani budou mensi poklesy. Ale stejne, kdyz dobiji altik je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovima a dvema basakama za zady (berou tak 40-50A narazove). A to zadna baterka z elektolitu nevycuca 14V bez dobijeni. Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...
...anebo jinej případ, průsek v lese asi na metr širší ne, sráz jako střecha. Šero, mlha, skoro tma. Rozhodl jsem, sjedeš to šusem, sotva odpíchnu je zle hochu námraza jako mejdlo. Zkouším zaplužit, ani zdání...
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Ondra 07 píše:Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...

Tohle se tu neřešilo . Nýbrž stabilizace napětí pro světla a to je jednak zajimavá myšlenka a navíc lehce řešitelná . (v autech jsou někdy namontovány i daleko méně potřebné zařízení) .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Popest chtěl fotku tak je tu. Jen znovu připomínám že tohle není samotný DC/DC měnič ten je červeně označen a ještě by to šlo dost "očesat" .
Zapojení je odskoušené provozem v autech cca 8 let
Překonstruovaný měnič by zabral tak10x6x5 cm
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Ondra 07 píše:To ze svetla slabnou na volnobeh, je uplne normalni a dela to u vsech aut. Vyresi to jedine altik ktery nabiji uz treba od 800 ot. Vetsina vsak az od 1100. Na ruskym foku jsem zahlidl origo lada altik s 80A, takovy by se mi libil... nebo dejte vetsi baterku, nani budou mensi poklesy. Ale stejne, kdyz dobiji altik je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovima a dvema basakama za zady (berou tak 40-50A narazove). A to zadna baterka z elektolitu nevycuca 14V bez dobijeni. Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...


Ja to nejak nechapu :) "Kdyz altik dobiji, je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovejma dvema basakama za zady(coz netusim co je :) " No to si je, ale urcite ne pri volnobehu. To by pak ty svetla nepohasinala. Altik dobiji porad, ale cim vyssi otacky, tim se nabijeci vykon zvysuje, proto tam je take ten regulator.... Ja z baterky pri tom volnobehu nemuzu cucat 14V, kdyby ano, zadny menic tam nebudu davat. Pouziji zvysujici menic, ktery si teh 14V udela sam a to ze ta baterka ma nakejch 11V vubec nevadi. Energie ma porad hodne, kdyz se s takovou baterkou da i nastartovat.... Lepsi je asi hovorit o energii v baterii a ne o napeti, ktere na ni je.

Diky za to fotku, ale nemuzu precist ty popisky na teh integracich. Predpokladam ze to je menic rizenej nejakym integracem, co to je konkretne za typ?
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Měnič je řízen "klasikou" UC 3845 je to běžně používáno v TV a podobně. Ještě je tam procesor který řídí nabíjení , a dva operáky které hlídají teplotu a proud a druhý napětí baterie v autě z které menič bere proud aby jí nevybyl úplně a šlo nastartovat.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Odpovědět

Zpět na „Zajímavé úpravy a vylepšení“