Venku je již nějaký ten pátek docela solidní kosa, auto je uklizené v garáži a tak mimo jiné nastal čas, udělat nějakou tu bilanci. Věnovat se budu zatím spíš technické stránce, kterou, ač tomu někteří nebudou třeba věřit,
řeším úplně stejně, jako všichni ostatní.
• Baterie
Nejprve se vrátím kousek zpátky a to do zimy 2009/10. To mě na mé provozní nulapětce vzdala další působení již značně starobní a zasloužilá baterie Akuma. Protože bylo potřeba jezdit, "vypůjčil"
jsem si baterku z Jahody. Ta ji přes zimu nepotřebovala, takže proč ne?
S nástupem jara a nastávající sezónou jsem ale začal uvažovat, jak vyřešit deficit jedné baterie. Jinak než nákupem další to nešlo. Po zvážení všech pro a proti, jsem se rozhodl koupit novou baterii do Jahody. Po projítí aktuálně dostupného sortimentu a po konzultaci s mnohými lidmi, jsem nakonec zavrhnul cestu nákupu konveční baterie a kontaktoval jednoho Pana Odborníka, u kterého jsem si objednal vyrobení baterie "na míru". Za 14 dnů mě spediční služba Pórek a spol.
dovezla vysněný balíček, za což ještě jednou děkuji.
Baterii v pryžovém obalu s asfaltovým zalitím. Opravdu skvost.
Zvenčí jde, co se vzhledu i použitých materiálů týče, o naprostý originál. Uvnitř je ale použitá nejmodernější technologie - desky Yuasa s přídavkem vápníku, sníženým samovybíjením a v kvalitním armádním protiotřesovém provedení. Celá baterie byla složená z čerstvých suchých komponentů a nalitá dva dny před expedicí. Díky ruční práci a absenci dlouhodobého povalování po všemožných skladech, by její životnost mohla být opravdu solidní. To ale ukáže až čas. V případě potřeby bude možná i její oprava, resp. výměna jednotlivého poškozeného článku.
No a tady už je její obrázek:
A již je osazená v autě:
• Defekt
4.8. jsem v reportáži o cestě do Drážďan píše:Jediným kazem ke kterému za celou cestu došlo, byl šroub zavrtaný skrz pneumatiku. Přišel jsem na něj ale až při zpáteční zastávce v HK a jelikož guma při povytažení šroubu utíkala, zatloukl jsem jej zpět kladivem a dojel tak až do Brna.
Dnes byl defekt opraven, takže jako by se nic nestalo.
Nyní dodávám náležitou fotodokumentaci:
Vetřelec v pneumatice:
Po vytažení se ukázalo, že jde o vrut. Za pozornost stojí hlavička kaleného vrutu, která se během cesty z Drážďan do Brna téměř odbrousila:
• Brzdy
Během zpáteční cesty z Drážďan, zejména v jejím samotném závěru, jsem začal mít pocit, že lehce váznou brzdy. Při následné údržbě jsem se na to zaměřil a zjistil jsem, že opravdu váznou zadní brzdy. Jedno kolo lehce, druhé relativně dost. Po rozhození zadních brzd jsem zjistil, že lehce přibržďující prasátko je skutečně ještě originální, ale to co přibržďovalo víc, bylo už někdy v minulosti měněné. Po jejich rozborce nastalo menší dilemma a to, jestli prasátka "jen" přeleštit a přegumičkovat, nebo raději koupit nová. Pokud nová, tak jaká???
Po delším uvažování jsem zvolil sázku na jistotu a začal vybírat. Rozhodl jsem se zvolit osvědčenou značku ATE. To byl ale počátek předem neplánované anabáze. Byť požadované prasátko ATE figurovalo v nabídce mnoha distributorů, tak v reálu nikde nebylo, neboť ATE již ukončilo výrobu tohoto typu a nikde ve skladech už nic nebylo.
Nakonec jsem s velkým štěstím natrefil na firmu s přímým kontaktem do Německa, kde byly v centrálním skladu ve Frankfurtu poslední 4 kusy. Po složení zálohy mě je do druhého dne dovezli do Brna. Zbývalo dokoupit poslední drobnosti a pustit se do díla. Práce šla poměrně dobře. Jen na straně, kde bylo již jednou měněné prasátko, jsem musel neplánovaně vyměnit brzdovou trubku od kostky, protože "odborník" co prase kdysi měnil, úplně ožvýkal matici, takže při demontáži nakonec musely ke slovu přijít štípačky a hasák.
Před montáží jsem prasátka preventivně rozebral a namazal vnější plochu pístků a pod prachovky máznul konzervační pastu. Když už jsem byl v tom, tak jsem ještě prošel i přední brzdy. Ty fungovaly na jedničku, ale i tak jsem je rozebral a také namazal konzervační pastou. Nakonec jsem nalil osvědčenou kapalinu ATE - typ 200. Celá operace proběhla téměř dokonale. Téměř proto, že po pár dnech jsem zjistil, že HBV se ne zcela dobře vyrovnal se změnou typu brzdové kapaliny. Při extrémě silném tlaku na pedál (při spuštěném motoru a funkčním posilovači), totiž HBV lehounce propouští zpět a po desetinkách mm padá dolů rychlostí asi 1cm/2 min.
Mno nic, alespoň mám co dělat před sezónou 2011.
A opět trošku fotodokumentace:
Potřebné ingredience:
Original teile:
Namontováno:
A již je zcela hotovo: