od vintera » úte lis 30, 2010 13:30
klasika lada karburátor musí chytat na brnk, pak ji i v těch nějvětších mrazech zvládne i ta nejmenší baterie s téměř ukončenou životností. Problém nastává, když auto na brnk, tj. jednu maximálně dvě otáčky nechytne. Motor lady, jako ostatně drtivá většiny fiatů potřebuje na start motoru dostatečnou rychlost otáčení.
Dostatečnou rychlost udává starter, který potřebuje ke svému chodu dostatečné napětí baterie, nejen proud. A tady většinou nastává v zimě hlavní problém. Je-li starter skutečně dobrý se pozná prostou záměnou (půjčením) zaručeně dobré batere. Pokud s ní startér točí v zimě (v mrazu) dobře, závada v něm není. Pokud i ta špatně, je to jasné.
Za předpokladu, že startér je skutečně v pořádku a přesto baterie (jakkoliv velká) startérem a motorem ztuha a pomalu točí, může být baterie v háji, ale také možná má jen nízké napětí, které ji stávající zdroj (alternátor) dodává, což může mít více důvodů, porucha v regulaci a nízké nabíjecí napětí, nebo velký odběr mnoha spotřebiči za provozu, krátké pojížďky se starty.
Za tohoto stavu se baterie nedostatečně nabije a má nízké napětí, proudu (kapacity) většinou dost. Stává se také u některých šoférů, že mají v motoru mazut místo oleje a ten rád v zimě ztuhne natolik, že dokáže roztavit i startér.
Změřil bych napětí dobíjení za chodu motoru, jestli není příliš nízké a změřil napětí po zapnutí spotřebičů. Jak uvádíš, stěrače najednou lezou pomaleji a stejně rychle s motorem i bez něj, tipnul bych si, že alternátor nedává co má a napětí je nízké.
Jinak startuju naftový čtyřválec se startérem 2,8 KW i v mrazech na baterii 7O Ah už pátým rokem. Jak napsal LM, pokud něco v klidovém stavu odebírá proud (radio, elektronika), tak je potřeba pořádná baterie a je klid, nebo odpojit.
U předešlé lady 04 jsem měl závadu, kterou jsem nikdy neidentifikoval (ani moc nehledal). Čas od času (většinou v zimě, za vlhka) se baterie za několk dní nečinnosti sama vybila, žádné radio a nic podobného, potom zase měsíc pokoj a zase ta samá závada, třeba pětkrát za sebou, pak měsíc pokoj. Měl jsem za dveřma doma vždy připravenou náhradní nabitou, a takhle čas od času střídal.
Dobrý motor s dobrým napětím na baterii chytne i na tu nejmenší, ale nevydrží s ní dlouho točit. V ladě 02 jsem měl i 37 Ah a bez problémů. Ale větší je vždy jistota.