Hlučnost převodovek - VYŘEŠENO ???
Moderátor: Moderátoři
Hlučnost převodovek - VYŘEŠENO ???
Pánové, asi jsem vyřešil problém s hlučností našich převodovek, zejména pětistupňových.
Především musím přiznat, že k myšlence řešení mě přivedl náš kolega "koumák" Montér Kolja - není to tedy tak úplně moje myšlenka.
Problém hlučnosti, jak zjistil Kolja, není způsoben ložisky, nýbrž soukolím resp. axiální vůlí hřídele, a to hřídele hnacího. Při záběru převodů má hnací hřídel tendenci posouvat se axiálně směrem dopředu. Tímto směrem jej však nic nearetuje, pouze proti tomuto pohybu působí síla přítlačného kónického pružného kroužku, který je vsazen mezi ložisko hřídele a spojkový koš. Ovšem jak vidno - tento kroužek je patrně nedostatečně dimenzován na přenos takového momentu, který obnáší pátá rychlost. Proto v důsledku přetížení kroužku dochází postupně k posunu hnacího hřídele a tím k hluku.
Toto mi nadnesl Kolja a já zkusil tento problém odstranit. Povedlo se.
Na místo pružného kroužku jsem osadil dva pružné kroužky. A hle - převodovka MLČÍ!!!
Investice cca 50 Kč (já jsem to vymontoval ze starého čtyřkvaltu).
Především musím přiznat, že k myšlence řešení mě přivedl náš kolega "koumák" Montér Kolja - není to tedy tak úplně moje myšlenka.
Problém hlučnosti, jak zjistil Kolja, není způsoben ložisky, nýbrž soukolím resp. axiální vůlí hřídele, a to hřídele hnacího. Při záběru převodů má hnací hřídel tendenci posouvat se axiálně směrem dopředu. Tímto směrem jej však nic nearetuje, pouze proti tomuto pohybu působí síla přítlačného kónického pružného kroužku, který je vsazen mezi ložisko hřídele a spojkový koš. Ovšem jak vidno - tento kroužek je patrně nedostatečně dimenzován na přenos takového momentu, který obnáší pátá rychlost. Proto v důsledku přetížení kroužku dochází postupně k posunu hnacího hřídele a tím k hluku.
Toto mi nadnesl Kolja a já zkusil tento problém odstranit. Povedlo se.
Na místo pružného kroužku jsem osadil dva pružné kroužky. A hle - převodovka MLČÍ!!!
Investice cca 50 Kč (já jsem to vymontoval ze starého čtyřkvaltu).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
A ten hluk se projevoval jak? Ja mam NIVU, 5kvalt, a "rachoti" to pri volnobehu, kdyz se ohreje olej, v zaberu to neni moc slyset. a kdyz dam na pridavny neutral a na hlavni najekou rychlost, tak to v ni pekne rachta, predevsim pri nizkyh otackach. Loziska jsou OK, typoval jsem to taky na nejake vule.
Je to pravděpodobně totéž.Hunter píše:A ten hluk se projevoval jak? Ja mam NIVU, 5kvalt, a "rachoti" to pri volnobehu, kdyz se ohreje olej, v zaberu to neni moc slyset. a kdyz dam na pridavny neutral a na hlavni najekou rychlost, tak to v ni pekne rachta, predevsim pri nizkyh otackach. Loziska jsou OK, typoval jsem to taky na nejake vule.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
...a tiez to vyriesi pripadne vyhadzovanie stvrteho prevodoveho stupna, no ked to tu hovorim ja, tak mi nikto neveri
A prave z toho dovodu jazdim s dvoma kruzkami uz nieco vyse roka ku vsetkej spokojnosti. Prevodovky FSO Polonez maju pri identickom usporiadani vsetkych casti prevodovky ten kruzok dvojnasobne hrubsi uz od vyroby.
A prave z toho dovodu jazdim s dvoma kruzkami uz nieco vyse roka ku vsetkej spokojnosti. Prevodovky FSO Polonez maju pri identickom usporiadani vsetkych casti prevodovky ten kruzok dvojnasobne hrubsi uz od vyroby.
Jsem přesvědčen, že pětikvaltové převodovky by měly mít skutečně silnější kroužek - když uvážím, jaký krouťák to při pětce přenáší (navíc když jsou nízké otáčky), musí to šponovat jako hrom.Majo píše:...a tiez to vyriesi pripadne vyhadzovanie stvrteho prevodoveho stupna, no ked to tu hovorim ja, tak mi nikto neveri
A prave z toho dovodu jazdim s dvoma kruzkami uz nieco vyse roka ku vsetkej spokojnosti. Prevodovky FSO Polonez maju pri identickom usporiadani vsetkych casti prevodovky ten kruzok dvojnasobne hrubsi uz od vyroby.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
na origo 4q bolo najazdenych asi 95tis km a v poho, len trosku sevelila, ale 5q na inzerat od podvodnika z Lucenca dava vsakovake zvuky.... ale spotreba je o dost lepsia! asi dam hustejsi olej aj ked na zimu PP90? ked sa zohreje musim z 1 na 2 chvilku pockut, inac jej poratam zubky
...a v blave pocas zacpy na krizovatkach sa cakat neda!
pomaly si zvykam...
...a v blave pocas zacpy na krizovatkach sa cakat neda!
pomaly si zvykam...