Stránka 1 z 2
Leštěné ojnice
Napsal: čtv zář 18, 2008 14:40
od dusin
Může mi někdo osvětlit,proč mají motory typu VFTS leštěné i ojnice a vahadla klikovky?
Napsal: čtv zář 18, 2008 14:59
od Malda
K eliminaci povrchovejch vrubu, ktery pri cyklickym namahani pusobej jako koncentratory napeti a vznikaj v nich mikrotrhliny, ktery se postupne rozsirujou.
Napsal: čtv zář 18, 2008 15:04
od dusin
Aha,takze zase vim prd

.Tak dík
Napsal: čtv zář 18, 2008 15:32
od Mirek999
Zamzeuje to prasknuti,tim,ze povrch je hladky a ta trhlina nema kde zacit.atoz normal ojnice maji hruby povrch,kde jsou tenke hrany a vznikaji trhlinky.Proste lestena ojnice je takove cvela zalita,takze tim padem nema kde vzniknout trhlinka.
Napsal: čtv zář 18, 2008 15:32
od rosta
česky řečeno hladký povrch tak snadno nepraskne
Napsal: čtv zář 18, 2008 15:36
od Saša
Mlada to napsal přesně ale moc "vědecky" . Prostě na odlitku ojnice (na jejím povrchu) jsou drobné nerovnosti a jakoby "kráterky"po pískové formě . Při zatížení ojnice se materiál ciklicky natahuje a stlačuje (málo ale přece). A v místech oněch nerovností vznikají vlivem nestejného namáhání mikroskopické trhlinky které oslabují struktůru materiálu a po delší době vedou k zlomu . Proto se povrch lečtí a třeba i chemicky upravuje aby na povrchu nedocházelo k rozdílnému pnutí . Prostě se "kráterky" zahladí .
PS: Skus rostrhnout tahem papír , jde to ale musíš vynaložit dost síly a pak pokus opakuj ale do hrany papíru udělej zářez . To samé se děje i s ojnicí .
Napsal: čtv zář 18, 2008 16:46
od Štěpán
Jen upřesním, že lití klik se prosazuje teprve v poslední době ( levnější technologie ) Doposuď se kliky a vačky kovali a kovou v zápustkách.
Napsal: čtv zář 18, 2008 18:43
od Hurikán
Litá klika.

To je fakt strašné, na čem všem chtějí dnes "šetřit".

Napsal: čtv zář 18, 2008 19:04
od Štěpán
Hurikán píše:Litá klika.

To je fakt strašné, na čem všem chtějí dnes "šetřit".

A to se ještě uvažuje o tom, že se na odlitku po odlití zakalí jen rádiusy na čepech ( kvůli drahé energii - indukční kalení ) a pak se to bez soustružení nebo frézování rovnou obrousí o půl mm a vyvrtaj olejový kanály a rovnou se to strčí do bloku. Říkaj tomu LowCost výroba...

Jsem zvědavej na trvanlivost. Ale co, 100 tis tomu garantujou vždycky. Na sto tisíc se testujou všechny vozy.
Napsal: čtv zář 18, 2008 19:23
od Little Red Riding Hood
Štěpán Getsko píše:Doposuď se kliky a vačky kovali a kovou v zápustkách.
snad nejkvalitnější, ale taky nejdražší vyroba....
Napsal: čtv zář 18, 2008 20:07
od Malda
Hurikán píše:Litá klika.

To je fakt strašné, na čem všem chtějí dnes "šetřit".

Dyt zigul je taky litina

Jinak co sem zaslech, tak jak setri VW na prevodovkach, tak to je hruza

Napsal: čtv zář 18, 2008 20:19
od Hurikán
Malda píše:Hurikán píše:Litá klika.

To je fakt strašné, na čem všem chtějí dnes "šetřit".

Dyt zigul je taky litina

Jinak co sem zaslech, tak jak setri VW na prevodovkach, tak to je hruza

??? možná máš na mysli, že je tvrdý jako litina.

Kliku apod. má ale kované!
Napsal: čtv zář 18, 2008 20:21
od Malda
Hurikán píše:??? možná máš na mysli, že je tvrdý jako litina.

Kliku apod. má ale kované!
"Klikový hřídel je odlit z litiny a má pět opěrných (hlavních) čepů" - tak v my literature asi kecaj

Dokonce i u ojnic pisou, ze sou bud kovany nebo odlity z vysoce houzevnate litiny.
Napsal: čtv zář 18, 2008 22:22
od Hurikán
Malda píše:Hurikán píše:??? možná máš na mysli, že je tvrdý jako litina.

Kliku apod. má ale kované!
"Klikový hřídel je odlit z litiny a má pět opěrných (hlavních) čepů" - tak v my literature asi kecaj

Dokonce i u ojnic pisou, ze sou bud kovany nebo odlity z vysoce houzevnate litiny.
Namátkově vybírám:
- "Ocelová ojnice má dřík vykován do I profilu ...."
- "Pístní čepy jsou vykovány z cementované ocele ..."
Pravdou ale je, že jsem zatím nenašel zmínku o kované klice.

Jediný údaj je, že " ... kliková hřídel je odlita ze speciální litiny HB 235 až 265 ... "
Tak jsem z toho jelen, bo vím, že jsem někde o kované klice něco četl ...

Napsal: pát zář 19, 2008 00:50
od Malda
Tos mozna cet, ale bohuzel ne v zigu
