Stránka 1 z 3

rezonator\dynamizer

Napsal: pon čer 30, 2008 22:49
od lada1600ttt
Ma vyznam davat take co sa vola rezonator\dynamizer na ladu? teda myslim namiestoi toho povodneho a samozrejme z inym koncovym tlmicom.

Napsal: pon čer 30, 2008 22:55
od Hanz
asi vyhozene penize...me vzdycky prislo jako dobre reseni stadardni vyfuk na 1200/1300, tzn. jen jeden stredovy tlumic a pak nejaky jiny koncovy, tam se podle me v originalu ztraci nejvic...

Napsal: stř črc 02, 2008 10:24
od Marek
Určitě.

Jediný důležitý "hrnec" v systému výfuku je rezonátor. Ten je u každého vozu (v drtivé většině případů jako sólo hrnec, někdy ovšem v jednom obalu s tlumičem).

Lada má dva až tři hrnce (nebudeme-li počítat KAT).
První (který je jen u dlouhozdvihových motorů 1500/1600) se nazývá detonátor - likviduje případný plamen vniklý do potrubí vlivem hoření paliva ve výfuku. V dnešní době je již prakticky zbytečný, neb všichni používáme vysoce kvalitní aditivovaná paliva, kde by již dohořívání ve výfuku nemělo hrozit, navíc mírně snižuje výkon motoru - tedy lze jej odstranit (nahradit celý díl dílem pro motory 1200/1300 bez tohoto hrnce).
Druhý, který je naprosto vždycky u všech Lad před zadní nápravou, je rezonátor. Ten v systému být musí, neboť vyrovnává rozdíly tlaků v potrubí (ventil otevřen X uzavřen). Nesnižuje výkon, ale jeho odstraněním motor ztratí výkon a řve jako tur.
Poslední hrnec (pod podlahou kufru) je tlumič. Ten tlumí hluk. Snižuje výkon motoru o 5 - 10% (podle provedení), navíc zvyšuje spotřebu paliva. Jeho odstraněním motor získá na pružnosti, ale bude hlučnější.


Nejjednodušší výfukový systém je: dlouhá roura až na konec auta a na jejím konci rezonátor. Motor bude hlučný, ale bude mít nejvyšší možný výkon (nic nestojí v cestě proudění plynů z motoru ven a plyny jsou usměrněné a tlakově vyrovnané). Pokud chcete snížit hluk nebo jej "vyladit" a přesto neztratit výkon za rezonátorem, umístěte ještě za rezonátor absorpční tlumič výfuku (vrtaná roura v obalu, kde v meziprostoru je pod tlakem natlučená ocelová vata).

Napsal: stř črc 02, 2008 14:02
od Hanz
souhlas s Markem.. ale me spis prijde zbytecne, nebo jsem tak i pochopil pův. otazku, kupovat za draho nejaky jako sportovni rezonator....??

Napsal: stř črc 02, 2008 17:25
od rosta
já mám vzadu místo tlumiče jakýsi rezonátor nevím z čeho ale rozdíl výkonu proti séríí je více než patrný a ta zvuková kulisa je dokonalá :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: 8)

Napsal: stř črc 02, 2008 20:48
od Marek
Hanz píše:souhlas s Markem.. ale me spis prijde zbytecne, nebo jsem tak i pochopil pův. otazku, kupovat za draho nejaky jako sportovni rezonator....??

Přesně tak. Myslím, že jednoduchou úpravou stávajícího systému se docílí naprosto stejného efektu a mnoho ušetřených peněz lze tak investovat jinam a účelněji.

Napsal: stř črc 02, 2008 21:21
od lada1600ttt
OK to som chcel pocut pretoze ja mam len ruru bez nicoho az po zadny tlmic a ten sa prave chystam nahradit takim cimsi co som nasiel tuto na internete. Ze original lada tlmic na zvysenie vykonu. Takze uz mi to kamos vyrobil tak po vikende napisem ako to dopadlo :)

Napsal: stř črc 02, 2008 21:24
od lada1600ttt

Napsal: stř črc 02, 2008 21:38
od Marek
Přesně o tomhle jsem se zmiňoval ve svém příspěvku. Absorpční díl.............. Vrtaná roura, ocelová vata................ Stará věc.

Napsal: čtv črc 03, 2008 08:20
od Ondra 07
To Hanz: citim z tebe, ze na ladu je skoro vsechno zbytecne ze... stejne je to srot... :lol:

To Marek:
1) No a rekni mi co by rekl dejme tomu dvoulitrovy turbo benzin, kdyz by od turbiny az do zadu vedla rovna, hladka roura v prumer asi 55mm (vnitrni prumer) a na konci byl pruchozi "ladeny" tlumic (jako madar) akorat odpovidajici vykonove kategorie.

2) Co by mohl zpusobit vetsi prumer vyfuku? napr. seriove je vnitrni prumer 50mm a udelal bych 55mm vnitrni, zvetsim objem potrubi, tudis plyny se budou vice rozpinat a zpomalovat, nebo se budou lepe vyplachovat? Co na to vykon/spotreba?

3) Jak se to dela u turbo-benzinu? Nekde jsem videl ze prvni dil asi 1m za turbinou mel vetsi prumer a pak sel do mensiho.... podotykam ze delam bezkatalizatoru tudis bez lambdy. Muzu si vybrat, zalezi jakou si reknu RJ vstriku, delaji se s lambdou i bez, ja bych raci bez, o starost min.

Napsal: čtv črc 03, 2008 08:36
od Marek
Ad 1)
Každý výfukový systém musí mít rezonátor. Pokud ten laděný koncový díl bude obsahovat na vstupu rezonanční komoru a dále potom nějaký absorber, musí to fungovat. Pokud však bude pouze jako absorber, musí před ním být rezonátor jako samostatný díl, jinak to nepojede. Tohle je bohužel problém mnoha "tunerů" - jejich nevědomost jim velí odstranit všechny hrnce a na konec narvat vyleštěný nerezový válec, aby to mělo zvuk. Že však plyny vystupující z motoru jsou tlakově nevyvážené a pohybují se chaoticky už neřeší a pořád se jen diví, jak jen je možné, že to s laděným hrncem za pět tisíc pořád NE a NE a NEjede.

Ad2)
O průměru potrubí se dá pouze diskutovat, protože to jsou detaily, které se odlaďují pomocí brzdy. Samozřejmě větší průměr zejména u přeplňovaného motoru musí být vhodnější, aby se plyny za turbem měly kam vejít (jinak víc ztratíš než získáš), ale nesmí se to přehnat. Ono jak se říká lidově "ocať pocať".

Ad 3)
U seriových motorů je průměr trubky od motoru k rezonátoru zpravidla větší než za rezonátorem dále. Ale pokud za rezonátor chceš použít absorber (za účelem zlepšení rychlosti výplachu), průměr potrubí by měl zůstat stejný i dozadu.

Napsal: čtv črc 03, 2008 09:39
od Atex
kdyz uz to tady tak rozebirate, muzu na svem "madarovi" pouzit jiny koncovy dil vyfuku? rezonator zustane na svem miste, jen misto koncoveho dilu navarim sportovni, taktez plnepruchozi..

Napsal: čtv črc 03, 2008 09:49
od Marek
Jistěže. Rezonátor (hrnec na středním dílu) je nutné ponechat, za něj osaď absorber a máš hotovo.

Napsal: čtv črc 03, 2008 09:51
od Atex
parada :-) snad to nebude moc urvane :-)

Napsal: čtv črc 03, 2008 10:10
od Tomáš
jako zní to logicky,ale co ten randál :lol: :lol: vůbec si nedovedu přestavit co to musí dělat za kraval při vysokých otáčkách...jednou mi na busu upadl zadní díl s tlumičem a bylo to jako kdybych startoval letadlo...co tomu řeknou zvířátka a lidi :lol: