Stránka 1 z 2

Jak si přidat práci (čištění chladící soustavy automobilu)

Napsal: čtv čer 05, 2008 07:33
od Patrac
aneb neser se do věcí které fungují....
Před měsícem cca jsem byl nemocný. Protože jsem ale viděl v jakém stavu jsou některé původní hadice od vody jedne dokonce praskla při montáži LPG) byl jsem rozhodnut hadice vyměnit. Luděk se mi nabídl že mi to o víkendu udělá zatím co já budu bojovat s horečkama. Jakse dohodlo tak se i stalo. Poprosil jsem ho aby mi Octem propláchl chladič a zbavil ho tak vodního kamene. Vše proběhlo o.k. pro začátek jsme do systému napustili jen destilovanou vodu. Pro případ že by to někde protékalo. Časem měla přibýt nemrznoucí směs. Jenže nebyl čas a tak nemrzka do auta přišla až týden před srazem.
Cesta na sraz proběhla v pohodě ale už druhý den jsem viděl že teplota vody je nějaká vyšší. na spanilce mi už skoro pořád běžela sahara a při cestě domů taky. Nevypla ani při 100km/h 5Q a to ani po 30ti KM jízdy!!! už na srazu jsem si myslel že je v háji termostat. Tak jsem pořídil novej. Po srazu jsem nerad vypustil vodu ven, vyměnil termostat a propláchl chladič. Jaké bylo moje překvapení když při vyplachování vodou v obráceném směru toku vody chladičem, z chladiče vytekla rezavá voda a hromádka písku. Aha asi se uvolnil vodní kámen. Vše šlo do auta ale i přes týden se auto stále ohřívalo rychleji než mělo. Pak jsem o víkendu jel do Lysic a cestou tam opět fičela sahara. Ne celou cestu ale rozhodně se motor nechtěl ochladit. Tohle se už musí nějak vyřešit..
A tak jsem koupil nějakou destilku, dokoupil nemrzku a jal se zjišťovat co a jak. Na radu Marka jsem zkusil vyšroubovat čidlo teploty s tím že za 4 válcem je vzduchová kapsa. Neúspěch tekla hned voda. Pak mi Drobek tvrdil že mám sundat hadice od topení že vzduch může být tam. Opět neúspěch. byla tam všude voda. A tak jsem už začal podezírat pumpu a nebo mne napadlo že prostě když Luděk dal ocet do chladiče (mmj mi říkal že vytekl naprosto čistý, asi pro to že byl studený) se vodní kámen nerozpustil ale pouze narušil, odloupl od stěny ale zůstal tam. Při provozu však systémem proudí vřelá voda a velkou rychlostí a ta z horních částí žeber uvolňuje kousky kamene a ten pak žebry jde dolů. Dole se pak v místě kde stále vodní kámen drží a profil žebra je zůžený, zarazí a postupně se tam hromadí a ucpává žebra. Když do něj pustíte vodu obráceně špunt z kamene se uvolí a vyletí ven. Bohužel vodovodní řád ani moje čerpadlo ve studně nedokáže dát dostatečné množství vody ekvivalentní průtoku vody motorem a tak voda přednostně proudí při výplachu volnými žebry a ucpaná žebra pak nechce uvolnit. Včera jsem se už naštval. Chladič opět demontoval. Koupil 4L Octu, ohřál ho v rychlovarné konvici a nalil do chladiče. Nechal ho tam asi 10minut. proplách to vodou a opět ocet. Při naklonění chladiče jsem zjistil že voda i ocet protéká pouze levou stranou ( spolujezdcovou) ale pravou se mu moc nechce. Žebra byla opravdu ucpaná a to v místě kde sahara protahuje vzduch. Proto se motor nechtěl ochladit ani se zaplou saharou.
Dnes ráno při cestě do práce byl motor sice ještě teplejší než před prvním výplachem studeným octem ale bylo to citelně lepší než před včerejším čištěním.Zřejmě ještě nějaká žebra jsou neprůchozí a část je průchozích jen částečně. Teď musím doufat že už tam moc vodního kamene nezůstalo a že se nebude opakovat ucpávání žeber chladiče a že se vodní kámen postupně za pomoci nemrznoucí směsi G12+ rozplaví a chladič vyčistí.
Jinak totiž budu muset tuto operaci udělat ještě jednou a nebo sehnat nový nebo starý ale funkční chladič pro 21044.
Plyne z toho jedno ponaučení nedělěj nic s tím co funguje i v dobré víře to vylepšit.
Tohle mne ubezpečilo v tom že když jsem koupil tohle auto a zjistil že motor je zanešen od špinavého oleje tak jsem to vyřešil častější výměnou oleje a fitlru a postupným rozplavením úsad a odfitrováním než nacpat do toho výplachový olej a vyčistit to naráz za cenu toho že si třeba pak ale přidřu motor.. Takže raději postupně a pomalu odstrňovat něco co se tam ukládalo několik let než naráz a problém je na světě. :wink:

Napsal: čtv čer 05, 2008 07:43
od Drobek81
:mrgreen: z cizího neštěstí je vždy největší radost :lol:
Mno jen podotknu, že já sem také měnil chladič bo se mi nechtěl vyplachovat a dal sem tam z 2105ky...jelikož mají ty naše krychle čidlo teploty na motoru, nepotřebuješ chladič dole s čidlem 8)

Napsal: čtv čer 05, 2008 08:03
od Roman
Preto Myso kupil na zraze od Musketyra novy chladic, hned ako ho tam videl povalovat sa :P

Napsal: čtv čer 05, 2008 09:14
od Patrac
Roman píše:Preto Myso kupil na zraze od Musketyra novy chladic, hned ako ho tam videl povalovat sa :P
Netřeba kupovat nový. stačí jen do toho starýho nedrbat pokud funguje.. :wink:

Napsal: čtv čer 05, 2008 12:32
od Roman
Prave ze stary moc nechladi, a presakuje........ :D

Napsal: pát čer 06, 2008 19:47
od Dusan
DArsticka metoda :D HCL+ voda :D roska risikove :D

Alebo kupit FIXINELU.... rozpusta a odstranuje vodny kamen.... vybrat chladic naliat fixinelu trocha vody a miesat a cakat..mozno prerazi :D

Napsal: sob čer 07, 2008 16:29
od minosk
Dusan píše:DArsticka metoda :D HCL+ voda :D roska risikove :D

Alebo kupit FIXINELU.... rozpusta a odstranuje vodny kamen.... vybrat chladic naliat fixinelu trocha vody a miesat a cakat..mozno prerazi :D
No jasne, nas prietokac na ohrev vody podstupuje chlorovodikovu kuru pravidelne 2x za rok uz cca 15 rokov. Presne od vtedy co sme na zakladke na chemii preberali kyseliny :twisted: :twisted: :twisted:

Najvacsi gol je ze za tu dobu drviva vacsina susedov co ma odhovarali ze ho znicim prietokac aspon raz menila ze ho prepalili 8)
U nas, je to dost nevyhnutnost, taku tvrdu vodu som este inde nevidel, hotova chlorovana mineralka...

Napsal: sob čer 07, 2008 16:52
od plavec
Tak jak to tu tak čtu, to bych si měl někdy ten chladič taky vyčistit.Když s tim jedu dálky, tak se mi běžně ručička teploměru drží těsně pod hranicí červenýho pole, pak to někdy trochu spadne, ale 90 stC nedrží nikdy a větrák na chladiči taky poměrně často spíná. :wink:

Napsal: ned čer 08, 2008 09:53
od Dusan
Myslim ze pouzivanim G12 by nemal byt problem s vodnym kamenom.... kedze ho rozpusat a pri pravidelnej vymene by ten sajrajt mal vyst von :)

Napsal: ned čer 08, 2008 21:11
od plavec
G12? to existuje? Já tam leju fridex G48. :roll:

Napsal: pon čer 16, 2008 06:25
od Patrac
G12+ je to oranžová srajda co se dává do Octávek a třeba passatů. interval výměny 5 let a je to super. minulé autí mi topostupně vyčistilo naprosto skvěle. během jednoho roku. Vzhledem k tomu jak se mi ale auto teď ohřívá tak nehodlám čekat jestli si to ten chladič vyčistí. zítra půjde do auta druhej chladič. a pak se uvidí jestli to je opravdu tím. :!:

Napsal: úte čer 17, 2008 10:30
od utia
Pred par lety kdyz jsem si poridil Ladu jsem mel taky takove tendence, koupil jsem si v tuning shopu nejakou sracku (jmeno si uz nepamatuju) na rozpusteni usad v chladicim systemu, nalil jsem to tam, nechal asi 5 min bezet motor a vypustil vodu, vysledek - temer zadny. O rok pozdeji jsem to udelal systemem "otevrit vypuste na motoru a v chladici", narval jsem hadici ze studny do chladice a zapnul motor, ten rezavy bordel z toho tekl tak deset minut! Od te doby mam klid.. :ANAL:
G12+ bych se do starsiho auta docela bal davat myslim ze bych brzy zjistil ze mam v chladicim systemu nejednu netesnost :P

Napsal: úte čer 17, 2008 10:37
od Patrac
jediný kde mi to na 2107 po G12+ teklo byly sponky u hadic rozpustilo to pod nima vodní kámen a začlo to tam týct. myslím že podobnou zkušenos měl i Myšo postavil motor, narval do něj jen destliku přes léto a jezdil. před zimou odsál vodu narval tam G12+ a po týdnu postupně utahoval všechny sponky protože to pod nima začalo týct.
Jinak včera jsem pořídil staronový chladič. opravil na něm urvaná hrdla otestoval těsnost. vizuálně zkontroloval žebra a už jen pohledem jsem zjistil že je tak o 50% čistší než můj co mám na autě. mmj ani podruhým výplachu a to horkým octem se stav nezlepšil. dnes jsem jel do práce a teplota už tak vysoko nešplhá. myslím že G12+ postupně rozpouští ucpaná místa a proplachuje. Dalo by se i tak jezdit dál s tím že se to časem vyplaví a rozpustí ale nechci zbytečně motor přehřívat. Pokud dnes nebude pršet tak odpoledne proběhne výměna. a budu se modlit aby to bylo opravdu tím a ne třeba poškozenou pumpou a nebo ucpanýám kanálkem v hlavě.

Napsal: úte čer 17, 2008 11:36
od utia
Tak to budu drzet palce ale myslim ze priznaky co jsi popisoval vypadaji spis na ten chladic. Pumpa by jeste nebyla tak strasna (pred rokem se mi rozpadla - dokonce v Brne - vymena neni tak strasna) ale ucpane kanalky v hlave..:(

Napsal: úte čer 17, 2008 11:42
od Patrac
utia píše:Tak to budu drzet palce ale myslim ze priznaky co jsi popisoval vypadaji spis na ten chladic. Pumpa by jeste nebyla tak strasna (pred rokem se mi rozpadla - dokonce v Brne - vymena neni tak strasna) ale ucpane kanalky v hlave..:(
No Marek mě tak nahlodal... Nový auta maj lopatky pumpy z plastu. a kdyby se jedna odlomila a odcestovalo to do palice.. no nic tak ybch sundal hlavu, udělal při tom rozvody a vyměnil pro jistotu i gufera na ventilech a zkontroloval těsnost ventilů. ( vše zlé je k něčemu dobré)