Stránka 1 z 1

2104 - měla zavírání paliva na volnoběh?

Napsal: stř dub 23, 2008 15:45
od Jimmi
Měly karburátorové žigulíky (konkrétně 2104) uzavírání paliva na volnoběh elektromagnetickým ventilem? Teď nemám na mysli ten ventil proti samozápalům.

Napsal: stř dub 23, 2008 15:48
od Marek
Máš jistě na mysli ekonomizér (takové ty hadičky a pneumatický ventil).

Pokud měla OZON DAAZ 2105, pak ano. Pokud měla Solex, tak ne.

Napsal: stř dub 23, 2008 15:49
od Jimmi
A od kterého roku to bylo možné a jak to vlastně fungovalo? Nějak to hlídalo podtlak....?

Napsal: stř dub 23, 2008 17:11
od JmJ
Vstupem je poloha plynu a otacky. Pohledej na foru, uz mnohokrat sem tu psal, jak to pracuje. Zkus to najit.

Napsal: čtv dub 24, 2008 07:51
od Marek
Mělo to vlastní řídicí jednotku. Ta hlídala otáčky motoru a uzavření klapky karburátoru.

Pokud jsi měl otáčky motoru vyšší než cca 1700 rpm (tedy vyšší než volnoběžné) a současně byla zavřená škrticí klapka karburátoru (což vlastně v praxi znamená brzdění motorem), jednotka odpojila elektriku pneumatickému ventilku. Tedy uzavřel podtlak k membráně ovládající uzávěrku volnoběhového kanálu. Tím došlo k uzavření proudění paliva volnoběhovým kanálkem a motor měl okamžitou spotřebu 0.
Při snížení otáček pod 1200 rpm (volnoběh) nebo při otevření klapky karburátoru (sešlápnutý plyn) se vše opět aktivovalo a volnoběhový kanál dodával palivo.


Jednodušším způsobem to vysvětlit neumím. Najdi si k tomu obrázky a jistě to pochopíš.

Napsal: čtv dub 24, 2008 12:03
od Petr HC
Moje "bývalka" Lada 2104 z r. 1988 měla již z Togliatti samarácký karburátor s elektromagnetickým uzavíráním volnoběžné trysky - funkce stejná jak popisoval JmJ i Marek .Viz příloha .

Napsal: čtv dub 24, 2008 12:04
od Cory
Funkcia rovnaka, iba to nebolo ovladane cez podtlak

Napsal: čtv dub 24, 2008 12:15
od Petr HC
Nějak se mi nedaří připojit přílohu .For Cory - kdyby to bylo přes podtlak ,psal bych "s elektropneumatickým ovládáním" . Je to přímo elektromagnetickým ventilem .

Napsal: čtv dub 24, 2008 15:57
od Maysner
kdyz uz se tu v tom vrtate chtel bych se optat zda by se dal zkombinovat ekonomizer a karburator weber?

Napsal: čtv dub 24, 2008 18:53
od Křečík Barbuška
Asi ano, kdysi tuto myšlenku tady Marek připustil. Myslím, že to chodit bude, otázkou je kolik paliva bude strháváno permanentně pootevřenou klapkou první komory. Mám totiž pocit, že ventil zavírá jen volnoběžný kanál, ale možná se mýlím.

Napsal: čtv dub 24, 2008 23:10
od JmJ
Ma-li weber volnobezny kanal, ktery obchazi klapku, tak jako u ozonu, pak by to k necemu bylo. Ale mam dojem, ze weber steluje volnobeh pootevrenim klapky, nebo se pletu? pak nevim, kam by se to vubec dalo na weber umistit.

ale sem uz zpitomely, takze mozna melu bludy.

Napsal: pát dub 25, 2008 07:27
od Marek
U Weberu je to malinko jinak: WEBER má paralelní kanál kolem klapek, kterým proudí směs namíchaná tryskou a vzdušníkem volnoběhového kanálku (podobně jako u OZONu). Rozdíl je však v tom konečném podávání směsi pod klapky. Zatímco u OZONu se paralelně k této již předmíchané volnoběhové směsi přisává vzduch vlastním vzduchovým kanálkem a jeho množství regulujeme šroubem množství směsi, u WEBERu takový přídavný kanálek není a tento vzduch musíme přisávat nepatrně otevřenou klapkou I.stupně - finální směs pro volnoběh (o správném množství a bohatosti) se u WEBERu mísí až v sacím traktu motoru a nikoli již v karburátoru jako je tomu u OZONu. Otevření škrticí klapky u WEBERu je ovšem tak malé, že rychlost proudění vzduchu skrz její difuzor nemá sílu na strhávání paliva z hlavní soustavy (jinak by to totiž pozbývalo smyslu).

Celé by to v praxi fungovalo asi takto: Zapojení ekonomizéru pro WEBER by bylo jednodušší než u OZONu, nemusel by se využívat podtlak ani pneumatický ventil. Potřebovali bychom mikrospínač na páku táhla I.stupně (stejně jako u OZONu) a řídicí jednotku pro ekonomizér (rovněž viz OZON). Ovládací elektrika by se zapojila stejně jako u OZONu s tím rozdílem, že spínané plus by nespínalo žádný pneumatický ventil (který by dále ovládal podtlak na membránu volnoběhového kanálku..................), ale ovládal by přímo cívku elektromagnetického ventilu uzavírání volnoběhové trysky.

Samozřejmě toto může fungovat pouze u WEBERu 1500/1600 (WEBER pro 1200/1300 nemá elektromagnetický ventil).