Stránka 1 z 3

Tempomat...

Napsal: stř úno 20, 2008 20:39
od Štěpán
Přemýšleli jste někdo o montáži tohoto zázraku do auta? Já to teď mám v Xantii, ale je to rozbitý ( nezapojený některý dráty - někdo to dělal doma :evil: ) Chci to zprovoznit, ale nemám schema zapojení a tak brouzdám 3. den po netu a tápám v mlze... :cry:

Jinak mě napadlo to taky hodit do 2103... :P

http://www.9000.cz/zbozi/63-tempomat-pneumaticky

http://www.9000.cz/zbozi/200-tempomat-elektronicky

Napsal: stř úno 20, 2008 20:59
od Dusan
dobre ceny :D

Napsal: stř úno 20, 2008 21:04
od JmJ
heh, to mi pripomina jak sem jezdil kolegovou starou oktavkou po dalnici. to sem jen zapinal a vypinal tempomat :-) dojizdel sem auta, nekdo me predjizdel, vypnout tempomal, volno, dem prejizdet, zapnout tempomat. magicka kadence toho vozu kdyz se sam snazil zrychlit na pozadovnou rychlost byla k predjizdeni zcela dostacujici :-) to bylo jak videohra :-)

Napsal: ned úno 24, 2008 19:28
od Štěpán
Tak jsem včera zprovoznil tempomat ma Xantii, a je to paráda. Nohy si odpočívaj a člověk se stará jen o ten volant. Na dlouhý cesty po světě je to neocenitelnej pomocník, kterej navíc i pomáhá šetřit palivo, protožé nemá tendenci zrychlovat nebo brzdit, ale jen udržet navolenou rychlost... :D

Kdybych teď neměl menší finanční obtíže, tak ten tempomat hodím i do 2103... 8)

Přitom jeho zapojení je v podstatě primitivní...
Lanko je zapojeno paralelně s táhlem plynu. Od černý krabičky vede 10 dráty: 1. je kostra; 2. je plus přes spínač zapnutí tempomatu; dalších 4 jsou na páčku ovládaní; dva jsou na kontakt brzdového spínače a další dva jsou na otáčkoměr a na rychloměr. S tím, že u mě otáčkoměr není zapojenej a funguje to jenom na rychloměr. V tomhle případě si ale myslím, že to může fungovat v ladě ( obzvlášť na 1700i ), že jeden bude zapojenej na rozdělovač nebo na pulsy ze zapolování a druhej může být zapojenej na čidlo rychlosti na převodovce... :D

Napsal: ned úno 24, 2008 19:50
od Majo2103
Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.

Napsal: ned úno 24, 2008 20:29
od Cory
Alebo to urobit cez membranku a podtlak.Pri zapnuti tempomatu by sa otvoril ventil cez ktory by isiel podtlak do membrany,ktora by drzala tiahlo plynu.Dalej by sa zobral signal z brzdoveho spinaca a domontoval by sa podobny snimac na spojkovy pedal.Po stlaceni jedneho z tychto pedalov, by prestal prudit prud do ventilu od podtlaku a tym by sa vyradil tempomat z cinnosti :D Stacili by na to 3 relatka :P :lol:

Napsal: úte úno 26, 2008 10:11
od Ondra 07
Premyslim nad vysouvacima kridlama zpod prahu... Pry maji podrazit letenky, takze by to taky vlastne setrilo penize. Samozejmne v kombinbaci s tim skvelim tempomatem, preci jen az na Hawaj drzet nohu na plynu tak ji mam jak spalek....

Napsal: úte úno 26, 2008 12:10
od Majo
chlapci to mi nerobte - prisiel som o dalsiu vyplatu - ja som to uz zacal vyrabat ale za tie prachy si to objednavam hotove :mrgreen:

Napsal: úte úno 26, 2008 12:29
od JmJ
muj dalnicni tempomat je proste to, ze povolim svaly na noze, noha spadne s pedalem na podlahu a tak udrzuju svych 130 - 140, bo vic to proste nejede :-)

Napsal: úte úno 26, 2008 13:38
od Marek
Mám teď tempomat v Galaxy a musím souhlasit se Štěpánem, že je to skutečně neocenitelný pomocník především na dlouhých cestách.

Jezdím dálnice dosti často a prakticky polovinu (možná víc) ročně najetých kilometrů je najeto po dálnici. Tempomat je vynikající věc. U mě je to záležitost víceméně elektronická, protože mám elektronický pedál plynu. Takže tempomat u mě funguje trochu jinak než v autech s mechanickým lankem nebo táhlem - navíc u mě je to základní výbava (všechny tyto vozy mají pro tempomat přípravu a pokud jej chcete mít, stačí koupit páčku blinkrů, na níž jsou ovládače a hotovo).

U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).

Musím říct, že úspora paliva není nijak závratná, ale 0,3 - 0,5 l / 100 km to může hodit. Záleží ovšem především na horizontu krajiny.

Napsal: úte úno 26, 2008 14:10
od Majo
ja nad tym spekulujem uz hodne dlho, dokonca tu mam nejake schemy pre fabie, ktore maju rovnako elektricky plynovy pedal a chcel som to "trosku" doladit ale ked je to hotove tak to nema zmysel. Mozno zacnem konecne dodrziavat rychlost :mrgreen:
Urcite to usetri cas, kukat furt na gps aby som siel po dialnici presne 139 sa celkom neda :mrgreen:

Napsal: úte úno 26, 2008 18:01
od Saša
V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.

Napsal: úte úno 26, 2008 20:18
od Aleš.Melichar
Majo2103 píše:Na žigulu by som to riešil ako má traktor.Zobral by som páčku,napr. od sytiča zo Škodovky a lankom spojil s pedálom plynu.Potom by som už len pomocou páčky "navolil" požadovanú polohu pedálu.Keby niečo,nie je problém stlačiť spojku a pribrzdiť alebo podradiť.Tuším,že "tempomat" mala aj Volga.
Rucni plyn, na polaku to mam taky...

Napsal: úte úno 26, 2008 20:27
od Štěpán
Saša píše:V mé bývalé 02 jsem tempomat měl, cca od r. 1988 (už jsem se o něm zmiňoval) Nepracoval s rychloctí ale s otáčkami které držel po "ťuknutí" do tlačítka na digitálním otáčkoměru. Přes elektroniku byl ovládán elektromotor s elektrickou spojkou. Prostě když se zadalo třeba 3000 ot/min tak to drželo na "neutrál" i na jakoukoli rychlost 1-4 zvolené otáčky.(tím pádem i rychlost)
U 043 teť v GO bude tempomat doplněn radarovým snímačem vzdálenosti (aktivní tempomat) pár... snímačů mám doma , popis v topicu CO JE TO ? Takže se bude umět "zavěsit" za vepředu jedoucí auto.
Nechceš to Sašo ještě doplnit o autopilota? :D

Napsal: úte úno 26, 2008 20:33
od Štěpán
Marek píše:U mě to pracuje tak, že při navolení rychlosti udržuje řídicí jednotka motoru rychlost, která v okamžiku potvrzení volby vycházela ze snímače rychlosti jízdy na převodovce. Tuto rychlost udržuje tak, že vlastně nahrazuje pedál plynu elektronicky. Pedál odpojí a reguluje šoupátko naftového čerpadla místo něho (mění elektrický odpor regulačního členu - stejně jako když měníte polohu pedálu plynu). Pokud potřebujete zvýšit rychlost (například při nutnosti předjíždění), sešlápnete pedál plynu a auto zrychlí. Ovšem v okamžiku, kdy pedál plynu uvolníte, tempomat vrátí vozu jeho původně navolenou rychlost. To je velmi příjemné - po dálnici jezdím kolem 110 - 120 km/h a pokud potřebuji předjet, skočím na plyn, předjedu to co potřebuju a po uvolnění plynu auto opět "zpomalí" na rychlost navolenou tempomatem. Při sepnutí spínače pedálu brzdy nebo spojky se tempomat úplně vypíná. Další příjemnou funkcí je možnost plynulého zvyšování nebo naopak snižování rychlosti pomocí jednoho tlačítka (kolébkového přepínače).
U mě to funguje stejně. Akorát elektromotor tahá přes šroubový převod za lanko, a to zase tahá za páčku plynu na vstřikovacím čerpadle. Jinak ovládání tempomatu je stejný. :D