Stránka 1 z 4

Dovoz Žigulíků do Čech

Napsal: sob úno 09, 2008 08:57
od Jarda1
Ahojte,
objevil jsem velmi zajímavý článek týkající se dovozů Lad + i ostatních modelů z východního bloku za dob dávno minulých do tehdejšího Československa. Myslím, že si to zaslouží samostatné téma a že Vás to bude také zajímat, neb si lze udělat celkový přehled, jak to bylo s jejich dovozem. Já jsem doposud takto ucelený přehled neměl a proto mě tento článek velmi potěšil. Taky mimo jiné potvrzuje, že v roce 1980 se místo 2106 začali dovážet 21061 a dále že po roce 1980 byly výrazně sníženy dodávky Lad.
Článek lze najít v následujícím odkazu,
http://www.auto-motor-a-sport.cz/index. ... &DatId=467
auto motor a sport 11/07
ŠLÁGRY Z VÝCHODU

V 70. a 80. letech proudily do Československa každoročně tisíce vozů vyrobených v zemích východního bloku. Nástup sovětské značky Lada radikálně změnil situaci, stále výrazněji se prosazovaly i vozy z Polska a nově také z Rumunska, jen soudruzi v NDR se nedokázali vymanit z dvoutaktní letargie.
V září 1969 se veletržní výstaviště v Brně překvapivě stalo místem světové premiéry nového ruského sedanu Volga GAZ-24. Po „bratrské pomoci“ ze srpna 1968 měli Sověti zájem na vylepšení image své země u nás, a tak přivezli do Brna svoji automobilovou chloubu, jež se v té době ještě nevyráběla. Její sériová produkce se rozběhla až počátkem července 1970 a k nám se začala dovážet v roce 1971. Volga GAZ-24 měla rozvor prodloužený o 100 mm na 2,8 m a byla o viditelných 130 mm nižší než dřívější typ M 21. K tomu přispěly tvary 4,73 m dlouhé pontonové karoserie a také menší čtrnáctipalcová kola. Motor byl opět čtyřválec OHV 2,5 l s výkonem mírně zvýšeným na 72 kW, nová převodovka už byla čtyřstupňová, s řadicí pákou na středním tunelu.
Zároveň se v září 1969 představily v Brně i vozy Moskvič 427 a 434, tedy kombi a dodávka s dobře známou karoserií, v níž se však skrýval zbrusu nový čtyřválec OHC o objemu 1,5 l a výkonu 55 kW. Byl určený pro nový sedan Moskvič 412, na ten si však zájemci museli počkat do jara 1971. Slabou náplastí bylo, že se počátkem roku 1970 objevil v prodejnách Mototechny inovovaný Moskvič 408/I s původním motorem OHV 1,4 l, ale s modernizovanou karoserií s obdélníkovými světlomety vpředu a vodorovně orientovanými zadními svítilnami, shodnou s typem 412.

Mezitím došlo k velkému třesku: v lednu 1971 měl na bruselském autosalonu světovou premiéru výrobek nové sovětské automobilky v Togliatti, jejíž produkce odstartovala v září 1970. Sedan klasické koncepce s karoserií čtyřmetrové délky a motorem OHC 1,2 l o výkonu 44 kW, jehož licenčním vzorem byl Fiat 124, debutoval v Bruselu pod označením Slavia, u nás se o měsíc později objevily zkušební vozy s pojmenováním Žiguli. Dodejme rovnou, že ani to dlouho nevydrželo – na jaře 1972 vůz dostal značku Lada, v lidové mluvě však „žigulík“ přežívá dodnes.
Vůz s typovým označením VAZ-2101 (a obchodním Lada 1200) vyvolal pozdvižení. Jeho uvedení na trh dokonce 3. června 1971 projednávala federální vláda: „žigulík“ byl určen k volnému prodeji, jeho cenu kabinet stanovil na 65 000 Kčs a zároveň upravil tarify konkurence. Škoda 110 L zlevnila ze 69 na 63 tisíc korun, ceny vozů Polski Fiat 125 P 1300 a 1500 klesly o deset tisíc na 65 a 70 000 Kčs. Od poloviny června 1970 vláda snížila i poplatky při převodu ojetého osobního automobilu na nového vlastníka.

V létě 1971 prodala Mototechna první dvě tisícovky vozů VAZ-2101, do konce roku pak téměř
10 000, v roce 1972 toto číslo vzrostlo na 14 000. V sezoně 1972 už VAZ-2101 figuroval i v ceníku Tuzexu. Stál tehdy 12 500 TK (neboli tuzexových bonů), zatímco Škoda 100 byla za 10 000 TK, Škoda 110 L stála 11 400 TK, Wartburg 353 Standard se prodával za 10 600 TK a tentýž vůz s výbavou De Luxe za 11 000 TK.

Za 15 900 TK Tuzex nabízel francouzský Renault 12 TL, pohodlný, 4,3 m dlouhý sedan s motorem 1,3 l uloženým podélně před přední nápravou, a pohonem předních kol. Od května 1970 se tento vůz v licenci vyráběl v Rumunsku jako Dacia 1300. Ta se u nás představila v září 1971 na strojírenském veletrhu v Brně a během roku 1972 byly dovezeny první 4500 těchto moderně řešených automobilů. Dacia 1300 se prodávala za 68 000 Kč, a byla tak o tři tisíce dražší než Škoda 110 LS (sedan s motorem z kupé Š 110 R), Lada 1200 nebo Polski Fiat 125 P 1300.
Ne všichni si ale mohli dovolit auta v těchto cenových relacích – v letech 1971 a 1972 u nás kulminoval prodej nejlevnějších vozů Trabant 601 s karoserií z duroplastu a předními koly poháněnými vzduchem chlazeným dvouválcem 594,5 cm3. Dvoudveřová limuzínka Trabant 601 se prodávala za 35 000 Kčs, třídveřové kombi stálo 38 000 Kčs. V roce 1971 Mototechna prodala rekordních 15 602 vozů Trabant 601 (z toho přes tři tisíce kombi), v roce následujícím
13 tisíc, včetně více než 3600 kombi.

V tomto období se v Československu stalo cosi v zemích východního bloku nevídaného – náš automobilový trh se prakticky nasytil, byť jen co do počtu vozidel, a nikoliv z hlediska sortimentu. Od listopadu 1972 začala Česká státní spořitelna poskytovat půjčky na nákup tzv. dostatkových osobních vozů ve výši 30 až 50 % z kupní ceny, obvykle se splatností do tří let a úrokovou sazbou
5 % ročně. Půjčky se týkaly automobilů Škoda 100/110, Moskvič 408 a 412, Lada 1200 a Volga GAZ-24, ale i limuzínek Trabant 601, zatímco kombi Trabant 601 Universal zůstávalo v kategorii „nedostatkových“ vozů.

Další změna přišla v říjnu 1973: po jedenácti letech byly zrušeny pořadníky zájemců o koupi osobního automobilu i vinkulace, tedy dosavadní povinnost složit ve spořitelně vázaný vklad
30 000 Kčs. Zároveň bylo oznámeno snížení cen vybraných modelů. Nejvýrazněji se projevilo u vozů Škoda, např. cena Škody 110 L klesla z 63 850 na 50 000 Kčs, ale i u automobilů Moskvič 408/I a 412, které nově stály 46 a 52 000 Kčs, a dokonce i u vozů Lada 1200 a Lada 1200 Combi, které se daly pořídit za 58 a 66 000 Kčs. Dobrou zprávou bylo také zavedení jednotného poplatku za převod ojetého automobilu na nového majitele: dřívější tisícové částky se scvrkly na 600 Kčs.
Počínaje sezonou 1973 se prodávaly i dva další modely z Togliatti: sedan Lada 1500 (VAZ-2103) se čtyřválcem 1,5 l o výkonu 55 kW a bohatší výbavou, jež se navenek projevovala chromovanou maskou se čtyřmi kruhovými světlomety, ale také pětidveřové kombi VAZ-2102 Universal s motorem 1,2 l, které mělo premiéru v květnu 1972 v Budapešti a v září pak přitahovalo návštěvníky brněnského veletrhu. V roce 1973 se dovoz automobilů Lada přiblížil hranici 30 tisíc, z toho dvě třetiny připadaly na základní model Lada 1200. Vzestupný trend pokračoval až do roku 1975, kdy přišlo z Togliatti rekordních 37 590 vozů, včetně čtyř tisíc nových sedanů Lada 1300 (VAZ-21011). V sezoně 1975 dosáhl historického maxima i dovoz lehce modernizovaných automobilů Polski Fiat 125 P (12 725 kusů) a Dacia 1300 (5504 kusů).

Od dubna 1975 přicházely z NDR automobily Wartburg 353 W s dvouokruhovými brzdami, vpředu kotoučovými, bezpečnostním sloupkem řízení, alternátorem místo dynama a řadou dalších úprav, jež zvedly ceny o 2500 až 3500 Kčs, podle modelu. Cena nedostatkového kombi Wartburg 353 W Tourist se tak vyšplhala na 63 500 Kčs. Zajímavostí je, že v letech 1973 až 1975 Mototechna prodala soukromníkům také 410 vozů Barkas B 1000 Kombi, jejichž přední kola poháněl dvoudobý litrový tříválec. V sezoně 1975 tento 4,5 m dlouhý vůz s trambusovou karoserií stál 66 300 Kčs.

V listopadu 1975 byl v mělnickém prodejním servisu Mototechny slavnostně předán stotisící vůz Trabant dovezený do Československa. Wartburg této mety dosáhl až o čtyři roky později: stotisící vůz z Eisenachu převzala majitelka v září 1979 na brněnském veletrhu. V roce 1979 také dovoz wartburgů dosáhl rekordní výše 13,5 tisíce kusů, z toho však bylo jen necelých 1600 kombi.
V sezoně 1976 dostaly vozy Moskvič modernizovanou karoserii: nový typ 2138 nahradil dřívější 408/I s motorem OHV 1,4 l, Moskvič 2140 převzal čtyřválec OHC 1,5 l z typu 412 stejně jako nové kombi Moskvič 2137. Tyto automobily se však dovážely jen do roku 1980, pak značka Moskvič na deset let zmizela z našeho trhu. V letech 1959 až 1980 bylo do Československa dovezeno přibližně 150 tisíc vozů Moskvič klasické koncepce. V roce 1981 skončil dovoz sedanů Polski Fiat 125 P, v sezoně 1982 se jen doprodávalo pět stovek vozů ze zásob. Celkem jich čeští a slovenští motoristé koupili od roku 1969 přes 80 tisíc.

Po letních prázdninách 1977 si první zákazníci odváželi z Mototechny malé třímetrové vozy Polski Fiat 126 P se vzduchem chlazeným dvouválcem 594 cm3 o výkonu 17 kW v zádi, jež tehdy stály 42 000 Kčs. Přišly jich dva tisíce, další 2,5 tisíce „maluchů“ následovaly až o pět let později. Nejvíce se polské „stošestadvacítky“ dovážely v letech 1986 až 1989, v závěru už s větším motorem 652 cm3. Za čtyři roky se jich tehdy prodalo přes 15 tisíc, z toho rekordních 6825 v roce 1988.

V roce 1980 překročil celkový dovoz automobilů Lada hranici 250 000, potom však byly jejich dodávky výrazně sníženy, takže se staly nedostatkovým zbožím. Teoreticky byly sice ve volném prodeji, na záznam se však stály fronty, mnohdy i přes noc. Špičku nabídky nadále tvořily sedany se čtyřmi kruhovými světlomety, v roce 1980 dřívější model Lada 1600 nahradila Lada 1500 S s úspornějším motorem 1,5 l. Ve stejné době se u nás objevila Lada 2121 Niva, jen 3,7 m dlouhý terénní vůz s úhlednou třídveřovou karoserií, motorem 1,6 l a pohonem čtyř kol. Po prvních padesáti vozech Niva z roku 1980 následovalo během příštích deseti let dalších 2220 exemplářů.
Novinkou sezony 1982 byla Lada 2105 s modernizovanou karoserií s ostřeji řezanou přídí s obdélníkovými světlomety. K tomuto modelu s motorem 1,3 l přibyly v roce 1985 dva další vozy nové generace, oba se čtyřválcem 1,5 l. Lada 21053 převzala standardní karoserii modelu 2105, Lada 2107 dostala bohatší výbavu a nepřehlédnutelnou chromovanou masku chladiče. V sezoně 1986 paletu doplnilo kombi Lada 2104 s hranatější karoserií, navazující na sedan 2105.

V polovině 80. let byl postupně zastaven dovoz automobilů z NDR s dvoudobými motory. Posledních pět stovek vozů Trabant 601, přesněji 120 limuzínek a 379 kombi, přišlo v roce 1984. Nedlouho předtím, v květnu 1982, překročil počet trabantů u nás 150 000. Závěrečnou dvoutisícovou dodávku vozů Wartburg 353 z roku 1985 tvořilo 1202 sedanů s výbavou De Luxe a 799 kombi Tourist. Posledních 137 exemplářů (z toho 16 kombi) Mototechna doprodala až počátkem roku 1986. Podle údajů z Eisenachu bylo v letech 1956 až 1985 do Československa exportováno přes 127 tisíc automobilů značky Wartburg.

V roce 1986 Motokov poprvé dovezl z Rumunska nejen tři tisíce sedanů Dacia 1310 v modernizovaném provedení, ale také tisícovku pětidveřových kombi téže řady. O rok později se na našem trhu poprvé objevil i další rumunský vůz, moderně řešený 3,7 m dlouhý třídveřový Oltcit Club 11 R vyvinutý a vyráběný ve spolupráci s firmou Citroe¨n. Jeho přední kola poháněl vzduchem chlazený plochý čtyřválec 1,1 l o výkonu 42 kW spojený se čtyřstupňovou převodovkou. Připomenutí si zaslouží jediný stěrač čelního skla, odpružení zkrutnými tyčemi a kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

V roce 1987 bylo dovezeno necelých šest tisíc kusů, v roce následujícím už přes 13 tisíc, včetně dvou tisícovek vozů Oltcit Club 11 RL, s bohatší výbavou, jež se navenek projevovala velkoplošnými nárazníky z plastů a ochrannými pásy na bocích karoserie. Dalších 13 tisíc vozů Oltcit přišlo v roce 1989, z toho asi sedm tisíc ve verzi RL. Dovoz pokračoval i v roce 1990, se sedmi tisíc vozů na každý typ výbavy připadla polovina. Celkem bylo do roku 1990 dovezeno přes 39 tisíc automobilů Oltcit. Poslední vozy Dacia prodávané v letech 1988 a 1989 byly sedany a kombi 1310 TX se šikmou maskou, opět se čtyřmi kruhovými světlomety. Podle údajů Mototechny překročil celkový dovoz sedanů Dacia v letech 1972 až 1990 hranici 50 000 kusů, kombi bylo jen 5250.

Počínaje rokem 1987 se na našich silnicích objevovaly modernizované sedany Volga GAZ-2410 a GAZ-3102. První měl původní karoserii typu GAZ-24 s menšími úpravami (maska z plastů, zapuštěné kliky dveří) a přepracovaným interiérem s novou palubní deskou, model 3102 se navenek výrazněji odlišoval novou přídí s obdélníkovými světlomety a chromovanou maskou i nově upravenou zádí s vodorovně umístěnými zadními světly. Uvnitř byl ještě lépe vybaven než model 2410. Oba modely si zachovaly čtyřválcový motor 2,5 l, jehož výkon byl lehce zvýšen na 74 a 77 kW. Zatímco vozů Volga GAZ-2410 bylo do roku 1990 dovezeno přes 2500 (a navíc v roce 1988 stovka dalších pro taxislužbu), luxusnějších sedanů Volga GAZ-3102 přišlo jen 750.

Na podzim 1988 Mototechna evidovala 120 tisíc zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 000 kusů ročně. Novinkou byla Lada 2108 Samara s vpředu napříč uloženým motorem 1,3 l, pohonem předních kol a moderní čtyřmetrovou karoserií s třetími nahoru vyklápěcími dveřmi v šikmé zádi. Koncem roku 1988 jich přišlo pět stovek, asi polovina do Tuzexu, ostatní do Mototechny. V roce 1989 Mototechna prodala téměř dva tisíce těchto velice žádaných automobilů, o rok později pak 2,5 tisíce. Až v sezoně 1990 se dočkali zájemci o nový Moskvič 2141 se 4,3 m dlouhou pětidveřovou karoserií, tvarově připomínající francouzské vozy Talbot 1510, jehož přední kola poháněl čtyřválec 1,5 l uložený podélně před přední nápravou. To už ale bylo všechno jinak, po pádu železné opony se automobilový trh otevřel a zájem o vozy z východu klesl volným pádem.

Připojená tabulka připomíná, kolik automobilů dovezených z východních zemí bylo v Československu přihlášeno do provozu k 31. prosinci 1988, tedy ke konci posledního plnohodnotného roku „reálného socialismu“. Celkem tehdy po českých a slovenských silnicích jezdilo přes 365 tisíc sovětských vozů Lada klasické koncepce, z toho necelých 32 tisíc s karoserií kombi.

Pro srovnání dodejme, že v téže době bylo v ČSSR v provozu 442 tisíc vozů řady Škoda 100/110 s motorem vzadu, z toho 17 tisíc kupé Š 110 R, a 1,046 milionu automobilů řady Škoda 105/120/130 téže koncepce v různých provedeních, včetně 15,5 tisíce čtyřdveřových vozů Š 130 a Š 136 s motorem 1,3 l a 18 tisíc kupé Garde a Rapid. Sériová výroba moderního vozu Škoda Favorit s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol se teprve rozbíhala, koncem prosince 1988 jich bylo zaregistrováno necelých 21 000. Na konci komunistické éry tak našim silnicím suverénně vládly škodovky s motorem v zádi.
autor: Jan Tuček
foto:archiv autora
________________________________________

Napsal: ned úno 10, 2008 20:38
od rosta
:shock: :shock: :shock: škoda že tehdy neexistoval ladaklub :lol:

Napsal: ned úno 10, 2008 20:41
od Laďuša
rosta píše::shock: :shock: :shock: škoda že tehdy neexistoval ladaklub :lol:
Jooo kluku, tehdy existovalo plno Ladaklubů a mezinárodní srazy se konaly už v době, kdy se sem vozily jenom nulajedničky ;) Jenom by mě zajímalo, jaktože se to všechno zapomnělo... :dontknow:

Napsal: sob bře 01, 2008 21:03
od Jakub Metelka
Laďuša píše:
rosta píše::shock: :shock: :shock: škoda že tehdy neexistoval ladaklub :lol:
Jooo kluku, tehdy existovalo plno Ladaklubů a mezinárodní srazy se konaly už v době, kdy se sem vozily jenom nulajedničky ;) Jenom by mě zajímalo, jaktože se to všechno zapomnělo... :dontknow:
Mě taky je to škoda.

Napsal: sob bře 01, 2008 22:36
od Miči
:shock: pane bože už nikdy víc...dovedete si představit, že bychom si Ladu nemohli dovolit? Brr děsnej pocit... ještě, že už je to za náma... každopádně Lada byla z těch aut, když vyjmem volgu asi nejlepší co?

Napsal: sob bře 01, 2008 22:50
od Laďuša
Miči píše::shock: pane bože už nikdy víc...dovedete si představit, že bychom si Ladu nemohli dovolit? Brr děsnej pocit... ještě, že už je to za náma... každopádně Lada byla z těch aut, když vyjmem volgu asi nejlepší co?
Eště vyjmem Tatru 603/613, Čajku, některej západní dovoz...

Napsal: sob bře 01, 2008 23:22
od Hurikán
Laďuša píše:
Miči píše::shock: pane bože už nikdy víc...dovedete si představit, že bychom si Ladu nemohli dovolit? Brr děsnej pocit... ještě, že už je to za náma... každopádně Lada byla z těch aut, když vyjmem volgu asi nejlepší co?
Eště vyjmem Tatru 603/613, Čajku, některej západní dovoz...
...a Moskviče, a...........


:D

Napsal: ned bře 02, 2008 00:05
od Laďuša
Já jsem to myslel vážně, hlavně teda jsem myslel dražší auta ;)

Napsal: ned bře 02, 2008 08:30
od JmJ
Ja bych se z toho celkove tak nejak vyjmul.

Napsal: ned bře 02, 2008 13:43
od mayo456
skoda ze som vtedy nezil.By som chcel zazit slavnu eru Zigulikov,ked tie vozy boli novee...skratka celkovo tu atmosferu

Napsal: úte bře 04, 2008 20:50
od Křečík Barbuška
mayo456 píše:skratka celkovo tu atmosferu
Ti nevím, ale co si pamatuji já (od r. 1985, tedy od Spartakiády) tak v té době bylo obvyklé, že před barákem stálo ze pár aut, jež by jsi spočítal na prstech dvou ruk (10 vchodů po 12 bytech) a to většinou řezníků, zelinářů a podobných individuí, zatímco běžný člověk měl tak možná Š100, 105 a my samozřejmě před barákem neměli nic :? . Takže jediné co mi zbývalo, obdivovat sousedovu světle zelenou šestnáctku, toliko k té atmosféře.

Napsal: úte bře 04, 2008 21:01
od Laďuša
Koko Loko píše:
mayo456 píše:skratka celkovo tu atmosferu
Ti nevím, ale co si pamatuji já (od r. 1985, tedy od Spartakiády) tak v té době bylo obvyklé, že před barákem stálo ze pár aut, jež by jsi spočítal na prstech dvou ruk (10 vchodů po 12 bytech) a to většinou řezníků, zelinářů a podobných individuí, zatímco běžný člověk měl tak možná Š100, 105 a my samozřejmě před barákem neměli nic :? . Takže jediné co mi zbývalo, obdivovat sousedovu světle zelenou šestnáctku, toliko k té atmosféře.
A nebo vycestovat na Václavák a kochat se záplavou taxíků značky Volha

Napsal: stř bře 05, 2008 18:09
od mayo456
nooo nechcem sa chvalit alebo nieco ale v 80tych rokoch moj otec mal Ladu 2101 ( v rodine boli este 2) potom skoda 105 a S trabant 601 kombi.2 lady boli z roku 79 a ta jedna zo 78.Nikto z rodiny nikdy nehovoril ze to bol nejaky problem zohnat.Mozno trafili na obdobie ked ich nebol problem zohnat ale to uz je dneska tazko posudit.Skratka chcel som vyjadrit, ze by som chcel zazit reakcie ludi ked by som vtedy vystupoval z Lady, ze ake vtedy ti majitelia Lad mohli mat pocity ked s nejakou nabliskanou zastavili pred nejakou Samoobsluhou napr...

Napsal: sob bře 08, 2008 13:39
od Martin H.
Taky jsem si nedávno pohrával s myšlenkou dovézt žigula nebo nivu z východu. Ale je to asi naprosto nereálné :cry: . Jak jsem tak zjišťoval informace, tak protože jsme už země, která je součásti EU, je to velmi komplikované, bohužel. Dnes dovézt auto ze západu, není žádný problém, ale dovézt auto z východu v podstatě nelze!! Taková nerovnoprávnost, nezdá se vám?
Máte snad někdo jiné informace?

Napsal: sob bře 08, 2008 14:42
od Honza 21061
Když jsem byl na sebe přehlašovat Žigula, odchytil jsem jednoho člověka ze sekce dovozu vozidel ze zahraničí a ptal se ho na možnost dovezení úplně nové Volhy 3102.
Když pomineme jeho nekonečný údiv nad tím, že by si někdo ještě chtěl dovézt Volhu, jakoby to bylo auto z mimozemské civilizace, či co, jsem se dozvěděl, že lze dovézt a přihlásit pouze auto, které splňuje emisní normu Euro 2 a vyšší, což by karburátorová verze, o kterou jsem měl zájem, nesplnila.
Také jsem toužil po novém Iž-2106, pokud se ještě vůbec někde vyrábí...
Nicméně po chvíli přemýšlení jsem si začal pohrávat s nápadem, že by se daly (alespoň na Žigula určitě) sehnat staré doklady a na tyto doklady potom udělat výměnu karosérie, výměnu (případně výmaz čísla) motoru a to celé potom přihlásit na tyto staré doklady.
Nového Žigula dovézt jako "náhradní díly" což tuším povoleno je a nikdo nebude příliš zkoumat to, že sedačky jsou potaženy igelitem a celé auto je z továrny navoskované a lesklé na dalších 20 let provozu u nás. :wink:
Otázka je, jak tyto "náhradní díly" dovézt, ale to budou jistě vědět specializované firmy a lidi, co se tím zabývají. Asi těžko by šlo na převozových číslech po vlastní ose překročit troje hranice...