Stránka 1 z 1

Menic na zapalovani

Napsal: stř led 30, 2008 01:50
od popest
Tak jsem tady zase s nejakym napadem :). Dost jsem premyslel o tom jak jsem driv psal dat ten zvysovaci DC-DC menic pred svetla a dosel jsem k zaveru stejne jako i jini lide, ze je to v podstate zbytecne. Ono stavet menic a cpat ho do auta(mysleno 1 menic na 2 svetla) i kdyz to muze mit ucinnost az kolem 90 procent je asi zbytecna vymozenost. Mnohem lepsi, jak jsem se tu docetl mi pride pouziti te mensi remenice.(problemy typu pri 6000 ot. hrozi roztrzeni alter. jsou aspon pro me naprosto zbytecne, pac 6000 ot. jsem jeste nikdy ani nezkousel tocit natoz pak to v nich drzet ctvrt hodiny... ale to sem uz moc nepatri)

Ale ohledne toho menice me napadla jina vec. Co ho pouzit na zapalovani. Sice se take jedna o v podstate zbytecnou vymozenost, ale asi vice uzitecnou nez to aplikovat na ty svetla. Nevim jak je to u nas, ale nekde jsem cetl, ze pry nektery auta maji pri startovani takovou funkci, ktera premosti predradny odpor u civky a to z toho duvodu, ze je pri startovani nizsi napeti v soustave. Tim premostenim se dosahne lepsi energie jiskry a auta pak lip startujou.

Tak me napadlo pripojit celou zapalovaci soustavu za DC-DC menic 14V/?A. Nevim jaky proud si zapalovani bere. Pokud nase auta to premosteni nemaji, tak by se tim mohly vyrazne zlepsit starty treba v zime, ale treba i kdyz je motor zahraty(mozna). Snad to zapalovani moc nezere, pak by ten menic mohl byt i maly.

No, pokud to premosteni nase auta delaj nebo zadny predradny odpor k civce nemaj(i kdyz v tom pripade by aplikace toho menice taky zlepsila ty starty ) tak to prosim cele smazte a omluvte mou nevzdelanost...

Napsal: stř led 30, 2008 07:09
od Pája
Předřadnej odpor sice naše cívky nemaj, ale v každý mototechně tu cívku s odporem maj. Je to cívka na Škodu 105. Radši bych začal s pokusama s touto cívkou, než bastlit nějakej měnič a laborovat.

Napsal: stř led 30, 2008 08:28
od popest
Nechapu?? 14V je zapalovaci soustava napajena standardne kdyz motor bezi(dano regulatorem). Pokud ten odpor nema, tim lepe. Pro zapalovani to bude vlastne jen znamenat, ze i kdyz motor bude stat(startovat) bude napajena napetim jako kdyz bezi. Coz je podle mne pro start motoru podstatne lepsi.

Napsal: stř led 30, 2008 09:08
od čmelák
kolko otacok? do 6tisic sa moto toci pravidelne a na dlhu cestu ide okolo 4800-5500otacok stale :P

Napsal: stř led 30, 2008 09:48
od Pája
Cívka s odporem je 6ti voltová. Při jízdě je k cívce zařazen odpor a snižuje napětí na cívce na půlku(na 6 V), pouze při startování je odpor vyřazen a na cívku jde plné napětí, které se v době startu pohybuje okolo cca 8 - 10 V.

Napsal: stř led 30, 2008 11:40
od Vašátor
Indukční cívky s předřadným odporem (přišroubovaným na těleso cívky) se dávali do Škodovek (105-125 tuším). Byla to tuším cívka 8V (10V) a předřadný odpor zajišťoval při jízdě snížení napětí z dobíjecího na nominální (z 14,2V na 8V či 10V) aby se cívka tolik nehřála. Napětí cívky nevím přesně, ale 6V jak tu bylo psáno se mi nezdá.
Naopak při startování, v poloze klíčku zapnutého startéru se napájení cívky bralo z napájení startéru - čili odpor byl defakto takto přemostěn. A to hlavně z důvodu, že startér má velké proudové odběry, při kterých může napětí na baterce klesnout až k 8mi Voltům.

Na druhou stranu nechápu, proč tuto věc bastlit do žigula, který v zimě startuje na brknutí a v létě se starty rovněž problémy nemá - je-li správně seřízen. Já v zimě startoval klikou a chytal na brnknutí. Opět zazní můj názor: lépe se věnovat správnému seřízení než bastlení. Ovšem je to na každém z vás :wink:

Re: Menic na zapalovani

Napsal: stř led 30, 2008 13:58
od Jimmi
popest píše:...tak by se tim mohly vyrazne zlepsit starty treba v zime...
V zimě mi to vždycky startovalo líp než v létě 8)

Napsal: stř led 30, 2008 14:41
od Pája
To Vašátor: při startování klikou je celkem jasný, že půjde na brnk, páč máš k dispozici >12V!
Ta cívka s odporem opravdu na 6V být nemusí. Ale to pro vysvětlení funkce cívky s odporem nebyl rozhodující údaj... Jestli sem někoho zmystifikoval, tak se omlouvám.

Napsal: stř led 30, 2008 15:43
od Stanley__001x
Zapalování bere kolem deseti amper což zrovna málo není na nějaký měnič. Zajímalo by mne jak by jsi to řešil po nastartování, odpojil to- nechcípl by ma chvíly motor?, asi jo a to by bylo zase na novo, strart přes měnič, chcípnutí, znovu natočit, na třetí pokus by to možná vyšlo, ale to s*aní s tím docela zbytečné a možná horší než lepší. Já startoval minulí týden auto po dvouměsíčním stání s baterkou která byla v autě a po zimně jsem ji chtěl vyhodit, po napumpování a čtvrtém otočení to chytlo i při napětí kolem 10V, takže měnič je zbytečný, stačí mít seštelováno a chytá jako víno :P .

Napsal: stř led 30, 2008 16:31
od Saša
Popest - Měnič v téhle funkci ne Lada startuje opravdu spolehlivě .
Jestli chceš něco do auta ubastlit tak začni s užitečnýma prkotinama - třeba tohle (v půli stránky. Náklady cca 30 kč ubastleno za 2 hoďky a výsledek je vidět. http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... y&start=15

Napsal: čtv led 31, 2008 00:27
od popest
Byl to jen napad... :)

Napsal: sob úno 02, 2008 16:33
od Jirka 2103
Cívky s předřadným odporem se montovaly do všech Škodovek od modelového roku 1980. Vlastní cívka je vinutá jako 8 Voltová.

Já jsem ji namontoval do 2103 a sliboval jsem si. že se zlepší zejména teplé starty - ale žádný reálný efekt to nepřineslo ani v nejmenším.

Napsal: pon úno 04, 2008 20:30
od Dusan
NO odporovo sa tvarii ladacka aj skodovaCKA rovnako :) aku maju indukcnost neviem....

Napsal: úte úno 05, 2008 08:33
od Jiri
no efekt civky vinute na 8v se projeví tehdy, když máte při startu velký pokles napětí akumulátoru.
u teplého motoru bude problém trochu jinde...