Stránka 1 z 2
Stabilizace svetel(napeti) pri volnobehu
Napsal: stř led 16, 2008 20:09
od popest
Jednou si tu nekdo stezoval, ze pri volnobeznych otackach pohasnou svetla nebo poblikavaji... Napadlo me reseni, sice neni levne a zrejme bude i u nas hure realizovatelne, ale fungovalo by velice dobre. National Instruments nebo tak nejak, vyrabeji DC-DC menic s parametry Uvyst - max = 30V tusim a proud 10A.
Tento obvod je ochoten akceptovat i diferenci vstupniho napeti, na jejich strankach je takovej navrhar, ktery navrhne potrebne velikost LRC. Takze v podstate konfigurace by byla takova to - Vstupni napeti 10 - 14 V, vystup 12V/5A . U nas se prodava menic od tohoto vyrobce ale s max proudem 3A, tento 10A jsem u nas nikde nenasel, cena alespon podle jejich ceny v dolarech neni vubec velka. Kdyby sel sehnat, myslim si, ze by to vyresilo tento problem jde o to za jakou cenu a jak by to na tom bylo rozmerove. Nikdy jsem zadnej spinanej DC-DC menic nestavel. Nemam o tom v podstate ani paru.
At napise nekdo nazor co se o tuto problematiku zajima nebo o ni aspon neco vi, co si o tom mysli.
Napsal: stř led 16, 2008 20:21
od Křečík Barbuška
Nevím, ale odběr světel, zapalování, ev. vyhřívání skla je natolik obludný, že se ti ten 10A měnič na to asi vychechtá. I když možná jsem tě špatně pochopil, asi to chceš dát jen na světla, tam by se konfigurace 1 měnič 1 světlo dala akceptovat, každopádně se celkový odběr zvedne, neb ten měnič to napětí bude muset z něčeho udělat.
Napsal: stř led 16, 2008 20:32
od Hurikán
Je to blbost, protože to vůbec neřeší hlavní problém, což je výpadek přísunu energie z alternátoru při poklesu otáček. Pokud bys chtěl tímto stabilizovat napětí v celé síti, musel bys zapojit těchto 10 A "měničů" aspoň 6. A to jsem ještě zapoměl, že každé takovéto zařízení má i vlastní odběr a ztráty, takže bys na tom byl vlastně ještě hůř. Část zatížení alternátoru by se proměnila na teplo v těchto krabičkách.
Napsal: stř led 16, 2008 21:37
od Křečík Barbuška
Ovšem pokud to dá jen na světla asi docílí konstantního svitu, ovšem na úkor vyšší zátěže aku, otázkou je nakolik je taková stabilizace přínosná třeba v zimě.
Napsal: stř led 16, 2008 22:12
od Hurikán
Je pravda, že svit by byl stabilní a zátěž aku by vzrostla. Jenže světla by sice svítila stabilně, ale celkově míň. Pokud je výstup +/- 12V, tak budou světla svítit méně, než bez stabilizátoru, protože ten sníží napětí ze zhruba 14V při jízdě na 12V a to ssebou nese i onen pokles svítivosti. A to je dost podstatné, neboť v našich světlech honíme každý lux.
Napsal: stř led 16, 2008 23:07
od popest
Ano, mysleno to bylo tak, ze se menic da ke kazdemu svetlu. To ze alternator vyrabi min energie a tim klesne napeti na baterii se projevi tak, ze menic aby udrzel napeti zvysi odber proudu a aku. ma hoodne velkou kapacitu. Samozrejme ze kazdy amper dobry, ze.
To s tema 12 V, neni problem udelat vystupni napeti 14V, to je uplne jedno, klidne i 30, ale to by se zarovkam asi moc nelibilo. Nevim kolik proudu na vic si ten menic vezme pri nejnizsi mezi vstupniho napeti tj. teh 10V co jsem volil. Kdyz to nebude prehnane moc, mozna by nevadilo to tam pouzit, ale na druhou stranu to ze ty svetla ve volnobehu sviti min, neni zase takova pohroma.
Napsal: stř led 16, 2008 23:36
od Křečík Barbuška
Ovšem je tu nebezpečí kolapsu regulátoru alternátoru, což měniče asi odbouchne, otázkou je také jaká bude účinnost těch měničů. Osobně bych si než toto, raději zvedl volnoběh na 950 a šmitec, nebo lépe, vykašlal se na to a za ušetřený peníz si šel třeba na zmrzlinu.
P.S. nenech se odradit a směle do toho, pak poreferuj, jak to dopadlo.
Napsal: čtv led 17, 2008 12:58
od popest
Koko Loko píše:Ovšem je tu nebezpečí kolapsu regulátoru alternátoru, což měniče asi odbouchne, otázkou je také jaká bude účinnost těch měničů. Osobně bych si než toto, raději zvedl volnoběh na 950 a šmitec, nebo lépe, vykašlal se na to a za ušetřený peníz si šel třeba na zmrzlinu.
P.S. nenech se odradit a směle do toho, pak poreferuj, jak to dopadlo.
Tak na tom taky neco bude

Napsal: čtv led 17, 2008 14:22
od Saša
CHcete-li DC/DC měnič máte ho mít já je vyrábím a opravuji pro Německou firmu která je cpe do karavanů a obytných aut. Je to nabíječ baterijí protože 12ti V baterije nejde nabít z 12ti V. Vstupní napětí 9-15V výstup regulovatelný dle skoušek 10-25V.
Pro účel nabíječe nastavuji napětí na 14,2V. Má i regulaci proudu nastavuji omezení na 10 A .
Zajímavý nápad by byl zjednodušit zapojení a doplnit ho o pozvolný náběh - nic složité.
Jednoduší je ale zvednout volnoběh a basta. Ale tenhle nápad mi vrtá v hlavě. Jestli chcete dám foto ale je to celý nabíječ a 80sát procent součástek je pro měnič nepotřebných.
Napsal: pát led 18, 2008 01:12
od popest
Jo jo dej to sem

Napsal: pát led 18, 2008 12:35
od Ondra 07
To ze svetla slabnou na volnobeh, je uplne normalni a dela to u vsech aut. Vyresi to jedine altik ktery nabiji uz treba od 800 ot. Vetsina vsak az od 1100. Na ruskym foku jsem zahlidl origo lada altik s 80A, takovy by se mi libil... nebo dejte vetsi baterku, nani budou mensi poklesy. Ale stejne, kdyz dobiji altik je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovima a dvema basakama za zady (berou tak 40-50A narazove). A to zadna baterka z elektolitu nevycuca 14V bez dobijeni. Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...
Napsal: pát led 18, 2008 14:56
od Saša
Ondra 07 píše:Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...
Tohle se tu neřešilo . Nýbrž stabilizace napětí pro světla a to je jednak zajimavá myšlenka a navíc lehce řešitelná . (v autech jsou někdy namontovány i daleko méně potřebné zařízení) .
Napsal: pát led 18, 2008 18:32
od Saša
Popest chtěl fotku tak je tu. Jen znovu připomínám že tohle není samotný DC/DC měnič ten je červeně označen a ještě by to šlo dost "očesat" .
Zapojení je odskoušené provozem v autech cca 8 let
Překonstruovaný měnič by zabral tak10x6x5 cm
Napsal: sob led 19, 2008 21:27
od popest
Ondra 07 píše:To ze svetla slabnou na volnobeh, je uplne normalni a dela to u vsech aut. Vyresi to jedine altik ktery nabiji uz treba od 800 ot. Vetsina vsak az od 1100. Na ruskym foku jsem zahlidl origo lada altik s 80A, takovy by se mi libil... nebo dejte vetsi baterku, nani budou mensi poklesy. Ale stejne, kdyz dobiji altik je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovima a dvema basakama za zady (berou tak 40-50A narazove). A to zadna baterka z elektolitu nevycuca 14V bez dobijeni. Ale pokud resime perpetu mobile, tak debatujte dal...
Ja to nejak nechapu

"Kdyz altik dobiji, je v palubni siti 14V i se zapnutejma dalkovejma dvema basakama za zady(coz netusim co je

" No to si je, ale urcite ne pri volnobehu. To by pak ty svetla nepohasinala. Altik dobiji porad, ale cim vyssi otacky, tim se nabijeci vykon zvysuje, proto tam je take ten regulator.... Ja z baterky pri tom volnobehu nemuzu cucat 14V, kdyby ano, zadny menic tam nebudu davat. Pouziji zvysujici menic, ktery si teh 14V udela sam a to ze ta baterka ma nakejch 11V vubec nevadi. Energie ma porad hodne, kdyz se s takovou baterkou da i nastartovat.... Lepsi je asi hovorit o energii v baterii a ne o napeti, ktere na ni je.
Diky za to fotku, ale nemuzu precist ty popisky na teh integracich. Predpokladam ze to je menic rizenej nejakym integracem, co to je konkretne za typ?
Napsal: ned led 20, 2008 00:34
od Saša
Měnič je řízen "klasikou" UC 3845 je to běžně používáno v TV a podobně. Ještě je tam procesor který řídí nabíjení , a dva operáky které hlídají teplotu a proud a druhý napětí baterie v autě z které menič bere proud aby jí nevybyl úplně a šlo nastartovat.