Stránka 1 z 3

termostat - typy

Napsal: ned led 06, 2008 10:41
od JmJ
Nevim prosim nekdo, cim se lisi termostat

2101-1306010 a 2101-1306010-01 ?

ocekvam ze to bude teplota, pri ktere bude otvirat.

pokud -01 otvira pozdeji a je urcen pro motor 2105, tak ho shanim :-)

Napsal: ned led 06, 2008 11:07
od Drobek81
Zdar, tak mám dva které otevírají při 80ti stupních, ten druhý typ otevírá při 83st.
Jinak s tou teplotou 83st. má označení -10 a né -01...to -01 bude jen nějaká modifikace, resp. inovace. Stejně tak -02. Na tom starém termostatu by jsi měl mít zezdola vyznačenou teplotu, při které otevírá. Mám doma ale jeden u kterého není ani číslo ani teplota tak možná máš něco podobného :wink:

Napsal: ned led 06, 2008 11:11
od JmJ
Stary termostat je v popelnici, ale zkusim ho najit.

no uvidime, co z toho bude. snad VAZ neumrzne :-)

btw "otevira" = zacne otevirat, nebo plne otevre?

bo u toho, co jsem tam namontoval se zacal hrat vrch chladice kdyz byla rucicka na budiku tak v 1/4.

Napsal: ned led 06, 2008 11:17
od Drobek81
začíná otevírat, plně otevřený bude kolem 90-95stupňů...
Samozřejmě u obou rozdílné. Sehnat ten 83st. bude možná horší...
Ale na origo termostatu je určitě vyražená teplota, je to i u jiných aut. Bývá totiž vícero druhů tak aby se to jednoduše odlišilo. Pokud u toho co jsi hodil do popelnice je 83st. a ten co jsi montoval je bez -10 tak to je ta zmena. Nicmene vliv na populaci chroustu to mít stejně nebude tak to neřeš :idea:

Napsal: ned led 06, 2008 11:36
od Drobek81
JmJ píše:Stary termostat je v popelnici, ale zkusim ho najit.
Bacha ať v tom bejbyboxu nenajdeš dítě, ještě bys byl slavnej a dostával stravu grátis...
Dej vědět jak jsi dopadl, před panelákem se hrabat v odpadcích musí být odvaha :roll:

Napsal: ned led 06, 2008 12:17
od JmJ
Jo jeste, kdyz novy termostat pustil vodu do chladice, tak se z chladice dost fest dymylo (nemel sem zavrene vicko chladice). Z toho bych soudil, ze ta kaplina mela nejakou "vyssi" teplotu. Jestli se naseru, tak tam strcim teplomer a zmerim to.

parchant jeden termostatickej :|

Napsal: ned led 06, 2008 12:20
od Drobek81
Teploměrem zjistíš teplotu nahoře v závislosti na x dalších faktorech(kulervoucí zima, zmrzlé auto,...) Ale nic to nepoví o otevírací teplotě. Spíš lehni pod auto s baterkou a přečti to číslo. Mmj, co ten starej termostat v popelnici...nalezen?!

Napsal: ned led 06, 2008 12:59
od JmJ
Drobek81 píše:Teploměrem zjistíš teplotu nahoře v závislosti na x dalších faktorech(kulervoucí zima, zmrzlé auto,...) Ale nic to nepoví o otevírací teplotě. Spíš lehni pod auto s baterkou a přečti to číslo. Mmj, co ten starej termostat v popelnici...nalezen?!
jeste sem nelezl ven :-) snezim tam, je tam zima a tma :-)

Napsal: ned led 06, 2008 13:03
od Drobek81
jeste sem nelezl ven :-) snezim tam, je tam zima a tma :-)
V tuto denní dobu a tma? Zkus roztáhnout žaluzie!!! Ty brďo ˇItýýý občas koukni ven a nezjišťuj si počasí přes internet. To Tě úplně zkazí...nekecám...fakt...

Napsal: ned led 06, 2008 13:55
od Honza 21061
Podle chytré knížky jsou správné obě teploty 80 i 83 °C, pravděpodobně ten pozdější počátek otevírání volili dříve majitelé pohybující se v celkově chladnějším prostředí, zatímco 80 °C bylo spíše na léto.
Doporučil bych i pro letní provoz v našich končinách ten 83 °C, problém ale může být sehnat nový. V CS Auto mi bylo řečeno, že jiné, než 80 °C nechodí a zřejmě se už ani nevyrábí... Možná, že by v tomto mohl pomoci Vašenkov, pokud se náhodou ještě vyrábí.
Jinak, s tím ohříváním horní komory bych si nedělal hlavu, ohřívající se voda v motoru nabyde, a prolíná se s vodou studenou do horní hadice a tím pádem ji také ohřívá, částečně může přecházet třeba i do expanzní nádobky přes ventil.
Směrodatné v tomto případě je ohřívání spodní hadice a celého chladiče. Vyjeď, počkej až se motor ohřeje na cca 60 °C, potom zastav (s běžícím motorem) a chvíli počkej, jestli se chladič i při těch 60- 70 st. začne celý ohřívat, včetně spodní hadice. To je známka vadného termostatu. Ten musí držet pevně zavřený do své otevírací teploty, po jejím překročení se chladič náhle a rychle zahřeje.

Napsal: ned led 06, 2008 14:02
od Drobek81
On se dá sehnat, ale koukal sem že někde je cena i přes litr :Hangman:

Napsal: ned led 06, 2008 14:19
od JmJ
Tak 3 stupne bych fakt nehrotil. To snad nemuze mit nejaky zasadni vliv. I kdyz proc by to pak robili?

Napsal: ned led 06, 2008 14:30
od Drobek81
No právě, že může...i blbé 3stupně mají velký vliv při ohřevu(prohřevu) motoru a následně topení. Na Nissana sem sháněl ten s nejvyšší teplotou, tuším že to dokonce bylo 85st(záleží také kde je umístěn, výkon čerpadla, chlazení,atd.) Tehdy byly na výběr 3typy. Stejně jak třeba škoda měl jen "vložku" oproti žigulikovi

Napsal: ned led 06, 2008 16:28
od Marek
Osobně si myslím, že termostat s vyšší teplotou otvírání je koncepčně starší a pravděpodobně patří do aut s mechanickou vrtulí. Usuzuji tak podle faktu, že u mechanicky poháněné vrtule dochází k trvalému ochlazování chladiče a možná proto tam byla zvolena vyšší otvírací teplota termostatu. Pokud by totiž byla nižší, mohlo by se stát, že motor by se přes tuto teplotu nechtěl moc ohřívat nebo velmi pomalu. Jistojistě se tímto termostatem osazovaly vozy určené k provozu v chladnějších oblastech, například Rusko, Skandinávie, Kanada a podobně.

Ale mám podobný názor jako JmJ - hledat rozdíl mezi třemi stupni nemá za mák smyslu. Navíc vzhledem k přesnosti a tolerancím ruských dílů...................... :lol: .

Napsal: ned led 06, 2008 18:21
od JmJ
No takze, ted jsem jel kratkou cestu, cca 6 km. Dle vseho se motor rychleji ohral, rucicka se rychleji odlepila od leveho kraje budiku a pomerne briskne (cca 1 km) vypochodovala za prvni druhou rysku (05 budik) a tak za 1.5km byla na ctvrtine budiku, kde se ovsem epesne zarazila a tam zustala po celou cestu. Dodam, ze venku neni zadna klemra, snad lehce nad nulou. Mel jsem pustene naplno topeni od chvile, kdy teplota presahla druhou rysku.

Dumal jsem, jestli nemuze byt nekde vzduch v systemu. Po jizde sem otevrel vicko chladica, nedymylo se z nej, hladina byla po hrdlo. mackal sem vsemozne hadice, vzduch sem nevymackal.

Ad stary termostat. Byl nalezen pod vrstvou papiru a cockove kase s parkem. Je cerny jako bota, zadna vyrazne cisla na nem nevidim, v jednom miste snad cislo 80, coz by bylo dobre zjisteni, ale mozna je to cislo 30, coz asi znamena polocas rozpadu. Doma ho opucuju od cocky a prectu to poradne.

Jsem ztracen. Ja chci normalne chladit! :-) Dam ty dva termostaty (stary a novy) do serie a bude to.