Stránka 1 z 2

Vyhřívání zadního okna - jen zajímavost

Napsal: úte pro 04, 2007 10:54
od Patrac
Chtěl jsem se zeptat: na několika autech novějších typů jsem viděl že vyhřívání zadního okna je řešeno krapet jinak než u Lady.
Klasické řešení dva svislé proužky na krajích skla a mezi nima třeba 16 ks vodorovných co vyhřívají.
Atyp řešení sice má taky 16 vodorovných proužků ale svislice jsou 4. Krajní napájecí a pak všechny vodorovné jsou ještě ve dvou místech odshora dolů propojeny.
A teď dotaz. co se stane, když stávající vodorovné proužky propojím za pomocí svislic odshora dolů. Bude to dál fungovat??
Proč mi o to jde. v případě porušení jednoho proužku dojde k jeho výpadku. Mám za to že dvě svislice navíc by dokázaly eliminovat toto poškození resp vypadl by z provozu třeba jen 20cm dlouhý kus mezi dvěma svislicemi.
Vzhledem k tomu že nejsem elektrotechnik nemám s tím žádné zkušenosti - tak se ptám: bude to fungovat? A pokud ano, je v tom nějaká jiná zákeřnost? Dííík. :wink:

Napsal: úte pro 04, 2007 12:10
od Vašátor
Musíš si uvědomit to, že vyhřívací proužky jsou stavěny na určitý proud. V případě zvětšení tohoto proudu může dojít k jejich spálení. Tudíž pokud vodorovné proužky propojíš pomocí svislic, dejme tomu 10 cm od hlavního propojení: pokud se jeden drát přepálí v oných 10ti cm, rozdělí se proud do ostatních 10ticm kousků. Čili až na spálených 10cm bude vše fungovat dál. Problém podle mě nastane, až se těch drátu spálí víc. Shoří to všechno :-D
To sem to ale blbě vysvětlil :-D

Napsal: úte pro 04, 2007 12:27
od Luděk Musil
Vašátor píše: ... vyhřívací proužky ... určitý proud ... zvětšení ... spálení ...Problém ... drátu spálí víc. Shoří to všechno ... .
Já pochopil :idea: .... teda aspoň si myslím :oops: .... .
Takže pokud je soustava (vyhřívacích proužku na okně v pořádku a propojím to např. další šesticí svislých pruhů - bude to fungovat dál. Ovšem pokud někde dojde k přerušení, byť jediného, vodorovného proužku znamená to potencionální nebezpečí pro celou soustavu.
Otázka: a toto (stejné) nebezpeční nehrozí v případě standartních proužků? Neuvažujme o tom, že soustavu propojím svislými pruhy. Pokud mám přerušen jeden či dva vodorovné pruhy - znamená to nějaké zvýšené nebezpečí pro ty ostatní? Začnou být tepelně či elektricky více namáhány? Přebírají na sebe proud z těch přerušených? L.

Napsal: úte pro 04, 2007 12:47
od Honza 21061
Luděk: To by vadit určitě nemělo, protože v tomto případě si každý vodorovný drátek "hřeje sám za sebe", takže pokud praskne, pro ty ostatní žádná další zátěž nenastane. Maximálně se trochu zmenší odběr a pokud jsou nějaké větší přechodové odpory v připojení, zbývající drátky tímto odlehčením dostanou větší napětí a budou lépe topit. :D

Napsal: úte pro 04, 2007 13:09
od Vašátor
Ty proužky jsou vlastně odporové dráty zapojené do zkratu ±12V. Díky protékajícímu proudu dráty hřejí. Je to defakto jako kdybys zapojil na autobaterii dlouhý drát. Prvně se začne zahřívat, pak se spálí izolace a nakonec shoří. Materiál drátů použitý u vyhřívání zadního skla má však větší vnitřní odpor, něco jako žárovka - akorát že nesvítí :-) (odpor je větší a teplo se přenáší do skla-chladí). Žárovka nám krom svícení hřeje, že :-). Ty hlavní tlusté svislé pruhy jsou defakto to připojení na autobaterii. Čili co vodorovný pruh, to samostatné topné tělísko, dimenzované na určitý proud. Na lehké navýšení proudu je samozřejmě dimenzováno - při zvýšení napětí vlivem dobíjení se zvednou i proudy tekoucí pruhem. Ovšem do jaké míry těžko říct. Pokud tu někdo změří odpor vyhřívacího skla (vyhřívacího systému) a zjistí použitý materiál, šlo by to spočítat :-)

Napsal: úte pro 04, 2007 14:21
od Patrac
Zajímavé takže když jsem viděl nová auta s tím novým typem vyhřívání tak asi počítají s tím že se prostě nepoškodí, protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..

Napsal: úte pro 04, 2007 14:51
od Luděk Musil
No - zase až tak dramaticky bych to s tím kolapsem celé soustavy neviděl. Přerušení jednoho či dvou bodů v síti a následuje kolaps celé soustavy - to asi nebude tak drastické, přesto bych asi počítal s tím, že výkon zbytku sítě se bude kolem místa poškození pohybovat na 100 % - čili nebezpečí destrukce začíná být reálné. L.

Napsal: úte pro 04, 2007 15:14
od Saša
Patrac píše: protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Tak tak ! ..... Jen Vás mohu ujistit že kdo by chtěl udělat to propojení tak se mu to nepovede ! Nelze spravit ani přerušenou "cestičku". V místě doteku "nového a starého" bude velký přechodový odpor (vlivem malé styčné plochy) a vtom místě se to znova přepálí.
PS: Vyhřívaná okna LADY jsou vyrobena "moderní" technologijí pokovení skla je opatřeno antikorozní ochranou a tak nehrozí samovolné "odcházení" jednotlivých spojů známé třeba ze Škodovek ( 105....). Samo se to nepřepálí dá se to zničit jen mechanicky ( když se o to něco tře, stačí třeba batoh se zipem namáčklý na sklo.)

Napsal: úte pro 04, 2007 15:40
od Patrac
Saša píše:
Patrac píše: protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Tak tak ! ..... Jen Vás mohu ujistit že kdo by chtěl udělat to propojení tak se mu to nepovede ! Nelze spravit ani přerušenou "cestičku". V místě doteku "nového a starého" bude velký přechodový odpor (vlivem malé styčné plochy) a vtom místě se to znova přepálí.
PS: Vyhřívaná okna LADY jsou vyrobena "moderní" technologijí pokovení skla je opatřeno antikorozní ochranou a tak nehrozí samovolné "odcházení" jednotlivých spojů známé třeba ze Škodovek ( 105....). Samo se to nepřepálí dá se to zničit jen mechanicky ( když se o to něco tře, stačí třeba batoh se zipem namáčklý na sklo.)
No asi se stalo.. :( dvě cesty nejsou funkční a jak na sviňu skoro ty dvě horní, takže zrovna v místě kudyma se díváš přez zpětné zrcátko

Napsal: úte pro 04, 2007 15:57
od Cory
tak mne zasa idu iba 3 horne :( su tam asi milimetrove prerusenia

Napsal: úte pro 04, 2007 20:31
od Vašátor
Radku, proč to mají nové auta tak či onak tu můžeme maximálně spekulovat. Krajní cesty mohou být z jiného materiálu - celý okruh tak může hřát třebas nejvíce ve středu okna, zatímco kraje hřejí méně. Tudíž po prasknutí jedné či více cest se nic nestane. Dnes už je mnohem více technologií než bylo dříve. Např. vyhřívání předního skla dříve nepadalo v úvahu. Dnes už o tom ani nevíš a přitom tam je.

Sašo, moderní či nemoderní technologie, cesta se může přepálit tak i tak. Potvora. Na naší Corse r.v.98 nefungují cesty dvě a na 90% tvrdím, že poškozeny mechanicky být nemohly.

Zkoušel někdo z vás cestu opravit? Naleptat a použít takový ty všemožný tekutý přípravky na opravu? Prosil bych když už tak vyjádření pouze těch, co to zkoušeli. Dík ;-)

Napsal: úte pro 04, 2007 20:32
od dmatej
Patrac píše:Zajímavé takže když jsem viděl nová auta s tím novým typem vyhřívání tak asi počítají s tím že se prostě nepoškodí, protože kdyby ano tak hrozí kolaps celé soustavy.. hmmm takže opět starší= sice nemoderní ale stabilní..
Nezapomínej na to, že nový auta maj trošku stabilnější napětí v okruhu, než 210x. Je možné, že tam bude i nějaká ta regulace, ale toť pouhá má spekulace ;-)

Napsal: úte pro 04, 2007 20:44
od Majo
Vašátor píše:Zkoušel někdo z vás cestu opravit? Naleptat a použít takový ty všemožný tekutý přípravky na opravu? Prosil bych když už tak vyjádření pouze těch, co to zkoušeli. Dík ;-)
Ano, skusal som to roznymi pripravkami, drahymi ci menej drahymi, vysledok stal za hovno bud hned alebo az po chvili. Vyhodene prachy. Radsej kupim za tisicku nove sklo :!:
dmatej píše:Nezapomínej na to, že nový auta maj trošku stabilnější napětí v okruhu, než 210x. Je možné, že tam bude i nějaká ta regulace, ale toť pouhá má spekulace
:lol: si ma dostal :D ty si este z tych co veria v zazraky? :weedman:
Lada ma pomerne stabilne napatie/pokial berieme do uvahy funkcny tyristorovy regulator/, mnohe nove auta kolisu daleko viac

Napsal: úte pro 04, 2007 20:58
od Vašátor
Majo, dík za info - zkoušet to opravit teda nebudu :D

Napsal: úte pro 04, 2007 21:25
od dmatej
Majo - toť výzva - nutno proměřit ;-) Za zázrak to nepovažuju. :mrgreen: