Stránka 1 z 5
elektrická sahara
Napsal: stř kvě 25, 2005 16:25
od MZ
Měl bych pár otázek ohledně elektrické sahary. Z Bechyně mi Dmatěj přivezl ventilátor (díky Pátrači - funguje i když sis nebyl jistý!). Zahímalo by mě, jak mám nastavit termostat (home made) nebo radši schánět originál.
1. Jakou pojistkou jistit motor ventilátoru? 16A?
2. Kde je nejlepší snímat teplotu vody(kde je originální termostat)?
3. Jaká je nejlepší teplota spínání ventilátoru(jak je nastaven originální termostat)? 90°C?
Napsal: stř kvě 25, 2005 17:28
od Luděk Musil
Ad 1: 16 A by mělo stačit
Ad 2: trošku nerozumím, přesto. pro spínání el.motoru ventilátoru je chladič s "dírou" pro teplotní čidlo. To čidlo je vedle vypouštěcího otvoru na chladiči a při teplotě vyšší než xx°C dodá kostru relátku, které pak sepne vlastní el.motor
Ad 3: mohlo by být 90 °C - možná o nějakej stupínek výš.
V případě termostatu Home Made předpokládám že mluvíš o teplotním čidle. L.
Napsal: stř kvě 25, 2005 18:00
od MZ
Jasně, mluvím o obvodu, který spíná ventilátor (přes relé) při dosažení určité teploty (můžu ji měnit). Nahradí v podstatě originální čidlo (které je nejspíš bimetalový či co - nikdy jsem to neviděl). Originální čidlo nepoužiju z toho důvodu, protože mám klasický chladič 2105 bez díry.
Takže bych měl nastavit 90°C?
Napsal: stř kvě 25, 2005 20:09
od Majo
Nastav 91-92 to budes mat uplne super. Ja mam cidlo z Nemecka na 87st. Je to super. Ruske su az 97 a tak podobne a to uz voda navrchu vtedy vacsinou vari a este k tomu casto odchadzaju
Napsal: stř kvě 25, 2005 21:11
od Marek
Majo. Při přetlaku kolem 50 kPa, který je v systému chlazení, vaří voda až při teplotě 110 - 112*C. Nechápu tedy, jak u Tebe v motoru může voda vařit už při 97*C??? To popírá fyziku!!!
Optimální teplota pro sepnutí ventilátoru dochlazování je 96 - 100*C. Jde o to, že motory Lada mají provozní teplotu 90 - 95*C, tedy při této teplotě ventilátor ještě pracovat nesmí. Důležitější však je okamžik rozepnutí, tedy vypnutí ventilátoru. Tato teplota je diskutovatelná, proto spíše doporučuji řídit systém časem - po sepnutí ventilátoru jej nechat točit dejme tomu jednu minutu, poté vypnout a pochopitelně nadále elektronicky sledovat pohyb teploty. Anebo úplně nejjednodušší způsob - osadit originál spínací člen, funguje spolehlivě a je bezúdržbový.
Napsal: čtv kvě 26, 2005 08:59
od Myso
presne jak pise marek, moja 1600vka ma prevadzkovu teplotu na 90ke, ked spomalim tak teplota lezie hore(v lete)...tiez mi to spina niekde okolo 95-97(to je taky odhad podla rucicky...)
Napsal: čtv kvě 26, 2005 14:56
od MZ
to marek.
Vypnutí ventilátoru mám nastaveno o 4 stupně níž než zapnutí. Tenhle regulátor jsem stavěl proto, že nemám originál a hlavně proto, že mě to baví... Zkusím ho tam namontovat (zatím mi to chodí jen na stole) a když se neosvědčí, tak budu schánět jiný chaldič s originálním čidlem.
Vypínač natvrdo to jistí
Napsal: čtv kvě 26, 2005 20:44
od Majo
no, ked mas teplotu 97st. na spodu chladica, kolko moze mat navrchu
Mne to celkom vyhovuje, na to 87stup. cidlo si nemozem stazovat - je super. A hlavne je prve co vydrzalo viac nez mesiac. Vypinac na pevno to vsak isti.
Napsal: čtv kvě 26, 2005 21:00
od Jimmy
U 2103 mám el. ventilátor už od výroby. Poté co mi přestal fungovat spínač našroubovaný v chladiči jsem si natáhl dráty do kabiny a podle potřeby a teploty vody na ukazovateli si ventilátor zapnu a vypnu vypínačem. Je to jednoduché a ujišťuji Vás, že pokud zrovna nejedu pomalu v koloně, nebo nemám puštěný motor na stojícím voze, tak jej musím zapínat tak jen třikrát ročně. Jimmy
Napsal: pát kvě 27, 2005 10:10
od Luděk Musil
Napsal: pon kvě 01, 2006 14:16
od Pool
Kluci jak je to s montáží el. sahary na kulatej model (01,02) ? Že prý se musí chladič trochu naklonit a oddálit od motoru, aby se tam elektromotor vešel, tzn. je třeba nějakej zásah do karoserie? V GESu prodávají taková pěkná spínací čidla (vratná) při teplotě 90° 100° 110° atd... s tolerancí ±5°C a risknul bych asi to 100°C s tím, že odchylka bude nějak v normě. Jelikož jsou jen do 4A, spínal bych tím výkonnější relé. Ale jde mi hlavně o to mechanické provedení. Jak postupovat a nemáte třeba někdo fotku?
Napsal: pon kvě 01, 2006 15:50
od Little Red Riding Hood
seženeš si chladič z 03/06, nebo 07 s el saharou... samozřejmě že to nebude sedět na úchyty (to je první zásah do karoserie).. a tím odkloněním od motoru je myšleno to že se do karoserie za chladičem, udělá takovej výřez (velikosti chladiče-druhá uprava karoserie) do kterýho ten chladák zasadíš aby si zachoval nějaký místo od motoru.. víc o tom ví majo.. má i fotky..
já sem jí tam nacpal bez úprav karosky, ale je to také nabastlené (jen provizorní úprava)..
Napsal: pon kvě 01, 2006 16:15
od Pool
Co kdybych sehnal jenom elektromotor s vrtulí a připevnil jej nějak na původní chladič? Dá se to? Potom bych to celé patřičně naklonil. Přehazovat chladiče už mi přijde dost komplikovaný...
Napsal: pon kvě 01, 2006 17:05
od Roman
Keby si zohnal motor s vrtulou z niecoho ineho, aby bol placatejsi, nemal by to byt problem.
Napsal: pon kvě 01, 2006 17:38
od Pool
Roman píše:Keby si zohnal motor s vrtulou z niecoho ineho, aby bol placatejsi, nemal by to byt problem.
Pravděpodobně ho budu shánět z 03/06 to bude asi nejjednodušší. Ale nevím jak je tam uchycenej. Nejlepší bude zajet na vrakáč prohlídnout oba chladiče...
uvidím co a jak.