Stránka 1 z 4

Baterie

Napsal: stř čer 13, 2007 21:38
od Deli
Lezi mi doma asi 20 let stara tusim bulharska baterie 12V/165Ah. Jeste neni naplnena elektrolytem - je ve stavu, jak byla koupena. Ted by se mi celkem hodila na nejake experimenty, tak uvazuji ji zprovoznit. S tim mi vznikaji nejake otazky:

Kde se da koupit elektrolyt?
Jaka je sance, ze se baterka "rozjede"?
Dalo by se do baterky nalit elektrolyt ze starych, jiz nefunkcnich baterii?

Diky za pripadne rady a doporuceni

Napsal: stř čer 13, 2007 23:08
od JmJ
ciste tereticky, pokud mezi elektrodami neni elektrolyt, tak by beterie nemela byt baterii a nemelo by se ji nic dit. pokud elektrody nemeni vlastnosti pri styku se vzduchem.

neni elektrolyt jen redena sirovka? ne ze bych vedel, kde se da koupit... :-)

Napsal: stř čer 13, 2007 23:17
od Jelen
je, ale ma je špeciální, neni snad tak silná, ještě ředěná destlikou. v drogérce se dá koupit už předpřipravenej elektrolyt do baterky.

ale nevim jak je to s tema mřížkama, nevim esi neoxidujou.

Napsal: čtv čer 14, 2007 01:06
od Vašátor
Suchá baterie nijak nestárne (pokud do ní nepadá bordel...apod.)
Lije se do ní 30% H2SO4 - lze zakoupit v lepší drogerii (po té již dolévat pouze destilkou - vypařuje se jen H2O)
NEPOUŽÍVAT STARÝ ELEKTROLIT :!:

Po nalití autobaterie elektrolitem nechat cca 24h. stát, aby jej desky nasály. Poté opět doplnit (H2SO4) na stanovenou hladinu.
Po všech těchto úkonech pomalu nabít - malým proudem - nežhavit rychlonabíječkou :!: .... baterie však nestoupne na plnou kapacitu. Lépe ji opětovně pomalu vybít na hodnotu cca 10V a opětovně nabít. Čím více takovýchto cyklů, tím lépe pro životnost autobaterie. Baterie se musí naformovat.
Takže opatrně :wink:

Napsal: čtv čer 14, 2007 07:58
od Marek
Jen bych upřesnil - elektrolyt do akumulátoru je 38% roztok H2SO4.

Napsal: čtv čer 14, 2007 09:41
od VaSek
Tak tak, koupis primo pod nazvem akumulatorova kyselina sirova, jiz naredena na vhodnou koncentraci. Pak uz jak pise Vasator, nalejt, odstat min 24h, dopnit na rysku. Pomalu nabit (proud max 0.1C ale radeji min, u tak velke baterky bude idealni klasicka 6A nabijecka - tedy proud kolem 0.05C). Potom vybit treba zarovkou H4 na 10.8 V a znova.

Napsal: čtv čer 14, 2007 18:30
od Deli
Moc diky za info.
Prozatim jsem nemel uspech s nalezenim prodejce elektrolytu ... budu ale zkouset dal :)
Netusite, kolik toho elektrolytu muze byt do te baterky treba a kolik muze stat litr?

Napsal: čtv čer 14, 2007 19:24
od Vašátor
Moc drahé to není a ani ho tam moc nepadne. Zkus třeba prodejnu autobetrií, tam by to měli mít, protože "lepší" prodejci nalévají autobaterky až den před domluveným prodejem ... viz známýho známej :D

Napsal: čtv čer 14, 2007 19:34
od Michal Pokorný
U nás mají elektrolyt normálně v prodejně autodílů kam chodím nakupovat, tak myslím že u vás by to mohli také v nějaké té "mototechně" mít

Napsal: čtv čer 14, 2007 19:45
od Deli
Vašátor píše:Moc drahé to není a ani ho tam moc nepadne. Zkus třeba prodejnu autobetrií, tam by to měli mít, protože "lepší" prodejci nalévají autobaterky až den před domluveným prodejem ... viz známýho známej :D
Vyzkousim ... prozatim jsem byl v jedne prodejne baterii a kdyz jsem chtel elektorlyt, tak na me koukal, jako bych chtel koupit plutonium nebo jiny ne prilis prakticky material :D

Napsal: čtv čer 14, 2007 20:31
od Vašátor
Deli píše:Vyzkousim ... prozatim jsem byl v jedne prodejne baterii a kdyz jsem chtel elektorlyt, tak na me koukal, jako bych chtel koupit plutonium nebo jiny ne prilis prakticky material :D
To se divím. Protože známej známýho :) má obchod s autobaterkama a jeho heslem je připravit autobaterii zákazníkovi přímo na den. Žádné již nalité baterky, ležící ve skladu - protože stárnou. Já u něj bral baterku do motorky, zavolal jsem mu, on mi ji nalil, nechal nasát desky, impulsním zrdojem ji nabil, skontroloval a druhý den jsem si pro ni jel :D

Napsal: pát čer 15, 2007 15:02
od Little Red Riding Hood
vašátore: když máš bezudržbovku, tak ta se nedá prece dolít den předem nebo jo??..

Napsal: pát čer 15, 2007 15:30
od Marek
Já elektrolyt běžně prodávám. Cena je 12 Kč.

Napsal: sob čer 16, 2007 10:19
od Vašátor
Little Red Riding Hood píše:vašátore: když máš bezudržbovku, tak ta se nedá prece dolít den předem nebo jo??..
No to co jsem psal se samozřejmě týká pouze klasických olověných akumulátorů. I když klasické bezúdržbové baterie se dají nalít také. Akorát desky jsou přizpůsobeny svojí technoligí tak, aby se méně odpařoval elektrolit (voda). Klasické beúdržbové baterie mají samozřejmě otvory pro nalévaní také. Akorát jsou udělány tak, aby k nim nebylo možno přistupovat (schovány pod krytkou, nálepkou atd ...).
Pak jsou ještě beúdržbové baterie gelové, baterie kalciové, baterie s deskami legovanými stříbrem .... ty už se však nedoplňují a ani nenalévají.
Tak asi tak 8)

Napsal: ned čer 17, 2007 12:43
od Deli
Marek píše:Já elektrolyt běžně prodávám. Cena je 12 Kč.
Ta cena je za litr?