Stránka 1 z 8
Lada 2111 větrák na chladiči nejde
Napsal: ned kvě 20, 2007 00:37
od Hadža
Zdar. Otec má 2111 a nejde větrák na chladiči. Poraď te mi někdo, jak to tam je. Snímaš, relé adt....
Dík
Napsal: ned kvě 20, 2007 12:18
od tonda
U motorů Lada 2111 kde můžou být řídící jednotky JANVAR 5.xx, M1.5.4N, MP7.xx a jejich modifikace není snímač na spínání větráku chlazení. Roztočení větráku zajišťuje tzv. funkce FRIC která je integrovaná v datovém poli rídící jednotky. Systém má zpětnou odezvu a je používán u většiny dnešních aut.
Prvně zjisti jestli se točí větrák. Najdi konektor od motůrku větráku, je někde dole vpravo vedle filtru vzduchu a vedou do něj dva dráty, kde na červeném je stálých +12 V. Na druhý drát připoj kostru a větrák se roztočí. Možná bude zrada právě tady, protože konektor většinou zezelená a nemá kontakt. Pořádně ho vyčisti a nastříkej olejem aby nehnil. 95% závad na elektroinstalacích aut je způsobeno konektorama. Kdo včas nenastříká všechny motorové konektory olejem zadělá si na problémy do budoucna.
Napsal: ned kvě 20, 2007 19:44
od Hadža
jj, tak motor větráku se točí konektor je ok. Jestli jsem to pochopil správně, tak snímač chladící kapaliny dá povel ř.j. motoru,že je teplota nad 90 stupňů a ř.j. sepne relé od větráku.?
Ještě se chci zeptat, je tam relé na větráry a kde, nebo je to přímo výstup z ř.j. (to asi né,že)
A jaké to je relé, u pojistek je jich víc a nemám je popsané.
Díky
Napsal: ned kvě 20, 2007 22:59
od tonda
Ano přesně tak - snímač teploty odesílá informaci o teplotě vody do řídící jednotky. Signál je analogový. Řídící jednotka převede signál do digitální podoby a využívá ho pro korekci vstřikování a rozběhu větráku. Protože nevím jaké vstřikování je u Tvé Lady popíšu Ti to obecně. Sundej boční kryt středového tunelu u nohou spolujezdce a tam by měly být 3 relé a 3 pojistky. Podívej se jak pojistky vypadají, jestli není některá propálená. Pokud by byli pojistky v pořádku ukostři znova větrák vepředu aby se točil a vytažením pojistek zjisti která to je. Pokud by bylo auto vybaveno počítačem MP 7.0 a vyšší verze, pojistka je na pozici F 7 v pojistkové skříňce.
Počítač JANVAR 5.1 a M1.54N a jejich verze přivádí signál na roztočení větráku z pinu 6 počítače na relé. Signál je mínusový.
Počítač MP7.0 a jeho verze přivádí z pinu 46, signál je také mínusový.
No vyzkoušej a uvidíš, možná propálilo jenom pojistku.
Teď už si přesně nepamatuji, kdyby náhodou relé a pojistky nebyli na pravé straně, tak se podívej a sundej kryt tunelu u pedálu plynu, můžeš se hned podívat na řídící jednotku ta je tam uprostřed a přečíst na ní označení - je to dobré vědět do budoucna. Tak ať se daří.
Napsal: pon kvě 21, 2007 07:35
od Jiri
Pokud si pamatuju tak teplota kdy se ridici jednotka rozhodne spustit vetrak je u 2111 107 nebo 105 stC.
staci sebemensi netesnost v chalzeni a ono se to nesepne protože dojde k varu nebo a casem to vsecko vycaka ven...
Kontola pojistky se myslim da provest i tak že zkusis zatroubit. motorek vetraku je jisteny stejnou pojstkou jako houkacka...
Napsal: úte led 29, 2008 13:19
od Wolf
plavec píše:Dnes jsem si v servise nechal objednat novou expanzku a čidlo pro saharu.Zjistili jsme že odešlo, nespíná se větrák na chladiči...
to s prominutim cumim, coz u 110-tkove rady nespina saharu RJ
Napsal: úte led 29, 2008 13:31
od zelvotron
Wolf píše:plavec píše:Dnes jsem si v servise nechal objednat novou expanzku a čidlo pro saharu.Zjistili jsme že odešlo, nespíná se větrák na chladiči...
to s prominutim cumim, coz u 110-tkove rady nespina saharu RJ
Nj, to mě ani nenapadlo, ale zdálo se mi to nějaký divný. Jestli náhodou Plavec nemyslí tim čidlem pro saharu čidlo pro ŘJ...
Napsal: úte led 29, 2008 23:38
od plavec
zelvotron píše:Nová nádobka má ty hadičky připojený z jedný strany nad sebou. Asi hloupá otázka, zespoda víčka oleje ses koukal, jestli tam není bílá emulze?
Ne emulzi nemám, tak krásně čistý víčko oleje jsem ještě nikdy neviděl. Zatím vyměníme nádržku a to čidlo, co říká, aby se zapnul větrák na chladiči, Ještě mě napadá, má větrák svou pojistku?Ta by mohla být jen přepálená. Větrák běží- zapne-li se natvrdo.
Napsal: stř led 30, 2008 06:45
od Wolf
plavec píše:... Zatím vyměníme nádržku a to čidlo, co říká, aby se zapnul větrák na chladiči, Ještě mě napadá, má větrák svou pojistku?Ta by mohla být jen přepálená. Větrák běží- zapne-li se natvrdo.
Mne to bylo hned divne, ze by vajickova rada mela zase spinac sahary na chladici, kdyz uz posledni krabicova rada to mela pres RJ. Nicmene na spravne funkci toho teplotniho cidla je hodne zavisly chod motoru a pri jeho poruse by by to bylo znat jak na motoru, tak na spotrebe. Proto si take myslim, ze by to mohla byt pojistka. Mela by to byt nejaka silnejsi (cca 20-30A) a obvykle ji rusove kombinuji s klaksonem, proto pokud nejde ten, nejde ani sahara. Ale muze to byt zapojene i jinak.
Napsal: stř led 30, 2008 09:06
od zelvotron
Vajíčková řada
, kdo to tu chtěl přejmenovávat, že už ty naše kraksny nejsou nový? Tohle by byl dobrej adept na novej název sekce
Je to tak jak píše Wolf, pojistka větráku je společná pro klakson, takže Plavče, zatrub
a má 20A. Ten větrák má ještě relátko a to je myslim vedle ŘJ.
Napsal: stř led 30, 2008 10:06
od Wolf
zelvotron píše:Vajíčková řada
, kdo to tu chtěl přejmenovávat, že už ty naše kraksny nejsou nový? Tohle by byl dobrej adept na novej název sekce ...
Kdysi muj prvni Ford byl Taunus, prezdivany vajicko a tak si myslim, ze na 110-tkovou radu se to hodi, neni hranata, je kulata. Omlouvam se za OT.
Napsal: stř led 30, 2008 10:08
od Jiri
no ona ridici jednotka je docela chytra a když by čidlo nejak blblo tak pri jeho vypojeni RJ najede do nouzoveho rezimu a automaticky zapne vetrak... pro to aby to clovek uvaril stac ipak nejak mensi odchylka udaju z cidla... kdyby ta teplota byla treba už 120 stupnu tak to vicko pusti ven
Napsal: stř led 30, 2008 12:21
od Petr HC
Zahřejte motor, pak odpojte čidlo teploty (na oběhovem čerpadle těsně u bloku motoru) .Ohmmetrem proti kostře zkontrolujte odpor alespoň ve třech bodech podle přiložené tabulky. Souhlasí-li údaje alespoň s přesností 3 % je čidlo v pořádku. Čidlo skutečně spíná větrák přes RJ . Teplotu chladiva lze kontrolovat termočlánkem, který bývá příslušenstvím i těch nejlevnějších multimetrů . Před každým měřením je nutno chladivo "zamíchat " krátkým spuštěním motoru . Mnoho úspěchů !
Petr
Napsal: stř led 30, 2008 13:28
od Jiri
kontrola s presnosti na 3procenta nejde delat s cidlem namontovanym v bloku motoru .. teplota bloku a teplota chladicikapaliny se muzou dost lisit, docela velky je i tepelny spad mezi ruznymi misty uvnitr vodniho prostoru v motoru ..
Napsal: stř led 30, 2008 16:10
od Petr HC
For Jiří-
Přesností 3% miním +/-3% a v hlavičce tabulky je uvedeno ,že jde o přibližný údaj ,takže celková chyba může být i větší .Pravdu máš v tom že tepelný spád může vykonat své - pokud bude plně uzavřený termostat. Teplotu pochopitelně nemíním měřit na bloku ,ale přímo v chladící kapalině např.zasunutím termistoru do odvzdušňovací trubičky chladiče . Pokud poběží motor - potažmo chladící čerpadlo bude teplotní spád v kapalině blízký nule. Další možností je namísto termistoru připojit odporovou dekádu nebo proměnný odpor a simulací bodu varu a více (nastavením mezi 140 a 190 ohmů) spustit ventilátor- tím se ověří správná reakce ŘJ na termistor.
Tvým příspěvkem jsi mne přivedl na další myšlenku pro ty, kdo by chtěli snížit teplotu pro zapnutí ventilátoru - totiž tepelně zaizolovat (na zkoušku třeba molitanem) kovovou část termočlánku vyčnívající z potrubí - tím by se možná zhoršil tepelný spád z termočlánku do okolí a ventilátor by mohl zapínat při nižší teplotě než těch cca 104 st.C .