Stránka 1 z 3
ventilator k chladiči
Napsal: ned kvě 13, 2007 13:20
od Kewint
ahoj hele nevim kam mam zapojit ventilator k chlaiči protože nevim ani kde je termostant v žiguloj asi to bude pripojenoi na termöstant že jo?jsou u ventilatoru dva draty na jednom je ocko a na druhym je normalny drat s pripojkou tag co de kam
dik
Napsal: ned kvě 13, 2007 13:41
od Dawid
http://ladaklub.com/www/manualy/2/imagepages/425.htm
nekde se tu i probiralo pripojeni elektricke sahary k modelum bez ni - staci hledat.
Napsal: ned kvě 13, 2007 13:46
od Wejra
taky se přidám,mám stejný problém,učil jsem řídit přítelkyni a pomalu jsme ládu zavařili a ventilátor si ležérně sepnul až když bylo skoro pozdě,poradíte jak upravit popř přenastavit moment spínání ventilátoru? Díky moc,ze schéma jsem nepochopil kam je relé připojeno
Napsal: ned kvě 13, 2007 14:46
od Vašátor
Ventilátor je jedním drátem ukostřen - (očko), druhý drát je plusový, spínaný teplotním čidlem zašroubovaným v chladiči. Termostat je něco jiného. Teplotní čidlo by mělo myslím sepnout při 95-100°C a je takto nastaveno od výroby.
Osobně mohu doporučit: zapojit na teplotní čidlo paralelně spínač, umístit ho do palubky a větrák si popř. sepnout sám.
Napsal: ned kvě 13, 2007 15:45
od Wejra
to je fakt máš pravdu Vašátor,je to jistota než se spoléhat na čidlo,ještě ho vyndám a kouknu jak jsou na tom ložiska a pohoda,díky za radu
Napsal: ned kvě 13, 2007 19:40
od Kewint
to je pravda neni na samotny hlidani a hele na co je teda na chladici na tom snimaci ten druhej kolik tam sou dva na jeden teda pryjde kostra a druhy?tot otazka?
Napsal: ned kvě 13, 2007 20:08
od Vašátor
Co?? Jakej druhej kolík? jak jsem psal, jeden kontakt větráku je kostra ... to znamená přišroubovat na kastli. A rovněž jak jsem psal, přes čidlo se přivádí plus - tudíž na jeden kontakt připojíš drát od větráku a na druhý kontakt? No kudy tam asi to plus přivedeš
... čili plusák.
Napsal: ned kvě 13, 2007 20:14
od Kewint
no jo chapu uz tëd diky moc a udelam si do palubky vypinac na samostatny zapinani¨vetraku
Napsal: pon kvě 14, 2007 07:32
od Luděk Musil
kewin-tomas píše:...na co je teda na chladici na tom snimaci ten druhej kolik...
Vašátor píše:Jakej druhej kolík? jak jsem psal, jeden kontakt větráku je kostra ...
To Kewin: snímač na chladiči je (vpodstatě) spínač. Takže jedním kolíkem "proud" vejde, druhým kolíkem "proud" (po sepnutí) odejde.
To Vašátor: Nějak Ti "uletěly" oči
.
Vysvětlovat princip činnosti ventilátoru v souvislosti s teplotními pochody v chladicí soustavě je nadlouho.
Elektricky je to takto: Napětí (+12 V) přijde na kontakt 30 spínacího relé a tam zůstane „stát“. -12 V přichází na teplotní snímač (dole na chladiči) a tam čeká na sepnutí, aby mohl pokračovat na kontakt 88 spínacího relé. Na kontaktu 86 je trvalých +12 V. V okamžiku, kdy sepne snímač na chladiči, sepne relé a kontaktem 87 odchází +12 V na ventilátor. Ten se roztočí (protože má vše).
A samostaný vypínač ventilátoru ovládaný z místa řidiče? Velice užitečná věc. Sám jsem si ho minulý víkend do soustavy "implantoval".
L.
Napsal: pon kvě 14, 2007 14:12
od Dobi
Nevím, do jakého auta to chceš instalovat, ale pokud to je do 05/04 a dále, s pojistkovou skříňkou v motoru, tak využij spínací relé ventilátoru chladiče. Máš to tam připravený, jen dotáhnout některé dráty. Nebudu opakovat Luďkova slova. Jinak záleží, jaký použiješ spínač na desce. Nevím, jaký příkon má motor od sahary, ale aby ten spínač ten proud udržel a neshořel. Relé bych použil určitě.
Napsal: pon kvě 14, 2007 14:40
od Vašátor
Mno napsal jsem to trošku zjedodušeně ... přiznávám
O proudový rozsah spínače ani tak nejde, spínače se většinou dělají na dostatečný proud. SPíš bych měl strach o čidlo větráku, které na tak velké proudy stavěné není.
Napsal: pon kvě 14, 2007 14:52
od Luděk Musil
Vašátor píše:...SPíš bych měl strach o čidlo větráku...
čidlo větráku bude napojeno na "ovládací" okruh spínacího relé. Vlastní proud pro ventilátor
musí jít "silovou" částí relé - tedy přes kontakty 30 a 87.
Ventilátor (tedy jeho motor) je energeticky náročný stroj a jeho zapojení do el. soustavy vozidla přes spínací relé je poněkud (dost) nutné. L.
Napsal: pon kvě 14, 2007 15:30
od Dusan
jj 03 to ma napojene cez relatko a istene veelkou poistkou v priestore motora
Napsal: pon kvě 14, 2007 15:50
od Vašátor
Luděk Musil píše:Vašátor píše:...SPíš bych měl strach o čidlo větráku...
čidlo větráku bude napojeno na "ovládací" okruh spínacího relé. Vlastní proud pro ventilátor
musí jít "silovou" částí relé - tedy přes kontakty 30 a 87.
Ventilátor (tedy jeho motor) je energeticky náročný stroj a jeho zapojení do el. soustavy vozidla přes spínací relé je poněkud (dost) nutné. L.
No však já to tak myslel, ovšem zase jsem to psal stručně
... jen že než mít strach o spínač, větší strach bych měl o čidlo ... kdyby to nedejbože chtěl někdo honit napřímo bez relé. Protože pokud se tu řeší proudová náročnost ručního spínače, který má být připojen paralelně na čidlo, při použití relé přes něj přece nijak velký proudy nepotečou.
Napsal: pon kvě 14, 2007 17:31
od Dobi
To Luděk a Vašátor: souhlasím.
Vyměnit odpravené čidlo dá víc práce, než vyměnit spálený poddimenzovaný spínač v budce, pokud ovšem od něj nezačalo hořet celé auto.
Jen mám trochu obavu, jestli to pro kolegu Kewin-tomase nebude přílíš akademická debata.