Stránka 1 z 1
Preklzavanie spojky
Napsal: čtv kvě 10, 2007 10:39
od Dano
Ahojte, mozete mi niekto laicky vysvetlit co to je to "preklzavanie spojky" ? Diky
Napsal: čtv kvě 10, 2007 10:49
od Marek
Prokluzování spojky je prokluzování spojky. Co je na tom k nepochopení???
Prostě spojka prokluzuje, není schopna přenést práci motoru na převody. Motor vyletí do otáček a auto nezrychluje nebo jen velmi pomalu.
Napsal: čtv kvě 10, 2007 13:52
od Pool
Marek píše:Motor vyletí do otáček a auto nezrychluje nebo jen velmi pomalu.
A nesmí být při tom slyšet pískání gum...

Napsal: čtv kvě 10, 2007 22:00
od janci
Pool píše:Marek píše:Motor vyletí do otáček a auto nezrychluje nebo jen velmi pomalu.
A nesmí být při tom slyšet pískání gum...

a pri rozjazde do strmeho kopca to najlepsie spozna:D ked dupe na plyn a auto zacne cuvat:P ale to uz je ten horsi pripad. nosne dierky to tiez zacitia ako tu spojku pali.heh
A ked sme pri spojke, ma 2101 1,2l rovnaku spojku ako 2103 1,5l? nieco sa mi mari,ze som niekde cital,ze su tam odlisnosti.
A druha otazka ci je mozne dat 2103 do 2101.
Napsal: čtv kvě 10, 2007 22:47
od janci
utia píše:
U me to zkousel jeden zkusenej opravar takhle: stojis, nastartujes, zaradis ctyrku a pustis spojku. Pokud motor nechcipne tak prokluzuje spojka. Docela zajimava metoda

to mas jedno:D ak mas cit,a jazdievas na tom aute,tak to zistis,ze je to v haji:D,ale vzdy som to najviac citil pri rozjazdoch do kopca.to bol des.Este,ze je to minulost:D
Napsal: čtv kvě 10, 2007 22:56
od Stanley__001x
Tak prokluzování spojky je asi už jasné, jen třeba napsat jak tuto závadu odstranit, třeba začít rozebírat třeba jak se kní dostat, že to může spůsobovat netěsný gufero, že vyndat předodovku s kardanem je snažší než celej motor a tak .......... .
Napsal: čtv kvě 10, 2007 22:59
od janci
Nech si to najprv skusi nastavit pod autom na spojke. Vzdialenost pritlaku si nastavuje na pracovnom valci spojky.
Napsal: pát kvě 11, 2007 07:50
od Marek
Rád bych odpověděl na janciho otázku týkající se rozdílů jednotlivých spojek.
Budu mluvit o vozidlech 1200 - 1600 ccm s karburátorem (tedy neuvažuji motory 1700i):
-Spojkové ložisko je shodné pro všechny modely.
-Spojková lamela je odlišná pro motor 1600 (vnitřní průměr obložení je menší d=132mm, tím je širší třecí plocha a dále vnitřní pružiny na přenos momentu jsou všechny ze silného drátu), pro motory 1200 - 1500 je použita lamela s vnitřním průměrem obložení d=142mm a vnitřní pružiny jsou tři silné jako u 1600 a tři slabší. Lamela pro motory 1600 lze použít i pro slabší motory, opačně to ovšem nedoporučuji (sníží se životnost).
-Přítlačné kotouče jsou trojí. Motory 1200 a 1300 mají jeden typ, motory 1500 druhý typ a motory 1600 třetí typ. První a druhý typ se liší pouze nepatrným detailem, o němž snad nemá ani smysl hovořit, a lze je vzájemně jakkoli zaměňovat. Ovšem přítlačný kotouč pro motory 1600 má vyšší přítlačnou sílu. Výrobce nedoporučuje jeho použití pro motory 1200 - 1500 z důvodu nebezpečí předčasného opotřebení axiálních polokroužků klikového hřídele (velká přítlačná síla kotouče = velká síla vypínací, z čehož vyplývá zvýšená axiální zátěž na posun klikového hřídele při sešlápnutí spojkového pedálu a tím opotřebení polokroužků). Pokud by někdo chtěl (například z důvodu zvýšeného výkonu motoru) použít do motoru 1200 - 1500 tuto silnější spojku z 1600, měl by v součinnosti s tím vyměnit i axiální polokroužky klikového hřídele za zesílené, určené pro motory 1600.
Je to výcuc z Tůmy - nikoli doslovný, ale myslím, že srozumitelný.
Napsal: pát kvě 11, 2007 10:22
od Marek
Stanley__001x píše:Tak prokluzování spojky je asi už jasné, jen třeba napsat jak tuto závadu odstranit, třeba začít rozebírat třeba jak se kní dostat, že to může spůsobovat netěsný gufero, že vyndat předodovku s kardanem je snažší než celej motor .........
Důvodů, proč spojka prokluzuje, může být několik. Začal bych od těch nejčastějších:
Osobně si myslím, že Lada vzhledem k svým výkonovým parametrům má spojku velmi předimenzovanou a robustní (ostatně jako všechno). I proto není problém najet se spojkou více než 200.000 km. Nicméně i závada se semtam objeví.
1) Znečištění spojky olejem - způsobuje buď poškození simeringu na klikovém hřídeli (za setrvačníkem) nebo simeringu na hnacím hřídeli převodovky. Většinou je nutné mimo opravy úniku oleje ještě vyměnit lamelu spojky, protože obložení bývá nasáklé olejem či opálené od oleje, který na třecí ploše hoří.
2) Opotřebení spojky - je-li obložení lamely opotřebené natolik, že nelze spojku seřídit na stavěcím mechanismu pracovního válečku, je nutno spojku vyměnit - naprosto určitě lamelu, doporučuji i ložisko. Přítlačný kotouč dle nutnosti (vizuální kontrola povrchu třecí plochy).
3) Závada spojky - prasknutí paprsku talířové pružiny přítlačného kotouče, prasknutí třecí plochy přítlačného kotouče, prasknutí či deformace lamely, prasknutí nýtu talířové pružiny přítlačného kotouče, prasknutí obložení lamely a mnoho jiných mechanických závad tohoto typu. Oprava spočívá vždy ve výměně dané poškozené součásti, dle uvážení výměna celé spojky.
4) Nesprávně seřízená spojka - asi nejčastější problém při prokluzu spojky - vlivem přirozeného opotřebení obložení lamely se mění vzájemná poloha ložiska spojky a paprsků talířové pružiny přítlačného kotouče - vzájemně se přibližují, v důsledku čehož dochází k záběru spojky dříve, tedy ve vyšších polohách pedálu (dále od podlahy). Proto je nutné spojku pravidelně seřizovat (viz Tůma) tak, aby vzdálenost mezi vypínacím ložiskem spojky a paprsky talířové pružiny byla 2 - 2,6 mm (odpovídá mrtvému chodu pedálu spojky 20 - 30 mm).
Dojde-li k situaci, že vůle mezi ložiskem a paprsky talířové pružiny se v důsledku opotřebení lamely vynuluje, může docházet k prokluzu spojky. Dojde totiž k jevu, že ložisko, byť v nulové poloze, mírně přitlačuje na paprsky talířové pružiny přítlačného kotouče, a tím může dojít k ovlivnění přítlaku na lamelu a prokluzu. Závadu nutno odstranit (spojku seřídit na pracovním válečku) co nejdříve po zjištění nebo lépe vůbec nedovolit, aby k tomuto jevu došlo pravidelným seřizování spojky. Při dlouhodobějším prokluzování spojky totiž dojde k nenávratnému poškození obložení lamely (spálí se).
Napsal: sob kvě 12, 2007 11:18
od Stanley__001x
Jak tak koukám na tu spojku, spomněl jsem si, že na našem žigulu 2104 odešla spojka asi tak po 30tis. (newim těď jestli lamela, ale mam pocit že byl napálenej přítlačák, už jsi to nepamatuju protože jsem byl hjodně malinkej

) tak se vyměnil přítlačák a lamela a od tý doby spojka "zabírá" jen asi tak na 1,5cm . Tak mne tak napadlo že to bude přítlačákem, když to před tím nedělalo, protože lamela musí být asi stejná, tak mi poraďte copa by to mohlo dělat, jestli ten přítlačák nebo něco mezi nebem a zemí

.
Napsal: sob kvě 12, 2007 13:00
od Vašátor
Stanley__001x píše: a od tý doby spojka "zabírá" jen asi tak na 1,5cm . Tak mne tak napadlo že to bude přítlačákem, když to před tím nedělalo, protože lamela musí být asi stejná, tak mi poraďte copa by to mohlo dělat, jestli ten přítlačák nebo něco mezi nebem a zemí

.
Ve výměně přítlačáku bych chybu nehledal. V první řadě bych žačal u seřízení spojky (vůle mezi tyčinkou pracovního válce a táhlem převodovky nastavená na 2-3mm) a dále bych pokračoval funkcí spojkových válců. Respektive jestli pracují v celém režimu sešlapávání pedálu. Tudíž si k sobě vem nějakého dobrovolníka. Jeden člověk pod autem aby koukal kdy se začne vysouvat tyčka pracovního válce, druhý člověk aby šlapal na spojku. Po sešlápnutí spojky cca 5mm se už musí pod autem začít vysouvat tyčka prac. válce a musí se vysouvat dál a dál až do úplného došlápnutí spojkového pedálu.
Napsal: stř kvě 16, 2007 14:38
od Stanley__001x
Tak to mne je jasný, v tom asi ale problém nebude, protože to dělá už nějakých deset let a od tý doby se hyhraulika spojky měnila tak dvakrát nebo třikrát a abych jezdil se zavzdušněnou spojkou deset let tak to asi ne snad. Ja si myslym že to bude něco s tím přítlačákem, že bude o trochu užší a k vůly na spojce- tam byh se nebál dát tak kolem 0,5-1cm a kdyby tam byla vůle moc velká tak to snad nebude vystavovat ???
Napsal: stř kvě 16, 2007 14:58
od Marek
Abys vyloučil závadu v hydraulice, můžeš si ji jednoduše vyzkoušet. Posun pístku pracovního válečku spojky při plném sešlápnutí pedálu musí být minimálně 3 cm, lépe až 3,5 cm.
Pokud tomu tak je, hledej problém v mechanické části.
Pokud pístek vysouvá méně, je problém v hydraulice.
Napsal: stř kvě 16, 2007 16:20
od Vašátor
Stanley__001x píše:vůly na spojce- tam byh se nebál dát tak kolem 0,5-1cm
Pokud myslíš vůli na pracovním válci spojky, tak toto až až.