Stránka 1 z 2

Jednobod vstřikování lpg x podtlaková a co nato karburátor ?

Napsal: sob říj 28, 2006 19:22
od morcak
Nemáte někdo zkušenosti ohledně jednobodového vstřikování plynu ve srovnání s podtlakovou regulací ? Mám namysli karburátorový motor.

Cenový rozdíl je zhruba 5 tisíc a prý se spotřeba plynu vyrovná spotřebě benzínu.
A jaké jsou praktické výhody kromě spotřeby ?

Napsal: sob říj 28, 2006 21:36
od Pavel04
no nevim, ale narust spotreby mas na lpg tak litr takze za tech usetrenejch 5000 koupis cca 300l lpg, tak nevim jestli se ti vyplati jit do nejakejch specialit,m kvuli uspore litru lpg na 100/km (coz je cca 15hal/km)... Nevim teda o cem pises, tohle byla jenom ekonomicka uvaha. :P

Napsal: sob říj 28, 2006 21:55
od Nemo
Já bych si k tomu přidal ještě moje osobní heslo-:v jednoduchosti je krása a taky spolehlivost.
Takže když už bych to zkoušel, tak až poté co bych si o tom promluvil alespoň s pár lidma, který už to na stejnym motoru úspěšně provozujou. Toť můj názor. :wink:

Napsal: sob říj 28, 2006 22:02
od Pavel04
Presne

Napsal: ned říj 29, 2006 07:45
od Marek
Přiznám se, morcaku, že vůbec netuším, o čem mluvíš!!!

Pro karburátorový motor lze použít pouze plnění LPG podtlakem, tedy vysáváním propanu vlastním podtlakem motoru přes klapky karburátoru. Jakékoli jiné plnění pro karburátorový motor nepřipadá v úvahu. Navíc nevím, čím bys chtěl vstřikování plynu řídit !!!!

Jednobodové plnění LPG je totéž jako plnění podtlakové (obojí je plněno ze stejného místa nad klapkou karburátoru) a hlavně v LPG terminologii jednobodové plnění neexistuje.

Jiným systémem je MPi plnění plynu, což je vícebodové vstřikování pod klapku - přímo před sací ventil každého válce. Ovšem to do Lady použít nelze, neboť pro činnost tohoto systému je potřeba elektronické řízení motoru a mnoho snímačů (lambda sonda, MAP senzor, teplota motoru, .....) a navíc tento systém je v porovnání s podtlakovým plněním třikrát dražší (jeho cena např. pro Felicii 1,3 MPi je někde kolem 32000 - 36000 - dle velikosti nádrže).

Napsal: ned říj 29, 2006 08:47
od morcak
Plynování nerozumím, ale zvažuju alternativu LPG a proto se ptám moudřejších a zkušenějších, než se do něčeho pustím, abych poté neprohloupil.
Podtlakové LPG pro karburátor je mi jasné, vícebodový vstřik plynu přes řídící jednotku auta taky. Ceny jsou taky jasný.
V ceníku jsem vyčetl, že pro některé monovstřikové jednotky auta je také podobný systém pro plyn, ale nikde jsem nenašel jak se řídí, co je k tomu potřeba a tak mě napadlo, jestli by to nešlo použít i pro karburátor, čistě teoreticky.
A potom bych měl ještě další dotaz, jestli se dá pro motor se vstřikováním jednobodovým, anebo vícebodovým, dá použít obyčejný podtlakový regulátor LPG. Škrtící klapka je přece u všec motorů, anebo se mýlím ?
Třeba dávat do nové nivy LPG za 35 tisíc mi přijde docela krutý, ale podtlak za 13 tisíc je jiné kafe.
Snad to je už jasný.

Napsal: ned říj 29, 2006 08:54
od JmJ
morcak píše:.
A potom bych měl ještě další dotaz, jestli se dá pro motor se vstřikováním jednobodovým, anebo vícebodovým, dá použít obyčejný podtlakový regulátor LPG. Škrtící klapka je přece u všec motorů, anebo se mýlím ?
To mi zni jako predelat MPi na monovstrik ci dokonce karburator a to cele mi zni velmi kontraproduktivne :-)

Napsal: ned říj 29, 2006 08:56
od morcak
Ne předělat, ale namontovat pouze podtlakovou regulaci. Proč by to nešlo ? A proč je to kontraproduktivní ?

Napsal: ned říj 29, 2006 09:04
od JmJ
morcak píše:Ne předělat, ale namontovat pouze podtlakovou regulaci. Proč by to nešlo ? A proč je to kontraproduktivní ?
Tak pokud mam motor, ktery frci na benzin jako MPi, tak kdyz ho predelam na plyn, ktery budu vstrikovat pred klapku do sani, tak z toho mam na plyn monovstrik, coz je technologicky horsi jak MPi. Coz treba neni nemozne, ale rozhodne mi to prijde jako vyhozene penize za motor s MPi :-)

Napsal: ned říj 29, 2006 09:11
od morcak
Takže když dáš k motoru MPi podtlakovou regulaci plynu, kdyby to teda šlo, za 13 tisíc, a jezdíš potom skoro za polovinu, tak to jsou vyhozený peníze, ale když tam dáš řízenej vstřik plynu za 35 tisíc a jezdíš stejně za polovinu, tak to nejsou vyhozený peníze ??? Třeba ušetříš 20 tisíc a máš na žvejkačky na další měsíc, třeba...

Napsal: ned říj 29, 2006 09:18
od JmJ
morcak píše:Takže když dáš k motoru MPi podtlakovou regulaci plynu, kdyby to teda šlo, za 13 tisíc, a jezdíš potom skoro za polovinu, tak to jsou vyhozený peníze, ale když tam dáš řízenej vstřik plynu za 35 tisíc a jezdíš stejně za polovinu, tak to nejsou vyhozený peníze ??? Třeba ušetříš 20 tisíc a máš na žvejkačky na další měsíc, třeba...
podivej, ja neresim vyhozeni penez za lpg, ja resime to, ze proste z motoru MPi udelas jednobod, coz je jako udelat z jednobodu karburator (prirovnani). Pokud ti to nevadi, smele jdi do toho, pokud to lze udelat. Proste ti zustane motor, ktery bude umet vic veci, nez ktere budes uzivat :-)

Napsal: ned říj 29, 2006 09:20
od morcak
Na benzín to bude pořád mpi a na plyn to bude jako karburátor, hlavně že se ušetří na žvejjačky a to přece jde anebo ne ?
Co tím ztratím, trochu krouťáku a pár koní, nic víc.

Napsal: ned říj 29, 2006 13:13
od Marek
Systém plnění LPG pro karburátor a jednobodový vstřik je naprosto totožný. Rozdíl je pouze v tom, že karburátor má systém neřízený, tedy pouze opatřený škrticím šroubem množství plynu na plnicí hadici, zatímco řízený motor má i množství plynu řízeno - místo škrticího šroubu na hadici je krokový servomotor. Ten je řízen vlastní ŘJ LPG a signály ze snímačů elektroniky motoru - lambda sondou, teplotou motoru, klepáním a některými dalšími. Do karburátorových motorů lze montovat pouze neřízené, tedy Tebou nazvané "podtlakové" systémy LPG.
Pro motory s jednobodovým vstřikování paliva lze montovat jak řízené plnění, tak plnění neřízené - to ovšem postrádá logiku (a navíc Ti to nikdo nepřihlásí, protože to není homologovaná kombinace systémů). Dokonce jsem viděl i motor Opel Astra F 1.6i, který měl jednobodové vstřikování benzinu, ale MPi plnění plynu.
Pro motory MPi lze montovat jak MPi plnění plynu, tak i centrální jednobodové plnění - tam rozhoduje cena.

Jinak centrální plnění plynu nemá v porovnání s karburátorovým systémem plnění žádnou výraznou úsporu paliva, MPi plnění ovšem ano (navíc u MPi plnění plynu se neprojevuje ztráta výkonu motoru).

U toho zmíněného motoru Opel Astra došlo k velmi zajímavé situaci. Vzhledem k tomu, že motor měl jednobodové plnění benzinu, ale MPi plnění plynu, měl motor na LPG vyšší výkon a nižší spotřebu paliva než při provozu na benzin !!!!!

Napsal: ned říj 29, 2006 14:45
od Trevor
este by som si to dovolil upresnit aj ked marek to napisal viac menej tak ako to je.

plyn moze byt na systeme podtlaku alebo potom ten modernejsi system je vstrekovanie plynu.

vsetkovanie plynu je obdoba mpi u benzinu. Na kazdy valec ide jeden strekovac plynu. teoreticky by sa to dalo dat aj na karurator ale problem je vtom ze karburatorovy motor nema potrebne cidla.
V Bechyni bola jedna lada z 10vej rady ktora mala vstrekovanie plynu


Podlakovy system je zmiesavac nad klapkou. moze byt pouzity ako u karburatoru tak u SPi alebo MPi Rozdiel medzi karburatorom a vsetkovanym je elektronicky reduktor(tento sa da ovsem pouzit aj u karburatora ale asi kvoli cene sa nemontuje) a ten spominany servoventil s primitivnou RJ ktora reguluje bohatost zmesy. A to je prave tych cca 5000 co je rozdiel medzi jednodom a karburatorom. U MPi je to to iste ako u jednobodu ale potrebujes odpojit nie jeden vstrekovac ale 4

Napsal: ned říj 29, 2006 14:55
od morcak
Takže všechno v-i/y-sí na homologaci a i když by podtlak u mpi benzínu fungoval úplně stejně jako u karburátoru tak to prostě neschválí a tečka. Takže není co řešit.