Stránka 1 z 2
Tak a prisli problemy pri zladeni motora
Napsal: ned říj 08, 2006 12:12
od expa
Na zaciatok, objem je 1721cmm, hlava znizena o -0.6mm, sacie kanaliky zvacsene o 2mm v celej dlzke a aj zalestene, vyfukove kanaliky len vylestene, tak isto zlicovane a vylestene sacie, vacka 296/296 s vyssim zdvihom. Karburator zostal OZON na 1,5 a rozdelovac klasicky s odpojenou podtlakovou regulaciou (blbla) elektronika z karburatora je tiez odpojena, cize hadicka zo sacieho do karbecu ide priamo.Este pridam, ze sanie vzduchu je zatial seria, cize klasicky airbox a vlozka,privod vedla baterko/svetla.
Problem je uz po nastartovani, s Majom sme vydedukovali asi enormne chudobnu zmes, volnobeh pri povoleni uplne bohatosti aj volnobehu na plno a kuca ho medzi 500/1000 ot. Z vyfuku ide strasne stiplavy smrad, motor sa nehybe pri jazde pod 2000ot (to je jasne vackou) Rozbiehanie s plynom, pri preradeni ked netrafim a dostanem ho pod 2000 trase sa cely akoby som bol zaciatocnik, ale zase pri zabehu ho nechcem tocit vyssie nez 3000ot.
Cizee, skusit este pridvihnut predzapal do vyssia a skusit natriskovat prvu komoru (triska v plavakovej komore) ?
Tu moc skusenych ludi co upravuju motor nie su, tak snad budu odpovedat len ti co chapu problematike a nie bludy.
Ak viete niekto linku, kde niekto riesil vacku s natriskovanim/zapalovanie a vyhral suboj s parametrami, kludne to sem pastnite.
Mozne je ze to s OZONom ani nevyhram, ale Majovi sa nieco mari ze niekde cital o naj. kombinacii vacky a karbu (vramci moznosti) a ze to bol spravne natriskovany OZON.
tak do boja s diskusiou.
Napsal: ned říj 08, 2006 12:36
od Pšenda
Raději bych to zajížděl na obyčejnou vačku. Alespoň se s tím bude moct normálně jezdit.
Napsal: ned říj 08, 2006 12:50
od expa
psendo, praveze som chcel, nech si motor zvykne na seba co sa dielov tyka od zaciatku, nech sa zabehne uz tak ako bude v ciely.
Napsal: ned říj 08, 2006 21:36
od Vašátor
Co takhle volnoběh zvýšit přímo na klapce? Jinak asi bych zkusil zvětšit trysku přechodového stupně první komory.... mám takovej pocit, že je k přechodu mezi volnoběhem a zvýšenejma otáčkama. No a pak si rozhodně pohrát s natryskováním. Podle úprav které píšeš je jasné, že se bude muset motor pořádně nakrmit.
No, nejlepší by bylo sehnat si takovou tu skleněnou svíčku, která se používa(la) při ladění sportovních motorů... vidíš totiž přímo zapálenou smes a dle toho to lze krásně seřídit (chudost, bohatost)
Napsal: ned říj 08, 2006 21:50
od JmJ
Vašátor píše:vidíš totiž přímo zapálenou smes a dle toho to lze krásně seřídit (chudost, bohatost)
Tu svicku si poridil drobek, ja jsem si ji pucil, ale i pres uplnou tmu kolem auta a veskerou snahu jsem nedokazal rozlisit podle barvy mene jak 3 - 4 plne otacky sroubku bohatosti smesy. Zadna radikalni zmena barvy se nekonala. Rozhodne lepe to nastavim od ucha
. Ale mozna sem proste jen slepy.
Napsal: ned říj 08, 2006 22:07
od Vašátor
Ona se používá hlavně u sportovních motorů, kde potřebuješ nastavit stejný zápal na všech válcích, při použití sportovních karbeců...kde vlastně nastavuješ bohatost směsi pro každý válec zvlášť. Je fakt, že u sériovýho karbecu to nějaký extra význam mít nebude...
Napsal: ned říj 08, 2006 23:35
od Rasto KE
Palivo pouzivas asi 98 po uprave kompresneho pomeru. Najprv by som si dal dokopy regulaciu predstihu aj tu potlakovu ( ta bezi tesne pri pootvoreni klapky nad volnobeh ) to znamena extra jemny chod na oske a pruzinky naladene bez deformacie vinutej casti tak aby nedochadzalo k voli ( predpokladam pritomnost elektronickeho zapalovania). Predstih by som zastabilizoval na volnobeh do 10 stupnov a pouzil elektronicke vstrekovanie koli lepsiemu krutivemu momentu od spodku a riesil ladenie cez pamat ale mam rad aj karbesy aj ked maju pomalsie reakcie voci vstrekovaniu ( trebalo by manipulovat aj s emulznymi trubkami vzdusnikov pdla potreby efektu ) ... pri volnobehu mas bohatu zmes podla toho co hovoris,
nedoporucujem ti ju velmi analyzovat vdychovanim
Napsal: ned říj 08, 2006 23:40
od Rasto KE
Dalej pri ladeni sa da pouzit trubka do vyfuku s vykurovanou sondou trebars tu najlacnejsiu specialku do Monomotronika za 1200 Sk
vdacna vec ...
Napsal: pon říj 09, 2006 10:31
od Vašátor
Ještě bych se zeptal...načasoval jsi správně vačku? Nebo jsi ji dal na původní časování.... Ostrá vačka se musí správně načasovat.
Co se týká mého názoru na vstřikování... karbec je karbec
Napsal: pon říj 09, 2006 16:50
od Myso
hmm, no neviem co k tomu napisat, dufam ze ja taketo problemy nebudem mat... ja zabieham s klasickou vackou, ta funguje perfektne v otackach od 1200 do 4000, neviem preco by som mal mat v rezime zabiehacom, teda nizke otacky, vacku ktora podporuje iba vysoke otacky, vsak?
Napsal: pon říj 09, 2006 16:53
od čmelák
zabiehat vobec neni treba v nizkych otackach najrychlejsie lada motory chodia rychlo od zaciatku
Napsal: pon říj 09, 2006 20:59
od expa
Vdaka OZONu sa neoplati dvihat klapku prveho stupna .. skusal som to, ale pravdepodobne kvoli tomu, ze tam funguje ten "bypass" je to uplne zbytocne, iba co to spravilo to, ze skrutky na nastavovanie (bohatost,vzduch) prestali uplne reagovat.
Ta sklenena sviecka sedi, pokial nemam webre DCOE kde je pre kazdy valec zvlast nastavenie je to zbytocnejsie pre moje ladenie ... zial ani taku nemam ani v dosahu zohnat.
Rasto ... palivo je zatial 3/4 nadrze 95ka este zo stareho motora :DD takze tu najprv musim dojazdit, abo ju uz skusim mixnut s 98smou, na ktoru samozrejme prejdem.
Podlatkovu regulaciu nemam zapojenu vobec na strane karbu som dal plombu, ak ma taky dolezity vyznam, asi budem mat problem s membranou na rozdelovaci, lebo ked ju zapojim, volnobeh nikdy nefungoval, ani do otacok motor nechcel chodit. Predstih som nastavoval podla ucha a oka ... plus minus je teraz 5~7 stupnou. Mozem skusit este vyssi ako pises na 10stupnou, lez neviem ako bude chytat pri starte, ci to uz nebude pre start moc.
Odstredivu regulaciu tiez asi musim upravit, no zatial zhanam z coho ake pruzinky pouzit zhruba pre moje zladenie.To asi odporuci MAREK asi si precita aj toto, ak nie kto poradi, vyskusam.
Preco myslis, ze mam bohatu zmes? Skor by som povedal opak podla okolnosti a tych prechodov v otackach (plus minus predzapal).
Vstrekovanie jedine MPI a nemam z coho pouzit vstrekovaciu rampu alias sacie pre vstrekovace atd. na to sa zatial necitim co sa casu a vyvijania tyka. A zapalovanie som pisal .. je klasicke, cize kladivkovy rozdelovac s pritomnostou vypnutej podtlakovej regulacie.
S tou sondou som rozmyslal ist k relativnemu znamemu na PAL tester, ten by ukazal co je problem v zmesy a aj presnejsie nastavenie predzapalu.
Vacka je o kusok posunuta v smere otacania, to je jasne z dovodu znizenia hlavy a serioveho ozubeneho kolesa vacky, ale nedocital som sa, ze rallyckove vacky sa posuvali..
Myso ... zabeh po cca zladeni a nabohateni zmesy (kvoli ochladzovaniu piestov a nezmazani honovania na valcoch.....) zoberiem auto na dialnicu a spravim mu normalny zabeh, pri obcasnej zmene otacok a prestavok aspon prvych 500km.
Ako prvu vec .. podarilo sa mi zohnat trisku bohatosti prvej komory z seriovych 112 na 135 .. mensiu som nezohnal, zajtra to skusim startnut ci to pomoze.
Takze suhrn zatial?
1, vacsia triska by bola ... pokus bude.
2, predzapal skusim zvysit na 10stupnov
3, PAL tester.
4, co s tou odstredivkou, pripadne mozno podlakova regulaciou?
Dik zatial za rady ... do boja dalej
Napsal: úte říj 10, 2006 11:38
od Myso
k tomu zapalovaniu:
http://www.imfsoft.cz/hardware/produkty.asp ja jazdim na DIrect a zatial celkom spokojnost... ked odladia chyby v softe do pocitaca...
Napsal: úte říj 10, 2006 15:37
od Marek
Při osazení tak ostré vačky na seriový motor jednoznačně dojde k jevu, který popisuješ - nepravidelný chod. Je potřeba si uvědomit, že soutěžní motory mají volnoběžné otáčky běžně v rozmezí 2500 - 3000 rpm. Jestli chceš motor nutit točit se kolem 1000 rpm, nikdy se Ti to nepovede.
Je potřeba motor donutit točit se ve vyšších otáčkách volnoběhu, aspoň 2000 rpm, spíš výše. A toho OZONem nikdy nedocílíš. Nejlepší by bylo použití horizontálních karburátorů DCOe nebo DHLA, ale pokud nejsou, pak v rámci našich možností jedině náš starý dobrý WEBER 32DSR. Tam je totiž možnost zvýšení volnoběžných otáček pomocí klapky, zatímco u OZONu jen pomocí bypassového kanálku volnoběhu (jenže ten nemůže takovému krmení stačit). Nastavit motor na 2200 - 2500 rpm a doladit na PAL-testeru složení směsi (osobně doporučuji ve volnoběhu směs mírně bohatší, asi 12:1).
Záběh na otáčkách kolem 3000 rpm je pro takový motor velice málo. Je potřeba si uvědomit, že motor tohoto složení bude mít maximum krouticího momentu někde okolo 4500 - 5000 rpm, tedy v takových otáčkách je třeba ho učit jezdit. Ale lehce, žádné hrabačky a ostré akcelerace !!! Takový motor bude běžně točit otáčky daleko za 8000 rpm (co chybí dole, přidá nahoře).
Co se týká odstředivé regulace předstihu, tam je problém jak hrom. Máš totiž motor, který je prototypem, proto Ti asi nikdo z nás nebude schopen poradit, jak předstih regulovat. Ovšem existuje možnost, kterou používali mechanici u soutěžních motorů a kterou bych zkusil využít i já osobně, a to je provoz na "tvrdý" předstih, tedy předstih bez regulace.
Celé to vypadá velmi složitě, ale je to velice jednoduché. Otočná deska pod palcem rozdělovače se zavaří k hřídeli, vyjmou se závaží a pružinky. Nastaví se na jiskru předstih cca 25* a nastartuje se motor. Při trvalém provozu motoru přes 4000 rpm (stejně níž nepojede) předstih už tak jako tak nereguluje, protože je na maximu. Při tahu motoru do ostrého kopce v otáčkách vyšších než 5000 rpm je sleduje klepání. Pokud neklepe, předstih se malinko zvýší pootočením rozdělovače (toto se dělá tak dlouho, až motor začne klepat, poté se předstih mírně sníží - těsně pod hranici klepání). Při tomto odlaďování se musí používat správné palivo, na které potom budeš jezdit celou dobu !!!
Napsal: stř říj 11, 2006 17:15
od expa
Najprv k novym skusenostiam:
S novou hlavnou palivovou triskou na 135 a volnobehom cca 9stupnou drzi volnobeh na 1200 (samozrejme nie rovnomerne, ale to uz nebudem nizsie ani pouzivat, kedze o to ani nejde) pod nepadne, zmenila sa krasna odozva pri rozbiehani, motor akceleruje ako na rozbehu,medzi kvaltami od cca 1800tociek krasne (samozrejme lahka noha, pisem o prechodoch), akurat novy problem konstatna rychlost, tu udrzat nevie, trha motor, cize vysoky predzapal na normalnych okolnosti, ale nizsie asi moc nemozem ist, takze da sa toto zmenit dalsim pokusom triskovania? Ak jo ... vdusnik, ci stale hlavna palivova triska a opat doladenie karburatora? Ten sa sprava pri nastavovani tak, ze zatial je vzdusnik (nastavovacia triska smerom kolmo k blatniku) o 3x 360stupnou od dotiahnutia a pohatost o 2 a pol. Pri pridavani ci uberani motor nepriamo umerne uplne znevazuje chod, trase a vynechava az enormne moc.
....
A teraz k Marekovi .. diky .. presne taketo nieco som chcel pocut.
Je mi jasne a ani necakam a nehladam navod na presne vyvazenie motora, lez rady, ked spojime hlavy, isto bude viac spravnych napadov, ktore ma nemusia napadnut.
Najprv co sa tyka karbu. Presne ako pises, vdaka bypassu OZONa take otacky nemam sancu nastavit, nebude mu treba az tych 2000rpm .. vyzera to na 1400 kedy sa mu chod vcelku zkulturni a vtedy ma krasny zaber (odskusane ale len nohou na plyne a tak isto aj pri rozbiehani.
Druha vec je, ze nemam moznost zatial zohnat DCOEcka a este k tomu sacie potrubie (to by sa dalo dat teoreticky niekde nechat spravit). Preto zatial zvazujem bud OZON ak sa podari zladit, alebo nieco co pasne na sacie a je tak ako pises, moznost regulovat otacky klapkou a iba bohatost skrutkou / zvysok triskovanim.
Velkost komor 32/34 by bola asi isto lepsia ako pri ozone 28/36.
Objasnis mi aky to je karb weber 32DSR a jeho zakladne hodnoty (hladal som aj na nete bezvysledne)
Az tak tvrdy prezapal sa mi moc nelubi, myslim, ze by to bolo vhodne len do vrchu,sprinty ak si spravne predstavujem co by ta charakteristika spravila, asi by to nebolo moc jazditelne na konstantne rychlosti.
Napadlo ma, az by som zohnal a kupil niekde VAZ bezkontaktovy rozdelovac s tyristorovym zapalovanim (v knihach som to videl, neviem do akej miery je to zohnatelne) a tam tiez nezapojil podtlakovu regulaciu a zhruba skusil pokus s pritvrdenim odstredivej regulacie? Myslis/te ze je to hlupost?
Benzin je jasny, prejdem na 98 .. aj toto co tam mam asi vylejem a rovno tanknem 98, lebo predpokladam, ze potom budem musiet znova doladovat.
...
Dakujem zatial chalani za kecavu pomoc!