Stránka 1 z 1

Spojka

Napsal: čtv čer 22, 2006 22:22
od hornak.active.sound
Da se nejak poznat stav spojky?? Krome vyndani prevodky nebo motoru z auta. Ceka mne delsi cesta,auto ma najeto celkem 90 000 km a mam zato ,ze spojka je puvodni. Nechtel bych zustat viset negde 1500 km od cech,na trnity ceste. Zatim s ni neni zadnej problem,krom obcasnyho serizeni.

Re: Spojka

Napsal: čtv čer 22, 2006 22:41
od JmJ
hornak.active.sound píše:Da se nejak poznat stav spojky?? Krome vyndani prevodky nebo motoru z auta. Ceka mne delsi cesta,auto ma najeto celkem 90 000 km a mam zato ,ze spojka je puvodni. Nechtel bych zustat viset negde 1500 km od cech,na trnity ceste. Zatim s ni neni zadnej problem,krom obcasnyho serizeni.
No poznat se to da podle toho, jak brzo ti rozpina. Jestli zabira moc nahore a uz neni kam stelovat, pak uz asi pomalu speje ke konci. Moc zkusenosti s timto nemam, urcite nekdo poradi konkretneji a lepe.

Zkusenost mam naopak tu, ze od chvile, kdy mi nekde u Brna zacala spojka klouzat, jsem najezdil asi 400km do jeji vymeny a to vcetne toho, ze jsem 20 km mezi dedinama po kopeckach vezl plne auto lidi a tahnul forda fiestu. Tedy nebal bych se toho, ze to razem prestane jet.

Kdyz spojka koncila svou pout, tak se to take projevovalo tak, ze se pri rozjezdu dala spojka pomerne prudce pustit a auto nezdechlo. Ve finale to byl takovy poloautomat. proste si zaradil, pridal trochu plyn a pustil spojku. Auto se plynule rozjelo :-).

Napsal: pon zář 04, 2006 16:18
od Dobi
Ke spojce bych měl taky malý dotaz. Dá se bez demontáže poznat vůle mezi vysouvacím ložiskem a talířovou pružinou? Dá se po sejmutí ochr. manžety kouknout do spojk. karteru a nějak to změřit a hlavně seřídit např. pohnout tím čepem, co se přes něj "houpe" vysouvací páka? Mám vyměněnou lamelu a spojka bere hned od podlahy. Jinak řadí dobře a neunáší. ( vysouvací tyčka na prac. válci má vůli cca 5mm ) Zkoušel jsem to podle toho, kdy při vyšlápnutí ztichne vysouv. ložisko, jenže motor i přes svou momentální dobrou kondici dělá přece jen trochu rámusu. Nerad bych to přehnal, aby ložisko nebylo pořád v záběru, bez vůle. Jinak sjetá lamela je zážitek, tak jak popisuje p. kolega, spojka zabírá až úplně nahoře, téměř automat , jen při předjíždění bývají problémy. Zažil jsem to letos v Bechyni.

Napsal: pon zář 04, 2006 23:48
od Vašátor
Vůli na ložisku spojky nijak měřit nemusíš. Spojku našteluješ tak, že vlezeš pod auto, u pracovního válce spojky odpojíš pružinu co přitlačuje vysouvací páku k válci, povolíš si dve kontra matky, který jsou na tyčce pracovního válce a pak už jen šteluješ... prostě našteluješ volný chod (bez odporu) vysouvací páky ložiska na 3mm. A mělo by to být seštelované...

U sjeté spojky jsem se setkal s tím, že šla v pořádku seštelovat, ale velice brzy se musela štelovat znovu. Auto toho najezdilo ještě celkem dost. Od prvního klouznutí do úplného odrovnání to bylo ještě hafo kilometrů.

Jinak když se mění lamela, mění se i vypínací ložisko spojky... Pak nemá po sešlápnutí spojky co stichnout, protože už je to tiché :-)

Držím palec při štelování 8) , snad jsem to popsal alespoň trošku srozumitelně :lol:

Napsal: úte zář 05, 2006 09:04
od Dobi
Díky za odpověď. Je to naprosto jasné. To ložisko se asi mělo vyměnit. No rámus zase až tak nedělá, ale poučení pro příště. Trochu mě tlačil čas (STK). Tak příště. Jen mi je trochu divné, že spojka bere hned od podlahy, s minimálním volným krokem. Ale budu štelovat a uvidím. Jak tak koukám, je tam ještě rezerva.

Napsal: úte zář 05, 2006 09:48
od Vašátor
Ještě je dobré vzít si někoho k ruce, lehnout pod auto a říct, ať pomalu sešlapává pedál spojky. Přitom koukat kdy se začne hýbat tyčka pracovního válce... musí reagovat hned. Pokud začne reagovat až později, je zavzdušněný spojkový okruh. I malá bublinka má celkem velký vliv na chod spojky.

Jsem si ještě vzpomněl :lol:

Napsal: úte zář 05, 2006 11:54
od Dobi
Jo, jasný a dík. To už jsem zkoušel a zdá se to být v pořádku. Ale. Já jsem tu spojku nedělal, takže červík hlodá a přejdu to, vč. ev. odvzdušnění. Jinak ještě k tomu "hlučnému" ložisku. Ložisko by mělo být v rámci možností v pořádku. Přece když povolím spojku, tak se nemá co točit !! To dělá převodovka, ne? :tongue3: Taky jsem si vzpoměl.

Napsal: úte zář 05, 2006 12:16
od Vašátor
Dobi píše: Jinak ještě k tomu "hlučnému" ložisku. Ložisko by mělo být v rámci možností v pořádku. Přece když povolím spojku, tak se nemá co točit !! To dělá převodovka, ne? :tongue3: Taky jsem si vzpoměl.
Pokud slyšíš hluk a po lehkém sešlápnutí spojkového pedálu hluk utichne, je to 100% přítlačné ložisko spojky. I když má mezi přítlačákem vůli, stejně se točí :lol: a když už je volnější je slyšet. Po sešlápnutí spojky se vůle vymezí (opře se o přítlačák) a ložisko stichne.
Jako naběhá toho ještě hafo, to bych se nebál :lol: , jen je to trošku slyšet.

Napsal: úte zář 05, 2006 13:21
od Dobi
Jo to je přesně moje představa. Jen jsem uvažoval, kolik vůle je ještě mezi přítlačňákem a ložiskem, aby nebylo nadoraz. Jinak už se těším pod auto. :laughing8:

Napsal: stř zář 06, 2006 11:38
od Vašátor
Dobi píše:Jinak už se těším pod auto. :laughing8:
Tak dej hlavně vědět jak jsi dopadl :D

Napsal: stř zář 06, 2006 11:47
od Dobi
Jasně. Ještě mě čeká opakovaná výměna kulových čepů, ale to patří do jiného tématu. I tam jsem o tom psal. Až ty nové, které stojí m.j. za kulový, vyndám, tak pošlu varování i s dokumentačním fotem. :axe: Teď tam půjdou MOOGy. Snad bude pokoj.