Stránka 1 z 1

Přidané elektrické okruhy

Napsal: pát dub 03, 2020 20:04
od Ondra1,7mpi
Chtěl bych na nivě přidat okruhy na naviják, posilovač, světla a ještě jeden jako rezervu, buď na rádio neb jiné blbiny.
Vykuchal jsem pojistkovou skříň novějšího typu z jedné elektriky a zjistil že 4 kábly se sbíhají ve 2 silné na +. 4 výstupní zůstávají.
Jestli to chápu dobře, připojím ty 2 k + a výstup za pojistkou ke spotřebiči, s tím že od spotřebiče druhý ( modrý, černý) připojím na kostru.
Chtěl bych dát k baterce odpojovač ovládaný z interiéru, vedle štítku, páčkou dolů dovnitř. Otázka zní: dát ho na + nebo na -??? Elektrony proudí od + k -??? Nejdříve se odpojuje +? Čím víc o tom přemýšlím tím víc nevím...
Případně nápady jak vše elegantně vyřešit?
Naviják by byl mimo pojistkovou skříň, má tlustý kable a je zvlášť, ale chtěl bych ho dát za odpojovač...

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: pát dub 03, 2020 20:38
od valda1971
Zatím co jsem viděl, tak odpojovače byly vždy na "-" a i když se někde píše o odpojení baterie, tak nejdří ten "-". Důvod neznám.

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: pát dub 03, 2020 20:53
od tajga
Odpojovac je jedno ci ho das na + alebo - len musi byt na kontakte baterky a nic pred nim.
co sa tyka dalsich spotrebicov, natiahol som si priamo od baterky nove kable na ne.

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: pát dub 03, 2020 20:54
od Ondra1,7mpi
Ok, tak to bude jednodušší...jen nevím jak to všechno na ten plus navěsím, už tam je dost káblů a svorka je plechová, s jedním šroubem, benzínové mají lepší i s dvěma závity na přídavné konektory, ale na diesel nejde, nedosáhne na startér...

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: pát dub 03, 2020 21:34
od Saša
když se někde píše o odpojení baterie, tak nejdří ten "-". Důvod neznám.
Má to dva důvody . 1: jednoduchost (jeden šroub odpojovače jde rovnou na kostru - čili úspora kabelu a spojů .
Při odpojování baterie se odpojuje MÍNUS první z bezpečnostního důvodu ! Pokud bys odpojoval + a klíčem si omylem škrtnul o kostru tak dojde ke skratu !!! a baterie do skratu dokáže dát ohromný proud který klíč okamžitě přivaří a mohou nastat jednak popáleniny (od tepla klíče) nebo i požár.

Odpojovač baterie NIKDY ! neodpojujte za běhu motoru !!!
Alternátor totiž stále dodává proud ale při malém zatížení může nekontrolovaně vzrůst napětí a to buť zničí nějakou elektroniku , nebo samotný alternátor (prorazí se usměrňovací diody) .

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: sob dub 04, 2020 09:31
od Dusan
Moze ale nemusi, ale zicher je zicher.

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: sob dub 04, 2020 09:56
od Georgius
Ono i v samotném SSSR se kdysi ověřování, jestli to i po odpojení od elektrické sítě pojede dál neosvědčilo, že ...

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: sob dub 04, 2020 10:13
od Ondra1,7mpi
V jedné nivě jsem ho měl a když jsem zůstal stát někdy ve vodě odpojení bylo rychlé a pohodlné, samozřejmě při zastaveném motoru... Diky za tipy...

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: ned dub 12, 2020 21:29
od Hurikán
Jak psal Saša - když odpojovač, tak jen přímo k baterce a na - pól.

K + svorce baterky přidej pod stahovací šroub silnou licnu zakončenou nalisovaným očkem. Někam na blatník přimontuj přídavnou pojistkovou skříňku, do které tu licnu zapoj na vstup. Na výstupy si potom pověs další okruhy. Každý můžeš jistit pojistkou různé hodnoty. Naviják se předpokládám připojuje silným kabelem přímo na + baterie a spíná se nějakým relé - obdobně jako např. startér.

PS: u aut s ukostřeným + se dává odpojovač taky na kostru, tzn. + a + se odpojuje jako první, protože je to kostra. :idea:

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: pon dub 19, 2021 22:43
od darkousek
Pár dnů zpět jsem si napojoval bateriák(odpojovač) na - pól baterie s tím že jsem si od BAT natáhl do interiéru nový kabel a původní odstranil. Následně jsem veškeré GND napojil na druhý kontakt bateriáku. logicky.. vše funguje normálně i bateriák mi odstaví vozidlo od napájecí sítě, nebo-li přeruší obvod a tudíž nic nikam neteče. Co mě překvapilo, že tím bateriákem (odpojení -pól/GND) stroj nezhasnu, zatím jsem si tím nic nedestruoval ale mohl by mi to někdo objasnit po elektrotechnické stránce prosím'?

Re: Přidané elektrické okruhy

Napsal: úte dub 20, 2021 09:47
od Luděk Musil
Nezhasneš :idea:
Protože tam máš další zdroj - alternátor. A odpojením baterie si jej tak akorát (říká se) zničíš.
Aby motor zhasl je potřeba odpojit okruh zapalování. V případě rozdělovače odpojíš na cívce přívod "15" nebo (výstup na rozdělovač) "1" . V případě SPi/MPi nevím.
L.