Stránka 1 z 1
Unikající chladící kapalina
Napsal: úte bře 26, 2019 21:21
od Jan Vaníček
Ach jo, v neděli odpoledne jsem měl chvilku času, tak jsem do Lady donesl baterku a po téměř 5ti měsících nastartoval naprosto na pohodu. Bohužel ale to je jen jedna stránka mince. Na řidíčově straně bloku mi uniká chladicí kapalina. Za zimu asi 1-2 deci dle expanzky. Stopa vidět na bloku, sákne to mezi blokem a hlavou, tedy přes těsnění. Blbé je, že motor je od loňska po GO, hlava byla dělaná, blok též srovnán. Najeto je necelých 1000km. Pomůže přetažení hlavy, případně nějaké utěsňovadlo? Únik není nějak velký, ale štve mě to. Nějaká jiná rada? Honza
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: úte bře 26, 2019 21:24
od Cory
Zazil som to uz...nekvalitne tesnenie.
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 05:05
od Marek
Hlavu dolů a nové těsnění. Jak psal Cory - jiná možnost není.
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 05:56
od Cory
I ked, pri starom type tesneni niekedy staci len dotiahnut. Problem by som videl aj v tom, ze stary typ srobov je kaleny a sroby nie su deformovatelne. Kompenzaciu pri zohrievani s ochladzovani vyplnuje tesnenie. Preto su tie starsie tesnenia /take sive, nazov materialu neviem/ maksie a opticky posobia hrubsie.
S prichodom 1,7 sa zacali pouzivat novsie tesnenia, tvrdsie, so silikonovymi pasikmi po okrajoch a tiez ine sroby. Poznate ich podla hlavy na 12mm orech. Tieto sroby su deformovatelne a vyplnaju kompenzacnu funkciu pri roztaznosti. Dolezite je vzdy odmerat ich dlzku! Casom sa totiz vytahaju. Je presne stanovena hranica a treba brat do uvahy aj znizenie bloku a hlavy. A hlavne pred montazou vysusit otvory, kedze kvapaliny su nestlacitelne.
Takze unik vody moze byt dosledkom nespravnej kombinacie tesneni a srobov. Aj ked z praxe v 95% pripadoch sa nic nedeje, no staci, ze je tesnenie trosku nekvalitnejsie a problem je na svete.
Neskor sa zistilo, ze hlava na 12mm orech je nestastie, tak zacali vyrabat sroby na torx. Dokonca sa s plechovymi tesneniami preslo na dotahovanie nizkym momentom a nasledne 2x90°.
Povrch hlavy a bloku je bruseny alebo frezovany? Podla novodobej literatury k Nive (teraz neviem autora, nejaky Rus) by povrch pod kovove tesnenie mal byt bruseny a pod obycajne frezovany.
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 06:15
od Marek
Přetažení hlavy by asi nic nezkazilo. Ovšem musí se postupovat správně, jinak hrozí velké problémy.
Především (ale to je asi tak samozřejmé, že je skoro trapné to tu psát) motor musí být studený. Studený znamená úplně studený.
Musí se postupovat od středu ku krajům, čili jak je při utahování hlavy běžné. Jmenovaný šroub hlavy se musí nejprve úplně povolit, poté úplně utahnout (tedy ideálně na moment kolem 120 Nm). Postupně všech deset šroubů. Jako poslední se dotahuje malý šroub M8 u rozdělovače, ten má moment kolem 40 Nm.
Jakýkoli jiný postup je špatně.
Pokud to nepomůže, asi bude potřeba to těsnění vyměnit.
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 11:51
od Jan Vaníček
Díky za postřehy, ano zkusím dotáhnout hlavu samozřejmě předepsaným způsobem a pak se uvidí. Samozřejmě mě to štve, v motoru se hrabu s odporem

. Jen čas je proti mně. Honza
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 19:19
od Nulašestka
Když on je problém, že právě ta nová "stará" těsnění neoplývají kvalitou. Osobně mám dobrou zkušenost s těmi těsněními se silikonem kolem dokola. Na 2105 to těsnilo dokonale, přitom nic se rovnat nedávalo a motor vydržel i přetáčení přes 7000 otáček.
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 20:29
od Jan Vaníček
Nejhorší, že nevím, jaké těsnění se tam dávalo, protože mezi odevzdáním dílů a přivezením motoru po GO zpět trvalo několik let. Honza
Re: Unikající chladící kapalina
Napsal: stř bře 27, 2019 20:37
od Hurikán
Honzo, zatím bych nepanikařil. Dotáhni hlavu a uvidíš. Já když jsem na posled dával motor dohromady, tak mě taky poměrně brzo začala sáknout voda zpod hlavy. Neteklo to, ale lehce sáklo. Byl jsem z toho taky nervózní. Po necelé tisícovce najetých km jsem hlavu přetáhl a hotovo. Byl klid. A to mě motor krásně točil do 8.000. Těsnění jsem dával klasické "staré".