Stránka 1 z 1
Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pon pro 03, 2018 08:28
od Sajbo
Zdravím mám VAZ 2101 s motorom 2106 odišlo mi tesnenie pod hlavou takže idem meniť aj olej a mám doma ešte 5 litrov úplne nový Shell 5W 40 myslíte, že to tomu motoru nebude vadiť? Alebo mám radšej kúpiť 10W alebo 15W?
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pon pro 03, 2018 09:54
od Luděk Musil
5W40 si schovej do nějakého modernějšího stroje, ve 2106 by kroužky takový řídký olej nesetřely.
Do motoru 2106 bych nalil olej specifikace jaké tam byl, příp. 15W40 API SF a vyšší. L.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pon pro 03, 2018 15:05
od Vašátor
Pokud je motor ve výborné kondici, snese bez problému i 10w40. Pokud je to ovšem běžně ojetý motor, tak 15w40 a nad ničím nepřemýšlet. Jsou to 400kč, nemás smysl na tomto šetřit a lít tam něco, co tam nepatří.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pon pro 03, 2018 16:09
od Marek
Ono by se motoru nic zlého nestalo. Použití nízkoviskozních olejů do motorů Lada staré řady zakázáno není. Olej jako olej - platí pro žigulíka. Ovšem nestalo by se mu ani nic dobrého, prostě by to na něj jelo, jako na kterýkoli jiný olej. Navíc díky nízké kinematické viskozitě by ho motor asi dost baštil.
Spíš bych tam dal to, na co to bylo konstruováno.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pon pro 03, 2018 16:57
od valda1971
Já dal kdysi jednou do 01 olej 5W40, zdálo se mi že motor jde ochotněji do otáček a lépe táhne, ale samozřejmě tento olej i "papal" Už bych jej tam nedal, držím se 15W40.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: čtv pro 13, 2018 21:50
od Nulašestka
Volím už jen 15W-50. Je to tišší, míň to smrdí a spotřeba oleje je nižší. Taky mám neodbytné tušení, že dnes je 15W-40 řidší, než bývala.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 07:13
od Luděk Musil
Nulašestka píše:.... Taky mám neodbytné tušení, že dnes je 15W-40 řidší, než bývala.
Nejsi sám. Při vzpomínce, kdy otec nechával M6AD ohřívat na sporáku, aby to z tý flašky vyteklo … . L.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 08:41
od Marek
No, jen tak mimochodem - olej M6AD nemá zimní specifikaci, jedná se o olej SAE40 (do motorů Lada byl schválen jen jako olej pro letní provoz), takže zastudena mohl skutečně být velmi viskózní. Ale to je i dnes.
Hustota oleje nemá s viskozitou vůbec nic společného. Hustota je objemová hmotnost látky, zatímco viskozita je velikost vnitřního tření molekul v kapalině - zcela odlišné a nezaměnitelné veličiny.
Viskozita oleje je daná a je pořád stejná, ať se vám to zdá, nebo nezdá. To, že se vám v minulosti olej stejné viskozity zdál pocitově "hustší", je dáno pouze složením olejů tehdy a dnes. Dnes se dbá na ekologii víc, než kdykoli předtím, oleje dnes obsahují krom jiného mnohem méně recyklovaných složek olejů a mnohem méně popela. A právě ten popel tam dělal tu "lepivost" a pocitově vyšší viskozitu. Ten s tím ovšem nemá nic moc do činění.
Problematika olejů je velice složitá a zdaleka se nezakládá pouze na viskozitě ukryté ve specifikacích SAE. To je, řekl bych, až ta nejposlednější a nejméně podstatná vlastnost oleje - ač drtivá většina lidí si myslí pravý opak.
Uvedu konkrétní příklad ještě z dob, kdy jsem měl Ladu: Léta jsem používal oleje 15W/40. Poté jsem si "vyšetřil" v práci olej 10W/40 a dal ho do motoru. Člověk by řekl, že zatepla musí oba oleje mít naprosto stejné vlastnosti, co se viskozity týče - čtyřicet jako čtyřicet. Ba ne, hoši - s olejem 10W/40 jsem v celém rozsahu otáček měl o 1-1,5 Bar nižší mazací tlak. A kdo mi to vysvětlí? (já odpověď samozřejmě znám.......

)
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 11:21
od Marťas
Marek píše:Uvedu konkrétní příklad ještě z dob, kdy jsem měl Ladu: Léta jsem používal oleje 15W/40. Poté jsem si "vyšetřil" v práci olej 10W/40 a dal ho do motoru. Člověk by řekl, že zatepla musí oba oleje mít naprosto stejné vlastnosti, co se viskozity týče - čtyřicet jako čtyřicet. Ba ne, hoši - s olejem 10W/40 jsem v celém rozsahu otáček měl o 1-1,5 Bar nižší mazací tlak. A kdo mi to vysvětlí? (já odpověď samozřejmě znám.......

)
Tohle je docela zajímavé vědět, dá se podle toho tedy říct, že olej 10w40 je pro naše motory méně vhodný?
Laicky jsem to bral tak, že pokud motor příliš nežere 15w40, může se s klidem přejít na 10w40.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 12:57
od Vašátor
Ja nalil do 2103 olej 10w40 a mazaci tlak byl v celem rezimu otáček naprosto stejný. Jak za studena, tak i po 200km jízdy v horkém létě. Navíc pocitove mi motor přišel pružnější. Takže by mě Marku zajímalo, proč jsi měl nižší mazací tlak. Momentálně mi na olej 10w40 jezdí tři motory po GO (2x Lada, 1x Ford, 70-ta leta) a vsechny mají mazaci tlak tak jak má být.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 20:44
od Cory
Ja by som povedal, ze vela zalezi na tom, v akom stave je motor. Vezmite si, ze napriklad klasika a samara maju rovnake priemery ojnic a tiez lozisiek. No rozmerovo ma samaracka kluka vacsi priemer (bavime sa o stotinach milimetra) ako klasicka. Tam, kde je u samary najvyssia povolena vola, klasika este len zacina. A ked sa to spocita, ten ubytok tlaku to moze kludne spravit.
Dalsia otazka - menil niekto niekedy loziska pomocneho hriadela? Tam su tiez ubytky.
Viem o zigulackom motore, ktory jazdi na 5w-40 a tlak oleja ma uplne normany. Ale je po GO a kluku ma vybrusenu na samaracke rozmery.
Svojho casu som este do 1,3ky nalial 10W-40 a mazaci tlak klesol o cca 1,5bar. Po vymene za 15w40 slo zasa vsetko do normalu.
Re: Motorový olej 5W 40 do 2106
Napsal: pát pro 14, 2018 21:20
od Vašátor
S tímto naprosto souhlasím. Pokud je motor v pořádku, není důvod nevěřit oleji 10w40.
Apropo, hustota Divinolu Super 15w40 je při 15°C kg/m3 880 DIN 51 757
Viskozita/40°C mm2/s 61 DIN 51 562
Viskozita/100°C mm2/s 14,4 DIN 51 562
Index viskozity 142 DIN ISO 2909
- na ten jezdím v Oranžádě a i po 1.500km jetých na jeden zátah, v letním vedru, horký motor s najetými 200.000km maže plným mazacím tlakem.
Hustota Divinolu Multilight 10w40 je při 15°C kg/m3 871 DIN 51 757
Viskozita/40°C mm2/s 98 DIN 51 562
Viskozita/100°C mm2/s 14,4 DIN 51 562
Index viskozity 147 DIN ISO 2909
čili rozdíl celkem zanedbatelný.