Fiat 127
Napsal: pát pro 01, 2017 08:59
Chlapci.
Kamarád si pořídil na hraní (aby se doma nemusel vztekat s babou) pěkně zachovalý vůz Fiat 126p. Je z roku 1988 (zřejmě modelově již revolučních 1989), jako nový a velmi pěkný. Ne, že bych z toho stříkal orgasmické gejzíry, to jako fakt ne - tak nějak víme, co je ten šuplik za přibližovadlo, že? - ale cítím z toho takovou tu nostalgii a staré časy. Nějak mi to po létech začíná chybět.
Naočkoval mě. Asi si nějaké auto na hraní taky pořídím. Fakt o tom dost vážně uvažuju. A dost mě láká malinko větší bratříček - Fiat 127. Ovšem líbí se mi nejvíc jeho "prostřední" karosářská verze, tedy MkII (od roku 1977 do 1982).
Potřeboval bych vědět, zda někdo z vás nemá někde nějaké bližší informace o motorech kubatur 1049 (127.A.000) a 1301 ccm OHC, které se do Fiatu 127 MkII a MkIII (krom původní 903 ccm OHV - 100.GL.000) osazovaly. Jediné, co jsem z opravárenských příruček zjistil, jsou údaje o motoru 1049 ccm. Ovšem pouze údaje technické, nic víc. O motoru 1301 ccm vím ještě méně (neznám ani kód motoru) - vím jen to, že od motoru 1049 ccm je lišil zdvihem pístu 57,8 vs. 71,5 mm (tedy klikou). Ale to je pro mě skutečně pramálo informací.
Chtěl bych zjistit, jaké u těchto dvou motorů jsou konstrukční shody. Tedy například zda se do motoru 1049 dá použít klika z motoru 1301, případně klika z Lady 1500/1600 (hlavní uložení kliky je naprosto stejné!!!, jen nevím, co délka). Jak pak vyřešit rozdíl zdvihu? Obávám se totiž, že každý z motorů má nejspíš jinou výšku bloku - že by to řešili jinou délkou ojnic, mi přijde moc velký bonus pro mě).
Taky mě zajímá podobnost těchto motorů a záměnnost dílů s motory 1,1 (128.A.000) a 1,3 (128.AR.000) z modelu Fiat 128 a 128 Rally. Totiž mám takový plán:
Zajisté víte, že se u těchto vozů nikdy nespokojím se seriovým motorem (u Lady to bylo stejné). Takže chci ladit. No, a problém je v tom, že do Fiatu 127 MkII se motor 1301 ccm nedával (ten byl až v MkIII verzi Sport od roku 1983, jenže ten model se mi zdaleka tolik nelíbí). Takže mě zajímá přestavba motoru 1049 na motor 1301 - proto ten dotaz na kliku. Taky jsem zjistil, že motory 1049 / 1301 mají poměrně krátké časování ventilů, ačkoli výkonové parametry mají na tu dobu slušné. Nicméně mám možnost sehnat si vačku z motoru Fiat 128 Rally, kde časování rozvodu je podstatně delší (o nemalých 48° KH na obou ventilech). Proto jsem se ptal i na to, jaká je tam podobnost s motory modelů Fiat 128 a záměnnost dílů (vačky především, ovšem třeba nejen jí).
Moje vize je tato: Vůz Fiat 127 MkII s motorem 1049 ccm a pěti rychlostmi, ideálně ve výbavě CL. Dají se sehnat pěkné kousky za poměrně pěknou cenu (podstatně pěknější cenu, než LADA, bohužel). No, a tento motor bych rád přestavěl na kubaturu 1301 ccm (nebo větší), osadil jej vačkou z Fiatu 128 Rally, dvoustupňovým karburátorem a upravil kompresní poměr motoru (se samozřejmou úpravou regulace předstihu). Myslím, že o tom něco vím, že si to můžu dovolit.
Ovšem otázek je mnoho: Největší otázky jsou, zda motor 1049 ccm lze přestavět na motor 1301 ccm pouhou výměnou kliky (tedy zvýšením zdvihu). Obávám se, že to nepůjde, neb tam nutně musí být rozdíl ve výškách bloků (podobně jako Lada 1200 vs. 1500). Další dotaz - zda vačka z motoru vozu Fiat 128 Rally (128.AR.000) lze bez úprav použít do hlavy motoru vozu Fiat 127 1049 / 1301 ccm.
Samozřejmě je tu i varianta sehnat polomotor z motoru 127 Sport MkIII (kubatura 1301 ccm) a ladit tento. Na pohled i rozměrově jsou motory 1049 a 1301 ccm shodné (snad možná se jen nepatrně liší tou výškou bloku - možná...). Ovšem to lze kdykoli.
Někde jsem slyšel (ovšem není to podloženo fakty), že motory Fiat 128 a 128 Rally jsou s těmito motory na pohled identické. To by pak nahrávalo mojí myšlence záměnnosti dílů (vačka 272° a další).
Nemám problém motor do šroubku rozházet. Napadlo mě třeba i to, že motor by se dal krom změny zdvihu i převrtat - z původních 76 mm (jaká podobnost s Ladou) třeba na 79 mm a použít písty z Lady 2105, nebo na 80 mm s použitím pístů z motoru Fiat 128 ..............? Ale zdvih to chce, protože nemám rád extrémně podčtvercové motory. Změnou vrtání z 76 na 79 mm a změnou zdvihu z 57,8 na 71,5 mm by z kubatury 1049 ccm bylo rázem 1401 ccm (při vrtání 80 mm pak 1438 ccm). To na kompresním poměru dejme tomu 10,5:1 (původně 9,3:1) a časování ventilů 272°/272° (původně 224°/224°), dvoustupňovém karburátoru, zkrácení a změně grafu regulace předstihu, nepatrné úpravě sání a výfuku........................ Odhaduji 85-90 koní.
Auto má základní váhu cca 730 kilo. Hoši, to bych si namachrovaný tédéíčkaře, co si myslí, že mají vrchol evoluce, dával k snídani .
Vůz by nebyl určen pro běžné používání. Pouze pro hobby, srazy značky a veteránů. Vše ostatní by zůstalo naprosto původní, jen ten motor. Tak nějak cítím, že Fiat mi právě v motorech nabízí obrovské možnosti. Bohužel tu značku neznám do takové hloubky a nevím. Být to Lada, není problém.
Nenajdete někdo někde nějaký materiál, kde bych se tyto informace mohl dovědět? Mám tu příručku od pana Machaty (Fiat 126p, 127, 128, Familiare, Rally a Zastava 1100), ale tam jsem se dověděl pouze to, o čem jsem psal, čili nic moc. Předpokládám, že ty motory 1301 ccm se určitě krom Fiatu 127 Sport MkIII dávaly i do jiných modelů (Ritmo možná?). Ale nemůžu nic najít.
Díky za jakoukoli pomoc.........
Kamarád si pořídil na hraní (aby se doma nemusel vztekat s babou) pěkně zachovalý vůz Fiat 126p. Je z roku 1988 (zřejmě modelově již revolučních 1989), jako nový a velmi pěkný. Ne, že bych z toho stříkal orgasmické gejzíry, to jako fakt ne - tak nějak víme, co je ten šuplik za přibližovadlo, že? - ale cítím z toho takovou tu nostalgii a staré časy. Nějak mi to po létech začíná chybět.
Naočkoval mě. Asi si nějaké auto na hraní taky pořídím. Fakt o tom dost vážně uvažuju. A dost mě láká malinko větší bratříček - Fiat 127. Ovšem líbí se mi nejvíc jeho "prostřední" karosářská verze, tedy MkII (od roku 1977 do 1982).
Potřeboval bych vědět, zda někdo z vás nemá někde nějaké bližší informace o motorech kubatur 1049 (127.A.000) a 1301 ccm OHC, které se do Fiatu 127 MkII a MkIII (krom původní 903 ccm OHV - 100.GL.000) osazovaly. Jediné, co jsem z opravárenských příruček zjistil, jsou údaje o motoru 1049 ccm. Ovšem pouze údaje technické, nic víc. O motoru 1301 ccm vím ještě méně (neznám ani kód motoru) - vím jen to, že od motoru 1049 ccm je lišil zdvihem pístu 57,8 vs. 71,5 mm (tedy klikou). Ale to je pro mě skutečně pramálo informací.
Chtěl bych zjistit, jaké u těchto dvou motorů jsou konstrukční shody. Tedy například zda se do motoru 1049 dá použít klika z motoru 1301, případně klika z Lady 1500/1600 (hlavní uložení kliky je naprosto stejné!!!, jen nevím, co délka). Jak pak vyřešit rozdíl zdvihu? Obávám se totiž, že každý z motorů má nejspíš jinou výšku bloku - že by to řešili jinou délkou ojnic, mi přijde moc velký bonus pro mě).
Taky mě zajímá podobnost těchto motorů a záměnnost dílů s motory 1,1 (128.A.000) a 1,3 (128.AR.000) z modelu Fiat 128 a 128 Rally. Totiž mám takový plán:
Zajisté víte, že se u těchto vozů nikdy nespokojím se seriovým motorem (u Lady to bylo stejné). Takže chci ladit. No, a problém je v tom, že do Fiatu 127 MkII se motor 1301 ccm nedával (ten byl až v MkIII verzi Sport od roku 1983, jenže ten model se mi zdaleka tolik nelíbí). Takže mě zajímá přestavba motoru 1049 na motor 1301 - proto ten dotaz na kliku. Taky jsem zjistil, že motory 1049 / 1301 mají poměrně krátké časování ventilů, ačkoli výkonové parametry mají na tu dobu slušné. Nicméně mám možnost sehnat si vačku z motoru Fiat 128 Rally, kde časování rozvodu je podstatně delší (o nemalých 48° KH na obou ventilech). Proto jsem se ptal i na to, jaká je tam podobnost s motory modelů Fiat 128 a záměnnost dílů (vačky především, ovšem třeba nejen jí).
Moje vize je tato: Vůz Fiat 127 MkII s motorem 1049 ccm a pěti rychlostmi, ideálně ve výbavě CL. Dají se sehnat pěkné kousky za poměrně pěknou cenu (podstatně pěknější cenu, než LADA, bohužel). No, a tento motor bych rád přestavěl na kubaturu 1301 ccm (nebo větší), osadil jej vačkou z Fiatu 128 Rally, dvoustupňovým karburátorem a upravil kompresní poměr motoru (se samozřejmou úpravou regulace předstihu). Myslím, že o tom něco vím, že si to můžu dovolit.
Ovšem otázek je mnoho: Největší otázky jsou, zda motor 1049 ccm lze přestavět na motor 1301 ccm pouhou výměnou kliky (tedy zvýšením zdvihu). Obávám se, že to nepůjde, neb tam nutně musí být rozdíl ve výškách bloků (podobně jako Lada 1200 vs. 1500). Další dotaz - zda vačka z motoru vozu Fiat 128 Rally (128.AR.000) lze bez úprav použít do hlavy motoru vozu Fiat 127 1049 / 1301 ccm.
Samozřejmě je tu i varianta sehnat polomotor z motoru 127 Sport MkIII (kubatura 1301 ccm) a ladit tento. Na pohled i rozměrově jsou motory 1049 a 1301 ccm shodné (snad možná se jen nepatrně liší tou výškou bloku - možná...). Ovšem to lze kdykoli.
Někde jsem slyšel (ovšem není to podloženo fakty), že motory Fiat 128 a 128 Rally jsou s těmito motory na pohled identické. To by pak nahrávalo mojí myšlence záměnnosti dílů (vačka 272° a další).
Nemám problém motor do šroubku rozházet. Napadlo mě třeba i to, že motor by se dal krom změny zdvihu i převrtat - z původních 76 mm (jaká podobnost s Ladou) třeba na 79 mm a použít písty z Lady 2105, nebo na 80 mm s použitím pístů z motoru Fiat 128 ..............? Ale zdvih to chce, protože nemám rád extrémně podčtvercové motory. Změnou vrtání z 76 na 79 mm a změnou zdvihu z 57,8 na 71,5 mm by z kubatury 1049 ccm bylo rázem 1401 ccm (při vrtání 80 mm pak 1438 ccm). To na kompresním poměru dejme tomu 10,5:1 (původně 9,3:1) a časování ventilů 272°/272° (původně 224°/224°), dvoustupňovém karburátoru, zkrácení a změně grafu regulace předstihu, nepatrné úpravě sání a výfuku........................ Odhaduji 85-90 koní.
Auto má základní váhu cca 730 kilo. Hoši, to bych si namachrovaný tédéíčkaře, co si myslí, že mají vrchol evoluce, dával k snídani .
Vůz by nebyl určen pro běžné používání. Pouze pro hobby, srazy značky a veteránů. Vše ostatní by zůstalo naprosto původní, jen ten motor. Tak nějak cítím, že Fiat mi právě v motorech nabízí obrovské možnosti. Bohužel tu značku neznám do takové hloubky a nevím. Být to Lada, není problém.
Nenajdete někdo někde nějaký materiál, kde bych se tyto informace mohl dovědět? Mám tu příručku od pana Machaty (Fiat 126p, 127, 128, Familiare, Rally a Zastava 1100), ale tam jsem se dověděl pouze to, o čem jsem psal, čili nic moc. Předpokládám, že ty motory 1301 ccm se určitě krom Fiatu 127 Sport MkIII dávaly i do jiných modelů (Ritmo možná?). Ale nemůžu nic najít.
Díky za jakoukoli pomoc.........