Stránka 1 z 2

Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 11:14
od premek.fadrny
Ahoj Ladisti,
Zase prosím starší členy klubu o jednu konzultaci, řešil jste někdo výměnu "válečků" (nevím přesné označení, popsal bych to jako hliníkové pístnice) v předních brzdičích ? Koukal jsem, že to asi nebude nic zvláštního, pístnice se prodávají samostatně, tak jak na to ?

Děkuji předem za každý poznatek a sdílení zkušeností.
Přemek

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 11:53
od Luděk Musil
Odpověď na otázku je stejně jednoduchá jako otázka sama. Krysy mají delší nohy proto, aby byly u popelnic dříve než důchodci :lol: :lol: :lol:
-----------------------------------------------------------
Fčíl vážně:
Brzdový třmen (říká se tomu i tlama) je nejlepší demontovat z nápravy a upnout do svěráku. Potom brzdový váleček destruktivně kladivem vyrazíš. Předtím můžeš zarazit dovnitř pojistný váleček. Když se podíváš na nový váleček shora - uvidíš kromě děr pro hadice, v uložení válečku, dírku, do které se před montáží dává pružinka a pojistný váleček.
Předpokládám, že k novým válečkům Ti dali i zajišťovací sadu - 4 pružinky a 4 válečky, oboje má Ø tak kolem 4 mm.
Nedestruktivně většinou ty brzdové válečky vyjmout nejde, jsou srostlé s brzdičem ... inu reakce železo x hliník.
Před montáží nových brzdových válečků bych doporučil důkladně očistit brzdový třmen, obzvláště pak uložení pro brzdové válečky. L.

Edit: jo - abych nezapomněl: každý jeden brzdový váleček je unikátní/jedinečný a má své přesně dané místo. Takže například levý vnější nepasuje na pravý vnitřní. Takže už při koupi dávej pozor! Rozdíl je obzvláště v průměru/závitu děr pro hadice/trubice.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 12:15
od Marek
Prostě, jak psal Luděk - zarazit dovnitř pojišťovací kolíček a pak zboku klepat kladivem na váleček, který se (více či méně ochotně) bude pohybovat ven z železné části (držáku) brzd.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 13:34
od Křečík Barbuška
A hlavně jak budeš kupovat nové propojovací trubičky (rozlišují se na levé a pravé) mezi pístkama tak požaduj kvalitně zrobené zejména v místě roztemování trubičky. Vyhneš se tak potížím s prolínáním brzdovky a v zoufalství při dotahování, aby to neteklo i vytržení závitu ... :mrgreen: . Pokud nejsou původní propojovací trubky sežrané na prach tak se je snaž nedestruktivně demontovat pro případné opětovné použití. Stejně tak je dobré u nových pístků zkontrolovat obrobení děr pro trubky a připojení hadice. Měděné podložky dej nové případně aspoň vyžíhané. Průtočný šroub pokud seženeš kvalitní :) by jsi též mohl vyměnit.

Původní pístky jsou na tom moc špatně? Je opravdu třeba je měnit? Nešlo by je "jen rozhýbat"?

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 15:00
od Mičun
Dobré je zajišťovací čudlíky nezarazit až dolů. Protože pak se špatně nedestruktivně vyndavají.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 15:06
od Marek
Moje osobní zkušenost s předními válečky je spíše kvalitně a zručně repasovat ty původní, než dávat nové.

Dával jsem nové na tři různá auta a nikdy to nebylo ono. Na svém modrém Sportu 2103 jsem je po těch zkušenostech raději repasoval (což mi zabralo asi tři hodiny práce při pěkném odpoledni) a chodily tak, že nikdo nevěřil, že je to vůbec možné. Dalších deset let mě vůbec nezajímaly.....

Podobně jsem to pak vyřešil i se zadními prasátky. Tekly, tekly a tekly. Tak jsem jeden tekoucí pár vzal tehdy do práce, což byla strojírenská firma, kde mi je zbrousili, nanesli tvrdochrómem a opět zbrousili na 20,6 mm a dalších 9 let makaly jako víno, že mě vlastně nemusely zajímat. Jen jsem každý rok sundal bubny, vyfoukal prach, totéž s předními destičkami, a jezdil jsem. Brzdy navěky.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: čtv lis 30, 2017 22:39
od Cory
Ak sa pravidelne, resp dostatocne skoro menia brzdove dosticky, pravdepodobnost, ze po repase budu fungovat dalsich 10rokov, je velmi vysoka. Pri velkom vysunuti maju valceky tendenciu krizovat sa a nekryte casti podliehaju erozii.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 05:33
od Křečík Barbuška
A novovyrobni prachovky z lisovane tmy zivotnosti valecku take moc nepridavaji.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 06:48
od Luděk Musil
Cory píše:Ak sa pravidelne, resp dostatocne skoro menia brzdove dosticky, ... .
Už jsem to tady někde psal, zopakuji to.
Brzdové destičky jsem kontroloval pravidelně co 2 měsíce, převedu-li to na ujeté km - tak co 5 tisíc km. O stavu destiček jsem měl stále čerstvou informaci. Vždy jsem při této kontrole destičky vyjmul, několikrát zatlačil a vysunul válečky, očistil a namazal vodící tyčky. Když byla destička sjetá o větší polovinu, tak jsem ji podložil upravenou starší destičkou. Ta úprava spočívala v tom, že destička neměla žádné obložení (to jsem obrousil až na "plech") a měla vybrání na vlaštovku. Tím podložením jsem docílil toho, že brzdový váleček zase zajel dovnitř a prachovka se zbytečně nenatahovala. A přední brzdy, díky této kontrole, fungovaly na 100%. A několikrát v krizové situaci zachránily čumák. Hlavně podržely směr a auto nešlo kam nemělo.
L.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 07:21
od Viko
Prachovky idú kúpiť aj od západných výrobcov. Máte s nimi skúsenosti?

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 11:53
od Marek
Značkoví výrobci vyrábějí tyhle věci na všechny značky aut. Kvalita je tedy srovnatelná pro Mercedes i Ladu. Proč by tomu taky mělo být jinak?

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 12:50
od premek.fadrny
To je mi tedy informací, děkuju :)
Myslím, že co jste mi teď předali za moudra, by způsobem pokus-omyl, bylo na několik let...
Tak že děkuju, a ještě jdu domluvit těm původním válečkům, to by bylo, aby to nešlo... :)

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 14:08
od Marek
Musíš vyndat pístky ven. Celý vnitřek válečků řádně vyčistit - bývá tam poměrně dost hliníkových špon. Pak pořádně vyleštit pístek (zejména je-li zkorodovaný díky mizerné manžetě). Na pístku i na válečku dokonale vyčistit drážku pro vnější manžetu - to je obvykle časově nejnáročnější.

Nakonec novou vnitřní čtyřhrannou gumičku, namazat (ideálně silikonovou vazelínou nebo olejem, v žádném případě ne ropnou látkou !!!), zasunout pístek až nadoraz (jedním prstem) a nakonec novou vnější manžetu.

Pokud to takhle uděláš, garantuji Ti tak uspokojivý výsledek, že na dalších deset let se nemusíš zajímat o to, že máš přední válečky.

Uspokojivý výsledek spočívá v tom, že po odbrzdění kola nesmí ani náznakem škrtat destičky o kotouč, otáčí-li se vyvěšeným kolem. Pak je to ono. Pokud to tak není, udělal jsi něco špatně.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 14:43
od Luděk Musil
Marku - podle toho, jak to Přemek píše, nebude se zabývat čištěním, leštěním starých brzdičů, ale koupí brzdiče nové.
Staré brzdiče po vytlučení kladivem z třmenů jsou ve 100% případů dále nepoužitelné.
Takže Tvá rada se dá použít až od druhého odstavce, s tím, že pokud to Přemek bude rozdělávat, tak musí napřed (nějak) ten pístek dostat ven z brzdiče. L.

Re: Přední brzdiče, výměna válečků?

Napsal: pát pro 01, 2017 15:41
od Marek
Proč by se válečky po demontáži z držáku nedaly použít? Normálně jsem je vyklepl, repasoval a použil. A mnoho let spolehlivě fungovaly. To za A.

Za B jsem podle posledního jeho článku došel k závěru, že to chce zkusit rozchodit na původních válečcích, než použije nové. Nebo neumím číst? Mně ta jeho poslední věta dává jasný smysl - jdu domluvit původním válečkům.