Stránka 1 z 2
Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 11:14
od premek.fadrny
Ahoj Ladisti,
Zase prosím starší členy klubu o jednu konzultaci, řešil jste někdo výměnu "válečků" (nevím přesné označení, popsal bych to jako hliníkové pístnice) v předních brzdičích ? Koukal jsem, že to asi nebude nic zvláštního, pístnice se prodávají samostatně, tak jak na to ?
Děkuji předem za každý poznatek a sdílení zkušeností.
Přemek
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 11:53
od Luděk Musil
Odpověď na otázku je stejně jednoduchá jako otázka sama. Krysy mají delší nohy proto, aby byly u popelnic dříve než důchodci
-----------------------------------------------------------
Fčíl vážně:
Brzdový třmen (říká se tomu i tlama) je nejlepší demontovat z nápravy a upnout do svěráku. Potom brzdový váleček destruktivně kladivem vyrazíš. Předtím můžeš zarazit dovnitř pojistný váleček. Když se podíváš na nový váleček shora - uvidíš kromě děr pro hadice, v uložení válečku, dírku, do které se před montáží dává pružinka a pojistný váleček.
Předpokládám, že k novým válečkům Ti dali i zajišťovací sadu - 4 pružinky a 4 válečky, oboje má Ø tak kolem 4 mm.
Nedestruktivně většinou ty brzdové válečky vyjmout nejde, jsou srostlé s brzdičem ... inu reakce železo x hliník.
Před montáží nových brzdových válečků bych doporučil důkladně očistit brzdový třmen, obzvláště pak uložení pro brzdové válečky. L.
Edit: jo - abych nezapomněl: každý jeden brzdový váleček je unikátní/jedinečný a má své přesně dané místo. Takže například levý vnější nepasuje na pravý vnitřní. Takže už při koupi dávej pozor! Rozdíl je obzvláště v průměru/závitu děr pro hadice/trubice.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 12:15
od Marek
Prostě, jak psal Luděk - zarazit dovnitř pojišťovací kolíček a pak zboku klepat kladivem na váleček, který se (více či méně ochotně) bude pohybovat ven z železné části (držáku) brzd.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 13:34
od Křečík Barbuška
A hlavně jak budeš kupovat nové propojovací trubičky (rozlišují se na levé a pravé) mezi pístkama tak požaduj kvalitně zrobené zejména v místě roztemování trubičky. Vyhneš se tak potížím s prolínáním brzdovky a v zoufalství při dotahování, aby to neteklo i vytržení závitu ...
. Pokud nejsou původní propojovací trubky sežrané na prach tak se je snaž nedestruktivně demontovat pro případné opětovné použití. Stejně tak je dobré u nových pístků zkontrolovat obrobení děr pro trubky a připojení hadice. Měděné podložky dej nové případně aspoň vyžíhané. Průtočný šroub pokud seženeš kvalitní
by jsi též mohl vyměnit.
Původní pístky jsou na tom moc špatně? Je opravdu třeba je měnit? Nešlo by je "jen rozhýbat"?
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 15:00
od Mičun
Dobré je zajišťovací čudlíky nezarazit až dolů. Protože pak se špatně nedestruktivně vyndavají.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 15:06
od Marek
Moje osobní zkušenost s předními válečky je spíše kvalitně a zručně repasovat ty původní, než dávat nové.
Dával jsem nové na tři různá auta a nikdy to nebylo ono. Na svém modrém Sportu 2103 jsem je po těch zkušenostech raději repasoval (což mi zabralo asi tři hodiny práce při pěkném odpoledni) a chodily tak, že nikdo nevěřil, že je to vůbec možné. Dalších deset let mě vůbec nezajímaly.....
Podobně jsem to pak vyřešil i se zadními prasátky. Tekly, tekly a tekly. Tak jsem jeden tekoucí pár vzal tehdy do práce, což byla strojírenská firma, kde mi je zbrousili, nanesli tvrdochrómem a opět zbrousili na 20,6 mm a dalších 9 let makaly jako víno, že mě vlastně nemusely zajímat. Jen jsem každý rok sundal bubny, vyfoukal prach, totéž s předními destičkami, a jezdil jsem. Brzdy navěky.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: čtv lis 30, 2017 22:39
od Cory
Ak sa pravidelne, resp dostatocne skoro menia brzdove dosticky, pravdepodobnost, ze po repase budu fungovat dalsich 10rokov, je velmi vysoka. Pri velkom vysunuti maju valceky tendenciu krizovat sa a nekryte casti podliehaju erozii.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 05:33
od Křečík Barbuška
A novovyrobni prachovky z lisovane tmy zivotnosti valecku take moc nepridavaji.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 06:48
od Luděk Musil
Cory píše:Ak sa pravidelne, resp dostatocne skoro menia brzdove dosticky, ... .
Už jsem to tady někde psal, zopakuji to.
Brzdové destičky jsem kontroloval pravidelně co 2 měsíce, převedu-li to na ujeté km - tak co 5 tisíc km. O stavu destiček jsem měl stále čerstvou informaci. Vždy jsem při této kontrole destičky vyjmul, několikrát zatlačil a vysunul válečky, očistil a namazal vodící tyčky. Když byla destička sjetá o větší polovinu, tak jsem ji podložil upravenou starší destičkou. Ta úprava spočívala v tom, že destička neměla žádné obložení (to jsem obrousil až na "plech") a měla vybrání na vlaštovku. Tím podložením jsem docílil toho, že brzdový váleček zase zajel dovnitř a prachovka se zbytečně nenatahovala. A přední brzdy, díky této kontrole, fungovaly na 100%. A několikrát v krizové situaci zachránily čumák. Hlavně podržely směr a auto nešlo kam nemělo.
L.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 07:21
od Viko
Prachovky idú kúpiť aj od západných výrobcov. Máte s nimi skúsenosti?
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 11:53
od Marek
Značkoví výrobci vyrábějí tyhle věci na všechny značky aut. Kvalita je tedy srovnatelná pro Mercedes i Ladu. Proč by tomu taky mělo být jinak?
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 12:50
od premek.fadrny
To je mi tedy informací, děkuju
Myslím, že co jste mi teď předali za moudra, by způsobem pokus-omyl, bylo na několik let...
Tak že děkuju, a ještě jdu domluvit těm původním válečkům, to by bylo, aby to nešlo...
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 14:08
od Marek
Musíš vyndat pístky ven. Celý vnitřek válečků řádně vyčistit - bývá tam poměrně dost hliníkových špon. Pak pořádně vyleštit pístek (zejména je-li zkorodovaný díky mizerné manžetě). Na pístku i na válečku dokonale vyčistit drážku pro vnější manžetu - to je obvykle časově nejnáročnější.
Nakonec novou vnitřní čtyřhrannou gumičku, namazat (ideálně silikonovou vazelínou nebo olejem, v žádném případě ne ropnou látkou !!!), zasunout pístek až nadoraz (jedním prstem) a nakonec novou vnější manžetu.
Pokud to takhle uděláš, garantuji Ti tak uspokojivý výsledek, že na dalších deset let se nemusíš zajímat o to, že máš přední válečky.
Uspokojivý výsledek spočívá v tom, že po odbrzdění kola nesmí ani náznakem škrtat destičky o kotouč, otáčí-li se vyvěšeným kolem. Pak je to ono. Pokud to tak není, udělal jsi něco špatně.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 14:43
od Luděk Musil
Marku - podle toho, jak to Přemek píše, nebude se zabývat čištěním, leštěním starých brzdičů, ale koupí brzdiče nové.
Staré brzdiče po vytlučení kladivem z třmenů jsou ve 100% případů dále nepoužitelné.
Takže Tvá rada se dá použít až od druhého odstavce, s tím, že pokud to Přemek bude rozdělávat, tak musí napřed (nějak) ten pístek dostat ven z brzdiče. L.
Re: Přední brzdiče, výměna válečků?
Napsal: pát pro 01, 2017 15:41
od Marek
Proč by se válečky po demontáži z držáku nedaly použít? Normálně jsem je vyklepl, repasoval a použil. A mnoho let spolehlivě fungovaly. To za A.
Za B jsem podle posledního jeho článku došel k závěru, že to chce zkusit rozchodit na původních válečcích, než použije nové. Nebo neumím číst? Mně ta jeho poslední věta dává jasný smysl - jdu domluvit původním válečkům.