Termostat 2190
Napsal: sob lis 25, 2017 21:15
Prioráci, kaliňáci, ale aj desiatkari, určite ste si všimli neduhy termostatu, resp. samotného systému chladenia. Na mojej Priore som si všimol, že motor sa nahrieva na 81°, v zatazi do 87°. Vacsinou vsak 81-84. No staci, ze idem dole kopcom a teplota klesa pod 80. A vôbec celý systém je dosť spomalený, čo sa reakcie tyka.
Začal som sa o to zaujímať, ked som spozoroval ako to funguje na Veste. Motor sa rychlo nahreje, rychlo kuri. Prioracky termostat ma jeden zasadny problem. Po nastartovani prudi tepla voda z hlavy cez kurenie do pumpy, cast vody preteka okolo vlozky termostatu priamo do pumpy a aby toho nebolo malo, tak sa vdaka odvzdusnovacej hadici z chladica ohrieva vrchna hadica do chladica a cast chladica - voda z hlavy prudi od expanzky. Jednak sa predlzuje doba zohrievania motora a k tomu dost dlho trva nabeh kurenia.
Zohnal som termostat 2190-xxxxx-10. Existuje aj 2190-xxxxx-00, no ten je bez natrubku na odvzdusnovaciu hadicu. Prakticky to nevadi, ale vzal som ten s natrubkom. K tomu je treba samozrejme tesnenie medzi hlavu a termostat, dlhsie stifty (pouzil som štifty z upevnenia vackoveho obalu 2101, tie dlhsie), T-kus z desiatkoveho kurenia, spodnu hadicu chladica z Granty (ktoru som nakoniec nepouzil), nejake spony a odvzdusnovaciu hadicku.
Takto vyzera povodny system. Termostat ma 6 vyvodov. Motory s mechanickou klapkou maju vyhrievanu klapku. Motory s elektronickou klapkou ju vyhrievanu nemaju a tak spravili len obycajny by-pass. Takže dalsi obtok vody pomimo kurenia. Termostat dole, štifty von Porovnanie stareho a noveho termostatu Stifty z 2101. Moja Priora je už vybavena CAN zbernicou, cize teplota na budikoch je zobrazovana z udajov z RJ. Praticky to znamena, ze RJ a budiky beru udaj z jedneho čidla. A ako si mozete vsimnut na fotke, ani sa neobtazovali vymysliet nejaku zaslepku na dieru po nepotrebnom cidle. Rovno tam dali cidlo, ktore nie je zapojene
Kedze trochu zavadzalo (dotykalo sa hadice), tak som ho malinko upravil
Spodny vyvod z chladica som prepojil s hadicou k pumpe - hadica z Granty nepasovala, pretoze Granta ma inak zahnutu trubku.
Odvzdusnovaciu trubku z termostatu som spojil s odvzdusnovacou trubkou z chladica T-kusom. Ukazalo sa to ako chybne riesenie, pretoze tadialto pri zavretom termostate prudi voda do chladica a ohrieva cely chladic vratane spodnej hadice. Takze riesenim je bud expanzka s 2 hornymi vyvodmi, alebo jeden zaslepit. Riesil som to zaslepenim odvzdusnovaccej z chladica. Zatial. Taktiez som musel zaslepit ten by-pass, čoby pozostatok z ohrevu klapky. Uvazujem, ze v buducnosti mozem odvzdusnovak z termostatu a ten pozostatok z ohrevu klapky pouzit na ohrev reduktoru LPG. Dalej som musel rozrezat vratnu hadicu z kurenia, vsunut do nej T-kus, do ktoreho som zapojil hadicu z expanzky.
Vpravo hore T-kus, ktory sposoboval cirkulaciu cez chladic. Teraz cely system funguje tak, ze po nastartovani ide vacsina teplej vody cez kurenie do pumpy a cast teplej vody cez odvzdusnovak termostatu do expanzky a z expanzky cez Tkus do vracacky kurenia, teda do pumpy. Kurenie by malo fungovat efektivnejsie a motor by sa mal rychlejsie zohrievat. Zajtra rano vyskusam ako rychlo sa bude zohrievat. Dnes rano som to skusal na starom termostate, aby som vedel porovnat vysledky.
Teraz sa teplota drzi na 87°aj pri malej zatazi, ked sa otvori termostat,tak klesne na 84, ale v priebehu par sekund vystupi znova na 87. U stareho termostatu to trvalo strasne dlho. Slubujem si od toho znizenie spotreby a zlepsenie vykonu kurenia
O chvilu skusim pridat aj schemy.
Začal som sa o to zaujímať, ked som spozoroval ako to funguje na Veste. Motor sa rychlo nahreje, rychlo kuri. Prioracky termostat ma jeden zasadny problem. Po nastartovani prudi tepla voda z hlavy cez kurenie do pumpy, cast vody preteka okolo vlozky termostatu priamo do pumpy a aby toho nebolo malo, tak sa vdaka odvzdusnovacej hadici z chladica ohrieva vrchna hadica do chladica a cast chladica - voda z hlavy prudi od expanzky. Jednak sa predlzuje doba zohrievania motora a k tomu dost dlho trva nabeh kurenia.
Zohnal som termostat 2190-xxxxx-10. Existuje aj 2190-xxxxx-00, no ten je bez natrubku na odvzdusnovaciu hadicu. Prakticky to nevadi, ale vzal som ten s natrubkom. K tomu je treba samozrejme tesnenie medzi hlavu a termostat, dlhsie stifty (pouzil som štifty z upevnenia vackoveho obalu 2101, tie dlhsie), T-kus z desiatkoveho kurenia, spodnu hadicu chladica z Granty (ktoru som nakoniec nepouzil), nejake spony a odvzdusnovaciu hadicku.
Takto vyzera povodny system. Termostat ma 6 vyvodov. Motory s mechanickou klapkou maju vyhrievanu klapku. Motory s elektronickou klapkou ju vyhrievanu nemaju a tak spravili len obycajny by-pass. Takže dalsi obtok vody pomimo kurenia. Termostat dole, štifty von Porovnanie stareho a noveho termostatu Stifty z 2101. Moja Priora je už vybavena CAN zbernicou, cize teplota na budikoch je zobrazovana z udajov z RJ. Praticky to znamena, ze RJ a budiky beru udaj z jedneho čidla. A ako si mozete vsimnut na fotke, ani sa neobtazovali vymysliet nejaku zaslepku na dieru po nepotrebnom cidle. Rovno tam dali cidlo, ktore nie je zapojene
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vpravo hore T-kus, ktory sposoboval cirkulaciu cez chladic. Teraz cely system funguje tak, ze po nastartovani ide vacsina teplej vody cez kurenie do pumpy a cast teplej vody cez odvzdusnovak termostatu do expanzky a z expanzky cez Tkus do vracacky kurenia, teda do pumpy. Kurenie by malo fungovat efektivnejsie a motor by sa mal rychlejsie zohrievat. Zajtra rano vyskusam ako rychlo sa bude zohrievat. Dnes rano som to skusal na starom termostate, aby som vedel porovnat vysledky.
Teraz sa teplota drzi na 87°aj pri malej zatazi, ked sa otvori termostat,tak klesne na 84, ale v priebehu par sekund vystupi znova na 87. U stareho termostatu to trvalo strasne dlho. Slubujem si od toho znizenie spotreby a zlepsenie vykonu kurenia
O chvilu skusim pridat aj schemy.