Stránka 1 z 12

jede a přitom nejede (MOTOR) dotaz na experty

Napsal: pon bře 13, 2006 07:55
od Patrac
Tak jsem konečně v sobotu osadil za spolupráce Drobka do svého auta "nový" motor. původně to sice mělo bejt překvápko do Bechyně a počítám že i nadále tak trochu bude ale věci se mají takhle:
Můj motor už neměl výkon, netáhl, a prostě už toho po 180 tkm měl asi plný zuby. Tak jsem se rozhodl jej vyměnit. Použil jsem blok 1500Cm3 nechal ho převrtat na 1600cm3 snížil jsem ho o 1mm a hlavu jsem taktéž snížil o 0,2mm ím jsem se dostal na kompresní poměr 9,5. dál jsem si pohrál s pístama a s ojnicema a dovážil je na 1g. nechal jsem si dovážit setrvačník s klikou dohromady dál jsem vyleštil kompletní sací potrubí a sací kanály v hlavě motoru. Sedla ventilů byla přefrézována, zabroušena a následně taktéž zaleštěna a přezkoušena těsnost.Jako vačka je použita vačka z motoru 1,7i.
Po zkušenostech jiných jsem do něj osadil německé kroužky Goetze. motor jsem v sobotu složil a vnořil do kapoty.Nutno podotknout že motor (ventily) byl seřízen odborníkem Luďkem a krásně volně chodil. tzn otáčel jsem ho rukou. Před sestavením jsem samozřejmě všechny šály namazal olejem. To že motor nejdřív odmítal naskočit přejdu, stačilo otočit rozdělovač a použít baterku která je nabitá. Motor pak hladce naskočil asi na třetí otočení. Měl krásný basový zvuk a běžel do kulata. nechali jsme ho běžet v mírně zvýšeném volnoběhu až se ohřál na provozní teplotu a mezitím Drobek došteloval předstih a směs. Nakoukl jsem do kabiny a na palubce najednou vidím že oproti startu motor ztrácí mazací tlak míso 4barů už tam bylo snad tak 1,1 bar.. když motor klesl na volnoběh začlo se rožínat kontrolka mazání. Pro jistotu jsme motor vypli a zčali zjišťovat příčinu. K našemu zděšení hlavně k mému tedy jsme zjistili v oleji přítomnost dost drobných asi něco jako hlinikových špon.Olej neměl vůbec barvu takovou jako když jsme ho do motoru nalili ( M6A ) ale spíš něco jako šedostříbrnou metalízu. po chvíli laborování jsme přišli na to že je totálně zanesen nový olejový filtr a olej už není vůbec pěkný. Zajeli jsme koupit nový olej 15W40 SC/CC. Nalili do motoru asi 1,5 litru a motor propláchli za pomoci staršího fitru, upravené hřídelky z rozdělovače a akumulátorové vrtačky. opětjsme olej vylili a nalili novej a dali novej filtr. Motor opět naskočil. na poprvé Běžel opět super ale po 20 min opět začal ztrácet tlak. opět lehce přicpaný filtr. To už jsme to vzdali. bylo půl jedenácté večer a ani jeden z nás už necítil záda. Druhý den jsem na radu Marka zkontroloval jak je na tom obal vačky. Nikde jsem nic nenašel. Zřejmě došlo k nějakému poškození šálů klikového hřídele nebo k poškození nějaké jiné části.. Takže motor jsem složil, vyměnil fitr oleje motor nastartova a s autem vyjel z garáže a odstavil ho. Teď se táži lidí kteří dělalli už nějaké úpravy, čím by to mohlo být. Opravdu mne zajímají ale jen inteligentní nápady a rady. Díky Pátrač

Napsal: pon bře 13, 2006 08:56
od expa
Velmi dulezite, sali klukove dotiahnute na presny utahovaci momenty?
Olejove cerpadlo si aspon kontroloval, nez si ho nalozil do noveho bloku?

Napsal: pon bře 13, 2006 09:01
od Patrac
expa píše:Velmi dulezite, sali klukove dotiahnute na presny utahovaci momenty?
Olejove cerpadlo si aspon kontroloval, nez si ho nalozil do noveho bloku?
Olejové čerpadlo bylo vizualně zkontrolováno. při startu tlačilo 10min normálně 4 bary při volnoběhu. ale po té co se "ucpal" olejový filtr už to nybylo stavu protlačit. Klika a vše ostatní je utahováno předepsanými momenty a bylo cca 3x - 4x kontrolováno a utahováno kvůli "dosednutí" dílů... Mám obavu že jsem to zmršil trochu tím olejem co mi poradil Marek pro záběh protože ten olej M6A není bohužel asi pro takové tlaky jaký ten motor má... :( Doufám ale že to tím není a že to je opravdu tím že byl nějaký pomrvený šál a ten se přilepil ke klice a vydírá se o domeček a olej s tím nemá nic společného..

Napsal: pon bře 13, 2006 09:32
od expa
pomrveny sal? Vsak si daval robit vybrus kluky a tudis nove loziska, nie? Tak ak si spravne dotiahol sale, nemohol sa zmrvit kurna!

Napsal: pon bře 13, 2006 09:33
od Deli
Tlak 4bary na volnobeh je normalni? Neni to trochu moc?
Pokud je cely rozsah tlakomeru 8 baru (v 2107 to neni cejchovane, nemam to ani kalibrovane), tak na seriovce se na 4 bary dostanu nekde kolem 4 tis (pri prohratem oleji). Zvetsoval jsi tlak cerpadla?

Napsal: pon bře 13, 2006 09:45
od Patrac
při zvýšeném volnoběhu.. Tlak oleje 4 bary je normální. měl jsem to i u starýho motoru. při 4 tisících jsem měl tlak na 6,5 Baru a otevíral se ventil v tu ránu to spadlo na 4 bary.
Klika se nebrousila nebyl důvod. byla v perfektním stavu. daly se akorát nové šály. tzn dávaly se šály základního rozměru.

Napsal: pon bře 13, 2006 10:09
od Pšenda
Pátrač píše:při zvýšeném volnoběhu.. Tlak oleje 4 bary je normální. měl jsem to i u starýho motoru. při 4 tisících jsem měl tlak na 6,5 Baru a otevíral se ventil v tu ránu to spadlo na 4 bary.
Klika se nebrousila nebyl důvod. byla v perfektním stavu. daly se akorát nové šály. tzn dávaly se šály základního rozměru.
Jen takový dotaz, Kliku jste merili? Ja jen ze kdyz jsem delal ten svuj motor 1700, tak vybrus valcu byl 82 z vyroby, ale klika mela 1 vybrus a 1 majitel od ktereho jsem ten motor mel rikal ze vybrus nedelal.

Napsal: pon bře 13, 2006 10:14
od Patrac
Pšenda píše:
Pátrač píše:při zvýšeném volnoběhu.. Tlak oleje 4 bary je normální. měl jsem to i u starýho motoru. při 4 tisících jsem měl tlak na 6,5 Baru a otevíral se ventil v tu ránu to spadlo na 4 bary.
Klika se nebrousila nebyl důvod. byla v perfektním stavu. daly se akorát nové šály. tzn dávaly se šály základního rozměru.
Jen takový dotaz, Kliku jste merili? Ja jen ze kdyz jsem delal ten svuj motor 1700, tak vybrus valcu byl 82 z vyroby, ale klika mela 1 vybrus a 1 majitel od ktereho jsem ten motor mel rikal ze vybrus nedelal.
Jo přeměřoval jsem kliku oproti šálům. sedělo to. němělo to skoro žádnou vůli a klikou šlo otočit až po utažení jak si šály dosedly. ale šlo otáčet celkem volně resp tak jak by mělo jít otočit. ani ztuha ani volně.

Napsal: pon bře 13, 2006 10:30
od expa
kruzky su tiez spravne? ale taketo otazky ste si isto davali aj vy... :-/

Napsal: pon bře 13, 2006 10:42
od Martanasse
Vypadá to, jako když se to začne vydírat po zahřátí, tedy po roztažení dílů: Nejsou tam moc malé vůle? Pro záběhy motorů se dělaj přímo specíální oleje, asi ví proč..

Napsal: pon bře 13, 2006 10:53
od Myso
Martanasse píše:Vypadá to, jako když se to začne vydírat po zahřátí, tedy po roztažení dílů: Nejsou tam moc malé vůle? Pro záběhy motorů se dělaj přímo specíální oleje, asi ví proč..
no to moze byt, zalezi ako natesno vybrusili motor, na anglickom mailingliste mal niekto asi pred 2 rokmi podobny problem...

Napsal: pon bře 13, 2006 16:45
od Vašátor
Co uložení píst - čep? Nebylo to udělané moc těsně? Nechal jsi čep kluzně v pístu? (v ojnici zalisován)
Měl jsi vyúhlované ojnice?

Napsal: pon bře 13, 2006 21:58
od Miso
Blba otazka, ale skontrolovali ste pred montazou ci sa do kanalov nedostal material pri obrabani?

Napsal: úte bře 14, 2006 06:38
od Pája
Miso píše:Blba otazka, ale skontrolovali ste pred montazou ci sa do kanalov nedostal material pri obrabani?
Na tohle bych sázel taky. A nejvíc se toho bojim, čeká mě osazování nový hlavy...

Napsal: úte bře 14, 2006 17:26
od Little Red Riding Hood
jestli už si ten motor rozebral, tak ho můžeš skusit vysušit a nabarvit nějakou barvou (takovou co se používa ke zjištění rovinnosti povrchů, nebo třeba když děláš odlisky tyk abys věděl jak je to přesný.. a tak.. ) a koukni se jestli to někde rapidně nedře.. jinak držim palce at to dobře dopadne.. :wink: