Stránka 1 z 5

Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 13:50
od tomass
Pánové, vyrazili mě z STK, protože mám pokřivený kotouč, které mají najeto asi 15 tkm a bubny jsou těsně za hranicí tolerance. Na kotouči není nic vidět, ale trošku táhne ke straně, ne nijak moc. Korekce stačí jen asi 1 cm na volantu při větším sešlápnutí pedálu. To je s ohledem na zkušennosti s předchozími obloženími a kotouči docela málo. Nemám kde nechat polorozebraný auto, než je nechám někde přetočit, servisy kroutí hlavou, že se dneska už nepřetáčí a dává nové, tak volím cestu vše nové.

Nepůjdu do stejných z Autolady, vybral jsem si Ferodo. Předek je ok, ten se dá objednat. Zadní pakny jdou taky objednat, ale bubny Ferodo nejdou sehnat, prý se nedělají. Dokonce mi v prodejně nenašli ani žádný ekvivalent bubnu od jiného výrobce. Bubny mám původní, tak by asi už chtěly taky vyměnit a pakny jsou druhé s asi 70% obložení.

Kombinace různých kvalit obložení a třecí plochy bubnu od různých výrobců se nedoporučuje. Co kdo dáváte kvalitního na zadky od stejného výrobce bubnů a obložení (vyjma zajet na Koněvku a třást se jaké to bude na příští STK) ?

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 14:28
od JmJ
Na 11 jsem daval bubny fenox, pakny sem nechal, STK cajk. Na drobkovu 2104 sme dali orgio Lada bubny, pakny se nechaly puvodni, STK cajk.

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 14:44
od Jan Vaníček
Pokud vyhodí z STK kvůli křivým kotoučům, musí tyto obecně při brždění silně kopat do volantu, nebo při dobržďování houpat celým vozem. S kotouči moc neporadím, požívám ještě staré zásoby, ale zrovna zadní bubny, pokud nejsou křivé a zatím jsou pouze na hranici opotřebení, bych neměnil. zrovna tak pakny, pokud to brzdilo souměrně. Kolik to má najeto? Já mám ca 180 tis a bubny origo, nyní při GO poprve lehce orovnaný kraj, pakny jsem měnil někde při 140tis., tedy mají najeto ca 40tis s úbytkem ca 1mm, byly rovné, tak jsem je tam nechal.
Jinak není pravda, že se nerovná. Teď budu dělat nové brzdy u Berlinga a nechce se mi s tím dělat (nemám čas) a můj servisák mi říkal (chtěl jsem vše nové), že vše nejprve proměří na tloušťku a házení a pak teprve bude objednávat nové, jinak se to jen srovná na soustruhu, nové díly prý nohou být i horší ... . Podotýkám, že je to poměrně velký autoservis a objednává se ca 2 měsíce dopředu.

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 15:11
od tomass
JmJ píše:Na 11 jsem daval bubny fenox, pakny sem nechal, STK cajk. Na drobkovu 2104 sme dali orgio Lada bubny, pakny se nechaly puvodni, STK cajk.
Je fakt, že pakny mají najeto odhaduju nějakých 80 tkm. Tak dát jen bubny se mi nechce i když obložení vypadá pěkně.

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 15:37
od tomass
Jan Vaníček píše:Pokud vyhodí z STK kvůli křivým kotoučům, musí tyto obecně při brždění silně kopat do volantu, nebo při dobržďování houpat celým vozem. S kotouči moc neporadím, požívám ještě staré zásoby, ale zrovna zadní bubny, pokud nejsou křivé a zatím jsou pouze na hranici opotřebení, bych neměnil. zrovna tak pakny, pokud to brzdilo souměrně. Kolik to má najeto? Já mám ca 180 tis a bubny origo, nyní při GO poprve lehce orovnaný kraj, pakny jsem měnil někde při 140tis., tedy mají najeto ca 40tis s úbytkem ca 1mm, byly rovné, tak jsem je tam nechal.
Jinak není pravda, že se nerovná. Teď budu dělat nové brzdy u Berlinga a nechce se mi s tím dělat (nemám čas) a můj servisák mi říkal (chtěl jsem vše nové), že vše nejprve proměří na tloušťku a házení a pak teprve bude objednávat nové, jinak se to jen srovná na soustruhu, nové díly prý nohou být i horší ... . Podotýkám, že je to poměrně velký autoservis a objednává se ca 2 měsíce dopředu.
Kotouč nekope, jen trochu táhne ke straně při silnějším sešlápnutí. Při slabším se to nepozná. Po několikeré zkoušce na válcích se to dál zhoršovalo. Brzdný účinek zároveň kolísal. Měřák ukázal rozdíl 100%, dál už se asi po šesté neměřilo. Sám to nechápu, 5 technických předtím auto táhlo se starými třmeny a kotouči víc ke straně a rozdíl na válcích nebyl tolik a vždycky to prošlo.

Když zatáhnu ručku, tak i bez držení volantu až do blokace kol jede rovně, klidně a potichu. No a rozdíl je na měřáku 40-50% při několika zkouškách (samozřejmě při brzdění pedálem).

Kotouče jsou 15 tkm společně s destičkami. Ještě před rokem byli na kotoučích vidět drážky od soustružení z výroby.
Buben se špatně měří na křivost, 201 mm je nad rámec šuplery a jinak mě nenapadá jak to změřit ( 2x průměr otočený o 90 stupňů). Vyrobit si z něčeho měrku stejně nebude nijak moc přesné. Když jsem sundaval bubny asi ve 170 tkm, nevypadaly špatně. Málo znatelné drážky, povrch vcelku rovný. Jsou zajetý s paknama. Bubny mají od začátku 187 tkm a pakny asi 80 tkm.

Nerovná se tam, kde nemají vlastní soustruh, nebo v dosahu. V okolí mám dostupné soustružníky, ale ne mechaniky s dostupným soustruhem. Nechat to sundat v servisu a sám odvézt někam je volovina a zdržení i pro mechanika, kterému to blokuje hever a místo. No a sám to nemám kde upíchnout na 2-3 dny na vlastní výměnu, proto potřebuju dát nový, udělat STK a pak řešit co s těmi původními. Tak nejlevnější variantu se soustružením musím zamítnout. Nové vyjde sice o něco dráž, ale mělo by to být řešení na dlouho (což jsem si u těch nových kotoučů před 3 lety myslel taky, že už to bude na furt). V porovnání s tím co ušetřím za servis při vlastní výměně nového zase tolik neprodělám. Hlavně potřebuju vymyslet co s tím zadkem, protože třetí pokus snad už není.

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 19:08
od Křečík Barbuška
Kotouce a desky mam Ferodo Premier a sedmym rokem pohoda. Bubny jsem si nechal stacet a dle techniku na STK jsou v norme. Mrkni na www.mjauto.cz bubny tam mivali. Pokud nebude nic v e-shopu tak tam brnkni, byvaji ochotni a schopni.

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 19:14
od tomass
Premiery jsem už v poledne komplet na předek objednal, v pondělí budou. :D

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 19:36
od Jan Vaníček
Tys ale psal, že Tě vyhodili, protože máš pokřivený kotouč. Pokřivený kotouč nebo buben se projevuje tím, co jsem psal, řekl bych, že ne sníženým účinkem brždění. Toť má zkušenost. Na slušné STK, pokud mám podezření na křivý kotouč/buben umí změřit každé kolo zvlášť a přesně řeknou, které kolo "kope". Též jsem to nevěděl, 2 roky jsem na F600experimentoval, který buben že je špatný, až jsem se na další TK o tom zmínil technikovi a ten mi to udělal a přesně určil - sám jsem na to nemohl přijít, protože nakonec problémem byl náboj ne buben, proto jsem na to při výměnách nemohl přijít. To samé nyní u Berlinga - myslel jsem, že kope kotouč vepředu a nakonec to byl zadní buben.
Šuplérou se křivý buben těžko změří - to jde buď na soustruhu "hodinkama", podobně to lze i na autě podobným způsobem.
Toto mi spíš připadá na nějaký přirezlý váleček nebo lanovod, umaštěné to asi není, že. Často se tu psalo i o vadných hadičkách. H

Re: Bubny a pakny

Napsal: čtv kvě 07, 2015 20:00
od Roman
Ja by so s tymi kotucami co maju 15 tisic skusil toto:
https://www.youtube.com/watch?v=xokh96wRxb4
Akurat, ze na ziguliku by sa to muselo nejako uchytit na bubny.....

Re: Bubny a pakny

Napsal: pát kvě 08, 2015 21:58
od Honza854
Teď jsem zrovna točil bubny kamarádovi na dvanáctistovce, kterému to kopalo. Ovalita nakonec byla na obou. Po montáži na zkušební jízdě kopání, tak jsem byl nervózní... No na ručce to nedělalo, na provozce jo... Stačilo několik intenzivních brzdění na sešupu do Velkých Popovic a kopání zmizelo. Bylo to tím, že jeho LADA stojí vždy celou zimu a na kotoučích zůstal otisk destiček, který se musel obrzdit. Jinak auto brzdí nyní skvěle, seštelovali jsme výstředníky vůli a príma, jak zkouška smykem na šotolině, tak subjektivita při brzdění z vyšších rychlostí, tak zkouška na STK dopadla OK. Jedna poznámka: začínají se mi více líbit excentry na stavění vůle v bubnech, než samostavy. Kolega z práce si přehodil štíty s excentry i na 1600, protože ho nebavila poměrně velká vůle na samostavech... Asi to na 03 udělám též... ;-)

Re: Bubny a pakny

Napsal: sob kvě 09, 2015 23:14
od tomass
Roman píše:Ja by so s tymi kotucami co maju 15 tisic skusil toto:
https://www.youtube.com/watch?v=xokh96wRxb4
Akurat, ze na ziguliku by sa to muselo nejako uchytit na bubny.....
Romane, velmi zajímavý nápad. :D Akorát ten dotyčný měl použít místo gumy a smirku, kterým kotouč nesrovnal do roviny, ale zaoblil (je to vidět i v odlesku) excentrickou brusku s pevnou podložkou, nebo flexu. Ještě lepší by byl adaptér s posuvem a normálně osoustružit na autě. :D Ale ten co je tam normálně. Na domontovaný kotouč se vnese nepřesnost. Na MJ auto jsem četl, že požadavek na přesnost kotouče je cca 0,02 mm. 0,1 mm už je velká nepřesnost a té se ničím jiným, než přesným soustružením, nebo broušením nedá dosáhnout.

Re: Bubny a pakny

Napsal: ned kvě 10, 2015 08:45
od Roman
Myslim, ze pri tom smirglovani nejde ani tak o zarovnanie hadzajuceho kotuca, ale o "upravu" pracovnej plochy. Pises, ze tvoje kotuce nehadzu, ale jeden brzdi viac ako druhy. Ked je tomu pricinou kotuc, tak to moze sposobovat iba jeho povrch. Dalej samozrejme dosticky, piestiky v brzdach, tlak a....a vsetko ostatne Na Youtube najdes videa kde to robia manici aj s flexou. Osobne by som to ale skusal az na kotucoch, ktore su urcene na vyhodenie....
https://www.youtube.com/watch?v=SUIJySd ... gest-vrecs

Re: Bubny a pakny

Napsal: ned kvě 10, 2015 20:47
od Vašátor
Já to trošku nechápu. Píšeš, že tě vyrazili za křivý kotouč. A zároveň, že byl nesouběh skoro 100%. Nesouběh 100% však znamená, že jedno kolo vůbec nebrzdí. Křivý kotouč se na válcích projeví kmitáním ručičky, pokud by ovšem jinak byly brzdy v pořádku, nebyl by na nich nesouběh. To jsou dvě různé věci, které na sobě nejsou nijak závislé.
Kmitání ručičky při zkoušce brzd nemusí vždy způsobovat křivý kotouč. Může to být i částečně prokalený kotouč, kdy se na zakaleném místě destička klouzne. Rovněž to může být rozdílná šířka kotouče. Ve všech případech však lze kotouč stočit.

Jinak brzdy Brembo jsem už párkrát montoval a zatím bez jediné negativní odezvy. Určitě to je mnohokrát lepší, než pochybné kotouče z Ruska. Tam mi to přišlo tak 50/50 ať již u nějakých noname ruských kotoučů či Fenoxu.

Re: Bubny a pakny

Napsal: pon kvě 11, 2015 14:32
od tomass
Vašátore, jeden kotouč brzdí méně a ještě současně kolísá intenzita brždění. Jeden jde až na 2 a druhý je na 1-1,3 přibližně (při stejném účinku brzdění) a v tomto rozpětí se to pohybuje. Při mírném brzdění jsou oba blízko sebe na 1 a 1. Mě to připadá, že při takových hodnotách by auto mělo skoro udělat hodiny i na asfaltu a ono to v reálu ani nijak extrémně moc netáhne stranou. Kolísání je při brždění trochu slyšet, to je fakt. Technik to prý cítil lehce tepat i v pedálu. Já si za jízdy tepání nevšiml. Až po několikerém brždění, když se kotouč ohřeje. Za studena to skoro ani není poznat.

Ještě bych měl několik dotazů k bubnům. Našel jsem zavedenou dílnu s několika soustruhama a frézkama. Běžně tam stáčejí kotouče. Mám domluvený termín. Jen se mě mechanik ptal, jestli nevím, jestli se stáčí u bubnů na Ladu i čelo, nebo jen pracovní plocha, že už bubny na Ladu dost dlouho neměl v ruce. Nedokázal jsem mu na to odpovědět.

Pak ještě jestli neví někdo z Vás, od jakých ročníků se používají bubny 200 mm a od kdy 250 mm, či snad jestli je to jen tisková chyba. To snad jen pro případ, že by už byly mimo toleranci a musel jsem je koupit. V několika různých obchodech jsem se setkal s oběma rozměry, tak jsem z toho trochu jelen. Měl jsem za to, že bubny a kotouče jsou na Ladu klasiku pouze jednoho rozměru. A ejhle spousta vyhledávacích katalogů v shopech má rozdílná rozpětí průměru i různá rozpětí ročníků výroby...... Na Koněvce by to věděli stopro, ale tam bych asi po zkušennosti s předkem pro bubny nejel. Pak bych chtěl ještě upozornit ty méně sběhlé kolegy, že Ferodo má kotouče ceněné v některé prodejně za pár a jinde to bývá za kus. Při rozdílných slevách to docela mate. Ty kotouče jsou dokonce i v jedné krabici. :)

Re: Bubny a pakny

Napsal: pon kvě 11, 2015 14:57
od Luděk Musil
Dle mých znalostí je na Ladu 2101 - 2107 zadní buben pouze 250 mm.
A přestružit se dá na max. 251 (dle Tůmy - http://www.ladaklub.com/manualy/2/imagepages/185.htm ) . L.