Stránka 1 z 2

Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: čtv pro 18, 2014 17:41
od vokoun28
Dobrý den,
mám VAZ 2104 a asi po 2 letech jezdění v lese mi zřejmě odchází spojka. Prvně se mi přestal vracet pedál, tak jsem jej promazal a zjistil jsem v první 3/4 spojka vůbec nezabírá a až téměř na podlaze zabere. Asi ve stejnou dobu se mi rozsvitila ikonka která žadala doletí kapaliny. Zpátečka mi tam přestává jít dat, potom co se mi parkrát zaškrakali zuby jsem se přestal pokoušet ji tam dávat a když se auto zahřeje tak už mi nejde dat ani jednicka. Může to být nejakou lamelou? Nebo je to na výměnu komplet spojky? Kde se dá nahrádní za slušnou cenu sehnat? Dá se to zvládnout při troše umu doma na koleni? Na kolik může vyjít taková výměna? Vím že je to všechno také obecmé, ale díky za odpověď. PAťas.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: čtv pro 18, 2014 17:45
od Marťas
Dolít kapalinu, odvzdušnit a pak řešit lamely.
(pravděpodobně bude někde únik kapaliny)

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: čtv pro 18, 2014 17:45
od Marek
Odvzdušni spojkový okruh a je hotovo.

A potom hledej, kde z něho ta kapalina slintá. Ono totiž není normální, aby se ztrácela - ten okruh je uzavřený. Pravděpodobně teče kapalina spodním pracovním válcem spojky, který je na levé straně převodovky. Někdy stačí koupit do něho gumičky asi za dvacku, jindy se musí celý ten válec vyměnit. Ale rozhodně to není spojkou.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: čtv pro 18, 2014 18:15
od Křečík Barbuška
Kapalina dokáže prchat i horním válečkem pěkně do koberce 8) . Trošku mne mate ta signalizace stavu kapaliny. Plovák s kontaktem bývá v nádobce pro brzdy. Je dobré na to mrknout ve dvou zdali je pohyb pístu u páky aspoň trochu souměrný s pohybem pedálu, nějaká vůle tam vždy bude. Jinak je správně nastavená vůle mezi tlačnou tyčkou a pákou ovládající spojku? Vůle by měla být 4-6 mm a celkový chod páky 30 mm.

Edit: Přidán obrázek, ale těch 30 mm se mi zdá nějak málo, ale když to má Tůma na obrázku? :scratch:

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: pát pro 19, 2014 07:53
od Luděk Musil
Ikonka dolití kapaliny je na zmatení nepřítele :P .
V nádobě na spojkovou kapalinu kontrolka není = zkontrolovat brzdový okruh, minimálně pohledem asi zjistíš, od kterýho kola to bude - bude z vnitřní strany mokrý/mastný.
Abych se vrátil k tomu vypínání spojky. Nemusí být nutně zavzdušněný okruh. Měl jsem to obdobně, spojka mi buď nevypnula vůbec nebo až na poněkolikátý nebo tak trochu na konci vyšlápnutého pedálu. Prosté přegumičkování horního spojkovýho válce pomohlo asi na 3 dny. Kapalina během let provozu ( = nevýměny kapaliny) natáhla vodu a vyžrala spojkovej válec. Při sešlápnutí pedálu potom kapalina protekla kolem gumiček zpátky místo toho, aby pracovala.
Pokud nepomůže prosté odvzdušnění, tak budeš muset demontovat horní spojkový válec, rozebrat a zkontrolovat proti světlu, zda-li jsou stěny hladké. Pokud ne - tak výměna.
Ještě trocha terminologie:
Hlavní spojkový válec: je ten dole u spojky, je na něm i odvzdušňovací šroub
Pomocný spojkový válec: horní spojkový válec, je ten nahoře, vedle brzdovýho válce
L.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: pát pro 19, 2014 07:56
od Marek
Luďku, Tvá terminologie je špatná. Je to přesně opačně. Hlavní válec je VŽDY u pedálu - ať spojkový, či brzdový. Válec, který je tímto hlavním válcem ovládán, je pracovní.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: pát pro 19, 2014 08:41
od vokoun28
Všem moc dík. Zkusím se na to mrknout.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: pát pro 19, 2014 12:49
od Vašátor
A já se vsadím, že když odděláš koberec u spojkového pedálu, bude mokrý od brzdové kapaliny :) - vyměnit horní hlavní spojkový válec.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: pát pro 19, 2014 13:09
od tomass
Kontrolka může svítit, když někdo přehodí víčka mezi spojkovou a brzdovou nádobkou. Dráty jsou třeba tak dlouhé, že by to šlo. Případně pokud se dopojí druhé víčko k víčku brzdové nádobky, bude kontrolka siganlizovat obojí. Není potřeba kontrolovat nádobku spojky kontrolkou, na druhou stranu bych se nedivil, kdyby se toto řešení někde objevilo. :D

Spíš myslím, že byly přehozený víčka, nebo jestli vokoune28 nekoukáš na špatnou nádobku. Brzdová nádobka má 2 vývody, spojková jen 1 (omyly se stávají, zvlášť, když je člověk vynervovanej, že je na autě problém).

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: sob pro 20, 2014 16:34
od vokoun28
Tak zřejmě propouští spodní válec. Protože z něj šla jen taková pěna. Únik kapaliny byl způsoben prasknutím nadržky.

Spojka dusi motor - Lada 2107

Napsal: úte pro 30, 2014 11:05
od misob
Dobrý deň,
nikde som nenašiel že by mal niekto taký problém ako ja tak to skúsim napísať tu, možno mi niekto pomôže.
Pred pár dňami ked som nastartoval auto tak pedal spojky bol zrazu moc makky a tvrdsi bol az tesne pri podlahe kedy rozoplo spojku ale asi iba ciastocne a radit som musel tak trochu cez zuby.
Vsimol som si ze hlavny spojkovy valcek (ten horny) trochu tiekol tak som ho vymenil. Riadne som to odvzdusnil, nikde nic netecie, takze v hydraulike problem nieje. Chod pedala bol stale taky isty a spojku rozpinalo stale iba ciastocne. Skusil som teda dostelovat srob na spodnom pracovnom valceku. Pedal teraz chodi tak ako ma aj radit ide. Divne ale je ze tu maticu (ktora sa urcite nepovolila lebo bola riadne rakontrovana) som musel vysrobovat asi o 1,5 cm aby bola spojka dobre nastavena. Hlavny proble ale je ze pri stlaceni spojkoveho pedalu mi to zacne dusit motor a niekedy dokonca aj skape. Nejde mi to do hlavy pretoze motor by to malo praveze odlahcit ked stalacim spojku a nie pridusit. Napada ma este ci sa z lamely alebo taniera nieco neodlomilo a teraz to tam robi sarapatu.
Nechce sa mi len tak zhadzovat prevodovku tak sa pred tym radsej poradim.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: úte pro 30, 2014 11:15
od Marek
Já bych tu převodovku určitě vyndal. Ono to zas tak dlouho netrvá (ve srovnání s mnoha novějšími vozy je to doslova za chvilku venku).

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: úte pro 30, 2014 11:15
od Luděk Musil
Odhadem to vypadá na nějaký zlomený odtlačovací pružiny. L.

Re: Spojka na VAZ 2104 kombi

Napsal: úte pro 30, 2014 11:26
od Vašátor
Všechno špatně. Vsadím se, že jsi spojku nastavoval podle oka, čili podle toho jak bere pedál spojky - což je hlavní chyba většiny lidí. Motor se dusí, protože spojkou tlačíš na klikovou hřídel a tlačíš ji do axiálních ložisek.

1) V první řadě musíš na spodním válci, na ovládací tyčce, nastavit PŘEDEPSANOU vůli (volný chod) 4-6mm. Dělá se to tak, že vyvěsíš vratnou pružinu a na ovládací tyčce nastavíš předepsaný volný chod.
2) Poté zkontroluješ, o kolik se po sešlápnutí spojkového pedálu vysune spodní ovládací tyčka, kterou jsi v předchozím kroku seřizoval. Ta by se měla vysunout o cca 30mm. (je víc než vhodné dělat ve dvou).
3A) Pokud se ovládací tyčka vysune o oných 30mm a spojka přesto nezabírá, bude chyba ve spojce samotné (co a jak ti rád řeknu, ale až provedeš víše zmíněné)
3B) Pokud se ovládací tyčka vysune málo, je chyba v hydraulickém ovládání spojky - špatně odvzdušněné či vadný horní hlavní válec. Běžně se setkávám s tím, že některé hlavní válce jdou odvzdušnit tak špatně, že je potřeba jej nechat nějaký den nalitý a odvzdušnění provézt znovu.

Dej vědět co jsi zjistil :!:

spojka dusi motor Lada 2107

Napsal: čtv led 01, 2015 19:39
od misob
Takze skusil som sa na to este pozriet. Nastavil som predpisany volny chod ovladacej packy a aj tycka na valceku sa vysuva tak ako ma asi 3 cm. Ale ziadna zmena. Pri takom nastaveni mi to tiez dusi motor a spojka nerozpina uplne. Mozno bude problem v pritlacnom taniery alebo v spojkovom lozisku. Este sa chcem spytat ake mate skusenosti tym ked vymenite napriklad iba tanier alebo iba lozisko alebo iba lamelu a nie celu spojkovu sadu. Vraj to nie vzdy spolu dobre pasuje ak to nieje vsetko z tej istej sady. A ak by som musel nieco kupovat tak ktore znacky su dobre a ktore smejdy. Zajtra to mozno skusim rozobrat.