Stránka 1 z 2
při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 24, 2012 14:41
od Clear76
V zimě když jsem zatopil v autě tak mi blinkry přestali fungovat. Po vypnutí ohřevu okna problém přestal. V létě stačí vypnout světla a vše je v pořádku. Původně jsem myslel, že půjde o alternátor nebo řemenici, ale všechno ostatní funguje bez problémů. Takže mám dojem, že na vině je samotné teplo v autě. Neměl z vás někdo podobný problém?
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 24, 2012 15:40
od Laďuša
Já bych to tipnul na ňákou špatnou kostru někde, ta dokáže udělat z auta vánoční stromeček.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 24, 2012 16:07
od Luděk Musil
Opět se budu opakovat: nikdo tady nemá křišťálovou kouli a nestačí říct nejede to - co s tím?
Fajn .. nefungují blinkry. Aspoň k tomu řekni typ auta a rok výroby (odpověd Lada z osmdesátýhodruhýho nestačí).
Aby se dalo aspoň trochu slušně odpovědět na otázku - je potřeba okolnosti dobře specifikovat.
Kromě typu auta a roku výroby by bylo vhodné doplnit i elektrické odlišnosti Tvého vozu (typu přídavné mlhovky, barevná hudba na střeše, elektrický ohradník ... ). L.
PS: omlouvám se za eventuelní nevhodně zvolená slova
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 24, 2012 22:57
od MartasBrno
Zdravím, bude lepší trochu to popsat, viz Luděk... Předběžně neuškodí osahat pojistky a kostru pod palubkou. Ale toho se třeba časem nějak dobereme. Nejdou v tu chvíli jen blinkry, nebo i něco dalšího, zapojeného na stejnou pojistku? Máš k dispozici literaturu, nebo jen auto?

Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: stř kvě 30, 2012 14:34
od Clear76
Nejdříve se chci omluvit za delší pauzu. Takže odpověď na otázky
1) Lada 2107,
2) rok výroby 1990
3) auto je v původním stavu tak jak vyjelo z továrny.
4) vše ostatní po el.stránce je v pořádku. Stěrače stírají, světla svítí atd.
5) dokumentace je (knížka V.Tůma - VAZ údržba a opravy)
chci ještě doplnit jednu důležitou okolnost, kterou jsem zjistil nedávno. Blinkry mi přestaly jet, když se mi zapnul větrák na chladiči. V okamžiku jak přestal jet blinkry začaly fungovat. Pro jistotu jsem to opakoval v garáži při zapnutém sytiči a dvoutisících otáčkách. Vše se opakovalo. Mám takové tušení, že na cívku přerušovače jde malé napětí a proto při velkém odběru nesepne. Konzultoval jsem to s chlápkem co opravuje alternátory. Ten mi řekl, že alternátor to nemůže dělat. Mě se to ale nezdá. Co potom do frasa to může být. Ještě chci změřit napětí na baterce při zapnutém větráku.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: stř kvě 30, 2012 16:30
od MartasBrno
Jo, to je dobrej postup, změřit napětí n abaterce, ale ještě by se mělo změřit napětí v bodě za relátkem zapalování. Mám podezření, že to dělá to, že se tím velkým odběrem sníží napětí tak, že silně poklesne výkon blinkrů a přerušovač díky tomu nepřerušuje. Mně ot dělá to, že když sleze napětí sítě, bliká to pomalu jako ponocný a když to dobíjí dobře, tak to bliká jak o život. Přeháním trochu, ale palubní napětí má vliv na rychlost blikání.
Jo, ten jev, kterej popisuju funguje tak, že žárovky stále svítí. Málo, ale svítí bez přerušování, nebo jen s velmi krátkým přerušováním.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: stř kvě 30, 2012 19:25
od Clear76
Právě jsem došel z garáže. Takže další informace.
1) ta nejhorší. Jak se psal, závada se projeví při zapnutém větráku chlazení. Ale neprojeví se hned při prvním zapnutí. Musel jsem čekat až na páté nebo snad šesté zapnutí. To znamená, pravděpodobně, že jde o studený spoj a čert aby to spral.
2) Uvádím hodnoty napětí na baterce a pojistkové skříni.
Na prázdno
Baterie 14,11V, při zapnutých světlech 14,09V
Pojistková skříň: na blinkrech 13,9V na pojistkách 14 a 15 13,2V
Při větráku, když blinkry fungovaly
Baterie 12,4V, při zapnutých světlech 12,4V
Pojistková skříň: na blinkrech 12,2V na pojistkách 14 a 15 11,6V
Při větráku, když blinkry nefungovaly
Baterie 12,6V, při zapnutých světlech 12,6V
Pojistková skříň: na blinkrech pravý 11,9V levý 12,2V na pojistkách 14 a 15 11,6V
Když větrák nebyl v chodu
Baterie 13,5V, při zapnutých světlech 13,5V
Pojistková skříň: na blinkrech 13,5V na pojistkách 14 a 15 12,9V
Poznámka poj.14 a 15 jsou pro obrysová světla, poznávací značku, osvětlení motoru, kontrolku obrysových světel, osvětlení zapalovače, osvětlení přístrojů a odkládací schránky
Na závěr. Blinkry svítí stejným jasem, nezeslabují. Prostě svítí anebo nesvítí.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: stř kvě 30, 2012 22:20
od Petr HC
Teď jen najít, kde je ten zbytek od 9 resp. 6 V do cca 12-13 V . Ten se "nevypařil". To by se pan Kirchhoff musel obracet v hrobě.
.... ..
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 13:56
od Clear76
Krásná to připomínka, ale mě platná jak mrtvému zimník. A mimochodem pan Kirchhoff, nebo respektive jeho zákony se týkají proudu.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 14:32
od Luděk Musil
Ano, to je pravda a problém to neřeší

.
Když tak nad tím uvažuju, tak bych podezříval z nějaké nepravosti pojistkovou skříň, nějaký vakl kontakt nebo oxidace měděnkou a tím náhodné spojení dvou okruhů.
Před lety mi nechtěl fungovat plyn, kartáčkem na zuby jsem očistil zoxidovaná místa na (asi 3 vedlesebe) nožičkách "švába" a jak to potom fungovalo. L.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 16:24
od Petr HC
Luděk Musil píše: ...tak bych podezříval z nějaké nepravosti pojistkovou skříň, nějaký vakl kontakt nebo oxidace měděnkou a tím náhodné spojení dvou okruhů...
A o tom to je .Ten úbytek napětí se dá spolehlivě naměřit právě na tom zoxidovaném kontaktu.
Dokonce při větším odběru proudu to lze nalézt rukou. Ten kontakt bude výrazně hřát.
Kdyby ten větrák při cca 6-7 V odebíral jen 10 A, ztratí se na na kontaktu 60 - 70W .
Clear76 píše:Krásná to připomínka, ale mě platná jak mrtvému zimník. A mimochodem pan Kirchhoff, nebo respektive jeho zákony se týkají proudu.
Doporučuji poněkud si zopáknout základy elektrotechniky.
I. Kirchiffův zákon - součet proudů přitékajících do uzlu se rovná součtu proudů z uzlů odtékajících.
II.kirchhoffův zákon - součet napětí u uzavřeném okruhu se rovná součtu úbytků napětí na jednotlivých seriově řazených odporech (jedním odporem je spotřebič, druhým "vaklkontakt").
Naměřeno jsi to měl správně, jen ten úbytek najít. Správnější a rychlejší metoda než náhodné hledání a čištění kontaktů je měření. .... .-- ..--.. HW? = co Ty na to ?
To .... .. je v morse HI - bylo to myšleno jako fór - není třeba hned se urážet.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 17:47
od MartasBrno
Nemůžu si pomoct, ale v příspěvku Clear76 nemůžu najít těch 6 nebo 9V, asi se to spletlo v záplavě čísel. Napětí sice nejsou nijak krásná, ale asi v pořádku. Od stolu nevím, třeba hledat.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 18:56
od Petr HC
To MartasBrno
Při větráku, když blinkry nefungovaly
Baterie 12,6V, při zapnutých světlech 12,6V
Pojistková skříň: na blinkrech pravý 11,9V levý 12,2V na pojistkách 14 a 15 11,6V
Když větrák nebyl v chodu
Baterie 13,5V, při zapnutých světlech 13,5VPojistková skříň: na blinkrech 13,5V na pojistkách 14 a 15 12,9V
Ono se to opravdu ztrácí v těch číslech pojistek.
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 20:04
od Luděk Musil
Tohleto je na mě vysoká elektrika, ale pokud jsem dobře pochopil čísla z Clearova popisu, tak ty číslice za desetinnou čárkou jsou desetiny Voltu.
A mluví ... tedy píše, že měří napětí (pouze) na pojistce č. 14 a č. 15.
Napětí na jiných pojistkách (11, 12 či 13) neměřil, takže tam jsou potom Volty (např. 11,9 ; 12,6 ; 13,5)
Re: při zahřáti přerušují blinkry
Napsal: čtv kvě 31, 2012 21:10
od Petr HC
S těmi desetinami máš Luďku pravdu. Ta čísla pojistek mě zmátla. Ale vezměmě to znovu:
Při větráku, když blinkry nefungovaly
Baterie 12,6V, při zapnutých světlech 12,6V to znamená, že baterie je v pořádku
Pojistková skříň: na blinkrech pravý 11,9V levý 12,2V na pojistkách 14 a 15 11,6V I když se zde ztrácí 1 V, znamená to, že při 20 A (těch 10 A jsem uvažoval při polovičním napětí) odběru větráku někde "hřeje" 20 W
Když větrák nebyl v chodu
Baterie 13,5V, při zapnutých světlech 13,5V baterie v pořádku-zřejmě běží motor
Pojistková skříň: na blinkrech 13,5V na pojistkách 14 a 15 12,9V tady něco způsobuje úbytek 0,6 V , což je také dost a je otázka při jak velkém proudu
Na závěr. Blinkry svítí stejným jasem, nezeslabují. Prostě svítí anebo nesvítí.
Pokud je zde přerušovač s topným drátem, je možné, že i poměrně málo snížené napětí (potažmo i proud) nestačí topný drát nažhavit tak, aby sepnul kontakty přerušovače.
Zkusil bych přidat jednu 21 W žárovku do větve blinkrů . Pokud mám pravdu, měla by se situace podstatně změnit k lepšímu.(i když tím opět stoupne proud způsobující úbytek napětí).Za zkoušku to ale stojí -je to stejná situace, jako když připojíš vlek.