Voltmetr snadno a rychle
Napsal: úte říj 11, 2011 07:51
e o voltmetr s potlačenou nulou pro rychlou kontrolu stavu palubní sítě motorového vozidla, které nemá palubní voltmetr.
Pro tuto rychlou kontrolu se nehodí číslicový multimetr z důvodu „vzorkování“ hodnoty.
Univerzální ručkové měřidlo se nehodí již méně, ale problémem je to,že zajímavé údaje (v rozsahu cca 6 – 16 V jsou rozprostřeny na malém úseku stupnice .
Voltmetr podle tohoto návrhu reaguje spojitě a dostatečně rychle např. při startování, kdy zaznamená pokles napětí. Pokud napětí při startování klesne pod 6 V, znamená to, že akumulátor má již „své za sebou“. Pokud se napětí pohybuje na začátku zeleného pole v klidu motoru a ke konci při běhu motoru, je vše v pořádku. Ručka červeném poli značí nebezpečné přebíjení akumulátoru v důsledku závady regulace alternátoru. Jako měřidlo lze použít
výprodejní „Metrácké“ 30x30 mm ev starší DHR 3. 0,1 – 0,5 mA.
Schema (VM_sch) mluví za vše, ale pro „neelektrotechniky“ popíši nastavení. Napětí Zenerovy dioda určuje počátek stupnice. Proto zakoupíme typ s ZD napětím blízkým 6 V , případně si ji necháme vybrat . Potenciometrem R1 a kontrolním voltmetrem zkontrolujeme začátek stupnice. Proměnným odporem R2 nastavíme 16 V na konec stupnice opět podle kontrolního voltmetru.
Odpor R2 nahradíme pevným odporem shodné hodnoty, stupnici přelepíme výtiskem podle předlohy (VM_škála.jpg - není lineární) a je to. Zbývá jen sestavení s vidlicí do zapalovače. Zde jsem použil jako mezikus krabičku od filmu (VM_obr.jpg - foceno telefonem tedy nic moc).
POZOR ! Hodnota R2 musí začínat na cca 50 kohm. Při menší hodnotě hrozí poškození měřidla. A s napětím 20 V začínat od nuly.
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21487
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21486
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21485
PetrHC - děkujeme
Pro tuto rychlou kontrolu se nehodí číslicový multimetr z důvodu „vzorkování“ hodnoty.
Univerzální ručkové měřidlo se nehodí již méně, ale problémem je to,že zajímavé údaje (v rozsahu cca 6 – 16 V jsou rozprostřeny na malém úseku stupnice .
Voltmetr podle tohoto návrhu reaguje spojitě a dostatečně rychle např. při startování, kdy zaznamená pokles napětí. Pokud napětí při startování klesne pod 6 V, znamená to, že akumulátor má již „své za sebou“. Pokud se napětí pohybuje na začátku zeleného pole v klidu motoru a ke konci při běhu motoru, je vše v pořádku. Ručka červeném poli značí nebezpečné přebíjení akumulátoru v důsledku závady regulace alternátoru. Jako měřidlo lze použít
výprodejní „Metrácké“ 30x30 mm ev starší DHR 3. 0,1 – 0,5 mA.
Schema (VM_sch) mluví za vše, ale pro „neelektrotechniky“ popíši nastavení. Napětí Zenerovy dioda určuje počátek stupnice. Proto zakoupíme typ s ZD napětím blízkým 6 V , případně si ji necháme vybrat . Potenciometrem R1 a kontrolním voltmetrem zkontrolujeme začátek stupnice. Proměnným odporem R2 nastavíme 16 V na konec stupnice opět podle kontrolního voltmetru.
Odpor R2 nahradíme pevným odporem shodné hodnoty, stupnici přelepíme výtiskem podle předlohy (VM_škála.jpg - není lineární) a je to. Zbývá jen sestavení s vidlicí do zapalovače. Zde jsem použil jako mezikus krabičku od filmu (VM_obr.jpg - foceno telefonem tedy nic moc).
POZOR ! Hodnota R2 musí začínat na cca 50 kohm. Při menší hodnotě hrozí poškození měřidla. A s napětím 20 V začínat od nuly.
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21487
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21486
http://forum.ladaklub.com/download/file ... w&id=21485
PetrHC - děkujeme