Stránka 1 z 2

Lpg - spotreba 2105

Napsal: pon zář 05, 2011 20:16
od Bassoon
Zdravím,
hledal jsem po celem forum ale v tom novém kabátě se moc nevyznám. Mám ladu 2105 s motorem 1500. Před týdnem jsem byl na přestavbě na LPG, mám spotřebu kolem 10,5 litru. zdá se mi to nějak moc snažím se jezdit z lehkou nohou a hlavně plynule, Před přestavbou jsem měl spotřebu na benzín 7,5 l. Je tam karburator Ozon. Auto jezdí bez problému při přestavbě vyčistili kraburátor a technik zvýšil volnoběh na nějakých 1100 ot/min a prý přidal více vzduchu na karburátoru. Je pravda že auto jezdí plynuleji ale čekal jsem spotřebu kolem 9l/100km.
Chci se zeptat jakou máte vy spotřebu a popřípádě nějaké rady.
Díky moc

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: pon zář 05, 2011 22:05
od Křečík Barbuška
Deset litrů na karburátorovém motoru je řekněme takový standard. Záleží od "rafinovanosti" systému LPG. Řekněmež, že sytémy BRC jsou spořivější, Lovato, Lovtec, Elpigaz zase o chlup žravější. Osobně jezdím v létě město a meziměsto za 10 +- 0,5l a dálnici mezi 12-16. V zimě to mám ve městě ještě +2 ... jezdím krátké pojezdy a LPG je citlivé na prohřátí reduktoru ... . Co se týče LPG tak tu máme mocného mága a vyznavače tohoto pohonu Sašu, na něj se kdyžtak obracej.


Pro rozumnou funkci LPG je nutno poladit řádně provoz na benzín, pak teprve honit LPG. Pokud budeš jezdit primárně na LPG tak zkus posadit předstih baj voko k 8°, volnoběh bych volil vyšší, tak 950 otáček, polaď směs na benzín, pak nastav při řádně prohřátém motoru bohatost na LPG šroubem na reduktoru na maximum otáček. Následně zkusmo polaď šrouby na brejlích na hranici kdy motor začne ztrácet tah při zátěži (po nalezení bodu povol šroub/šrouby tak o čtvrtinu do plusu, aby výkon nebyl omezen. Samozřejmě, že po každém štelování dávky do brejlí poladíš bohatost na reduktoru. Osobně bohatost nastavuji na bod kdy jsem na hranici přechodu do chuda. Tak to dělám já, neříkám, že je to správně.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: úte zář 06, 2011 07:14
od Marek
Já jsem měl LPG deset let (motor 1500 - nejprve standard, poté upravený). V průměru jsem jezdil běžně za deset litrů. S pěti rychlostmi dálka devět, ale po městě to pochopitelně zůstalo na deseti. Bylo zvláštní, že strašně záleželo na kvalitě a druhu LPG. Někdy jsem uměl jet i za osmnáct (pokaždé, když jsem tankoval v Trnavě :-) ).

Záleží, jak psal Koko Loko, na typu zařízení LPG a samozřejmě na seřízení motoru. LPG jak známo má velmi vysoké oktanové číslo a je třeba motoru zvýšit předstih minimálně o 5-8°. Já jsem dával u LPG žigulíků předstihu kolem 10-12° ve volnoběhu.

Nechápu to zvýšení volnoběžných otáček. To se u LPG nedělá a nevidím k tomu rozumný důvod.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: úte zář 06, 2011 10:27
od Bassoon
Díky moc.
Mám tam system Elpigaz.
Zkusím si pohrát s tím předstihem a poštelovat tu bohatost ale když píšete že máte taky takovou spotřebu tak mě to uklidnilo.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: úte zář 06, 2011 10:32
od Marek
Pro dobrou funkci LPG a dobrou spotřebu je nesmírně důležité mít dobře seřízený motor především na benzin. Jakmile je v systému benzinu něco špatně, promítne se to i do LPG.

Znal jsem v minulosti mnoho lidí, co si pořídili LPG právě proto, že měli problémy se seřízením na benzin. Třeba měli starý, poškozený nebo neseřiditelný karburátor a měli s benzinem problémy (vysoká spotřeba, chcípání na volnoběh, blbé starty a podobně). Mysleli si, že montáží LPG to všechno vyřeší. Nevyřeší..... - jen si přidělají víc práce.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: úte zář 06, 2011 22:12
od MartasBrno
Bassoon píše:... ale když píšete že máte taky takovou spotřebu tak mě to uklidnilo.
Tak mně to teda neuklidnilo, ikdyž nejsem tazatel, byl bych radši, kdyby kolegové napsali, že to jezdí třeba za 6 :lol: abych měl naději že se to zlepší po nějakém zásahu. :wink:

Jestli chápu problém LPG správně, tak jde o to, že příprava směsi LPG je oproti kabrurátoru asi tak technicky vyspělá, jako tříkolka proti raketoplánu. Nějakou debatu na toto téma zavedl Jiří Čech na škoda tech webu, je dobré to pročíst, leccos se člověk dozví.

Koko, mohl bys rozvést tu citlivost systému na teplotě reduktoru? Ona totiž jedna z rad jak ten vergl vylepšit spočívá v termostatování jeho teploty ne teplotě značně nižší než je provozka motoru. Čili namísto 90° třeba 30° tak, aby spolehlivě fungoval, ale aby mu neujížděly vlastnosti. Nespletu se myslím, když řeknu, že směs s LPG nepotřebuje předehřev, protože nezkondenzuje jako benzin na studených částech motoru... Samozřejmě, že výrobce tam řádnou regulaci nedá, protože je to pro něj hovadina která stojí peníze.
Může se třeba někdo vyjádřit k tomu, jak jsou spořivější systémy s lambdou?

No a jako pramen ohledně LPG by bylo dobrý taky pročíst Pátračovo historický téma, který by se mělo vyvázat :mrgreen: .

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: stř zář 07, 2011 08:58
od Marek
U LPG je nejvyšší okamžitá spotřeba v době, kdy motor je studený, resp. než se prohřeje. To LPG žere víc než benzin (i dvojnásobně). Problém je v tom, že propan v nádrži je v kapalném stavu udržován tlakem a při teplotě hluboko pod -30°C. K tomu, aby systém pracoval ekonomicky, musí být propan kvalitně zplyněn - to je vlastně základní požadavek systému LPG. Musíme jej proto ohřívat - chladicí kapalinou protékající skrz reduktor. Je-li chladicí kapalina studená, dochází k nekvalitnímu zplynění propanu a někdy se stane, že nedojde k úplné přeměně jeho skupenství - do motoru proudí propan v plynné a částečně bohužel i kapalné formě. Někdy dojde k zamrznutí karburátoru, ale mnohdy ne - mnohdy motor normálně jede, jen na extrémně obohacenou směs. Navíc - a to je mimořádně podstatné - studený propan má vyšší hustotu a není-li systém řízený lambdasondou, valí tam plynu jako kýblem. Proto je spotřeba LPG v průměru vyšší než na benzin.

Moderní motory se vstřikováním LPG mají snímač teploty reduktoru a nedovolí automatické přepnutí na LPG dříve, než reduktor má nějakou (nastavitelnou) minimální teplotu. Čili i přesto, že máš auťák na LPG, studený start a následných pár stovek metrů až kilometrů jedeš stejně na benzin (až pak se systém automaticky postupně přepíná do plynu - jeden vstřik po druhém, tedy plynule, že to řidič ani nezaregistruje).

Kdybys každý studený start prováděl na benzin a LPG přepínal až po určité době, nejlépe až v okamžiku, kdy teplota motoru je aspoň 50°C, byl bys na průměrné spotřebě LPG úplně jinde, a sice o poznání níže. Tak jsem jezdil já - první studený start vždy na benzin, ujet már stovek metrů až kilometrů (podle podmínek a povětrnostní situace) a pak LPG.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: stř zář 07, 2011 17:38
od Saša
V předchozím příspěvku je dost nepřesností .
Jen tak zběžně : Plyn v nádrži nemá -30°C (má teplotu okolí) pokud nedojde k "sání" plyné báze . Chod studeného motoru není řízen Lambda sondou tedy ani na spotřebu LPG nemá vliv . Teplota reduktoru nemá (tedy až do cca-40°C) vliv na kvalitu zplynování , pouze na její rychlost . Ohřívání reduktoru je z důvodu toho že při změně skupenství dochází k značné spotřebě tepla a reduktor by zamrznul (tedy plyn by se dostal na 0 bar do varu cca-42°C a přestal by se odpařovat) .
U "vstřikovaného" plynu je přepnutí hlídáno teplotou reduktoru z důvodu nutnosti dodržet minimální hodnotu tlaku plyné báze .

For Martas Brno : "Samozřejmě, že výrobce tam řádnou regulaci nedá, protože je to pro něj hovadina která stojí peníze." A to dokonce ani tu nejdůležitější a to eliminaci vlivu čistoty (propustnosti) vzduchového filtru což má zásadní vliv na spotřebu LPG (mluvím o karburátorových motorech) .

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: stř zář 07, 2011 23:28
od MartasBrno
Saša píše: ... A to dokonce ani tu nejdůležitější a to eliminaci vlivu čistoty (propustnosti) vzduchového filtru což má zásadní vliv na spotřebu LPG (mluvím o karburátorových motorech) .
Jupí, takže teď se asi dozvíme něco zajímavého. No, někdy dřív tu někde běžela debata o tom, jak funguje ta regulační membrána v reduktoru, když je na ni přivedenej podtlak ze sání. Dneska už si pamatuju kulový, takže nebudu psát bludy, je to zbytečné. No ale hlavní postřeh z diskuze byl ten, že ona "regulace" je silně nekvalitní, protože tam není nikd epořádně žádnej kužel - solenoid, ale jenom jakoby klapka. Takže to reguluje jen velmi přibližně, čili dost nekvalitně?

Je ta kolegova spotřeba problém fušerské práce montážníků, fušerské práce výrobce, nebo je to prostě vlastnost systému?

Kurník, radši bych sem se měl vydovádět v nějakém volnějším tématu než to tu hnojit, ale ještě jedna věc mne nenadchla. Měl jsem tu čest seřizovat volnoběh na plyn jednomu z lidí, co se vozí v Ladě... nebudu to moc rozebírat... no a zkusil jsem fouknout do sání a ten motor jsem sfouknul. Je to tím, že jsem zrušil podtlak ve filtrboxu a tím ochudil směs? Mimochodem nepovedlo se mi nastavit volnoběh vyšší než cca 500 ot/min, předtím to absolutně nedrželo.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: čtv zář 08, 2011 06:57
od Luděk Musil
MartasBrno píše:Měl jsem tu čest seřizovat volnoběh na plyn jednomu z lidí, co se vozí v Ladě... nebudu to moc rozebírat... no a zkusil jsem fouknout do sání a ten motor jsem sfouknul. Je to tím, že jsem zrušil podtlak ve filtrboxu a tím ochudil směs? Mimochodem nepovedlo se mi nastavit volnoběh vyšší než cca 500 ot/min, předtím to absolutně nedrželo.
A motáme se v kruhu:
Marek píše:Pro dobrou funkci LPG a dobrou spotřebu je nesmírně důležité mít dobře seřízený motor především na benzin. Jakmile je v systému benzinu něco špatně, promítne se to i do LPG.

Znal jsem v minulosti mnoho lidí, co si pořídili LPG právě proto, že měli problémy se seřízením na benzin. Třeba měli starý, poškozený nebo neseřiditelný karburátor a měli s benzinem problémy (vysoká spotřeba, chcípání na volnoběh, blbé starty a podobně). Mysleli si, že montáží LPG to všechno vyřeší. Nevyřeší..... - jen si přidělají víc práce.
S tím souhlasím. Když je "rozhašený" benzín tak plyn neseřídíš. Tedy přesněji: seřídíš, ale jen tak, aby to "nějak" fungovalo. L

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: čtv zář 08, 2011 09:11
od Marek
MartasBrno píše: Měl jsem tu čest seřizovat volnoběh na plyn jednomu z lidí, co se vozí v Ladě... nebudu to moc rozebírat... no a zkusil jsem fouknout do sání a ten motor jsem sfouknul. Je to tím, že jsem zrušil podtlak ve filtrboxu a tím ochudil směs? Mimochodem nepovedlo se mi nastavit volnoběh vyšší než cca 500 ot/min, předtím to absolutně nedrželo.
Sfoukl? Jakože motor zhasnul? To je úplně normální jev. Podtlak ve filterboxu je malinký. Ve volnoběhu jsou klapky zavřené a směs proudí jen úzkým kanálkem volnoběhu. Její množství je velmi malé. Jakmile foukneš do filtru, rozptýlíš propan, který u Lady je dávkován do karburátoru až na samém vršku sání, a tím motor nemá palivo a zhasne.


Pokud volnoběh nešel nastavit na víc než 500 otáček, byl velmi pravděpodobně problém v systému benzinu (buď rozladěný volnoběh, nebo vadný elektromagnetický ventil na volnoběhové trysce).

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: pát zář 09, 2011 23:02
od MartasBrno
Marku, já to na benzin vůbec nezkoušel, to bylo úplně mrtvé. Musel bys to vidět abys to pochopil, určitě se nesnaž pochopit, jakou to má logiku, nemá to žádnou logiku. Prostě jsem měl za úkol udělat cokoliv aby to nějak drželo. Nejlíp zadarmo a hned samozřejmě. jak říkám, musel bys to vidět, docel abys čuměl a v zápětí odešel k domovu. Vymyká se to našemu pojetí vesmíru. ZKoušel jsem poladit volnoběžnej šroubek na reduktoru tak, abych mohl co možná nejvíc povolit plyn a drželo to. Toho sem taky jen tak tak dosáhnul. Ale bez nároku na cokoliv.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: pát zář 09, 2011 23:12
od Marek
Aha... Od takových aut beze slova odcházím.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: sob říj 08, 2011 20:04
od Bassoon
Tak po dlouhe době se zase ozývám. Tata našel takovou věcičku s kterou jde zjístit jakou směs mám jeslti chudou nebo bohatou. pozna se to podle barvy plamene ve válci který by měl být modrý, bohužel ve válci jsem měl oranžovou tzn bohatou směs tak jsme otáčeli otáčeli a otáčeli až jsem to celé rozsypali auto jede ale motor je neklidný. zpočátku to nechtělo vůbec reagovat na ty šrouby. nedrží mi vůbec volnoběh na benzín. jako jendou byl volnoběh 1500 a po chvílce jízdy to sotva drželo nějakých 500 co může být špatně? barva plamene byla vždy oranžová nidky jsme nedosahli jiné barvy.

Re: Lpg - spotreba 2105

Napsal: sob říj 15, 2011 08:49
od michal konečný
Zdravím všechny lpg fandy.Mám sice felicii 1.3mpi ale myslím že spoustu věcí je shodných.Prosím o radu.Mám systém BRC s reduktorem AT90 E bez krokového motorku.Auto mi po výměně membrán začalo docela slušně žrát.Poradí mi prosím někdo jak seřídit sotřebu.Prakticky nic než ruční nastavení prý udajně není.

díky moc