Stránka 1 z 2
LuDu - a jeho Niva - obecne dotazy
Napsal: pon zář 05, 2011 06:25
od LuDu
Ahoj všem, koupil jsem Nivu r.v.1988, moje první 4x4. U řadící páky jsou dvě malé... myslím že je to redukce a uzavěra. Pokud se v tomto nepletu, která je která? Kdy a jak se může zařadit? V jaké poloze mají být při normální jízdě. Bylo mě řečeno že po zařazení mají svítit žlutá a červená kontrolka na přístrojovce - nesvítí nic. Děkuji moc Lukáš
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 07:03
od Marek
Při zařazení uzávěrky se má rozsvítit kontrolka.
Redukce je převod do terénu - standardní rychlostní stupeň se zpomalí na cca polovinu. Dá se tedy říct, že se zařazenou redukcí můžeš jet velmi pomalu, ale s velkou silou na kolech. Na silnici je to trochu zbytečné.
Uzávěrka slouží k tomu, aby mezinápravový diferenciál přenášel na obě nápravy stejnou sílu. To se hodí pouze do terénu, kde kola mají prokluz. Na silnici určitě ne - ničí to pneumatiky, převody a snižuje jízdní komfort (proto ta kontrolka na přístrojích).
Řadit určitě pouze v případě, že auto stojí - za jízdy v žádném případě!!! Převody nejsou synchronizované a řazení v pohybu může zničit soukolí, případně zasouvací vidlice.
Re: Dvě malé páky u řadící páky :-)
Napsal: pon zář 05, 2011 07:36
od Michael 4x4
malá páka, to je tá dalej od teba, tou sa zapína/vypína uzavierka:
- smerom od teba - vypnutá uzávierka - na cesty
- smerom k tebe - zapnutá uzávierka - do terénu - ak zabudneš na ceste vypnúť, môžeš toho na aute dosť zlikvidovať, tak odporúčam nezabúdať.
väčšia páka - tá bližšie k tebe, tou sa zapína/vypína redukcia
- smerom k tebe - redukcia vyradená - na cesty
- smerom od teba (stredná poloha) - neutrál
- ešte viac od teba - redukcia zaradená - do terénu
Pri zaradenej uzávierke by sa mala rozsvietiť oranžová kontrolka. Červená vedľa tej oranžovej by mala byť na hladinu brzdovej kvapaliny. Redukcia žiadnu kontrolku nemá, ale to poznáš podľa správania sa auta.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 11:16
od vsusicky
Červená kontrolka indikuje nedostatek brzdové kapaliny ve vyrovnávací nádržce.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 11:31
od Michael 4x4
Marek píše:
Řadit určitě pouze v případě, že auto stojí - za jízda v žádném případě!!!
S tým veľmi nesúhlasím. Neviem, ako v iných autách, ale u Nivy je občas nemožné zaradiť uzávierku na stojacom aute. Ak to nejde na stojacom aute, tak je potrebné sa s autom pohnúť a v maličkej rýchlosti ju zaradiť. Ja to robím tak že na redukovanej 1 sa pohnem len za pomoci spojky bez plynu. fakt len aby sa trošičku točili kolesá, stačí pomalšie než rýchlosť chôdze.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 17:52
od LuDu
Ahoj, moc děkuji. Vypadá to, že jsem jezdil tak, jak jsem měl. Kde je spínač té kontrolky... prostě nesvítí. Ještě se zeptám: jaký výkon dává alternátor v 1600? Taky 80A utáhne to 72Ah baterku? dík
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 18:01
od Marek
Spínač pro kontrolku uzávěrky je na redukční převodovce. Pravděpodobně si jej nespleteš. Lze jej proměřit žárovičkou, případně ohmmetrem.
Ale spíš bych proměřil elektrické vedení ke kontrolce - možná je spínač v pořádku a jen prasklá žárovka v kontrolce v přístrojovém štítu. Obě možnosti jsou reálné.
Kapacita baterky nemá s nabíjecím proudem alternátoru absolutně nic společného. Superb 2,8i V6 142kW má alternátor 150 A a baterku 44 Ah. Naopak Sharan 1,9 TDi 66kW má alternátor 90 A a baterku 74-100 Ah.
Pokud máš Nivu 1600 s karburátorem, bude tam pravděpodobně starší alternátor 42 A, možná jeho novější modifikace určená pro modely 2105/07, který dával tuším 55 A. Ale silnější určitě ne - silnější se osazovaly až na modely 1700i.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: pon zář 05, 2011 18:53
od LuDu
A myslíš že tam půjde dát ten ze 1700? mám naviják + světelnou rampu a bude tam dost spotřebičů světelných... aby to utáhlo. 44A je slabota - to jsem měl na Fáčku a když jsem zapnul všechny světla byla baterka ko. dík
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 06:29
od Luděk Musil
1. výměna jednotlivých druhů alternátorů v jednotlivých typech vozidel je možná. Je však potřeba brát v úvahu elektrická schémata zapojení a také je patřičně upravit/zapojit.
2. jestli mě paměť neklame, alternátory mají výkon (2101) 42A, (2105) 50A, (21073i) 55A. A do nových Niv se dávaly (tuším) 80A.
3. co se týká spojitosti _výkon alternátoru_ a _kapacita baterie_ - jsou hodnoty, které spolu přímo nesouvisí. Já mám například ve své 21044i alternátor 70A (dělaný na "zakázku" v Magneton Kroměříž) a baterii 70 Ah. V jednom ze svých starších (2103) jsem měl 42 A + 70 Ah (posléze 55 Ah). A taky to fungovalo bez problémů.
4. s osazením alternátoru pro 1,7i do Nivy bych poněkud váhal. Problém nebude v dodávce proudu, ale v mechanice. Alternátory pro Nivu maji úpravu, aby mohly brodit vodou a tolik do nich nenateklo (hlavně bláto, písek apod.).
5. Niva 1600 má pravděpodobně (nejsem znalec daného modelu) 50 A alternátor. Pro spotřebiče, které máš instalovány bych určitě sháněl novější altík (tu 80 A z nové Nivy) a baterii min 70 Ah. To by mohla být dostatečná kapacita.
6. jo - ještě jedna věc. Instalace silnějších zdrojů elektřiny a dalších přídavných spotřebičů ssebou nese také jednu věc, kterou někteří uživatelé opomíjí. A tou opomíjenou věcí je kabeláž.
L.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 07:39
od Marek
Určitě bude třeba použít plusový drát od alternátoru k baterce o větším průřezu. A pravdu má Luděk v tom, že toto je věc, kterou drtivá většina lidí neřeší (až jim shoří auto.....).
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 08:34
od LuDu
Děkuji moc za rady. Kabely budu dávat komplet silnější s větším průřezem... Sice se mě smějou
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
že tam budu mít elektrárnu ale už jsem viděl hořet auto... Ke světlum tahám 4mm přímo od baterky. Dělal jsem to i u Astry protože org. kabel vykazoval ztráty... 11,8V u světel. Čeká mě komplet repase, takže v zimě bude klid a budu moc si hrát. Baterku budu kupovat 72Ah asi Vartu Silver nebo Bosch. Espace jí má už 5 rok a pořád maká. Luďku moc dík, vůbec jsem nevěděl že Niva má speciál Altík, jen už vím že se ta 80A bude blbě hledat za rozumné peníze. Ještě jednou dík a Ahoj Lukáš
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 08:46
od Marek
Ohledně toho altíku zkus oslovit zdejší Niváky - Luděk Ondrůch nebo další kluci. Buď by měli nebo možná budou vědět, kde sehnat.
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 11:17
od Michael 4x4
80A altík hľadať netreba, majú ho na UA. Najnovšie som viedel aj 100A
![:mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 11:20
od LuDu
Ahoj a cena altíku z UA?
Re: Malé páky u řadící páky
Napsal: úte zář 06, 2011 17:30
od Luděk Ondrůch
Luděk Musil píše:4. s osazením alternátoru pro 1,7i do Nivy bych poněkud váhal. Problém nebude v dodávce proudu, ale v mechanice. Alternátory pro Nivu maji úpravu, aby mohly brodit vodou a tolik do nich nenateklo (hlavně bláto, písek apod.).
.
To měly jen některé, já mám altík z výroby otevřený aby z něj ten písek a bahno vyteklo. Pouze bude potřeba sehnat i patřičný držák alternátoru.